24/7 365 dagen per jaar buiten. Slaapplaats?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Luca03

Re: 24/7 365 dagen per jaar buiten. Slaapplaats?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 10:49

Ik heb mijn paard ooit aangetroffen onder een laag sneeuw :')
Ik zou toch voor rubber tegels gaan.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 10:50

Ah geen teddyvacht,dan krijg je meestal wel een redelijk schone zadelplek.
Maar goed, die van mij staan 24/7 buiten en heb geen binnenbak of zoiets. Dus ben misschien wat diehard wat dat betreft.

Singelplek en zadelplek kun je meestal met de borstel wel schoon krijgen.
Misschien kun je overleggen dat ze op hele regenachtige dagen een halfuurtje binnen staat zodat paard wat droog is als jij komt?
(maar meestal staan ze dan zelf al onder het afdak)

De enige die ervoor zorgt dat jij niet kan rijden ben jij zelf ;)
Rij je trouwens wel in een binnenbak? (gewoon vraagje)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 10:52

Ik heb een deken op in de winter. Heb wel type teddybeer, maar hij wordt dan ook geschoren.

Wij hebben zelf een stal die gewoon open staat. Als bodembedekker hebben we er zand in liggen. Is dat voor jou geen optie op het bestrate deel? Een deel met zand bekleden dat droog blijft? Of anders inderdaad rubber matten.
Eventueel zou je je hooibak buiten kunnen zetten. Door de regen wordt het alleen maar nog minder stoffig. Tenzij ze geen nat hooi eet natuurlijk.

luzerne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 10:53

rubbertegels is een prima optie, bij ons hebben ze daar ook vaak op geslapen.. inmiddels is de schuilstal verplaatst en vergroot en gebruik ik rapsodie.. omdat het fijn is als de urine geabsorbeerd wordt.. mijn oudste paard heeft een pollen/stof allergie en die heeft veel baat bij een neusflap, sta er versteld van hoe vol dat gaas zit aan het einde vd dag..een prima filter dus..

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 10:57

Die van mij is ook naar 24/7 verhuisd toen we erachter kwamen dat hij een stofallergie had. Ik werk wel met dekens, want meneer krijgt het gewoon echt koud, hij maakt niet zoveel vacht aan in de winter. Een goede deken en je hebt geen problemen dat het paard vochtig is nadat hij door de modder heeft gerold. Die van mij is nu net verhuisd naar een pension waar hij enorme binnenstallen heeft, maar hiervoor had een containerstal. Daar lag zaagsel in (wat wel mag met een stofallergie!) maar daar lag hij niet vaak in. Eigenlijk stond hij er alleen in om te schuilen voor de regen of vliegen. Languit slapen deed hij gewoon op het gras/zand, ook als het vochtig was en ook in de sneeuw, maar dat maakte met de deken dus niet zoveel uit.
Ik zou het een tijdje aankijken en als het echt weer een natte winter wordt (want nat is erger dan koud met sneeuw) kijken of hij wel wilt liggen als je bijvoorbeeld met latten een stuk kan afzetten waar je zaagsel instrooit. Of zo'n matras.. of rubberen matten.
Ipv hooi krijgt mijn paard trouwens voordroog, weet niet of dat voor jou een optie is, maar dat is niet stoffig (als je goed hebt teministe) omdat het verpakt heeft gezeten, waardoor de schimmels waarvoor je paard allergisch is er dus niet inzitten.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 11:49

felicity schreef:
Ze krijgt het hooi onder het afdak zo dat het niet vies sompig word van de regen. Ik heb geen andere plek waar ik het droog kan weg leggen.

Hoe doen jullie dat dan als jullie paarden geen deken op hebben en lekker in de blubber hebben liggen rollen?
Een nat paard valt niet te poetsen en op een blubberig paard een zadel leggen is ook geen optie.

waarom is op een blubberig paard een zadel leggen geen optie? oude handoek eens flink afdrogen en gewoon rijden.

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 11:49

groencompost, wordt in Duitsland wel gebruikt als ligplaats, kijk voor meer info en filmpjes op http://www.offenstallkonzepte.com/ , de paarden schijnen het in ieder geval heerlijk te vinden.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-14 12:43

Ik heb geen binnenbak tot mijn beschikking. We rijden altijd buiten door de polder of in de bak.

Even op stal zetten is ook geen optie. De andere paarden staan allemaal op stro en het hooi word in dezelfde schuur opgeslagen.

