buren hebben last van vliegen en geurhinder

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 12:08

Dat je een vergunning hebt voor een paardenstal betekend niet zomaar dat je er paarden mag houden (klinkt lekker logisch...).
Het valt gewoon onder bouwvergunning en niet onder de bestemmingsplan.

Maar als je landelijk woont zal dit wel goed zijn.
Vraag een gesprek aan met de gemeente (is kosteloos) en vraag naar de regels en laat ze kijken naar jullie plattegrond of het juist is dat de stallen ver genoeg af ligt van het huis/erfgrens met de buren om er paarden in te mogen houden.

Hier stond er al een paardenstal, maar zou ik een nieuwe willen bouwen dan gelden de nieuwe regels.
Dit kan per gemeente verschillen.
Vaak zie je dat de stal minimaal 5 meter uit de erfgrens moet zijn en minimaal 10 meter van het woonhuis van de buren.
Maar dit kan ook veel meer zijn (tot 30 meter zie je ook vaak).

antje_vip

Re: buren hebben last van vliegen en geurhinder

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 12:10

Ach, wat een gezeik weer. Dan moet je niet op het platteland gaan wonen.

Togechick

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 12:10

Als niemand anders er last van zegt te hebben, slaan die brieven namens de hele buurt blijkbaar nergens op. Misschien kun je zelf contact opnemen met de gemeente om aan te geven dat er iets speelt en dat je graag een oplossing wilt zoeken. Zuo buurtbemiddeling voor zoiets een optie zijn?
(ik heb er geen verstand van maar kijk wel graag rijdende rechter :o )

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 12:12

antje_vip schreef:
Ach, wat een gezeik weer. Dan moet je niet op het platteland gaan wonen.

Klopt, maar helaas moet de gemeente handhaven bij een klacht.

Als dan blijkt dat de stal te dicht staat op de grens en/of huis van de buren, mag je daar geen paarden meer in huisvesten.
Ook als iemand klaagt die 2 km weg woont en de directe buren geen klachten hebben, dan nog moeten ze handhaven.

GUSTIxBILL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-14 12:16

Foto's komen zo snel mogenlijk

En dat is dus ook de reden waarom ze terug gaan en mijn jongste op een pensionstalling komt te staan (en dat ze ook van iemand anders word).

Gewoon omdat ze risico ni willen nemen dat er toch een klacht komt en we op laatste moment alles weer moeten oplossen.

0011223344

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 12:22

TS, ik zou als ik jou was een afspraak maken bij het loket van de gemeente. Zij kunnen je dan de bestemmingsplannen geven die bij de huizen bij jou in de buurt gelden. Daarbij horen ook de wetten die daarvoor gelden. Dan kun je uitzoeken wat wel en wat niet mag. Stel daar de vragen die je hebt en ze kunnen je verder helpen. Ook kun je al een paar dingen, zoals bestemmingsplannen en dergelijke, vinden op http://www.ruimtelijkeplannen.nl Of je dan ook de bijbehorende wetten kunt vinden weet ik niet. Hier moet een mestbult of -opslag 500 meter van de dichtstbijzijnde woning af zijn.

Als je de dingen zo regelt dat je voor de wet gewoon goed zit, zou ik je paarden toch lekker aan huis houden hoor.. Nodig de buren uit, laat ze zien wat je hebt en vooral ook hoe blij je daarmee bent. Misschien helpt dat ook nog.

Kennissen van mij hebben over hun mestput een houten kap gemaakt die ze op kunnen takelen, tegen de vliegen en de stank. Misschien dat dat nog een optie is.

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 12:23

Zou zelf toch nog even met de gemeente gaan praten of alles correct is wat je gedaan hebt. Zou je in de toekomst toch weer paarden willen houden is dat wel handig om allemaal te weten, ondanks dat nu al je paarden weggaan.

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 14:00

de conclusie is dus eigelijk al getrokken? paarden gaan sowieso weg...
dit staat er op de site van de gemeente:

Al naargelang de zone (landbouwzone, woonzone,...) moet u een milieuvergunning hebben vanaf een zeker aantal paarden. Die normen vindt u terug op p. 9 van de brochure "Milieuvergunningen". In woonzone heeft men voor minder dan 5 paarden geen milieuvergunning nodig. In landelijk woongebied mag men tot 9 paarden houden zonder milieuvergunning en in landbouwzone tot 19.
voor pony's van een kleiner ras bestaat er een maximum van 10 in een woongebied.

ze hadden dus niet weg gehoeven als je de stallen legaal hebt staan binnen de aangegeven straal en de paarden achter in de wei kan laten lopen..

