Hoe vaak naar een 2-jarige toe gaan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Re: Hoe vaak naar een 2-jarige toe gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 12:09

Op een wei waar je afhankelijk bent van goodwill van een ander als het gaat om water en hooi geven bijvoorbeeld zou ik wel gewoon dagelijks gaan om te controlleren.
Ik dacht dat het om een normale betaalde 'opfok' ging. Daar kom ik niet vaak. Dat met die band is iets dat zo ontzettend overschat wordt. De leeftijd is daar onbelangrijk voor.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 12:11

Ik heb een pony van 1 jaar en 2 maanden en ik ga wel elke dag, maar dat is om te voeren, water
te geven en te mesten. Poetsen inclusief hoefjes doe ik 2 keer per week en 1 keer per week gaat ze mee
een wandelingetje maken langs de weg (10 tot maximaal 20 min.) met mijn 11 jarige merrie.

Voor een 2 jarige vind ik 6x in de week langsgaan erg veel. Je zegt dat je elke dag water moet bijvullen,
dat is natuurlijk belangrijk maar ik zou niet 6x in de week gaan poetsen en wandelen.
2 a 3x per week daarvoor zou ik zelf zat vinden.

Flowery

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-14 12:13

Sizzle schreef:
Op een wei waar je afhankelijk bent van goodwill van een ander als het gaat om water en hooi geven bijvoorbeeld zou ik wel gewoon dagelijks gaan om te controlleren.
Ik dacht dat het om een normale betaalde 'opfok' ging. Daar kom ik niet vaak. Dat met die band is iets dat zo ontzettend overschat wordt. De leeftijd is daar onbelangrijk voor.

Ow nee, sorry dat was ik vergeten te melden :o

Dat meisje dat zei dat ik 7 dagen in de week moet komen, had het inderdaad over de band die ik dan niet zal krijgen. Maar ik ken mijn pony nu iets langer als 2 weken en ze komt nu al naar mij toe in het weiland :D Voornamelijk omdat ik altijd met een handje muesli kom denk ik :')

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 12:15

Bij zelfzorg zoals jij staat is elke dag langskomen en controleren op zijn minst aan te raden. Echt grote dingen zullen de anderen ook wel opvallen, maar jouw pony is niet hun hoofd prioriteit. Elke dag 5-10 min. even in handen zijn, controle, etc. is geen enkel probleem voor een jong dier. Voor dingen als longeren, e.d. is het nog veel te vroeg. Korte wandelingetjes 2x/week ook best, dat de wereld groter is dan de wei en dat de mens ook een veilige kudde kan zijn mogen ze best al leren. Let er wel op dat je met een jong, speels dier te maken hebt. Stel absoluut en consequent grenzen, maar accepteer dat ze nog fouten zal maken.

Flowery

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-14 12:15

xApple schreef:
Ik heb een pony van 1 jaar en 2 maanden en ik ga wel elke dag, maar dat is om te voeren, water
te geven en te mesten. Poetsen inclusief hoefjes doe ik 2 keer per week en 1 keer per week gaat ze mee
een wandelingetje maken langs de weg (10 tot maximaal 20 min.) met mijn 11 jarige merrie.

Voor een 2 jarige vind ik 6x in de week langsgaan erg veel. Je zegt dat je elke dag water moet bijvullen,
dat is natuurlijk belangrijk maar ik zou niet 6x in de week gaan poetsen en wandelen.
2 a 3x per week daarvoor zou ik zelf zat vinden.

Oké, wandelen doe ik 1x in de week hoor en poetsen zo'n 2x in de week :) Verder is het voornamelijk kroelen en knuffelen! :)

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 13:19

Als je zelf alles moet doen op de wei zou ik zeker wel dagelijks proberen te komen ja. Beetje banketstaaf als je al die andere weidematen het water elke keer laat doen :P

Maar mijn 2 jarige ben ik regelmatig. Elke dag red ik niet (maar ik sta dan ook all-in, omdat ik weet dat ik het qua tijd niet red elke dag). Hij staat met maatje in paddock met inloopstal.

Ik probeer minimaal 4 keer per week wat met hem te doen. Dus borstelen en dan beetje wandelen of skeeleren ofzo, al doe ik dat misschien 1x in de twee weken.

Het is absoluut beter voor de band, hoe jonger dieren zijn hoe makkelijker ze 'imprenten' en hoe makkelijker ze nog blind op je vertrouwen. Hoe eerder ze 'alles' gezien hebben, hoe makkelijker ze later zijn.
Niet voor conditie ofzo, dat moet je met zo'n jong dier nog helemaal niet mee bemoeien, maar wel voor de ervaring. Korte stukjes en dan gekke dingen opzoeken, zo loop ik vaak naar 'de grote rotonde' en laat hem daar grazen terwijl alle grote vrachtwagens daar langs komen.
Het is heel goed om jonkies vaak in handen te hebben, het zijn gewoonte dieren, de gewoontes die je nu alvast normaal maakt maken de 'klap' van het omschakelen bij beleren etc een stuk kleiner en maakt het voor je dier een stuk relaxder. Langzaam aan steeds kleine veranderingen, daar gedijen ze het best op.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 14:14

Waarom heb ik dan nog nooit problemen gehad daarmee ondanks dat ik er niets mee doe als ze jong zijn?
Alles wat hier op bokt vaak als iets bijzonders gezien wordt: in je eentje trailer laden, zonder stress weg van huis, overal kunnen aanbinden of zelfs los laten staan, direct naar je toekomen op de wei, keurig wachten met eten tot je weg bent, braaf bij smid, tandarts en da, in je eentje met een 4 jarige aan een lange teugel het bos in etc etc etc.....
Dat schaar ik allemaal onder een vanzelfsprekend gevolg van fatsoenlijk inrijden eerlijk gezegd :+

Glossy227

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 15:20

6 dagen is prima indien er op dag 7 wel iemand is die controleert of alles in orde is.

