Ik wil mijn paarden niet laten chippen.....

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Chip- verplichting gaat te ver?

Ja
47 (50%)
Nee
38 (40%)
Geen mening
9 (9%)

Totaal aantal stemmen: 94

Spetterlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 20:14

ik vind het wel goed voor op wedstrijd
ook als je paard gestolen is kan zo'n chip wel helpen hoor !
en geef toe .. liever een chip dan een brandmerk

Feetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 21:20

Liever een brandmerk dan een chip Lachen

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 21:23

Mijn paard heeft een brandmerk, maar helaas zal ik eraan moeten geloven om hem te laten chippen. Hij word aanstaande dinsdag gedaan omdat het per 1 januari verplicht is Boos!

Nou maar hopen dat hij er geen last van krijgt.

StalDoorstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 23:31

Ophelia"]
[quote="ldwtje schreef:
ik vind dat je dat zelf wil weten, ik vind het alleen maar handig, als er dan wat gebeurd weet ik waar of hij/zij wordt gejat ofzo, is ie wel mooi gechipt!!! Lachen

Mensen zijn vreselijk handig in het verzinnen van "oplossingen" om toch iets strafbaars te kunnen doen. Dacht je nou echt dat een chip die er zo simpel ingaat niet meer te verwijderen is??
Wacht maar over een paar jaar, dan kun je belasting voor je "geregistreerde" paardje gaan betalen, dit is naar mijn idee de hele gedachttegang achter de chip.
[/quote]

Heel erg juist Ophelia.

Het is ook een manier, met het invoeren van die paspoorten waarop vermeld moet worden of het paard OOIT voor menselijke consumptie mag dienen, om de hele paardenhandel plat te leggen en de portemonnee van veeartsen ed voller!

StalDoorstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 23:35

Na de koeien en de varkens, de kippen, zijn nu de paarden aan de beurt om te worden uitgedund.

Hoe moet t straks met bijv de shetters van 75,-?
Die moeten ook een paspoort en een chip.
Dat wordt dan duurder als de pony zelf......

SelenaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 23:39

ik ben wel voor.
Want als je pony wordt gestolen ofzo. dan kan je de ponny wel weer terug vinden.
maar natuurlijk ist niet neej, maar wel handig

SophieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 00:06

Ik wil ook geen chip in mijn jaarling hebben. Het is nog helemaal niet aangetoond of het nou echt schadelijk is of niet (op lange termijn), en ik ben tegen lichaamsvreemde voorwerpen in een lichaam, al helemaal bij een paard wat volop in de groei is. Paspoort prima, maar chip: nee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 10:03

Spetterlover schreef:
ik vind het wel goed voor op wedstrijd
ook als je paard gestolen is kan zo'n chip wel helpen hoor !
en geef toe .. liever een chip dan een brandmerk

De chip wordt NIET gebruikt voor het opsporen van gestolen paarden en wat mij betreft liever een brandmerk dan een chip hoor!

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 21:32

Met een brandmerk kun je geen paard identificeren. Ik ben niet tegen brandmerken, maar het ene brandmerk van Sheril zie ik alleen als ze aan het verharen is en het dan koud heeft...
Overigens heeft Sheril absoluut geen last gehad van het chippen, moest een dagje rustig aan doen, maar verder niets.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 22:00

ik heb een Oostenrijks paard en die is gebrand: een nummer onder de manenkam en een rasbrandmerk op de linkerbil. Er zit een Pferdepass bij, met goede tekeningen (mijn paard is bont) en ik zie geen reden waarom ik zou gaan chippen. Ik zal nooit wedstrijden rijden en die enkele keer dat ie een demo boomslepen moet geven...... het is de enige bonte Norikerruin in Nederland..........

Citaat:
Met een brandmerk kun je geen paard identificeren

Het veulennummer dat duidelijk zichtbaar onder de manenkam gebrand is, is een uniek nummer, na te vragen bij het stamboek

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 23:43

Mijn paard is "Bloodtyped" en gechipt, maar mijn paard is engels volbloed en die worden bij de geboorte al gechecked of ze zijn wie ze zeggen dat ze zijn in verband met de ren sport Knipoog
Mijn paard heeft geen last van de chip en hij zit nog op de plek omdat ik dat bij aankoop heb laten checken..

Anita_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-03 00:30

Miran,

Ten eerste zei ik al dat hij al genezende is, ik ga volgend jaar terug naar de kliniek om nieuwe foto's te maken om te kijken hoe het er dan uit ziet.
Ik mag hem alweer gaan trainen en het ziet er goed uit, maar dat neemt niet weg dat ik geen gerommel in die hals wil, snap???

Ten tweede geld dat chippen voor alle paarden en ezels, ook als je ze gewoon thuis laat staan, of vervoerd in de trailer...

Anita_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-03 00:43

Ik ben het er mee eens dat het erg fijn is dat als je paard gestolen is, anderen kunnen natrekken van wie hij is en dergelijke, in dat opzicht lijkt het me een veilig gevoel.
Maar ik vind wel dat iedereen vrij moet zijn in de keuze of ze dat wel of niet willen, het paard is toch tenslotte jou eigendom.
Eerst worden ze gebrandmerkt, en nu dit weer, hoe ver moet het nog gaan????
Ik krijg er ook wel het gevoel bij, zoals iemand hier al zei, dat er op lange termijn meer achter zit.

Anita_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-03 01:25

En (jaja ik raak er maar niet over uitgepraat) het is toch ook belachelijk dat je van te voren moet bepalen of je paard naar de slager gaat of niet later!
En dat dan ook nog eens omdat er voor een toekomstig slachtpaard minder medicijnen gebruikbaar zijn omdat anders het vlees niet goed zou zijn....
Nou, als mijn paard ziek wordt, heeft hij recht op elk medicijn dat hem kan helpen en ik vind het van de gekke dat ze daar nog over na gaan denken.
Is paardenvlees dan echt zo belangrijk??????