Cribox of hertshoornolie inderdaad, voordeel van cribox is wel dat het niet zo stinkt. En in het geval van hertshoornolie heb je ook mooi je stal vliegvrij .
geen mineralen te kort? Mijn paard at ook haar hele stal op, nu ligt er een liksteen in de voerbak en ze doet het helemaal niet meer
Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller
Geplaatst: 28-07-14 21:24
Gewoon een net bomvol stro ophangen kab altijd, je kunt die behoefte om te malennniet negeren. Dat uit zich hoe dan ook, hoeveel vies spul je ook smeert. Deze keer is het knagen aan hout, wees blij dat het geen luchtzuigen is.
xEllyx1530x
Geplaatst: 29-07-14 00:27
1. Ik heb een klein vraagje krijgt hij genoeg tijd buiten❓❓ zet hem genoeg buiten en met zijn shet vrienden❤️
2. Eet hij van het hout❓❓ op de manege staat er een paard gentleman en die eet daar ook van sinds dien doen ze daar een metalen rand aan tot waar hij niet kan!!!!
3. Misschien vindt jouw paard dat je niet genoeg tijd met hem doorbrengt‼️ speel veel met hem rij met hem nu zeker in de zomer wees zo veel mogelijk met hem en iedere avond ga er eens me gaan praten in de stal en als de zomer vakantie over is ga iedere keer voor je naar school gaat eens met hem praten en als dat allemaal niet wert dan gebreuk je beter dat anti bijt middel
Cribox is echt rotzooi.. Ik zou eerder teer smeren en een paar loze palen in de paddock slaan om aan te knagen.
xEllyx1530x
Geplaatst: 29-07-14 01:12
Tabaluga12 schreef:
Cribox is echt rotzooi.. Ik zou eerder teer smeren en een paar loze palen in de paddock slaan om aan te knagen.
Dat kan ook
TinePine
Geplaatst: 29-07-14 01:16
Ik zou mij afvragen waarom het paard dit doet. Te weinig ruwvoer, stress, verveling, buikpijn, tekorten aan iets? Al je alleen met noodgrepen het symptoom gaat bestrijden zal het zich in iets anders manifesteren. Succes, het kan een hele puzzel zijn...
Ik zou in dit geval echt meer gaan voeren, klinkt namelijk als verveling.
Paarden kunnen inderdaad te dik worden van hooi, de oplossing is dan om hooi te geven met minder voedingsstoffen.
Zo kun je graszaadhooi bij voeren maar ook `gewoon` hooi wat een stuk minder voedingsstoffen heeft. Het kost vaak wat extra maar is het dubbel en dwars waard.
Onze paardjes krijgen nu 1 3e duits kruidenhooi en 2 3e graszaadhooi en dat werkt perfect!
apollootje
Geplaatst door de TopicStarter: 29-07-14 09:25
Als jullie de openingspost lezen is daar te zien dat ze dus onbeperkt buiten in haar paddockje kan, dat ze vriendjes heeft en een blessure waardoor ze enkel wat mag stappen aan de hand. Dat het door verveling komt had ik inderdaad ook bedacht
Ze staat bewust niet op stro als stalbedekking, omdat de stal dan leeg is en ik een paard met koliek heb. Ik heb ruw grofstengelig hooi met weinig voeding, omdat ik dan lekker veel en bijna onbeperkt kan voeren. Dit hooi meng ik nog met wat stro, hierdoor kan ze er nog langer mee doen. Het is nou eenmaal een paard dat áltijd blijft eten en snel dik word. Meer voeren is geen optie, meer stro ook niet. Dan heb ik straks een paard met om de mikmak koliek en daar schieten we ook niets mee op.
Om eventuele tekorten op te lossen, heeft ze zo'n rode liksteen in haar voerbak. Ze heeft een speelbal, voerbal en vriendjes.
Ik ga zeer binnenkort even kijken naar wilgentakken oid waar ze wel aan kan en mag knabbelen Voor nu heb ik de stal even ingesmeerd met een vies goedje tegen anti-bijt. Op dit moment ben ik zelf op vakantie en moet ik het de oppassers even zo makkelijk mogelijk maken. Als ik terug ben ga ik zeker verder zoeken naar meer afleiding voor mijn verveelde merrie.
Heeft ze in verleden wel eens koliek van stro gehad dan?
Paarden die hun stal leegeten en daarna koliek krijgen, komen 9 vd 10 keer elke dag 12 uur of langer niet buiten. Beweging stimuleerd de darmen, als paarden altijd buiten staan bewegen ze meer en komt koliek door stro amper nog voor.
Wilgentakken zijn goed, fruitbomen kan ook. Er zijn paarden die gewoon door anti bijt heen leren eten, je moet wel een alternatief bieden. Sommige paarden eten hele stukken tak op, leg gewoon zoiets neer.
En waar voer je je hooi in? Fijnmazig hooinet misschien een idee?
Bwor
Geplaatst: 29-07-14 13:47
Je kunt er ook carbolineum op smeren, alleen is dat tegenwoordig niet meer verkrijgbaar in Nederland. En als het warm wordt moet je oppassen voor je eigen kleding en dekjes, dat je deze er niet oplegt want die vlekken krijg je er niet meer uit.. Maar dat spul werkt ook super goed
Hier ook een koliekgevoelige op stal, die in het verleden ook wel de houten balken wist te "smaken". Het bleek stress te zijn wat haar ook maagproblemen opleverde. Het hout aanvreten was een uiting van ongemak. Een tijdje maagmedicijnen hebben geholpen om zich beter te voelen (20 ml Ga viscon voor het eten). Verder heeft ze heel veel afleiding nodig. Sinds ze meer aan het werk is gaat het beter. In de winter is het wel nog steeds oppassen geblazen omdat ze dan minder gras kan eten. Maar ik snap wel dat je nu ervoor wilt zorgen dat ze kost wat kost van de balken af blijft, misschien is een (heel) dun laagje tabasco een optie?
DxFellow
Geplaatst: 30-07-14 14:25
misschien stroomdraad eromheen zetten ? (ongeveer 10-15 cm van het hout). Hebben ze bij mijn verzorgpony's ook gedaan (om de houten stal) en de stal ziet er nog super uit!
Het enigste wat ik kan bedenken is ook gewoon iets erop smeren, wat echt vies smaakt en/of ruikt.. En anders iets voor afleiding, zoals zo'n grote bal of liksteen?