vragen over aanschaffen van een veulentje???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 20:23

Cassidy schreef:
Dan nog is ts voorlopig financieel afhankelijk van haar ouders die ondanks alle informatie die ze op gaat doen uiteindelijk gaan beslissen hoe het gaat lopen. Ik krijg de indruk dat het idee van een veulen wel goed ligt bij de ouders, want een veulen kan redelijk goedkoop zijn in aanschaf, maar staar je niet blind op alleen de aanschafprijs want opfok kan vele male duurder uitpakken. En ik denk dat de ouders zich niet realiseren dat een veulen betekend dat ts drie jaar zal moeten wachten voordat ze er ook maar iets mee kan doen, en er in die drie jaar een heleboel kan gebeuren. Zelfs dat ts ineens in een leeftijd komt waar uitgaan en jongens belangrijker worden dan paarden...zo belangrijk dat ze uiteindelijk niet meer naar de paarden om gaat kijken.

Groen op groen geeft bont en blauw. Een ouder goed beleerd paard is de beste leermeester. Een jong paard een basis bijbrengen is echt een verhaal apart, en wordt maar al te vaak onderschat.

En dan ook nog durven de ouders in de meeste gevallen dagen aan te willen kijken als het dier ziek is en het kind machteloos moet toekijken naar een ziek paardje/ veulen/ dier.

Want het is duur zat.............Vreselijk!

Als dat de reden is dat de ouders van TS denkt dat het goedkoop is om een veulen te gaan kopen voor dochterlief met 0,0 ervaring.

Cassidy

Re: vragen over aanschaffen van een veulentje???

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 20:29

Als de ouders dan ook nog willen helpen met de opvoeding, als ze al niet weten dat je vooral bij een kind absoluut niet met een veulen moet beginnen, en er komt straks wel een veulen, dan houd ik mijn hart vast.

Het is niet zo'n slimme beslissing om voor een veulen te kiezen, echt niet.

Zilverroosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 20:52

Goed dat je je vooraf deze dingen afvraagt!
Ik zou in jouw geval alleen voor een veulen kiezen als iemand met veel ervaring je helpt, bijvoorbeeld de fokker. Het veulen kan het beste in een gemengde groep staan. Als het veulen bij de fokker kan blijven, in de familiegroep en je helpt bij de opvoeding, dan zou het kunnen, anders is het niet de handigste keuze als je voor het eerst een paard koopt. Een eerste eigen paard is sowieso best lastig, een hele zoektocht naar hoe alles moet, tenminste dat vond ik zelf. Gelukkig stond mijn eerste paard bij de boer die haar zelf had gefokt. Dus zou een ouder paard dan wat makkelijker voor je zijn, maar ook dan is advies erg prettig.

Succes!

boohts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-14 12:17

Mijn ouders kwamen met het iedee ik wou zoizo een paard en toen zeiden zij dat ik het best een veulen kon nemen.
Mijn ouders gaan mij ook helpen met opvoeden.[/quote]

Je bent 13 en dus word het een rijpaard veulen, kun je als je 17 bent mooi mee bezig. En weet je al wat je gaat doen, studeren, werken enz. Vergeet niet dat je leven er over drie á vier jaar compleet anders uit kan zien. Die unieke band kun je ook met een ouder dier opbouwen anders werden er geen paarden meer verkocht.[/quote]

ik ga studeren voor kynoloog, het is een studie dat mij opleid als hondentainer.
als ik het goed heb is het ook een studie waar je genoeg tijd aan overhoud voor andere dingen.
zoals, paarden.
mijn leven gaat er over een paar jaar heel anders uit zien, maar ik weet al hoe. :)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 12:19

je bent 13, er kan nog een hoop gebeuren voor je een opleidingskeuze mag gaan doen. Ik wilde op jou leeftijd ook een bepaald beroep kiezen, 3 jaar later was dat al volledig veranderd...

