Behoefte aan rusthuis voor paarden die niet de wei in mogen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: Behoefte aan rusthuis voor paarden die niet de wei in mogen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 15:55

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 16:02

@Dubbeldun: ik kan (buitenland) de link helaas niet bekijken.
*wij hebben wel bewust niet voor een PP gekozen, omdat wij dus eigenlijk heel veel grond hebben en dat hier helemaal uniek is, dat de paarden zomer en winter de wei op kunnen. Vind het wel een goede oplossing voor veel situaties/paarden*

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 16:16

Wij hebben een korte track, maar ook hier rennen ze regelmatig terug erover. Merk ook een enorme vooruitgang in algemene conditie doordat ze in vrijheid die km's kunnen maken.
Vergeet ook niet om rekening te houden met dominantie en voernijd in de groep. Dit kan de hoeveelheid voedselplekken best beïnvloeden en daarmee het werk..

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 16:18

Ik denk dat je haast zoveel voerplekken moet hebben als dat er paarden zijn. Zo weet je zeker dat elk paard altijd een plek heeft om te eten. Vandaar dat het ook veel meer werk is; voeren en mestruimen vergen meer meters lopen.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 16:22

denk idd dat er vraag naar is, maar van de uitvoering zal het succes afhangen.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-14 16:26

Avaluna: fijn voor dat paard bij jullie dat hij wel nog soms op het gras kan!
Ik heb het bij mijn pony ook geprobeerd vorig jaar met gras dat al in de bloei stond; meteen bevangen. Dit jaar laatste poging gedaan, 3x een half uurtje verspreid over 2 weken; weer bevangen. Niet ieder paard heeft dus dat geluk.
Verder zie ik de paarden hier op de wei ook zelden rennen. Die hebben zoveel eten onder hun voeten, daar kijken ze liever naar.

Ik zat zelf te denken aan 2 voerplekken per 3 paarden. Maar dat is dus eigenlijk te weinig? Kan ik ook hooinetten ophangen op de track, of zou 5 meter te smal zijn om te eten en te passeren?
Hooi zal sowieso via slowfeeders gegeven worden.

Rijbak komt ook binnen de track.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 16:30

Ligt eraan hoe je de netten ophangt en hoe de onderlinge verhoudingen zijn denk ik. Ik heb twee hooinetten naast elkaar voor 3 pony's, ze kunnen aan beide kanten eten. En de alfamerrie is er niet een die continu de anderen wegjaagd dus de shetten hebben genoeg tijd om rustig te eten.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 16:37

Het is idd afhankelijk hoe groot de netten zijn en of ze van 2 kanten benaderbaar zijn.
De afgeronde hoeken op een track zijn een prima plek om netten op te hangen, daar heb je nl al iets meer ruimte vanwege de platte hoek.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 16:50

Toen mijn d-pony geblesseerd bleek en wij besloten een 24/7 plek te zoeken, vond ik niks wat ideaal was. Of het was echt ver, te duur of niet geschikt.

Ik vind alleen op de wei niks. Hij is wel bevangen geweest en staat niet meer op de wei. Maar sowieso vind ik alleen op de wei geen uitdaging voor een paard.

Wat ik tegen kwam is; Of een grote inloopstal met een wei. of overdag wei/paddock en 's avonds stal, wat dus gelijk is aan diverse pensionstallen, behalve dat ze beloven extra goed op je paard te letten.
Ook kwam ik stallen tegen die onbeperkt kuil voeren in de grote inloopstal. En als laatst dat je niet onbeperkt welkom bent.

Wij hebben nog een 21jr merrie en een shet. Ze lopen nu met zn 3en 24/7 buiten op een mini pp met 2 slowfeeders. Soms doe ik ook nog wat ruwvoer in de stal, afhankelijk van het weer.
Ze staan nog steeds dichtbij en kan alles in de hand houden.

Nu krijgen ze weer beweging, dus ook fijn dat we zo rustig kunnen opbouwen.

Mocht het toch ooit veranderen, zou ik ze of op deze plek houden, want ze zijn super met zn 3en en er is veel schaduw en ze kunnen de hele dag bewegen, liggen, eten etc.

Of een echt rusthuis, bijv wegens tijdgebrek of financien. Dan zou ik het liefst zien dat er voldoende schuilmogelijkheden zijn. Een track is ideaal, juist om oude paarden te stimuleren te blijven bewegen. Voldoende vers drinkwater. En mooi hooi, liefst een kruidenhooi. Bijvoeren is ene ding in een koppel, maar het zou fijn zijn als paarden ieder hun eigen dieet kunnen krijgen.