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 14:04

Kijk eens of de bueren nog last van stank en vliegen hebben als de paarden weg zijn.
Moeten ze het niet weten natuurlijk!
Stel je krijgt dan nog post vw overlast heb je een leuk bewijs dat het niet de paarden zijn.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 14:07

@Matasja
Maar er staan ook regels in over hoever een een paardenstal moet staan vanaf de erfgrens en het huis van de buren.
Zoals ik tussen de regels van TS doorlees, staan de stallen redelijk dichtbij de erfgrens en het huis van de buren (staat achter de paardenstal).

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 14:08

aerdenhout1 schreef:
Kijk eens of de bueren nog last van stank en vliegen hebben als de paarden weg zijn.
Moeten ze het niet weten natuurlijk!
Stel je krijgt dan nog post vw overlast heb je een leuk bewijs dat het niet de paarden zijn.

Maar dan nog heb je het probleem dat bij controle de kans heel groot is dat de stallen te dicht bij het woonhuis van de buren staat.

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 14:12

Brainless schreef:
@Matasja
Maar er staan ook regels in over hoever een een paardenstal moet staan vanaf de erfgrens en het huis van de buren.
Zoals ik tussen de regels van TS doorlees, staan de stallen redelijk dichtbij de erfgrens en het huis van de buren (staat achter de paardenstal).

klopt, daarom had ik ook getypt als de stallen legaal staan, dus en met vergunning EN binnen de juiste grenzen vanaf de buren.. in het algemeen dus legaal.

en qua paarden weghalen, als ze het al niet merken ( want dit soort mensen zit er wellicht de hele dag op te kijken wat er gebeurd) dan gooien ze het misschien op de achtergebleven mest in het bos of de urine die in de stalvloer is getrokken,..
soms doe je het toch nooit goed...

ik heb zelf e paarden ook niet meer aan huis vanwege zeik buurvrouw die zogenaamd meer last heeft van vliegen als de paarden er lopen. bij navraag nu ze al 2 jaar elders staan luidt de conclusie dat de vliegen toch van haar eigen fruitbomen af kwamen.... zei had het bij mij echter nooit over stankoverlast en al woon ik landelijk, staat het huis van de buren wel redelijk dichtbij. ik voerde de mest wel na uitmesten direct af naar de boer, bleef hier niks liggen.
Laatst bijgewerkt door matasja op 20-08-14 14:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 14:14

Bij ons is het zo dat tussen de stal en het huis van de buren 50 m moet liggen.
Op de stal waar ik sta is dit 49 m en mag het buitenluik van de stallen aan die kant niet open.
Niet dus de erfgrens maar waar daadwerkelijk het huis van de buurman begint.
Idd ook klachten stank en vliegen terwijl de andere buurman schapen heeft!

Je hoeft geen vergunning te hebben als je onder een aantal paarden blijft dit verschilt per gemeente. jen bent nl niet bedrijfsmatig bezig maar hobbymatig en daar ligt een verschil.
En als je aan alle voorwaarden voldoet kan deze buur klachten indienen wat hij wil maar zullen zijn klachten niet gegrond worden verklaard.
Slimste is naar de gemeente te gaan uitleggen en vragen hoe of wat.

Weet niet of jullie hebben aangegeven paardenstallen te gaan bouwen?

Maar ik snap heel goed dat je al het gezeur zat bent van de buurman maar deze meneer jaagt je wel op extra kosten en dwingt je zo zelfs tot verkoop van een paard als ik het goed heb gelezen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 14:34

Heel goed mogelijk dat buurman last heeft van de geiten en niet je paarden, maar dat de geiten van iemand zijn waar hij niet tegenop durft. Controleer of alles legaal is wat je hebt staan (gemeente vragen dus) en trek nu een grens, want die buurman wil jullie regeren en zonder tegengas zal die dingen blijven zoeken en vinden om over te zeuren.

Je paarden zonder zijn medeweten verplaatsen, net doen alsof je ze gewoon verzorgt, etc. en kijken wat er dan gebeurt is goede optie.

Als je trouwens een paddock hebt krijg je bij lang droog weer inderdaad vaak stank van de ammoniak in de urine die gaat verdampen. Emmer water met scheut azijn over de plasplekken en het is meteen weg.

Tussen beide percelen vlier en hazelaar planten schijnt ook goed antivlieg te zijn trouwens.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 15:09

Tot 6 of 8 paarden valt onder huisdieren. Veehouderij is groter. Deze 3 mogen dus prima bij huis staan mits de mest afvoer regels in acht genomen wordeb en de volksgezondheid niet in gevaar komt.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 15:16

TS lees post van Tamary HEEL GOED! Ik ga helemaal met haar mee en denk inderdaad als jullie hier gaan toegeven dat hij door gaat en een echte bullebak gaat worden. Vind het wel heel erg balen voor jullie.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 15:19

Hebben de andere buren een geitenbok.Die kunnen flink stinken.

