Bibberen na regenbui, deken of niet?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 12:59

FriesWytske schreef:
Dat gebeurt niet op een normale huid, want dan kunnen de haren dat tegen houden. Mensen wassen hun paarden te vaak hun paarden. Zodat het vetlaagje, wat dat moet voorkomen, van de huid verdwijnt.

Ik heb het toch wel degelijk gezien, en wij wassen onze paarden nooit. Hij was door en door nat en verder gewoon gezond, geen huid problemen oid. Misschien dat het een verschil maakt dat het een arabier was. Hij kon er gewoon niet tegen.
Dat de haren niet meer op kunnen staan met een deken klopt, maar als het regent en niet steenkoud is, is dat ook helemaal niet nodig en volstaat een ongevoerd regendekentje. Als het regent en wel ontzettend koud is is een gevoerd regendeken beter

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 13:01

Hier 4 paarden die veel buiten lopen. Een daarvan kan slecht tegen regen en kou en stond gisteren bij het hek te bibberen. Binnengehaald, dekentje op en ff bij laten komen. Vandaag dus lekker met deken op naar buiten. Ik zie het nut er niet van in om mijn paarden (expres) zo koud te laten worden dat ze gaan bibberen. Dan maar een deken op, zodat ze wel lekker naar buiten kunnen.

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 13:02

blauwdruivje schreef:
Een dekentje zorgt ervoor dat het paard zijn haren niet meer rechtop kan zetten..daardoor komt er minder lucht tussen de haren..en heeft hij minder isolatie. Hierdoor kan hij het juist koud krijgen!
Beter is om goed naar het voer te kijken en de mogelijkheid bieden om te schuilen:
zie hier het artikel over heeft mijn paard het koud? ' (beetje naar beneden scrollen): http://www.paardnatuurlijk.nl/weetjes/index.htm

Het is (nog) niet koud buiten, het is alleen vreselijk nat, dat isolatielaagje in de haren werkt inderdaad als het om droge kou gaat, maar dat isolatielaagje verdwijnt toch echt als het paard tot op de huid nat is hoor, dan kunnen die haren ook niet omhoog.

Het verschilt per ras/per paard, een shetlander/haf/fjord/tink kunnen over het algemeen er wat beter tegen, die krijgen in de winter ook een complete teddyberen vacht van 5 tot 10 cm. De gemiddelde arabier krijgt wel een wintervacht maar is vele malen korter, daarnaast zijn arabieren (is maar een voorbeeld) over het algemeen ook slanker en dus minder vetreserve om zichzelf warm te houden.

Het is de nattigheid in combinatie met wind en de overgang naar slechter weer wat er in deze periode voor zorgt dat paarden zich niet happy kunnen voelen omdat ze het koud hebben.

Mijn merrie maakte je helemaal blij met een ongevoerd regendekentje, die verzette echt geen stap als het zulk slecht weer was, stond 'depri' met haar hoofd onder de buik van een medepaard om te schuilen, ging niet (of niet voldoende) eten. Met een regendekentje op bleef ze wel gewoon in beweging, grazen etc waardoor ze de 'kou' ook gewoon kon handelen.
In de winter stond ze wel gewoon zonder deken, kon ze prima hebben (met voldoende ruwvoer) maar de nattigheid in combi met scherpe (polder) wind niet

Pantykous

Re: Bibberen na regenbui, deken of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 13:03

Ja juist, het is helemaal niet koud nu. Alleen die bakken met regen met een vracht wind eroverheen zijn echt funest.

EsterW

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 13:15

Precies, op basis van de temperatuur zou ik normaal nóóóit nu een deken om doen. Maar windkracht 4-5 (tenminste, dat was/is het hier) en van die hele forse en langdurige regenbuien... toch maar wel.

Maar ik twijfel wel hoor, nu is het alweer een uur of wat droog en dan loopt de temperatuur snel op. Hoop dat 'ie nu niet staat te puffen van de hitte. Ben aan 't werk, kan er niet voor heen- en weer rijden. Vanavond maar even kijken.

Wel interessant trouwens, de post van djuulsie over de mechanismen waarmee paarden zich warm houden. Wist ik (veel) niet van.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 13:16

EsterW schreef:
Precies, op basis van de temperatuur zou ik normaal nóóóit nu een deken om doen. Maar windkracht 4-5 (tenminste, dat was/is het hier) en van die hele forse en langdurige regenbuien... toch maar wel.

