Complete nieuwe stalling! Welke indelen? Meedenken en ideeën

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Complete nieuwe stalling! Welke indelen? Meedenken en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 12:27

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-14 12:34

Even puntje we staan allemaal op vlas of zaagels dit moet ook zo blijven. Ook zullen de stallen schuifdeuren moeten hebben.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 12:37

Als je een aparte zadelkamer maakt;)Dus waar iedereen zijn zadel hangt en dan zou ik zorgen dat daar geen ramen in zitten:) En een goede sterke deur eventueel een oude kluisdeur met code slot erop? Dan is het ook minder spannend voor diefstal om mee te nemen:) COde regelmatig wijzigen en hopen dat je mensen op stal niet jan en alleman vertellen wat het is;) Goed beveiligde zadelkamer met extra kasten die op slot kunnen maakt het al minder spannend om bij jou stal spullen te halen:) Hoog uit ventilatie rooster maken die niet open kan beveiligde die heb je ook.

Poets/wasplaatsen zou ik verdelen over 2 kanten of tussen de 2 rijen in het midden doen. Gewoon omdat mensen anders heel de gang door moeten als ze achter aan staan en niet elk paard het fijn vind om direct naast een poetsplaats te staan in een stal want die heeft dan heel de dag beweging naast zijn stal omdat mensen met hun paarden langs komen heel de dag. Daar moet je ook goed over na denken.

Je kan er ook voor kiezen inplaats van aan elke kant een rij boxen te doen de boxen te draaien en steeds per 2 uit te laten steken en dan ruggen stal tegen elkaar? Dan krijgen de paarden meer rust.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 12:54

Even een kleine tekening gemaakt:

(oppervlakte 70m x 10m)
Afbeelding
Bruin zijn de 30 stallen (3,5m x 3m)
Roze zijn de kastjes (50cm x 50cm) zoals op jou foto Nicole
aan de onderkant zijn wasplaatsen ( 3m diep en 2 m breed)
Het geel zijn 30 zadel kasten(70cm x 70cm) en de breedte van de gang tussen de kasten is 1.60m
Het groen is een deken rek en voor 30 rekken heb ik nu 3m vrij gemaakt. Maar zoals je ziet heb je nog plek zat om evt. Daar meer ruimte voor te creeren.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 26-08-14 12:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 12:55

Kun je geen bovenverdieping maken voor kasten?

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 13:53

Als pensiongast zou mijn voorkeur uitgaan naar een ruime kast, niet de kleine. Daar kan je amper je spullen in kwijt en dan gaan mensen alternatieven zoeken om alsnog hun spullen kwijt te kunnen met als gevolg dat er overals troep ligt.
Als je "maar" 30 boxen neer gaat zetten zorg dan voor 30 nette kasten kwijt kan en deze voldoende ruim zijn.
Handigste is hiervoor een handige timmerman voor te vragen en dan uitgaat van standaard plaatmaten (2,24 hoog). Dit is vaak vele malen goedkoper dan de zadelkasten die op internet aangeboden worden. Wij hebben dit ook op stal en zoveel ruimte heb je hier niet voor nodig.

Als je kleine kasten neemt en je hebt alsnog een dekenkamer nodig dan ben je misschien nogwel meer ruimte kwijt.

Qua boxen, mijn voorkeur heeft het ook om de tussenwanden gedeeltelijk dicht te maken ter voorkoming van voornijd. Zorg er dan ook voor dat de paarden niet via de staldeur met hun neus in de voeropening van de buurman kunnen komen.
Bij de meeste stallen zit de schuifdeur naast het voerluik van de buurman. Als die deur van boven open is dan kan buurman met het snuitje in het voerluik van jouw paard zitten. Ook al heb je dan een dichte wand er naast het blijft zorgen voor onrust (eigen ervaring, de buurman van mijn paard zit altijd met zijn snuit in de voerbak van mijn paard en die wordt daar op zijn beurt weer erg nijdig op, ondanks dat ik de tralies dicht heb gemaakt.
Oplossing is staldeuren met weefrek of voerbakken die je naar buiten kunt kantelen om er voer in te gooien zodat je geen voerluikje nodig hebt.

Mooi systeem is idd ook een kastje onder de voerbak, hierin kunnen halster, voer en medicijnen opgeborgen worden zodat je een ruim gangpad hebt zonder rondslingerende dingen.