Kaatje64

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 15:28

Ik heb niet alles doorgelezen en heb misschien wel een tip voor jullie. Als jullie, zonder het de buren te laten weten, de paarden/pony's tijdelijk elders onderbrengen en jullie krijgen daarna nog steeds klachten, dan zou dit dus ergens anders aan moeten gaan liggen.

Daantjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 15:29

Britta31 schreef:
Hebben de andere buren een geitenbok.Die kunnen flink stinken.

Dit was mijn eerste gedachte ook! Bij mijn schoonouders hebben ze er ook 1, die kun je echt niet op stal hebben en van verte ruik je hem al.

Kan mij gewoon niet voorstellen dat het stinkt. Ik heb zelf de paarden op deel staan en als je buiten staat ruik je niet dat er paarden staan. Wss als je de paarden weg doet beginnen ze wel ergens anders over te zeuren :(

LoveWodan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 15:35

Halen jullie ook iedere dag de mest uit de wei?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 15:39

smurffie schreef:
Tot 6 of 8 paarden valt onder huisdieren. Veehouderij is groter. Deze 3 mogen dus prima bij huis staan mits de mest afvoer regels in acht genomen wordeb en de volksgezondheid niet in gevaar komt.

Ja (buiten de bebouwde kom) en de afstand met het perceel en het huis van de buren.
Ik heb maar 2 paardjes, maar ik moet mij echt wel houden aan afstanden en mestafvoer.

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 15:46

Ik heb in een zelfde soort situatie gezeten. Mijn man en zijn familie pachten al ruim 40 jaar een stuk weide. Naast onze wei woont zijn nichtje.(nichtje woont daar nu ongeveer 20 jaar)
Dit nichtje gunt ons het licht in de ogen niet. Je wilt niet weten hoe vaak zij de politie voor ons gebeld heeft.. Met de meest uiteen lopende klachten. Onze stal ligt aan het einde van haar tuin, ongeveer 50 meter van haar woonhuis.

Het is zo geëscaleerd dat wij zo'n 25 jaar geleden bij de burgemeester moesten komen, uiteindelijk heeft hij besloten dat wij onze stal mochten blijven houden mits wij deze een kwart slag deden draaien. (ben het nichtje nu nog dankbaar we hebben nu een grotere stal met meer stallen) Mest moest op een aanhanger liggen en bij voorkeur gelijk afgevoerd worden.
De buurvrouw bleef klagen nadat wij alles hadden veranderd en gedaan hadden/ hebben wat van ons verlangd werd.

Wij hebben toen zij op vakantie waren de paarden verhuisd, alles ontsmet, en de milieu ambtenaar ingeschakeld. Wij zijn 3 maanden lang minimaal 2x per dag naar een lege stal gegaan "de paarden gaan verzorgen, voeren enz" af en toe met een stuk hout op de deur geslagen als of er een paard tegen de deur trapte en geroepen dat ze stil moesten zijn.
3 maanden lang bleven ze klagen, in die 3 maanden is de milieu ambtenaar regelmatig gaan kijken en trof uiteraard een lege schone stal aan.
Na die 3 maanden en na de zoveelste klacht, is de ambtenaar met de buurvrouw in onze stal gaan kijken.. Nichtje/ buurvrouw is toen zullen we maar zeggen royaal op haar bek gegaan.. }:)
Nu 25 jaar later zegt ze nog steeds niks tegen ons..

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 15:52

Wat ik wel vreemd vind... Als je geiten ruikt, ruik je heel duidelijk dat dat geiten zijn. Ruik maar eens aan geitenkaas, geiten ruiken precies zo :+

Een paardenlucht is heel anders.

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 19:19

Voor een leek die niet van dieren houdt zal alles stinken.. zullen niet het verschil ruiken tussen paard,geit of wat voor dier dan ook.
Paard staat het dichtstbij dus gaan ze er waarschijnlijk gewoon vanuit.
OF het gaat ze helemaal niet daarom maar haten om iets heel anders..
Als wij een nieuwe auto hebben oid krijg ik ook zure gezichten van de buren.. jaloezie doet ook een hoop

Billy20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 19:34

Als je een (bouw)vergunning hebt voor de stallen zou ik me niet zo druk maken. Als de buurman een klacht in gaat dienen komen ze kijken van de gemeente en ik kan me niet voorstellen dat paarden zoveel stank veroorzaken dat zijn klachten gegrond worden verklaard. Werk zelf bij de gemeente en zie wel vaker dit soort zaken voorbij komen maar qua stankoverlast kan een gemeente weinig doen.