Schimmel in gras?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: Schimmel in gras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 13:25

Maar het zware kwijlen is dus echt het enige wat je merkt, geen vergiftigingsverschijnselen oid ??

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 13:35

Normaal is het idd alleen het erge kwijlen of schuimbekken. Ziet er hele vreemd uit en het verdwijnt ook vrijwel meteen als je ze van het besmette gras afhaalt. Alleen als je paard overgevoelig of allergisch is kunnen de verschijnselen wel heftiger zijn met oa benauwdheid, erge diarree, apatisch enz. Alleen dat zijn gelukkig uitzonderingen, alleen hebben wij de pech dat onze knol er een is. En dan heb je wel flinke medicatie nodig,

Hier is het iedere keer op het besmette stukje even spannend weer, hij is vandaag weer aan het foute stukje begonnen waar hij vorig jaar zo ziek van is geweest. De hele zomer geen problemen omdat het gras kort was, nu weer aangegroeit gelukkig dus ik controleer me weer gek. Het stuk ligt nagenoeg niet in de schaduw, alleen heel vroeg in de ochtend. Alleen ondanks dat is daar al twee keer de schimmel gedoken, het is ook maar een heel klein deel van een groter weiland.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 13:39

Je zou er haast betonzaad op strooien :D

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 13:42

Zal stalhouder ook echt blij mee zijn denk ik :') wel handig bij nat weer.

hier is het een stuk van ongeveer 10 bij 10 op een stuk van 3000 m2. Een beetje op tweederde van voren gezien, dus niet aan een rand maar voor mijn gevoel willekeurig middenop op zandgrond ook dat geen neiging heeft tot nat worden. Het hele perceel heeft wel veel klaver maar alleen dat stukje gaat steeds fout. En waarom dus geen idee.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 13:44

Misschien eens omploegen/afschrapen en opnieuw inzaaien ??

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 13:46

Of gewoon goed opletten op dat stuk, het is in 4 jaar twee fout gegaan en de tweede keer wisten we eindelijk de oorzaak. Nu goed opletten en als het opduikt is het even maaien of laten afgrazen en het probleem is weer weg.

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-14 18:38

Toch vreemd dat dit dus zomaar op kan duiken.
Ik neem liever geen risico. Twee van de paarden zijn spijkerhard, maar de derde is allergisch en gevoelig voor alles. Better safe than sorry! 8-)

Ginam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 02:16

Volgens mij heeft mijn twenter dit ook. Er kwam echt ontzettend veel helder kwijl uit haar mond en schuim. Verder heel veel kauwen en slikken.
De da is geweest en heeft geen slokdarmverstopping gevonden en ze lijkt ook alles gewoon goed door te kunnen slikken. Ik ben net nog bij haar geweest en gelukkig is ze verder niet ziek.

Ze stond/staat overdag op gras, dus vrees dat het dit is. Maar de da had het erover dat de speekselklieren dan opgezet zouden zijn.

Hadden bij jullie alle paarden er last van? En hoe lang duurde het voordat het kwijlen weg was?

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-14 16:17

De speekselklieren waren bij mij niet opgezet. Een nachtje van het gras af (met hooi) en bij mij was het over!

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 16:25

ik heb er (gelukkig) zelf geen ervaring mee, en ook geen tips, maar hoop voor je dat er gauw een oplossing komt.

Ginam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 10:36

Na een nachtje was het hier ook weg. In het land heb ik verder geen klaver gevonden en gezien de andere paarden helemaal geen klachten hebben, heb ik haar wel weer op het land gezet. Hoop dat het niet weer terugkomt.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 16:23

Heb je ook boterbloem tussen je gras? Dat kan ook kwijlen veroorzaken nl

Ginam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 22:17

Nee geen boterbloemen volgens mij. Het zou misschien ook nog kunnen dat ze een paddenstoel gegeten heeft. Er staan hier al erg veel in het bos. In het land kon ik zo snel geen vinden.
Kwijlen/schuimen is gelukkig tot nu toe weg gebleven.