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 12:27

Als ik je een advies mag geven:
Koop geen veulentje. Er zit een enorm risico aan vast. Eerst moet het veulen 3 jaar heel zien te blijven in de kudde/opfok. Daarna is het maar afwachten of hij helemaal gezond is, daarmee bedoel ik op de rontgenfoto (en klinisch). Daarna is het maar de vraag of hij/zij uitgegroeid is zoals je hoopte qua uiterlijk (hoogte o.a) maar zeker qua karakter. Wie weet is hij/zij wel heel lastig met rijden of heel sloom of juist heel fel. En daar heb je dan 3 jaar tijd en geld ingestopt. Een veulen kopen is zeker niet goedkoper dan een kant en klaar rijpaard. En omvat veel en veel meer risico's.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 12:31

Veulen kopen kan, maar dan de eerste 3 a 4 jaar inscharen in een kudde.

Dat houdt inderdaad in dat je niet elke dag lekker bezig met het dier kan zijn, maar dat is ook helemaal niet nodig, opvoeden gebeurd grotendeels door de kudde.

Veulens zijn er niet om je dagelijks mee te vermaken, je moet dus geen veulen nemen als je er elke dag mee bezig wil zijn, dan kan je veel beter een 2,5/3 jarige vers uit de opfok kopen, die kan je ook nog volledige naar je hand zetten.

boohts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-14 12:38

secricible schreef:
je bent 13, er kan nog een hoop gebeuren voor je een opleidingskeuze mag gaan doen. Ik wilde op jou leeftijd ook een bepaald beroep kiezen, 3 jaar later was dat al volledig veranderd...

toen ik 5 was wou ik in artis werken,
toen ik 7 was op een boerderij,
toen ik 10 woe ik later heel veel honden (nog steets op een boerderij).
toen ik 11 was hondentrainen-tot nu toe-

het kan nog gaan veranderen maar zolaang als ik me herinder wil ik met dieren werken.
dus ik denk niet dat het heel veel veranderd, maar dat kan ik nu helaas nog niet weten...

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 13:04

Als hondentrainer moet je bijna net zo goed als Cesar worden om daar zo veel geld mee te verdienen dat je op je 20ste ook een paard kunt onderhouden.

boohts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-14 13:25

bigone schreef:
Als hondentrainer moet je bijna net zo goed als Cesar worden om daar zo veel geld mee te verdienen dat je op je 20ste ook een paard kunt onderhouden.

je kan er best goed mee verdienen er zijn zoveel agresiefe honden.
en soms kan je er best veel geld voor vragen!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 13:30

Ik wilde vroeger ook trainer worden van honden, van blindegeleidehonden.
Dat zijn het soort beroepen dat je kiest als je jong bent.

Neem als advies alsjeblieft mee: Zorg voor een goede opleiding en leer door. Ga HAVO, VWO doen en daarna HBO of meer als dat binnen je kunnen ligt. Ga geen dierenopleiding doen, niet in de paarden, niet in de dierverzorging maar pak een richting waar je later veel mee kunt.
En ga over 3-4 jaar rustig kijken naar een geschikt paard. Wie weet ziet de wereld (en jouw wereld) er wel heel anders uit over 3 jaar. Dan kan je een geschikt paard (of niet) kopen tegen die tijd. Helemaal naar jouw wensen en helemaal gezond.

Zo en nu stop ik met mijn opvoedkundig verstandige praat. :')

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 14:07

boohts schreef:
bigone schreef:

je kan er best goed mee verdienen er zijn zoveel agresiefe honden.
en soms kan je er best veel geld voor vragen!

Droom nog maar een paar jaar lekker door, dat is het fijne van zo jong zijn.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 17:17

bigone schreef:

Nooit geweten dat er een houdbaarheidsdatum op dromen zat?
Dat je naarmate je ouder wordt niet meer voor die droom durft te gaan en hem een stille dood laat sterven is weer een heel ander verhaal.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 17:54

Cassidy schreef:
bigone schreef:

Nooit geweten dat er een houdbaarheidsdatum op dromen zat?
Dat je naarmate je ouder wordt niet meer voor die droom durft te gaan en hem een stille dood laat sterven is weer een heel ander verhaal.