Ik zou TS aanraden te gaan werken met een quad met aanhanger. Dat scheelt je enorm in het bijhouden van je track.

Blijf open voor eigenaren, want afstand doen of je oude paard na jaren trouwe dienst ergens achterlaten is heel moeilijk. daarbij zijn er zoveel verhalen wat er allemaal niet goed gaat als je opeens ergens komt kijken.

Ik zou trouwens bij een nieuw paard goed overleggen hoe deze normaal is in een kudde. Kijken of het mogelijk is dat het paard al naast de kudde kan staan met contact mogelijkheid of 1 of 2 stabiele paarden uit de kudde erbij zetten die hem daarna introduceren. Vanwege lage weerstand soms bij oudere paarden voorzichtig met meegenomen ziekte's ed. (2weken apart bijv )

Tegenwoordig hoor ik ook van camera's waarop mensen thuis mee kunnen kijken naar de kudde/hun paard. Is met alle moderne technieken niet gek duur meer.

Aparte ruimte voor zieke paarden. En ook wel belangrijk, zorg dat de toegang naar de wei goed te doen is met auto en trailer. Je zal ook met enige regelmaat afscheid nemen waar het oudere paarden betreft.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 16:51

Maar een net kan ook best in het midden van het pad, dan nodig je de eters uit om mee te spelen :+

Hoeveel voerplekken je nodig hebt, ligt aan het formaat ervan. Hier is één voerplek op 14 paarden.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-14 16:53

Bedankt voor de tips superpony, heb ik echt wat aan!
Ook kwa wennen is wel slim en had ik nog niet aan gedacht

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 16:54

Ik zou overigens wel rondom de netten betegelen. Anders heb je kans op zandkoliek. Of ga je geen zand op het pad storten?

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 16:58

Ik denk dat je je goed moet verdiepen in het pp-idee; wat is mogelijk en handig?
Op het forum van paddockparadijs.nl kun je veel info vinden en vragen stellen.
Het is niet zielig als een aantal paarden niet de wei op mogen. Uit eigen ervaring weet ik dat ze er aan wennen, en zelfs al achterin blijven staan als de anderen bij de doorgang naar de wei staan. Mits ze natuurlijk een vervanging krijgen, in de vorm van hooi.
Je paden zou ik zeker niet te krap maken; 5-6 m is wel voldoende. Je weet nooit hoe de kudde zich zal gedragen, en wat voor karakters er in komen.
Afgeronde hoeken zijn erg belangrijk, en dat ze nergens "doodlopen'', maar altijd ruimte hebben om te draaien.
Ik heb hier per 2 paarden 1 hooikist, dat werkt goed.
De voerbehoefte zal wel wisselend zijn op die leeftijd. Een oude Fjord zal allicht minder nodig hebben dan een oude KWPN-er met gebitsproblemen. Ik denk dat je er daarom niet aan ontkomt om bijv 's nachts de groep te splitsen en de één meer ruwvoer te geven dan de ander. Of toch 's nachts in een box om iedereen apart hun extra brokje, medicijn etc te geven.

Kijk eens bij rusthuis twas-tweerd.nl, daar hebben ze ook een pp. Mooi opgezet!

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-14 17:07

Misschien moet ik dan inderdaad snachts wat apart zetten. Liever niet, maar ik zal zorgen dat de mogelijkheid er wel is. Zal het voor eigenaren misschien ook wel aantrekkelijker maken als dat een optie is.

Rondom de netten komt wel iets. Ik weet nog niet of dat normale tegels worden of rubber tegels, aangezien veel paarden wel gevoelige hoeven zullen hebben voor steen, maar het is opzich wel beter voor ze.

Heeft iemand enig idee wat het ongeveer zou kosten om de mest van 10-15 paarden af te voeren?
Alleen mest, zonder bodem bedekking.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 17:09

Ja, ook belangrijk. Rondom netten tegelen en schoon houden. Bij ons kan dat helaas niet, maar dat is wel minder rond de voerplekken.

Wij hebben dus een shet, een d en een e maat samen staan. Op 2 plekken netten van 1x1 tussen palen. De netten hangen net boven de grond,vanwege de houding. Ook trekken ze er een pluk uit en eten die op met koppie naar beneden.