Verder om over na te denken, uitgaande van de ideale situatie
- systeem om te voorkomen dat de waterleidingen bevriezen in de winter
- voerkisten vind ik ook wel een goede ivm ongedierte
- zorgen dat er veel daglicht in de boxen kan komen
- goede ventilatie
- ruime toilet (waar je je evt om kan kleden)
- ruimte waar dekens kunnen drogen (opslaan in de kast)

Niene87

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 14:40

Afbeelding

niet zo heel netjes getekend....

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 14:52

Je wilt vaste stallen, maar met het ook op mogelijk later ander gebruik van de stallen (of het aanbieden van volpension) lijkt het me verstandig om toch na te denken over opklapbare schotten.

Ik zou voorkeur hebben voor een ruime kast, je praat over wedstrijdruiters, die zitten niet te wachten om hun hele uitrusting (niet alleen een zadel, maar ook alle hulpmiddelen enz) elke keer mee te nemen.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 14:53

Waarom geen haken aan de muur tussen de boxen? Makkelijk poetsen zo, iedereen heeft dan zijn 'eigen' poetsplaats. Werkt hier prima(als niemand mijn plek inpikt omdat ik lekker veel ruimte voor mijn stal heb :') )

Zoals dit: https://fbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.net/ ... 5a27b622e3
Haak in de muur, daar een rubber aan met een karabijn/paniekhaak en je kan je paard er zo aan vastzetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 14:55

SuperAssie schreef:
Waarom geen haken aan de muur tussen de boxen? Makkelijk poetsen zo, iedereen heeft dan zijn 'eigen' poetsplaats. Werkt hier prima(als niemand mijn plek inpikt omdat ik lekker veel ruimte voor mijn stal heb :') )

Haak in de muur, daar een rubber aan met een karabijn/paniekhaak en je kan je paard er zo aan vastzetten.

Zou mijn voorkeur niet hebben. Als ze met maar 1 touw vast staan staan ze vaak te draaien. En daarbij staat dan altijd je gang vol paarden. En daarmee is de gang dan ook altijd smerig aangezien niet iedereen netjes veegt.
Verder moet je dan een eind lopen met je spullen vanuit de zadelkamer. Nee doe mij maar wasplaatsen!

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 15:03

Anoniem schreef:
SuperAssie schreef:

Zou mijn voorkeur niet hebben. Als ze met maar 1 touw vast staan staan ze vaak te draaien. En daarbij staat dan altijd je gang vol paarden. En daarmee is de gang dan ook altijd smerig aangezien niet iedereen netjes veegt.
Verder moet je dan een eind lopen met je spullen vanuit de zadelkamer. Nee doe mij maar wasplaatsen!

Ieder zijn voorkeur uiteraard, ik vind dit wel fijn. Mijn paard moest in het begin heel erg wennen aan de manier van vastzetten(op de vorige stal hadden we een overdekte buitenpoetsplaats waar hij over het erf heen kon kijken), maar nu hij eraan gewend is blijft zelfs hij netjes staan.
En het ligt er maar net aan waar je zadelkamer ligt, wij hebben maar 1 wasplaats die dezelfde manier van vastzetten heeft(ring in de muur met rubber eraan) en dat is bijna even ver lopen als de stallen en daar ga ik mijn spullen niet neerleggen want dan moet het op de grond liggen.

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-14 15:32

SuperAssie schreef:

En als je buurman en over buurman dat ook doen en je komt er met 1 tussen lopen die wat nijdig is of slaat heb je een leuk feestje denk ik.. Nu doen ze zo af en toe ook in een kleiner gangpad maar dat is soms echt geen succes.

korrie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 15:45

Dat plaatje op de vorige pagina met die grote kasten en dan die 'zadel steun' in het midden is bij een stal bij mij in de buurt. Erg mooie en luxe stal. Dat zijn hun kastjes. Zij hebben geloof ik een stuk of 6 poetsplaatsen, daar was je ook de paarden en bij 1 zit er ook een solarium boven, met rubberen matten daaronder. Zij hebben ook een losse 'droogkamer' voor dekjes etc.

liberia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 15:47

In je openingspost geef je aan dat de boxen 3,5 m breed en 3,0 m diep worden. Uit ervaring weet ik dat andersom (3,0 m breed en 3,5 m diep) fijner werkt voor de paarden. Je gangpad blijft dan 3,0 meter, dit is ruim voldoende.
Bij Tres Forte boxen zag ik een systeem waarbij het hooi/kuil buiten de box gevoerd wordt. Zelf lijkt mij dit een ideaal systeem (helaas zijn onze boxen nog niet aan vervanging toe). Misschien eens op hun site kijken?
Paarden vastzetten in het gangpad, om te poetsen of op te zadelen etc., is niet ideaal. Gewoon zorgen voor voldoende poetsplaatsen.