Ik wil op een blubberig paard geen zadel leggen omdat ik bang ben dat het zand gaat schuren alleen nat vind ik niet zo erg. Dat droog wel tijdens het rijden.

Komen goede ideeen voor bij.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 12:50

Wat je kan doen is even afspoelen voor je gaat rijden. Dat spoelt het zand weg en op een natte rug kun je wel een dekje neerleggen :j

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 13:01

Hier ook 24/365 buiten. 1 krijgt deken op ivm slecht tegen koude regen kunnen en niet willen liggen als het een beetje nat is. Met een regendekentje is alles goed. Ik heb een hekel aan dekens, vriendjes die het het ultieme speelgoed vinden |o , maar deze heeft het nodig, dus krijgt hij dat.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 13:21

Mijn Fjord krijgt echt een hele dikke wintervacht en ligt graag in de blub.
Als zij vies is maak ik haar tuig gedeelte even schoon met een emmertje water en een spons.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 14:03

De pony die ik uitbracht op wedstrijden had er ook een handje van om in nat zand en plassen te rollen. Soms kwam ik om haar op te halen voor les zat er een cm dikke laag zand op! Meestal was het dan eerst zo goed en zo kwaad als het ging het zand er af borstelen met harde borstel, dan droogde een deel van de vacht nog een beetje op, en dan verder met zachte borstel en soms emmer en spons O:)
Ik had dan een zweetdeken die ik oplegde en dan reden we met trailer naar les en probeerde ik haar daar nog wat verder te fatsoeneren. Deken is toch echt veel fijner! Al zou het alleen een regendeken zijn voor natte dagen.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 16:02

Ik denk trouwens wel dat als je de grond onder het afdak ligbaar maakt en daar nog steeds het hooi voert dat hij daar dan wel gewoon wilt liggen hoor. Aangezien iemand zei dat ze liever niet op dezelfde plek sliepen als dat ze aten. Maar als een paard op stal staat slaapt hij ook op de plek waar hij eet, en als hij moet kiezen tussen buiten in de blub liggen of bij zijn hooi liggen denk ik dat hij toch gewoon lekker onder dat afdakje gaat liggen.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 23:32

een droge plek om te liggen vind ik wel belangrijk voor het welzijn voor het paard.
En nogmaals, er zijn goede ligmatrassen verkrijgbaar.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 23:37

felicity schreef:
Ze krijgt het hooi onder het afdak zo dat het niet vies sompig word van de regen. Ik heb geen andere plek waar ik het droog kan weg leggen.

Hoe doen jullie dat dan als jullie paarden geen deken op hebben en lekker in de blubber hebben liggen rollen?
Een nat paard valt niet te poetsen en op een blubberig paard een zadel leggen is ook geen optie.

Mijn paardjes krijgen hooi onder bomen, en in netten ipv in die vieze bakken. Valt helemaal hartstikke mee hoe nat dat hooi wordt. En zo is de schuilstal waar hij voor bedoeld is: mijn merrie schuilt er wanneer het regent.

Mijn merrie is geen rijpaard (ze is een shetlander) dus het boeit me niet of ze vies is. Mijn ruin (rijpaard) maakt zich niet heel erg vies. Hij gaat niet in de modder liggen aangezien het droog genoeg is (zandgrond) en hij ook een zandpaddock heeft waar hij hooguit iets zanderig van wordt. Wanneer het regent wordt hij niet nat, hij draagt dan namelijk een regendeken ivm een chronische blessure in zijn schouder. Als z'n deken nat is en door begint te lekken krijgt hij de andere op (ik heb twee dezelfde) en gaat de natte mee naar huis om op te drogen.

Ilse_123 schreef:
Ik denk trouwens wel dat als je de grond onder het afdak ligbaar maakt en daar nog steeds het hooi voert dat hij daar dan wel gewoon wilt liggen hoor. Aangezien iemand zei dat ze liever niet op dezelfde plek sliepen als dat ze aten. Maar als een paard op stal staat slaapt hij ook op de plek waar hij eet, en als hij moet kiezen tussen buiten in de blub liggen of bij zijn hooi liggen denk ik dat hij toch gewoon lekker onder dat afdakje gaat liggen.