Ik heb de onderkanten niet zo strak zitten, dan moeten ze meer moeite doen. Bij de ene plek kunnen ze aan 2 kanten eten en dan wordt er flink gerukt en geplukt aan het net.

De andere staat wat ongunstig, maar bij beide plekken staan ze met zn 3en. Heel soms is de merrie wat dominant, maar dat stelt niks voor en dat weten de ruintjes. Ook staat er weleens eentje apart, maar ik wil juist dat ze samen eten.

Als er los hooi ligt, kiezen ze dat boven het net. Logisch........Maar stel je maakt ter afwisseling bakken, dan wel gaten erin voor het water.

Bij een lange track zou ik de netten niet in de hoeken plaatsen. Juist als je die afrond zodat ze kunnen rennen, moet dat geen plek worden waar er een paar willen staan eten in alle rust.

Een heuveltje vinden ze echt leuk. Paarden staan echt graag ergens bovenop.

Als je voldoende voerplekken kan maken, zou ik ook afwisselen met welke netten en bakken ik wel vul of niet. Laat ze maar zoeken ook.

Het meest ideale is ook een waterpoel. Dan moet je flink graven en een bron laten slaan, goed testen, maar paarden vinden het super. Evt in combi met automatische bakken op andere plekken.

In principe zou ik ook wel mijn pony's even op de wei willen, als het op tijden of dage kan dat fructaan laag is. Daarna weer lekker bewegen op de track. Ik heb juist moeite met 24/7 wei. Ze vreten maar door en het nodigt te weinig uit tot bewegen.

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 17:14

krachtvoer of iets anders is voor oudere paarden en vooral cushing patienten die zo ook wil gaan opvangen belangrijk, hoe wil je anders al die poedertjes en medicijnen erin krijgen bij al die paarden. Vindt je plan erg leuk, de 2 tracks dat weet ik nog niet helemaal, zou liever 1 enorme track zien met afwisseling, maar dat betekend geen paarden erbij die op gras mogen staan een paar uur.

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 17:20

Maar vergis je niet, ik denk dat je behoorlijk moet investeren in een goede, altijd begaanbare track!
Het hangt natuurlijk af van de grondsoort waarop dit gerealiseerd moet gaan worden, maar je hebt veel zand nodig! En idd betegelde stukken, anders is het 's winters een grote troep.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 17:20

Maar een uurtje op het gras op het goede tijdstip en dag, is wel mogelijk als je de juiste gras mengeling hebt voor paarden. Gras van de goede kwaliteit krijgen die geschikt is kost tijd, maar het is wel mogelijk.
Nog mooier is als je dat kan maaien, heb je meteen super hooi ervan.

Het is juist het verkeerde gras, op de verkeerde bodem, met verkeerde bemesting en paarden er op verkeerde tijden en dagen op zetten wat een probleem geeft. Goed geschikt gras op gezette tijden is minder gevaarlijk dan menig baaltje hooi/vordroog in Nederland.

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 17:30

Ik denk dat het erg paard afhankelijk is hoe ze reageren op gras.
Ik heb vorig jaar 2 ha laten inzaaien met een mengsel van sobere grassoorten (geen raai). Ik heb 2 eczemers, en 1 kon er vorig jaar en nu ook, wel 2 uurtjes per dag op staan zonder gevolgen. De ander kreeg na verloop van vorige zomer toch extra jeuk en moest voor het eerst een hoofdkap op. Nu voor haar geen gras meer dus, en dat gaat weer goed.
Nu moet ik wel zeggen dat ik geen rekening kan houden met het weer, tijdstip vd dag etc. Ik werk ernaast nl ook nog buitenshuis, dus het tijdstip waarop ze op de wei gaan wordt vooral door de dagelijkse gang van zaken bepaald.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 17:35

Ik denk dat je te laag zit met je inclusief prijs.

1. hele jaar door bijvoeren, mogelijk duur voer inkopen omdat je geen ruwvoer van eigen land hebt.
2. pensioenpaarden hebben (vaak) duur aangepast voer nodig vanwege het slechter wordende gebit.
3. investering voor aanleg en jaarlijks onderhoud in winterproof paden en gedraineerde paddock. Veel paarden op klein oppervlak vraagt om bodemaanpassingen voor de paden als je ze jaarrond op het pad wilt laten lopen op een fatsoenlijke diervriendelijke manier. Modderpaden tot kniediep is geen goede reclame en in de ogen van dierenbescherming (en in die van mij als eigenaar) waarschijnlijk ook onacceptabel.

