is het echt zo`n drama, paddock zonder drainage?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

vang

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 15:54

Ik heb een stuk steenschotten liggen in en voor de stal. Hier staat de hooiruif op, en zo staan ze altijd droog. Het is een erg praktische en makkelijke oplossing, en tweedehands steenschotten zijn schappelijk qua prijs. Je hoeft het stuk ook niet heel groot te maken als het in de stal ook droog is. Even in de modder gaan kan een paard volgens mij wel tegen, op voorwaarde dat ze ook een droog stuk hebben.
Nu heb ik tweedehands grastegels kunnen kopen, en ga ik hiermee de paddock wat uitbreiden. Ik denk de grastegels te leggen, ze een beetje aan te laten stampen door de paarden, en dan eventueel wel of niet zand erover te laten storten.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-14 15:54

Denk dat ik met jullie hulp al een stuk beter geïnformeerd ben.
Een deel bestraten lijkt me goede oplossing, daar zet ik dan de slowfeerder bak op, zodat ze altijd op een droge plek kan eten.

De rest van de 'paddock' ga ik uitgraven en leg ik drainage buizen in, die dingen kosten geen drol zag ik net op een site.
Daaroverheen een dikke laag grof zand met bielzen eromheen.

Op marktplaats worden ook gratis grindtegels aangeboden, als ik die onderste boven neerleg zijn het net betontegels.

Een mede weidegenoot heeft een ouder paard, mijn haf kan erg goed met hem overweg.
Ze heeft voorgesteld om mee te betalen aan de aanleg onder de voorwaarde dat haar oudere paard op natte dagen erbij mag staan.
Dit neem ik nog even in overweging, het scheelt in de kosten en mn paard staat niet zovaak alleen maar het hele spul moet ik dan wel delen.
Laatst bijgewerkt door cissie op 26-08-14 16:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Sees

Re: is het echt zo`n drama, paddock zonder drainage?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 16:00

Klinkt alsof je een mooi plekkie gaat maken!!

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-14 16:05

Sees schreef:
Klinkt alsof je een mooi plekkie gaat maken!!

Ik hoop dat het wat wordt, zodat we goed de winter doorkomen.

Al met al is zand de grootste kostenpost.
Bielzen en tegels zijn met enig zoekwerk gratis te vinden.
En de drainage buizen kosten me de kop ook niet.

Nu nog een schappelijke offerte voor het zand en de huur van een graafmachine.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 16:06

Als ik nog een tip mag geven, graaf gangen voor de drainagebuizen en vul deze gangen op met piepschuimkorrels. Dan wegendoek eroverheen en daarover zand. Werkt bij ons al jaren geweldig, en dat op veengrond!

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 16:15

Ja zand is inderdaad duur. Soms kun je wel goedkope partijtjes opkopen maar dat is dan niet altijd per sé zand wat je wil...

Denice, piepschuim ja? Vergaat dat niet?

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 16:18

Zand duur? Bij ons kost zand bijna niets, maar het vervoer kost het meeste.

Dat piepschuim vergaat amper, nu 10 jaar later, toen we de bak wilden opknappen, kwamen we nog genoeg korrels tegen! Vooral het doek is belangrijk, zorg dat die aarde en zandlaag niet gaan mengen!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 16:21

cissie schreef:
_San87_ schreef:
Onze paddocks zijn niet gedraineerd, wel liggen ze op zandgrond en liggen ze zo'n 15 cm hoger dan het omliggende land. Er ligt heel fijn zand in en het water zakt heel goed weg over het algemeen. Met dit baggerweer (regen dag en nacht) liggen ze wel nat. Maar blubber wordt het niet echt.

Ik sleep de paddocks iedere week :).

Oke, het is wel mogelijk begrijp ik

`loopt` het zand niet weg naar de weide na verloop van tijd?
Of heb je er een soort van opsluitband omheen?
Ja, daarom hark ik het terug naar binnen voor ik ga slepen :). Dan is het wel te doen. Last van mok hebben wij niet. Maar de paarden staan er dan ook maar een paar uur op, de rest gewoon in de weide.

Loretteeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 16:25

Je hebt je oplossing al kunnen vinden zie ik. :)

Neem alsjeblieft echt die drainagebuizen. Mijn pony staat half op stenen en half op zand. Door het aanstampen zijn de drainagebuizen omhoog gekomen. Dus hebben we ze eruit gehaald. Grootste fout ooit. Staan nu plassen in. Het zijn alleen natte hoeven, dus niet dat ze er ver in weg zakt gelukkig..
En onze paddock ligt op een dijk. 1 kant is 'stijl' naar beneden, met een heg en afrastering ertussen. Daar kan het water naartoe. Maar die drainagebuizen mis je echt wel.

Wij gaan binnenkort de boel weer ophogen met zand en toch weer de drainagebuizen erin leggen. (Mijn vader heeft een kraan dus die komt goed van pas :Y) )

Veel succes met je klus! :j

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 16:26

Loretteeee, daarom moeten jullie ook wegendoek gebruiken! Dan komen de buizen er niet doorheen en blijft het zand bij elkaar!

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 16:36

Mag ik vragen waar je staat? Mag ook per pb. Mijn pony staat 24/7 (weiland) buiten in Renkum (mariahoeve). Het is hier allemaal zandgrond en de paddock is op een hele grote plas (op het diepste punt) droog. Is een recreatieve stal dus ik denk dat je daar wel op je plek zou zijn.

