Mestopslag

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 18:18

De Wet Bodembescherming heeft, heel verrassend, bescherming van de bodem tot doel. De gemeente zwaait nu leuk met artikel 13, maar in dat artikel gaat het over handelingen als bedoeld in artikel 6 tot en met 11 waarvan je weet of redelijkerwijs kunt vermoeden dat die de bodem (en/of grondwater) kunnen verontreinigen.

Opslag van mest wordt genoemd in die artikelen 6 tot en met 11 en daar wordt bij vermeld dat er regels voor kunnen worden gesteld in een algemene maatregel van bestuur (AMvB). Die AMvB's zitten tegenwoordig in het Activiteitenbesluit en dat sluit opslagen kleiner dan 10 m3 uit. Boven de 10 m3 moet er een goed absorberende laag onder zitten als de mest er korter dan 6 maanden ligt en een vloeistofdichte plaat als de mest er langer dan 6 maanden ligt. Enfin, precies wat Brimi_Disa al zei.

En dan nu de logica:
Klaarblijkelijk beschouwt de wetgever de opslag van mest in een volume van minder dan 10 m3 geen handeling die de bodem en/of het grondwater kan verontreinigen. Ook de opslag van meer dan 10 m3 korter dan 6 maanden en op een dikke absorberende laag wordt niet gezien als bodembedreigend. Pas als de mest er langer ligt, moet er een plaat tussen om verontreiniging te voorkomen.

Dat betekent dat een kleine of korte mestopslag niet onder artikel 13 WBB valt, omdat er geen sprake is van een handeling waarvan je weet of redelijkerwijs kunt vermoeden dat de bodem wordt verontreinigd. Sterker nog, je kunt er heel redelijkerwijs vanuit gaan dat de bodem niet wordt verontreinigd, want anders zou de AMvB (Activiteitenbesluit) en het Besluit omgevingsrecht (Bor, Bijlage I B, categorie 7.2) die handeling niet hebben uitgezonderd van regelgeving.

Dat betekent allemaal niet dat je helemaal geen gedoe meer zult hebben, want blijkbaar hebben jouw buren geklaagd. Even afhankelijk van de klacht (stankoverlast? ongedierte?) kan de gemeente je alsnog dwingen om iets aan je opslag te doen omdat je geen (blijvende en zware) overlast voor je buren mag veroorzaken. Maar dat is geen milieurecht meer, eerder civiel recht denk ik en daar heb ik geen verstand van. Als het om stank gaat kun je al een eind komen met een dekzeiltje, Mest die gewoon gezellig ligt te composteren geeft geen stank af, maar mest die steeds nat regent gaat wel stinken omdat je daarin door zuurstofarme bacteriën rotting krijgt. Helemaal droog moet de hoop ook weer niet zijn, want dan is er juist weer te weinig vocht voor compostering. Hoe dan ook is verreweg de beste oplossing voor gedoe met buren een mooie appeltaart bakken en vrienden gaan maken (als dat nog kan).

Estera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-14 19:03

Wow Maura, wat een uitleg _/-\o_ . Ik vind mezelf toch echt niet dom, maar voor een leek is er tussen alle wetgeving en maatregelen etc. bijna niet uit te komen. Ik had die AMvB's ook wel gelezen in art. 14 WB, maar geen idee waar ik dat dan weer nader kon vinden :? . Valt het activiteitenbesluit onder de Wet Milieu? Want dan moet je idd een inrichting zijn om daar onder te vallen en komt je dus bij die 10 m3 uit.

Mijn RB kwam dus niet verder dan: volgens art. 13 WB heeft de gemeente gelijk.

Even voor de duidelijkheid: Ik had een mestopslag elders. Deze elders heeft burenproblemen waarbij de buren alles aangrijpen om maar over te klagen. Er is absoluut geen sprake van enige hinder. Uiteraard moet ik nu voor een goede opslag zorgen en wil ik juist om problemen, met wie dan ook, zorgen dat het voldoet aan alle eisen.

Brimi_Disa

Re: Mestopslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 23:07

Bedankt Maura voor de duidelijke uitleg ;)
Het Activiteitenbesluit is een amvb die valt onder de Wet milieubeheer, Estera.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 23:12

Wat voor mestplaats wil je maken? Alleen een vloeistofdichte vloer of ook nog wandjes? Of gewoon de mest op de grond opslaan?