Ik heb net weer geinvesteerd in zandpaden en draineren van de al bestaande paddock.
Dat zijn bedragen die bij aanleg al in de duizenden euro's lopen en dan moet je bij intensief gebruik jaarlijks ook rekening houden met een redelijk bedrag voor onderhoud.

4. kosten voor afvoer mest ivm niet op eigen land uit kunnen rijden

Wat houd je over voor het werk wat je er van hebt?
Paden uitmesten kost veel tijd en met slecht weer moeite. Wil je zand goed houden dat ze er niet te veel doorheen lopen zul je minimaal elke dag maar liever vaker per dag moeten uitmesten.
Met 3x per dag voeren (speciaal voer kost veel tijd) kun je er minder makkelijk een andere baan naast houden.

Aantal voerplekken hangt af van de grootte en van hoeveel dominante paarden je hebt die anderen wegjagen. Die grote ruiven kan aan elke kant minimaal 1 paard eten. Heb je 4 van die ruiven met een fijnmazig net er in heb je dus al 16 plekken tot het dubbele als de paarden met meer per kant eten.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-14 17:38

Een bepaald soort gras zaaien zal voor mij niet rendabel worden. Het is veel te weinig om er zelf van te kunnen hooien, en mijn hoofddoel is niet om ze op het gras te zetten. Ik kan wel rekening houden met het tijdstip en bemesting enzo, maar verder niet.

De bodemsoort moet ik inderdaad nog uitzoeken. Het verschilt erg in deze omgeving, maar mocht het echt erge kleigrond oid zijn dan is het kwa kousen idd niet te doen. Dan moet ik opzoek naar een ander perceel, maar het idee blijft :)

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-14 17:42

Het houdt waarschijnlijk niet over kwa prijs idd. Maar ik moet natuurlijk wel uit de kosten komen.
Maar zou ik meer kunnen vragen? Mensen willen ook niet teveel geld uitgeven aan een paard waar ze niets meer mee kunnen. Daarnaast is het in Duitsland, dus ik kan ook geen randstad-prijzen gaan vragen denk ik..

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 18:22

kijk eens bij Landschapsstal Lenferink. Die hebben een pensioen Hit-actiefstal. Prijzen dacht ik rond de 200-225 euro, maar dat is een paar jaar geleden dat ik het gezien meen te hebben. Ben er geweest en ze hebben het heel goed voor elkaar! Zie nu geen prijzen meer.

Als je gaat concurreren op prijs kom je nooit uit de kosten met. Dan kun je beter voor de hobby zelf je eigen paarden houden en er wat pension bij doen wat past binnen wat je voor jezelf bouwt.

Je geeft aan dat je een bepaalde doelgroep hebt die nu niet veel mogelijkheden heeft. Als jij dat wel kunt bieden dan betalen ze je er ook een fatsoenlijke prijs voor.
Voor mensen uit de randstad is 200 euro vaak 2/3 tot de helft van een pensionplek op hun normale stal.
De meeste professionele pensioenstallen zitten tussen de 180-220 euro.
Laatst bijgewerkt door joyce B op 23-07-14 18:31, in het totaal 1 keer bewerkt

faunty

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 18:28

Mooi idee , wij hebben hier ook een track om 1 ha heen , gaat goed , het is 3 meter breed. Als voer zou je ook nog voor paarden met gebitsproblemen senior priorius aan kunnen bieden als ruwvoer vervanger in grote bakken rond de track

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 18:38

Ik vind dat zoiets zeker in een behoefte zou voorzien.
Zelf heb ik 2 paarden die maar heel erg beperkt op de wei kunnen, waarvan de oudste al 20 is.

Wel zou ik voor oudere paarden graag zien dat ze 's nachts op stal kunnen. De mijne maak je niet blij met 24/7 buiten.

Verder hebben oude paarden inderdaad vaak een afwijkend voerbeleid en medicatie of supplementen nodig en dan zal er toch individueel gevoerd moeten kunnen worden.

Een bak erbij vind ik juist goed. Veel mensen geven hun paard pensioen en doen dan ook helemaal niks meer. Maar je kunt nog heel lang op een rustige manier bijv wat grondwerk blijven doen een paar keer in de week. Ik zou het juist een pre vinden als een pensioenstal ook nog ruimte heeft om nog wel wat met je paarden te kunnen doen!