Ervaringen paarden 24/7 buiten zomer en winter!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 16:34

vuurneon schreef:
Wij hebben op een stal na, geen voorzieningen. Dus het is voor ons afzien in de winter :') voor de paarden een heerlijke plek. Ze drinken nu gewoon zelf uit de sloot, maar als het straks weer natter en kouder wordt, vullen wij de waterbak. Met vorst een ramp; ijs hakken is echt niet tof :')

Haha ik heb jaren hetzelfde gedaan en ik zou er zo weer voor tekenen. Inderdaad in de winter met een hakbijl oid in de sloot hakken meerdere keren per dag om de paarden water te kunnen geven. :')
Paarden op een lekker groot stuk land met een schuilstal en 's winters onbeperkt ruwvoer, ideaal! Inderdaad als eigenaar weinig luxe, maar voor mij was dit toch de meest ideale huisvesting.

Nu staat mijn mini 's zomers 24/7 op het land zonder schuilmogelijkheid wat ik bij warm weer wel echt vervelend vindt. In de winter in groepsverband in een grote paddock half tegels/half zand met twee plekjes om te schuilen.

HeroMy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 17:27

Hier staan ze met z'n drieen (D/E, kruising arabiertjes) op een weiland van 1.5 hectare met een schuilcontainer. Dat gaat prima. In voorjaar/zomer/najaar ideaal. Wintermaanden afhankelijk van streng of niet is het idd afzien maar ja.
Om de container is ook nog een stuk beton. Dat is wel ideaal. Heb het ook anders gehad, zonder beton eromheen, dat was echt een gedoe, werd toch baggerzooi. Hebben we toen van die doorlatende tegels gelegd maar ook dat ging dan weer schuiven, werd niet 'netjes' zeg maar.
In de winter heb ik een stuk zo'n 10 meter breed (betonplaat is 10x10 daar staat container dus ook op) en plm 50 meter lang) afgezet waar ze dan wel op mogen, dat vertrappen ze dan wel maar vinden ze wel lekker hoor. Als het weer het toelaat laat ik ze op de hele wei. Als het te nat wordt moeten ze op de paddock, zijn ze het nooit zo mee eens :P In de zomer is het strookbegrazing anders worden ze moddervet :Y)

De container vinden ze vooral prettig om naast te schuilen, ze staan er wel eens in maar dan is het altijd een van de drie die er echt in staat (=dominante merrie) en de andere twee staan er schuin voor.

In de winter krijgen ze wel een deken op. Ook puur omdat ik dat makkelijk vind hoor, als ze genoeg ruwvoer krijgen kunnen ze eigenlijk (met beschutting) heel goed zonder deken. Maar als je toch wat door wilt blijven rijden is met een deken wel zo prettig. En die bloedpaardjes zijn toch wat sneller koud heb ik het idee, dan vreten ze echt de oren van je hoofd, deken is daar ook wel voor.

Van plm april t/m oktober staat er genoeg gras op de wei, ik voer pulp/ponybrok en wat muesli bij meer of minder afhankelijk van wat er staat. Vanaf november t/m maar zo ongeveer voer ik hooi/kuil bij in hooibakken. Ze hebben eigenlijk altijd hooi/kuil.

Water is een gedoe als het streng vriest :7 en 's avonds ben ik er toch nooit maar licht hebben we dus ook niet. Dus 't is wel vrij primitief.

Heb bak en eventueel bij hoge nood stalling vlakbij bij pensionstal eindje verderop.
Zou echt niet anders meer willen ondanks dat het soms wel gesjouw is enz. Vind het wel erg fijn dat ik die container op de wei heb, kun je toch droog staan met je pony als het erg regent heb je het idee dat je nog wat kunt :') . Heb ook wel wei gehad zonder container, dan had ik er een trailer opstaan. Maar dat is toch meer behelpen.
Mijn spullen heb ik in van die grote afsluitbare voertonnen. Zadel heb ik gewoon thuis liggen.

LottieLover

Re: Ervaringen paarden 24/7 buiten zomer en winter!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 10:08

Wij hebben een wei waar in de winter onvoldoende gras is dus ze hebben een hooiruif die altijd gevuld is en ze hebben een schuilstal van 3x3 met een dik pak stro

Hanjaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 10:43

Mijn paardje staat samen met 7 anderen op 2 hectare weiland. Er is een grote schuilstal waar de paarden in de winter hooi krijgen. Alle paarden staan zonder dekens het hele jaar door. De schuilstal en het zandgedeelte er voor wordt gemest en de weide niet. 1 x in de zoveel tijd wordt de mest verspreidt over t land. In de zomer staan de paarden vaak onder de bomen te schuilen en in de winter eten ze alleen in de schuilstal verder staan ze met regen etc altijd buiten.

