Iets om over een trekveer te doen i.v.m. Staart zwiepen wei

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 01:20

Wij hadden ze op de oude stal als baksluiter.

Dit is wat er met een veer kan gebeuren.

Het is goed afgelopen gelukkig.
Mijn tink is normaal super nuchter namelijk.

Een hek, elastiek, lint of veer. Het is allemaal makkelijk en ook onhandig.

Op de film zie je dat ik de camera aan zet. Net buiten beeld stap ik op, en als ik wil wegstappen zie ik dat zn staart in de veer zit.
Op t moment dat ik afstap merkt hij dat en gaat hij rennen in paniek..je ziet ook een deel door beeld vliegen aan de rechterkant. Aan t eind zie je hoe lang t stuk veer geworden is.

Hippotha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-14 02:23

Snackie schreef:
Wij hadden ze op de oude stal als baksluiter.

Dit is wat er met een veer kan gebeuren.

[ Video ]

Het is goed afgelopen gelukkig.
Mijn tink is normaal super nuchter namelijk.

Een hek, elastiek, lint of veer. Het is allemaal makkelijk en ook onhandig.

Op de film zie je dat ik de camera aan zet. Net buiten beeld stap ik op, en als ik wil wegstappen zie ik dat zn staart in de veer zit.
Op t moment dat ik afstap merkt hij dat en gaat hij rennen in paniek..je ziet ook een deel door beeld vliegen aan de rechterkant. Aan t eind zie je hoe lang t stuk veer geworden is.

Goed gedaan! Gelukkig is het goed afgelopen. Super paard!!!
Bij ons gebruikte we een veer die tot 3 meter kon over een afstand van 5 meter. Dan was hij meer open en kon de staart er niet makkelijk vast in komen. Wel dus......
nou....je begrijpt de kracht die hij had toen mijn paard hem lostrok....dat ding klapte met een vaart dicht, boem om zijn poot en staart. Het paard wat naast hem stond had de veer nog tegen haar bil gekregen....hele afdruk stond erin.
levensgevaarlijk!!!!!!!!

LBLGypsyCobs

Re: Iets om over een trekveer te doen i.v.m. Staart zwiepen wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 07:16

Ik vind dat men eigenlijk moet verplichten op die dingen een groot label met 'NIET GESCHIKT VOOR PAARDEN' te plakken.

Als je ze bij de ruitersportzaak ziet liggen, denk je oh das handig en pas als het fout gaat merk je dat het toch niet zo handig is.

Sommige dingen lijken vergezocht, maar ik heb al meegemaakt dat een uitgezakte hengstenvlecht in de manen van de merrie waar het veulen met een been in bleef hangen, dodelijk bleek. (Veulen werd meegesleept en brak een been.)

Of het vastzetten met touwhalsters, de meeste verkopers en sites waarop op beschreven wordt zo'n ding te knopen, zetten het er netjes bij. Maar er zijn er genoeg die ze zonder waarschuwing verkopen.

Hippotha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-14 09:15

LBLGypsyCobs schreef:
Ik vind dat men eigenlijk moet verplichten op die dingen een groot label met 'NIET GESCHIKT VOOR PAARDEN' te plakken.

Als je ze bij de ruitersportzaak ziet liggen, denk je oh das handig en pas als het fout gaat merk je dat het toch niet zo handig is.

Sommige dingen lijken vergezocht, maar ik heb al meegemaakt dat een uitgezakte hengstenvlecht in de manen van de merrie waar het veulen met een been in bleef hangen, dodelijk bleek. (Veulen werd meegesleept en brak een been.)

Of het vastzetten met touwhalsters, de meeste verkopers en sites waarop op beschreven wordt zo'n ding te knopen, zetten het er netjes bij. Maar er zijn er genoeg die ze zonder waarschuwing verkopen.

Mee eens, groot etiket erop! En wat kan er gebeuren met touwhalsters?

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 14:19

Touwhalsters knopen dichter.. een gewoon halster breken de slotjes van af of de ringenm

Nienke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 18:57

LBLGypsyCobs schreef:

Hier zelfde verhaal. Ik zelf een aantal jaren geleden ben ik omver gelopen door een in paniek geraakt paard met een veer aan de staart. Gat in mijn hoofd, hersenschudding en arm gekneusd.

Weet een verhaal van iemand die in het ziekenhuis is beland en afgelopen zomer is de pony van een kennis in paniek, met een veer aan zijn staart, de sloot in gerend en heeft zijn rug gebroken.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 19:11

Bij AL die trekveren staat vermeld dat ze NIET geschikt zijn voor paarden, hetzij in de tekst...hetzij op een plaatje en met logisch nadenken kun je dit zelf ook wel bedenken!! Ik vind het ronduit STOM dat iemand met paarden erover denkt zo'n ding te kopen, geef dan iets meer uit en koop een rolkoord of band. Zal wel weer heel bokt met zo'n veer over me heen krijgen , maar dit is mijn mening.
Ik kreeg de paarden aan huis en ben gaan kijken en informeren toen we de nieuwe draden en hekken om de weilanden gingen zetten.
Zag die trekveren ook en vond het gelijk niks.... beter lezen en toen bleken ze ook niet voor paarden....

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 19:24

Hier liggen ze zonder waarschuwing bij de ruitersportzaak en heb dat al bij meerdere zaken gezien.

Waar mijn merrie er in bleef hangen was op een pensionstal, dan verwacht je toch dat er nagedacht is over de omheining.

Maar je hebt gelijk ElCamino, helaas is het nodig dat je alles met een nodige achterdocht benadert en er eerst zowat in afstudeert.
Je kunt niet blind afgaan op ruitersportzaken, pensionhouders, dierenartsen, hoefsmeden etc. etc.

Ik heb daarmee al een paar keer op de harde manier geleerd.

Hippotha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-14 21:31

En het ergste is dat ik er over had gelezen. Maar door mensen om me heen die ze jaren gebruikten heb laten veranderen van mening. Op zich waren ze wel heel handig. Lekker kort en rekten goed uit. Zit nu met linten te plooien. Onze doorgangen zijn ook 5 meter.....Niet handig.