Duh. Alsof een stalpaard keus heeft.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 23:54

TS; Komt allemaal goed. :D

Niet meer op stal staan heeft ook voordelen. Mijn 2 schimmels!!! staan ook altijd buiten. Nouja, ik heb een schuilstal, maar dat is meer voor mijn eigen geweten.
Het zijn de schoonste paarden van stal, echt waar. Nooit poepvlekken, en het zand veeg je er zo af. En hup, opzadelen.
Moet je natuurlijk wel een mooie lading zand in je paddock storten, maar dan kun je zelf zonder weg te zakken netjes uitmesten en je paard vind altijd wel ergens een plekje waar het slechts wat vochtig is.

Succes er mee ;)

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 17:51

Mijn Tinker (voornamelijk wit) wordt ook helemaal niet zo vies. Ik gebruik geen dekens. Als ze echt vies is, inderdaad even afspoelen.

Voor de mensen die in de winter alleen een ongevoerde regendeken gebruiken: bedenk dat een paard met een deken op zijn vacht niet op kan zetten om zich warm te houden, waardoor ze het koud kunnen krijgen.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 22:21

felicity schreef:

Ik veeg dan de plek met een handdoek schoon waar het zadel en de singel komt en de rest blijft dan maar vies. Grootste nadeel vind ik de dikte van de vacht in de winter, wat weer lastig is met zweten en droogkrijgen vandaar dat ik dekens gebruik

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 09:56

Hier rusten ze ook waar ze (hooi) eten hoor. En dat terwijl ze daar pak en beet 3000m2 andere keuze voor hebben. Oa een stal.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 18:39

Lynn_Nikita schreef:
Hier liggen ze in de winter ook vaak gewoon in de bak, ook in de sneeuw. Als het nat is slapen ze gewoon staand, ik heb echt geen paarden met slaaptekort hoor
verder heb ik geen bodembedekking, zonde aangezien ze het opeten of eruit open. Ik heb rubber matten gehad maar dat werd erg vies aangezien ik er geen rooster oid onder had

het is nog steeds een hardnekkig misverstand dat paarden staand slapen. Ze kunnen een gedeelte van het slapen staand uitvoeren zg "slow-wave-sleep" maar remslaap moet liggend. Sommige paarden kunnen 1 a 2 wkn zonder remslaap, maar geloof me, daarna vallen ze op een gegeven moment letterlijk om van de slaap.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 21:24

Hier zijn ook echt geen 2 weken nattiggheid. Hier gaan ze gewoon in de sneeuw liggen hoor of op een ander hoger en droger plekje en als het regent staan ze in de schuilstal te dutten

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 23:57

Idd, kijk in een plas of modder gaan die van mij echt niet liggen. Maar op vochtig zand wel, daar worden ze niet tot op de huid nat van.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 14:13

Kan er bij de bestaande overkapping een stukje aangemaakt worden zodat er een wat ruimere schuilstal ontstaat ?? Die zou dan evt met winddoek wat dichter gemaakt kunnen worden zodat stuifsneeuw/regen er niet in kan. Op de grond zou ik kiezen voor rubber tegels die ook echt zacht zijn. Die vroeger in speeltuinen gebruikt werden kun je vaak gratis of voor weinig op Marktplaats vinden. Een HIT-soft bed is heerlijk (zou ook niet meer zonder willen), maar is idd wel een hele uitgave.

SannieHorse7

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 15:07

felicity schreef:
Stro is dus absoluut geen optie. Dan had ik dit probleem niet gehad en was ze s'nachts gewoon op stal gegaan.

Er groeit hier geen gras in de paddock. En als het lang regent kan het behoorlijk nat worden.
Wel heeft ze dus een stuk bestraat met een afdak. Schat dat het afdak 5 meter lang is. Ze past er ook makkelijk onder en er staat dan nog een grote bak voor hooi.

Ik heb ook aan rubberenmatten of staltegels gedacht om die onder het afdak te leggen. Maar ik weet niet of ze daar echt op gaat liggen. Het afdak grenst namelijk aan een stal waar alleen de shetlanders in kunnen. Ze zou dan al gauw liggen voor de ingang van de stal.

Ze krijgt wel een goede winter/regenjas op. En heb altijd nog een deken achter de hand. Ze is er namelijk niet vies van om in een lekkere blubber plas uitgebreid te gaan liggen rollen.

Voor mij is dit de eerste keer dat een paard 24/7 365 dagen per jaar buiten staat. Heb er dus helemaal geen ervaring mee.

onder het afdakje,kan je wel mooi houtkrullen leggen,of zaagsel,of misschien wel krantenpapier(niet zelf gaan scheuren maar kopen in de winkel,want anders heb je echt veel te weinig !).