Tamsin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 16:41

Hoi, ik heb nog een leuke tip voor je. Mijn paddock is 's winters ook behoorlijk nat en met plassen. Nu hebben wij met een motor grondboor er allemaal gaten in geboord, flink diep en gevuld met zand. Je moet echt door de aangestampte bovenlaag heen en dan trekt het water weer beter weg.
Je vind het misschien een gek idee maar het werkt echt en ik heb er geen laag zand opgegooid. :D

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 16:43

Heb je ooit gedacht aan paddockplaten? Ik ga dit (hopelijk nog voor de winter) ook in de paddock leggen. Het zorgt ervoor dat het geen blubzooi kan worden en met het juiste aanleggen, vloeit ook al het water weg. En mocht je ooit verhuizen kun je het makkelijk meenemen of verkopen :Y)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 16:44

Dees schreef:
Ik geloof niet in worteldoek. Heb bij oudere baksituaties wel eens worteldoek naar boven zien komen en dan ben je er écht niet meer blij mee. Dan breng ik liever eens per 6-8 jaar weer 100 kuub aan.

Hangt ook van je worteldoek af. Ik heb speciaal doek met soort plaklaag aan de onderkant en bovendien grondankers gebruikt. Dat blijft mooi strak plat liggen. Drainagebuizen liggen er onder en die gaan dus ook nergens heen. Ivm eisen huurbaas en regelgeving (geen mengen van grondlagen, etc.) was worteldoek ook verplicht.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-14 17:54

Ik ga alle opties eens goed bekijken en wacht het advies van het grondverzet bedrijf ook nog even af.

Iedereen dank tot dusver!!!

Oeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 18:03

Je hebt al aardig wat tips.
Op een stal waar ik in Engeland (= nat :+ ) een tijdje gereden heb, hebben ze een dikke laag stenen neer gegooid met daar overheen zand voor de paddock. Omdat het water tussen die stenen heel makkelijk weg zou kunnen. Ik had er nog nooit van gehoord, maar wie weet is het een optie ;)

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 18:58

Wij hebben bij ons ook eerst grof puin (steen) gestort, en daar bovenop een laag zand. Dat ging erg goed :j

Vlinder2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 20:10

Onder je tegels zal je denk ik toch ook (plaat) zand moeten leggen, anders zakken ze ook weg in de blubber en gaan ze scheef liggen, wat weer voor onveilige situaties zorgt.

In de loop van de jaren heb ik een mengelmoes van strandzand, drainagezand en plaatzand met als basisgrond klei gekregen. Dit slipte helemaal vast en mijn bak was altijd nat. Begin dit jaar hebben we handmatig geulen gegraven, wat poreuze stenen (slakken) er in gelegd, drainagebuis er op, weer een laagje stenen en vervolgens zand weer terug gelegd. Omdat wij geen sloot in de buurt hebben, hebben we een vat ingegraven en daar de drains op laten uitkomen. Het water zakt nu wel heel wat sneller weg. Nu staat mijn bak vol met water omdat het plenst. Maar omdat we een pomp in het vat hebben gehangen, kan ik het water straks weg gaan pompen als het droog is. Na een dag is mijn bak (tevens paddock) weer redelijk te rijden.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 20:54

Ik heb een paddock van 20x 40. Geel zand op zwart zand gestort (veen). Afgraven was geen optie omdat er puin onder de grond zit, wat ook weer een voordeel is, puin is een aardige drainage. Maar mijn laag geel zand is minimaal 30 cm dik gestort. Gewoon goedkoopste geel zand. Heb geen last van vermeninging met de zwarte laag er onder. Ligt nu voor het 4e seizoen en houdt zich prima

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 17:13

cissie schreef:
Sizzle schreef:
Lekker makkelijk van die pensioneigenaar.
Dat gaat je makkelijk meerdere honderden euro's kosten om dat goed te doen. Daarna heeft hij mooi een paddock in de aanbieding, of zie ik dat verkeerd?

Nee dat zie je niet verkeerd.
Hij heeft gelijk gezegt dat hij er niks aan meebetaald.
Het is mijn probleem de hb pony......van hem hoeft het allemaal niet.

Ik doe het alleen omdat ik mn pony niet wil verhuizen, de consequentie is dan dat ik het zelf in orde moet maken.

Wacht even... jouw paard staat in pension, moet daar vreten wat er aan ruwvoer wordt aangeboden, raakt vervolgens bevangen en jij mag het oplossen?

Anyway...
Ik heb een zandpaddock die iets afloopt zodat het water makkelijk weg kan. Als het heel hard regent is het zand wel nat maar niet zo dat er plassen staan op 1 hoekje na. Geen idee wat er onder dat zand ligt, het lag er al toen mijn paarden er terecht kwamen. Het is opgesloten met houten planken.

Is het geen optie dat het oude paard van je stalgenoot permanent bij je haf staat? Anders staat ze maar alleen? Als die twee het goed kunnen vinden zou ik het juist een ideale oplossing vinden.

Grindtegels kun je beter met de grindkant naar boven leggen, als je ze met de onderkant naar boven legt worden ze veel te glad als het regent.