In het donker rijden of buitenpiste verlichten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maplewood

Re: In het donker rijden of buitenpiste verlichten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 23:39

Het ligt er aan hoeveel licht er al aanwezig is. Zijn er in de buurt lampen aan waar je je voordeel mee kan doen of is het pikkedonker. Dat lichtsnoeris een leuk idee, had dat nog niet eerder voor bakverlichting bedacht. Maar als die kosten oplopen, misschien toch voor meer lange termijn oplossing gaan?

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 23:43

Let er wel even op dat je voor bepaalde verlichting (denk aan grote verlichting hoog opgehangen) mogelijk een vergunning van je gemeente moet hebben. Wel even de moeite om na te vragen. Zo'n lichtslang zal vast geen problemen opleveren.

Sunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 08:50

Wanneer je je verlichting aan een gebouw ophangt heb je zowiezo geen vergunning nodig. Daar kwamen wij achter toen het bedrijf naast ons een bouwlamp ophing die hun ha. grote parkeerterrein volledig deed verlichten. Bij ons werd het sindsdien nooit meer donker...

Funnygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 11:22

http://www.gasontladingslamp.nl/. Hier hebben wij twee lampen gekocht en onze bak ( 40 bij 50 m) redelijk goed verlicht. Je kunt niet overal de krant lezen maar rijden is geen probleem.

JoLaeta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 18:32

Wij hebben ook 2 bouwlampen aan de stal hangen, niet ideaal, maar beter dan niet rijden
Wel vrij hoog, al kijk je soms nog een beetje ertegenin (omdat ze aan de lange zijde zitten valt het vaak wel mee)

AmigoSil

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 21:55

Ik lees ook even mee, ben al aantal jaren aan het proberen met allerlei lampen (sta op privestal). Ik heb vorig jaar een bouwlamp opgehangen van 1000 watt. Had daarvoor 1 bouwlamp van 500 watt maar dat was het net niet. Mijn bak ligt 100 meter van de stal. Ik moet voordat ik ga rijden elke keer 2 verlengkabels uitrollen, aansluiten en die na het rijden weer opruimen omdat er elke dag tractoren e.d. over het erf en die dus anders over de verlengkabels heen rijden. Ik wil eigenlijk nog een bouwlamp ophangen maar dat kan de stop niet aan. De stroom valt dan uit, omdat de stalverlichting op dezelfde stop in de meterkast zit. Ben nu aan het rondvragen welke ledlampen ik kan kopen, die vragen minder stroom en zijn dus ook veel zuiniger. Als lampen heb die definitief blijven hangen, zal ik eens overleggen met de eigenaar of ik iets van kabels mag ingraven naar de bak toe. Was eind van de winter helemaal beu, dat gesjouw met verlengkabels.

Funnygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 07:53

@amigosil: kijk eens op de site die ik heb opgegeven. Wij hebben nml lampen hangen van 400 Watt maar die geven licht voor 1000 Watt. Wattage scheelt op de groep maar genoeg licht om te rijden.

MarBri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 12:55

Ik zou op een of andere manier 1 of 2 bouwlampen plaatsen, deze van boven laten schijnen, dus wel echt hoog. Dit is voor dressuur voldoende, zou er niet bij gaan springen

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 13:13

Gasonladingslampen zijn veel zuiniger in gebruik en gaan langer mee dan bouwlampen. Aanschaf is wel duurder helaas.

Kan je niet voor weinig bij de gemeente een paar oude lantaarnpalen krijgen? Bij veel gemeentes hebben ze hier en daar nog wat van die dingen liggen kan je ze voor een prikkie krijgen.

@AmigoSyl, ik zou zeker kijken of je de boel mag ingraven. Lijkt mij dat de stalhouder hier ook veel voordeel aan heeft. Wel goede grondkabel gebruiken.

MCSchout

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 15:14

Shadow0 schreef:
Je hebt tegenwoordig ook steeds meer goedkope tuinlampen op zonneenergie. Die doen het best een aantal uur, geven minder licht dan bouwlampen maar je kunt ze wel makkelijk verspreiden over de bak.

(Zoiets bv? http://www.conrad.nl/nl/velleman-sol9-s ... f=Homepage )

Oh dat klinkt wel erg goed. Heeft iemand hier ervaring mee?

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 15:36

Klinkt ook wel handig voor AmigoSil, hoeft ze niet meer met kabels te sjouwen.

Bouwlampen heb je tegenwoordig ook LED, trekt ook flink minder stroom dan gewone lampen.