Sanned

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 16:09

Wij zijn ook na aan het denken over nieuwe stallen. Wel met wegschuif wanden en met meer paarden, maar ongeveer hetzelfde idee.

Ik zou twee rijen stallen maken, 3 diep en 3,5 breed. Dan heb je een gangpad van 4 meter. Dit zou ik in tweeën delen, aan één kant 8 en aan de andere kant 7 stallen. Dan heb je in het midden ruimte voor wasplaatsen, solarium en dekenkamer. Ik zou zeker een verwarmde dekenkamer maken, zo heb je geen zooi in de stalgang en zijn de dekens ook 's winters snel droog. Als je stallen van 3,5 breed maakt heb je 52,5 meter nodig voor stallen. Dan heb je dus nog 17,5 meter over. Dat is best veel. Ik zou dan aan één kant in het midden een deken- en zadelkamer maken. Gewoon de volle ruimte gebruiken, eventueel nog iets van ruimte voor een deur naar buiten? Dus dan een kamer van 16x3. Met een codeslot op de deur. Dan hang je daar dekenrekken op, van die hoge met zes stangen. Krijgt iedere pensioner een eigen dekenrek. Daaronder mogen ze nog een voerton neerzetten.
Ik zou kastjes in de stallen maken, maar niet die hoge smalle, maar kleine brede onder de voerbak, zoals ze op het KNHS centrum hebben. Daar passen twee zadels in. Ik kan me voorstellen dat dat voor veel mensen nog te weinig ruimte is. Maar in de dekenkamer heb je nog ruimte over, dus dan kan je daar ook nog kleine kasten neerzetten (twee op elkaar). Zo heeft iedereen een kast in de stal, een in de dekenkamer en een groot dekenrek. Dat moet genoeg ruimte zijn.
Dan maak je tegenover de dekenkamer poets-/spuitplaatsen en het solarium. Ook drie diep, en elke poetsplaats 2 meter breed. Dan heb je ruimte voor 7 poetsplaatsen en een solarium. Dat lijkt mij erg veel voor 30 klanten, maar misschien kan je nog iets anders met de ruimte. Of je maakt een dekenkamer en daar tegenover nog aparte kasten. Ook zou ik ringen in de zijwanden van de stallen maken (dus ín de stal). Dan kan je je paard ook in de stal tussen twee touwen vastzetten.

ARCTN

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 16:26

Mijn pony stond in een stal van 10 boxen met in het midden het gangpad. vond dat al druk aangezien er de hele dag door pensionklanten waren. Met 30 klanten zul je dat helemaal hebben.
Mijn voorkeur zou ook zijn om in het midden de boxen te plaatsen, veel meer rust voor de paarden.

Is er niet een school in de buurt waar een opleiding bouwvakker/timmerman gegeven word? Misschien een mooi project voor studenten om zadelkasten te maken, en een stuk goedkoper dan iemand inhuren.

MoOtJuHh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 17:09

Ik heb (nog) niet alles gelezen, maar ik zou graag stallen zien, waarbij er achter de stal ruimte is voor de eigen spullen. Dus je hebt vanuit het midden gezien een box met daarachter een ruimte van ongeveer 1.5-2 meter om je eigen spullen op te hangen/op te bergen. Geen gezeur met kasten die bij elkaar staan, dekens en dekjes die in de weg liggen/van elkaar worden gebruikt. Daar hebben je klanten dus als het ware hun 'eigen' ruimte om hun spullen op te bergen.
Een nadeel is dan wel dat de paarden niet direct naar buiten kunnen kijken. Of je zou tussen 2 boxen een bredere ruimte moeten maken om daar de 'eigen' ruimte te maken.
Mocht het niet duidelijk zijn, probeer ik een schets te maken. Geen idee of het gaat passen overigens.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 17:18