Gelukkig niet maar in combinatie met de aanschaf van een paard/pony mag er toch wel enig besef zijn dat pa en ma over een jaar of wat echt niet meer alles betalen en dan is een baan als hondentrainer misschien niet genoeg om haarzelf en het paard te onderhouden.
Probeer alleen te voorkomen dat ze heel hard van de roze wolk naar beneden valt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 17:59

Iedereen mag zijn eigen ervaringen maken. Je kunt maar beter spijt hebben van de dingen die je hebt gedaan dan van de dingen die je niet hebt gedaan. Ik heb ook de neiging om mensen te willen behoeden voor fouten. Moet ik eigenlijk niet doen. Wordt alleen een heel ander verhaal als een ander levend wezen de dupe wordt omdat iedereen zelf zijn fouten moet kunnen maken. Zoals de aanschaf van een veulen.....

Maar als ts hondentrainer wil worden, dan moet ze daar gewoon voor gaan....

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 18:12

Als je met deze vragen aankomt zou ik je adviseren om gewoon een ouder paard te nemen waar je lekker mee kunt rijden.

Waarom willen je ouders een veulen? Als dit vanwege de kosten is dan kan ik ze gelijk vertellen dat je dan beter een een ouder paard kan nemen want ook een veulen kost gewoon geld en met een beetje pech nog wel meer.

boohts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-14 21:30

bliver schreef:
Als je met deze vragen aankomt zou ik je adviseren om gewoon een ouder paard te nemen waar je lekker mee kunt rijden.

Waarom willen je ouders een veulen? Als dit vanwege de kosten is dan kan ik ze gelijk vertellen dat je dan beter een een ouder paard kan nemen want ook een veulen kost gewoon geld en met een beetje pech nog wel meer.

Het is niet vanwege de kosten wand mijn ouders weten zelf ook dat dat nog duurder is.
Het is omdat ik dan een band vanaf het begin kan opbouwen.
Dat kan met een ouder paard natuurlijk ook maar nu leer je hem alles stap voor stap.
Het is misschien logischer om met een groter paard te beginnen, maar dat zegt niet dat de rest dan onmogelijk is...

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 21:50

Ik ben heel eerlijk; het lijkt me dan een beter idee om een paardje van 3/4 jaar te nemen dat net beleerd is dan een veulen.
Ondanks dat ik de rede erachter enorm snap, zit je leeftijd er niet bij mee. Je bent nu 13. Veulens (vind ik) moet je de eerste twee jaar zoveel mogelijk paard laten zijn en lekker met leeftijdgenootjes zetten. Even ervan uitgaand dat je niet bent en gaat blijven zitten; je zit in klas 4 / 5 (als je geen vmbo doet) zodra het 'tijd' is om je paardje te beleren. Je moet dan wel de tijd er nog voor vinden om er zo goed als elke dag heen te gaan. Met de ervaring wat ik mee ben opgezadeld op havo, weet ik uit ervaring dat je vrije tijd ernorm schaars wordt, en zeker in de toetsweken heb je amper tijd naast al het leren om zelfs maar even langs te gaan.

Natuurlijk is het niet onmogelijk, maar hou rekening met de 'toekomst' (5 jaar vooruit +/-), want tegen de tijd dat jij optimaal kan genieten van het veulen dat je hebt opgevoed is het tijd om te studeren ... -O-
Veel mensen lukt het dan niet meer om naast hun studie hun paard nog te kunnen onderhouden. Dan is je band eindelijk optimaal en dan kan je eindelijk alles doen, en dan is er een (grote ?) kans dat je paardje weg moet..

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 21:54

Maar realiseer wel dat een veulen makkelijk te 'verpesten' is als je geen ervaring met jonge dieren hebt. Met een ouder dier kun je net zo'n goede band krijgen en ook die kun je nog wat leren :)

Ik heb met mijn ruin 2,5 jaar terug gekocht, toen was hij 15, heb nog nooit zo'n sterke band met een paard gehad :)

Als eerste paard zou ik echt nooit een veulen kopen. De omgang met een volwassen paard is niks vergeleken met de omgang van een veulen. Je bent ook nog eens erg jong, dus je hebt nog niet al járen ervaring en zo te lezen nog helemaal geen ervaring met jonge dieren (of het houden van eigen paarden). Het klinkt ook misschien erg leuk een veulen, maar ik raad het toch af en zou het toch met je ouders hebben over een rijpony.