Haunting

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 08:56

Kosten van een ledstrip (waterproof) zijn niet al te duur. Meestal rond de € 0,75 per meter (uit China dan maar das om de kosten te dekken). Bij een standaard rijbak (20x40) zit je dan op 120 meter aan ledstrip (minder als je toegangshekken over slaat). Kost dan € 90,-. Komt nog aansluiting bij van een tientje. Dus laten we zeggen rond de € 125,- totaal. Das nog te overzien. Kan je eventueel nog aanvullen met een verstraler ergens hoog boven de bak.

Kijk voor de goedkope Ledstrips maar eens op deze site

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 09:02

Zou je met een meter of wat op elke hoek en een strip bij de E en niet al een heel eind uit de voeten kunnen? Ligt er natuurlijk ook aan hoeveel licht die strips geven en hoeveel licht er al uit de omgeving komt.

Hoppje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 09:08

MCSchout schreef:
Shadow0 schreef:
Je hebt tegenwoordig ook steeds meer goedkope tuinlampen op zonneenergie. Die doen het best een aantal uur, geven minder licht dan bouwlampen maar je kunt ze wel makkelijk verspreiden over de bak.

(Zoiets bv? http://www.conrad.nl/nl/velleman-sol9-s ... f=Homepage )

Oh dat klinkt wel erg goed. Heeft iemand hier ervaring mee?

Wij hebben bij onze bak (helaas) geen mogelijkheid om stroom te krijgen dus ik ben ook wel erg benieuwd of mensen hier ervaring mee hebben. Klinkt i.i.g. wel interessant.

esmee1008

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 19:15

Wij hebben een grote lamp op het uiteinde van de stal hangen, (bak is tegenover de stal) en schijnt daardoor door heel de bak in de winter *\o/*

elisexoxo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 22:12

Misschien een soortvan kerstlampjes om de omheining hangen? Voor 5 euro bij de action :o voor de hele bak €15/20 denk ik :j ookal is het van de action..... Na 2 jaar doen zender nog prima :D

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 14:19

Funnygirl schreef:
http://www.gasontladingslamp.nl/. Hier hebben wij twee lampen gekocht en onze bak ( 40 bij 50 m) redelijk goed verlicht. Je kunt niet overal de krant lezen maar rijden is geen probleem.

Hij moet bij ons nog op de mast bevestigd worden, maar hier hangt eind deze week ook de lamp om iets licht te hebben.
De mast die wij hebben is deze:
http://www.handelsondernemingveenstra.n ... ts_id=1179

Makkelijk in en uit te lieren. :))

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 14:22

Wij hebben een afgekeurde lantaarnpaal :Y) .
Mocht niet meer langs de weg staan, dushebben wij hem gekregen.
Voorwaarde dat er ander licht uit komt, en werkt prima!

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 14:24

Rex_Rolfo schreef:
Zou een snoer met led lampjes langs de bakrand werken? Ik heb werkelijk geen idee of het wat is maar misschien heeft iemand anders er wel ervaring mee?

Zoiets:
[ Afbeelding ]

Toevallig heeft een dorpsgenoot dit.
Erg mooi en erg helder velicht.
Wel heeft zij led verlichting

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 14:38

Nowemy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 16:47

Ik ga ook even volgen.
Wij twijfelen ook of we niet het beste lantaarnpalen kunnen aanschaffen.

Ben wel benieuwd of iemand een foto heeft van een bak met lichtslangen.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 16:54

Ja, ik ben ook benieuwd naar een foto met een bak met lichtslangen. Dit was ik namelijk ook van plan te doen bij de bak die we gaan aanleggen.

nicole_floor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 17:00

Ik heb bij b een grote slagboom die omhoog staat zegmaar. En daar twee bouwlampen in zitten. Inrichting a en een richting c. Geeft prima ligt.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 17:03

Wij hebben 2 oude straatlantaarns/ lichtmasten met gasontladingslampen , 1 aan iedere korte zijn, om onze bak ( ca. 20 x 40), ca. 12 meter hoog. Dat geeft meer dan genoeg licht om 's avonds te rijden en deze zijn betaalbaar, zijn hier toen wel met een hoogwerker geplaatst, via een vriend, dus dat scheelde aanzienlijk.
http://www.marktplaats.nl/a/sport-en-fi ... ousPage=lr

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 17:23

Wij hebben twee palen van ong 5 meter met elk 2 bouwlampen erop. Alleen aanzetten als je echt aan het rijden bent ;-)