wel of niet doen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 23:12

Monster schreef:
Je wel eens verdiept in een paarden lichaam? Door te 'rillen' maken ze zichzelf warm..

zou niet nu al beginnen met dekens, zou zonde zijn van de dekens!

Oftewel dan hebben ze het koud. Als ze niet koud hebben dan rillen ze niet.
Keertje kan wel natuurlijk, maar als het vaak gebeurt zou ik wel maatregelen gaan treffen :j

Overigens vraag ik me af hoelang een deken heel blijft in de opfok :')

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 23:17

Ik zou het niet doen.
Als er niet altijd toezicht op is (wat ook bij de mijne niet is en dat vind ik prima zo), kan je deken zo aan gort zijn met alle gevolgen van dien.
Hier doe ik ze het winter van hun 2e naar 3e jaar ook een deken op en hoevaak we ze niet uit de knoop moeten halen omdat ze er met een been door zijn gegaan omdat het dek scheef getrokken is door een maatje met het spelen.
Ze moeten weer vacht krijgen. En dan komt snel wanneer het weer om slaat. De mijne begint ook al wat te "stekelen" en dus ondervacht te kweken.

DubbelFun

Re: wel of niet doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 13:17

3x3 is idd veel te weinig voor 7 paarden. Daar kunnen er net 2 instaan en dan moeten die het al goed met elkaar kunnen vinden. De rest staat dus buiten koud/nat te worden.

Het is nu net een tussenperiode waarin de wintervacht in ontwikkeling is, maar ze hem 's nachts eigenlijk al wel nodig hebben. Tel daarbij op dat je paard waarschijnlijk niet kans krijgt om te schuilen(en dus goed te drogen) en je hebt alle ingrediënten voor een ziek paard in spé.

Persoonlijk zou ik er lekker een ongevoerde regendeken op doen zodat ie iig droog blijft. Dat vermindert de kans op rillen/afkoeling. Het is onzin dat je de aanmaak van een wintervacht er mee hindert; dat groeit gewoon door.
Je loopt natuurlijk wel de kans dat de deken niet zo heel lang heel blijft.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 13:20

140509 schreef:
Hoelang moet ik wachten?
Polly@:
Ze komen wel kijken maar niet iedere dag

Andere opfok zoeken, een goede opfok betekend dagelijks toezicht. Een niet fit paard kan in een dag dood zijn, denk maar aan koliek. Dan kun je geld uitsparen door een heel goedkoop plekje te zoeken maar je kunt beter iets meer betalen en verzekerd zijn van goede zorg.

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 13:21

ik zou het niet doen. als er schuilgelegenheid is zou de gene die zorgt voor de opfok gewoon meer hooi moeten bijvoeren. Trillen is een manier van warm houden, met een regendeken duw je haar vacht weer plat waardoor ze het ook koud heeft(Dan kom je echt met dikkere dekens te komen)

3x3 is inderdaad erg weinig als schuilgelegenheid. ikzelf zou dan vragen of er een grote schuilstal bij kan of een andere opfok zoeken. als er btw veel bomen in en langs de wei staan dient dit wel ook al als schuilgelegenheid.
Ik vind btw ook dat er dagelijks toezicht moet zijn. (wat ook helemaal niet zoveel moeite is om 1x per dag even langs te gaan)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 13:25

AlexandraM schreef:
met een regendeken duw je haar vacht weer plat waardoor ze het ook koud heeft
Daar zou je gelijk in hebben als het -10 zou zijn, maar niet met krap 10 graden bóven nul !!

Vlinder2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 16:13

Ik zou het niet doen, de natuur regelt zichzelf wel. De wintervacht moet nog komen. Juist doordat ze het koud heeft, zal ze een dikkere vacht aan gaan maken. Als ze niets gewend is kun je er alleen ellende mee krijgen, dat kun je beter in een rustigere omgeving leren, zonder allemaal 2-jarigen er om heen.

140509

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-14 18:57

Er zijn nu 2 paarden weg
ik weet niet zeker of het 3bij 3 is
Kan ook iets groter zijn
ze staat ook hoog in het bloed(meestal krijgen deze paarden niet echt een dikke vacht)
Want als ik naar de andere paarden kijk die bij haar staan( ook de andere 2 jarige)
Die hebben al veel meer vacht als haar

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 20:07

Een Arabier krijgt vaak ook geen dikke vacht en die kunnen ook prima tegen de kou. En drie bij drie is veels te klein.

140509

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-14 20:13

Zoals is al zij
ik weet niet zeker of hij 3 bij 3 is kan ook groter
er zijn bij mij in de buurt niet veel paarden opfok's