Maar ik twijfel wel hoor, nu is het alweer een uur of wat droog en dan loopt de temperatuur snel op. Hoop dat 'ie nu niet staat te puffen van de hitte. Ben aan 't werk, kan er niet voor heen- en weer rijden. Vanavond maar even kijken.

Wel interessant trouwens, de post van djuulsie over de mechanismen waarmee paarden zich warm houden. Wist ik (veel) niet van.

Precies hetzelfde verhaal hier. Zou normaal echt nooit een deken op doen nu, en dan toch weer twijfelen want de temperatuur loopt wel op! We zullen zien hoe hij er vanavond bij staat. :j

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 13:19

Hier een 21 jarige heeft de hele week al een 0 grams op.
Het waait hard dagelijks en dan de regen eroverheen.
Je hebt er niks aan.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 13:27

Toch maar een deken omgedaan.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 13:29

Ik kijk die van mij nog even aan, met die aanhoudende regen laatst(3 dagen aan één stuk) stond hij echt flink te shaken, schrok me een hoedje.
Helaas had hij toen helemaal geen schuilgelegenheid, de wei waar hij nu staat heeft hij wel een rij bomen om onder te staan en enigsinds droog te blijven dus ik kijk even aan hoe hij zich houd.
Voel me dan wel enorm schuldig als ik dan zoals gister avond in bed lig en de regen keihard tegen het dak hoor slaan en dan denk ik arme pony.. :')

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 19:29

Mijn oudje van 25 is vrij mager en heeft het met.dit weer echt koud. Ik kwam aanlopen met de deken en ze kwam gelijk aanrennen.
De rest loopt zonder deken maar oma kan zich.niet warm houden

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 19:38

met een beetje pech kan je de dierenarts bellen.. hebben we hier wel eens gehad.. echt bevangen van de kou.. moest ook zo nodig zonder deken buiten staan.

wij hebben er nu 2 met regendeken buiten staan. als het te erg is gaan die na binnen s nachts.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 21:14

Ik vind eigenlijk dat een schuilmogelijkheid er altijd gewoon moet zijn. Nu hebben mijn paarden die ook niet op de wei, maar daar gaan ze alleen overdag op dus als het weer me niet bevalt haal ik ze naar de paddock waar ze wel kunnen schuilen. Mijn paard is dan meestal op haar teentjes getrapt, laat zich moeilijk vangen en gaat later op de paddock een partij staan mokken in de regen, omdat er geen gras is. De pony kan het wel waarderen gelukkig, ook zij staat graag buiten maar vanmiddag ging ze dankbaar naar binnen, lekker hooi eten.

Maar als dat niet mogelijk is, tja dan ga je voor het beste wat er dan nog overblijft en dat is imo de regendeken. Nog altijd beter dan op stal.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 21:15

Of ook heel naar: kou koliek.

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 21:51

Gypsy, maar ook als die aanwezig is moet je er gewoon een eerlijk oog op houden. Die arabier van ons dus, die ging gewoon de schuilstal niet in (we hebben er 2) hij ging met zn koppie binnen staan en de rest bleef buiten. Was echt een ruime stal met een grote deur.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 21:57

Oh dat kan, tja soms mankeert er blijkbaar toch iets aan (laagste in rang, was er iets te eten, misschien een wat bang aangelegd type? of gewoon eigenwijs?) dat kan natuurlijk.
Maar de meeste paarden zijn toch wel wijs genoeg om 't zelf in te schatten.

Mijn merrie gaat ook alleen met haar hoofd naar binnen, tja... Stalhouder in het begin super bezorgd, zelfs midden in de nacht ging hij kijken of ze het niet te koud had. Wel lief hoor. :D
Alleen zolang paardlief maar een bak of net met hooi heeft, krijgt ze het echt niet koud. Ik heb haar een keer zien bibberen, toen was ik wat laat met voeren, ze had denk ik 3 of 4 uur zonder gestaan. Nouja er waren wat restjes, maar daar was blijkbaar iets mis mee? Afijn binnen 10 minuten na de eerste hap hooi was het over.

Uitzonderingen zijn er altijd, maar de meeste paarden kunnen (na evt. wat wennen) prima uit de voeten met zelf bepalen.

sanneveenma

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 21:01

Ik zou een (dunne) regendeken doen ;)

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 21:18

Mijn oude Welsh A staat ook al weer onder 0 grams regendeken. Twee maanden terug stond ze na vijf minuten regen al te bibberen, ondertussen heeft ze iets meer reserve en die wil ik er graag ophouden.