Poetsen, wandelen langs de straat, kennis laten maken met nieuwe dingen zoals vuilnisbak of fiets of een handdoek op de rug en over het hoofd.

Gewoon lekker mee aan de gang gaan en dingen leren waar jij en je paard later profijt van hebben.

Uiteraard nog niet rijden en longeren

Barte

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 15:27

Ga gewoon zo vaak als JIJ wilt en Waar JIJ een goed gevoel bij hebt ..Er is geen regel voor hoevaak te gaan met een twenter volgens mij ....Ik ging wel elke dag naar mn 2 jr KWPN er toen maar dat was omdat we de stal mee mesten en ze buiten zetten ...En dan poetste ik hem een paar x per week en verder zag ik van dag tot dag wel wat ik deed .Maar nogmaals niemand kan je zeggen wat goed en fout is hoor .Doe gewoon waar JIJ je goed bij voelt ...

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 15:31

Sizzle: Ik zeg toch ook nergens dat je problemen krijgt als je dat niet doet? Heb mijn vorige merrie ook pas met 3 jaar gekregen zo uit het land, ook nooit ergens een probleem mee gehad. Die reed ik de 2de keer erop al aan lange teugel in mn eentje door het bos hoor ;-) Dier heeft nooit een foute beweging gemaakt en is nog steeds zo ontzettend braaf (12 nu).

Maar nu heb ik ze vanaf jonger (jaarlingers) en dan beginnen we gewoon eerder, niets slechts aan, alleen maar makkelijk(er). Overigens maakt het ras ook nog wel een beetje uit, of iig het karakter, of het hittepetitjes zijn of droogkloten.De oudste die nu dan al 4 is dat was nogal een zenuweleijer, en die had het echt wel nodig om de wereld te zien, maar is nu de meest brave kinderpony, mijn huidige 2 jarige is een wat luiere droogkloot en daar is het niet perse voor nodig maar ach, ik vind het ook leuk. En als je beetje dominant beestje heb, kan je hem beter jonger op zijn plek zetten :)

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 15:41

Ik ga elke dag naar mijn twenter. Eten geven, wei mesten water bijvullen etc. Hij komt dus elke dag wel even in handen maar vier keer per week is dat alleen om te voeren (halstertje om, uit de kudde, eten, en weer terug) en zo'n drie keer per week ga ik er wat mee doen. Dat kan tien minuutjes even borstelen en hoefjes doen, en soms gaan we wat wandelen.
Ik vind het op zo'n doe-het-zelf wei wel belangrijk dat er in ieder geval iedere dag iemand is, dus dat zou ik communicerenm met je weidegenootjes. Je zal die paardenmishandelaar maar op je wei hebben gehad en als je er dan pas 48 uur later achter komt.....

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 15:42

TS je moet zo vaak gaan als jij wilt.. ;) Doe waar jij je goed bij voelt en trek je niet te veel aan van wat andere zeggen. Iedereen doet het op zijn/haar eigen manier. De een laat een paard op de wei staan zonder aandacht tot ze 4 jaar zijn en leren ze dan in korte tijd alles en andere beginnen het leer proces al als een paard een half jaar oud is.. Elk paard is anders en elk mens is anders. De combi die voor jullie het beste werkt die vind je als je je eigen gevoel volgt. ;)

Ik heb een 2 jarige staan op een pension stal. Ik ga er nagenoeg elke dag heen om de stal te doen. Vaak probeer ik dit te plannen rond het binnen zetten zodat ik haar dan zelf in de hand heb. Buiten dat doe ik wanneer ik zin en tijd heb leuke dingen als poetsen, wandelen, soms paar min longeren en haar overal aan laten wennen zoals: Hoofdstel, longeersingel, zadel, dekjes, bandages, peeskappen, transportbeschermers, knotjes maken, wassen, staart wassen, enge objecten enz enz enz enz. zulke dingen doe ik al vanaf dat ik haar heb (6 maanden oud was ze toen), natuurlijk niet allemaal al meteen maar op bouwend. Hierdoor heb ik nu een erg fijne 2 jarige die overal van geniet en nergens meer echt van op staat te kijken, maar tegelijkertijd heerlijk paard kan zijn met al haar vriendjes op de wei.

Flowery

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-14 16:20

Bedankt voor alle reacties! Ik heb besloten nog wel ongeveer 5 a 6 dagen in de week even langs te gaan, maar haar wat minder uit de wei te halen (max 3x in de week :) ) En aangezien er 2 jaar niks met haar gedaan is, denk ik pas dat ik haar ga beleren als ze 3,5/4 jaar is. Tenzij zij eerder aangeeft aan het werk te willen, voor zover een pony dat kan ;)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 16:50

Meestal schopt pa zijn kinderen rond 2,5 de kudde uit ivm concurrentie en inteelt. Gedrag veranderd dan vaak ook wat om dat op te vangen. Het zegt echter niks over kunnen werken omdat bereden worden geen overlevingsvoorwaarde is. Dat wij die nieuwsgierigheid en overal bij willen horen zo interpreteren heeft alles met onze wensen te maken en niks met het "klaar zijn voor" van de pony.