MoOtJuHh schreef:
Ik heb (nog) niet alles gelezen, maar ik zou graag stallen zien, waarbij er achter de stal ruimte is voor de eigen spullen. Dus je hebt vanuit het midden gezien een box met daarachter een ruimte van ongeveer 1.5-2 meter om je eigen spullen op te hangen/op te bergen. Geen gezeur met kasten die bij elkaar staan, dekens en dekjes die in de weg liggen/van elkaar worden gebruikt. Daar hebben je klanten dus als het ware hun 'eigen' ruimte om hun spullen op te bergen.
Een nadeel is dan wel dat de paarden niet direct naar buiten kunnen kijken. Of je zou tussen 2 boxen een bredere ruimte moeten maken om daar de 'eigen' ruimte te maken.
Mocht het niet duidelijk zijn, probeer ik een schets te maken. Geen idee of het gaat passen overigens.

Dit vind ik een mooi en goed idee! Heb geloof ik in het zadelkasten topic hier op bokt zo iets gezien, leek me enorm handig! Niemand die ongevraagd aan je spullen zit, altijd alles bij je paard bij de hand enz, ideaal.

Martine_Levi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 18:11

Ja heb ik ook al eens voorbij zien komen, vond het toen geen slecht idee!

GerenGer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 23:46

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 14:50

Ik zie weinig vernieuwende ideëen langs komen :)
Stallen van het type 'levenslange opsluiting' zonder voor paarden interessante dingen om naar uit te kijken (behalve de buurman 3 meter tegenover je).

Als het geld er is denk dan eens 'buiten de box' :D, bijv.:
Een stalcomplex in een cirkel gebouwd (of vierkant kan ook). Met in het midden een longeercirkel ruime overdekte loopgang er omheen
Of boxen met aan de buitenkant open luiken en vrije uitkijk naar buiten. Flinke oversteek zodat de koppies droog blijven en de stalhulp met voeren ook :D
En apart gebouwtje waar de poetsplaatsen zijn en de wasplaatsen inkl. de kasten van de ruiters.

Wil je persé een lang stalgebouw dan kun je de boxdeuren aan de buitenkant maken en een smalle (dichte) middengang waar je kasten kwijt kunt zonder dat het meters ruimte kost.
Kunnen de paarden ook een iets diepere box van 3,5 a 4 meter krijgen ;) (bijv. 4-2-4)

SoleroLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 15:38

Ik heb ook even een opzetje gemaakt, even snel op de computer.
De twee zadelkamers ga ik nog uitwerken.

Afbeelding

naomie83

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 17:00

Persoonlijk ben ik niet echt weg van kisten voor je spullen in de stallen.
Mijn paard lag vroeger vaak vast. je krijgt weer een rara hoek in de stal.

Je je moet ook goed nadenken als mensen zelf gaan mesten dan is bijna altijd je gang vies vaak mensen die tegelijk bezig zijn . Kruiwagen is de gang . Zorg er voor dat je gang ruim genoeg is. En mocht je het ook verkopen of toch alles zelf willen gaan doen dat je er dan ook gemakgelijk met een shovel of iets anders naar binnen kan naar binnen kan.

Er gaat vaak wel iets kapot waardoor je weer ruimte nodig hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 17:29

Staldeuren aan de buitenkant vind ik een hele slimme. Ik zal geen dichte wanden doen. Gewoon de voerbakken van elkaar af en misschien de halve meter naast de voerbak dicht.
Ook zal ik geen kasten in de stal maken, dan liever op elke stal/ naast elke stal een halsterhaak.

Qua stal-materiaal zal ik voor kunststof gaan, scheelt onderhoud en kan je wel gewoon in boren/ zagen wat je wil, het gaat alleen nooit rotten.

Bij deze een foto van onze stallen, dan krijg je een beeld wat ik met kunststof bedoel.:
Afbeelding

Formaat zou ik ook kiezen voor 3 meter breed en 3,5 meter diep. Of 3,5 x 3,5.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 17:37

Misschien een tip: ik heb mijn paard eens op een stal gehad waar je alles zelf moest doen. Daar had je de box, en achterin de box nog een ruimte, boxbreed en een halve meter diep, daar had iedereen de spullen liggen. Achterin de box zat dus een deur naar je eigen kleine ruimte om daar spullen in op te bergen. Ideaal!