Want hoe had je t ook in gedachten met 'elke dag wat met het veulen doen'? Want dat moet dus juist niet, een veulen heeft de tijd nodig om op te groeien, opgevoed te worden door volwassen paarden, ze hebben een concentratie span van bijna niks. 1x in de week wat met ze doen (basis, zoals poetsen, voetjes optillen, etc), is meer dan genoeg.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 21:59

En een veulen een juiste basis bij brengen is niet makkelijk. Mijn oudste is nog altijd de makkelijkste met heel veel dingen, gewoon omdat die een heel goede basis meegekregen heeft voordat hij bij mij kwam. Band opbouwen is niet aan leeftijd gebonden, hoewel alles hier braaf is ben ik wel degene die er het meeste mee kan. Je eigen dialect ontwikkel je samen echt wel. Nu na wat jonkies in handen gehad te hebben wil ik ze niet onder de 2 jaar en met een goed veulen ABC er in. Voortbouwen op een basis is veel fijner kunnen werken, dan vanaf 0, niks moeten beginnen.

Pup of kitten opvoeden is stukken makkelijker dan een jong veulen. Deels ook omdat je pup of kitten meestal veel dichterbij hebt en veel korte 2-5 min. sessies kan doen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 22:08

Het probleem met het hebben van een veulen is dat je te vroeg teveel met hem gaat doen. Dat hij zijn kracht tegen je kan gaan gebruiken. Dat hij te vrij naar je toe wordt, en geen sociale vaardigheden gaat leren met andere paarden als je hem thuis met een aantal maatjes op laat groeien.

Die band komt met een ouder paard ook wel. Sterker nog, op een ouder paard kun je rijden en echt voelen of het niet alleen vanaf de grond maar ook vanuit het zadel een match gaat zijn. Bij een veulen is het afwachten. Als je hem ergens inschaart en dan op leeftijd van 3 jaar uit de opfok haalt, heb je nog geen grote band met hem. Dat is, als je hem inschaart. Heb je hem aan huis, zie bovenstaand.

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 22:17

Iedereen hier met je droom door... schei toch uit.
Als ze een pony wil kopen, dan moet ze dat vooral doen. Maar alleen adviseer ik haar zeker om een volwassen paard uit te zoeken, maar om nou meteen te komen met droom nog even verder...

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 11:25

Het leven is te kort om alle fouten zelf te maken. Je moet leren van de fouten van anderen. Maar ik weet dat advies aannemen heel moeilijk is in de periode van 13 tot 18. Dan denk je verstandig genoeg te zijn om je eigen keuze te maken. Helaas realiseer je je na een lange periode en heel veel fouten dat je het beter iets anders had kunnen doen. Maar goed, dat is weer een andere discussie.

Met veulens krijg je niet een betere band dan met een ouder paard. Dat ligt aan het karakter. Het kan zomaar zijn dat je met het veulen geen klik blijkt te hebben als hij wat ouder wordt. Met een paard waar je wel een klik mee hebt kan je binnen een paar maanden al een hele goede band mee hebben.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 11:30

Een veulen word opgevoed in de paardentaal door kuddegenoten, een veulen dat alleen door mensen word opgevoed word vaak geen leuk paard om mee om te gaan of je moet als eigenaar heel goed weten waar je mee bezig bent.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 17:24

JoopC schreef:
Iedereen hier met je droom door... schei toch uit.
Als ze een pony wil kopen, dan moet ze dat vooral doen. Maar alleen adviseer ik haar zeker om een volwassen paard uit te zoeken, maar om nou meteen te komen met droom nog even verder...

Volgens mij heb jij niet helemaal begrepen dat dit ging om het beroep wat ze wilde kiezen en het idee wat ts erbij heeft dat ze daarvan goed rond kan komen en paarden kan onderhouden.
Niemand heeft het hier over de droom van het kopen van een paard.