KB01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 17:57

mijn 2 paarden staan ook 24/7 buiten en hebben een ruime schuilstal met zaagsel. Mijn oudste merrie draagt geen winterdekens en mijn jongste merrie wel vanwege atypische myopathie afgelopen winter. Deze winter doen we ze beide geen dekens op. ze hebben in totaal ong. 7 weides voor hun 2en. We maaien en slepen de weides ong. 1x in de twee maanden. Ik geef vul de waterbakken 1 keer per dag met schoon drinkwater uit ons watervat. Zodra het kouder wordt worden ze bijgevoerd met 2 balen hooi per dag en beide een schep muesli. Ze dragen nu wel beide een bucas zebra vliegendeken omdat we hier echt enorm veel last hebben van dazen en vliegen etc. Ik heb hier een rijbak gehad tegenover mijn weides maar die is helaas weggehaald. Verder heb ik hier geen stromend water en geen stroom. De voordelen aan dit alles is dat ik kan doen waar ik zelf zin in heb en geen verplichtingen en regels heb zoals op een manege. De nadelen zijn dat ik hier echt alles zelf moet doen en ik nooit een dag over kan slaan om niet te gaan bijvoorbeeld als ik een dagje weg wil. Al met al is het toch prettig om elke dag te gaan want zo leer je je paarden door en door kennen en ben je bij alles betrokken.

SussanneJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 08:08

Hier staan mijn merens enn twee shetten ook 24/7 buiten. Ze hebben een inloopstal vam 20m2, waar ze meestal maar de helftvan gebruiken. Ze staan altijd in een hoekje. Ze hebben sinds een week een paddock paradise systeem, die niet rond het land loopt maar gewoon van voor naar achteren. Dit pad is 3m breed en 280m lang. Hoe dit gaat bevallen, weet ik dus nog niet. Hiernaast heb ik 3000m2 weide, die in meerdere stukken zijn opgedeeld, en waar ze dagelijks beperkt op kunnen. Dit jaar heb ik enorm veel gras, waar ze haast niet tegen kunnen kauwen, maar meer voeren is helaas geen optie, omdat mijn merens nog steeds wat te dik is. Verder krijgen ze onbeperkt hooi. Wat neer komt op 2 tot 4 plakken hooi per dag. En een vitaminebrok, metazoa.

snoopydogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 08:16

mijn merrie staat ook 24/7 buiten swinters in groote padok met 4 andere met groote schuil stal en een slowfeeder met kuil onbeperkt zomers in het land zo lang het gras goed is voeren we niks bij

bruja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 08:17

Bontekontje schreef:
onze paarden worden aan huis gehouden: 4 paarden op 1 ha 24/7 buiten met inloopstal voorzien van kunststof stroken gordijn, momenteel houdt t de vliegen etc tegen in de winter de regen etc., aansluitend een grote paddock bestaande uit verschillende soorten ondergrond, onder de overdekte hooiruif ( onbeperkt hooi) een betonvloer zodat ze altijd met droge voeten staan. in de winter strooisel op de vloer van de loopstal, in de zomer een kale betonvloer.. aansluitend aan de paddock de rijbak waar ze vrij rondlopen, en waar de antivries waterbak staat, daarvandaan een track rondom de weide.. opgedeeld in twee gedeeltes die verbonden zijn met elkaar...en op twee plaatsen een hooinet op de track..
de weides zijn verdeeld in 5 gelijke delen en daar wisselen we mee zodat het gras rustig kan groeien..per dag staan ze gemiddelt 6 tot 8 uur op t gras, verder hebben ze altijd hooi tot hun beschikking, eigenlijk krijgen ze zomer en winter bijna de zelfde voeding, als t gras in de winter op is eten ze nog gras op de track.
op de ( in de winter ) natte plaatsen hebben we grastegels geplaatst..dit is onlangs gebeurt dus ik hoop dat t werkt zoals we bedacht hebben..;-) verder hebben we recent een poel gegegraven.. op 1.20 hebben we nog geen grondwater dus er wordt nog een put geslagen...ze rennen er in ieder geval graag doorheen..dat was t zo n beetje... we hebben alle ideeen die we verzameld hebben de afgelopen jaren toegepast bij ons thuis, voorheen op de pensionstal was dat uiteraard geen optie..dus we hebben ons lekker uitgeleefd..
Ps vergeet nog te zeggen dat ze in de winter liever onder de bomen staan dan binnen...in de zomer geven die veel schaduw maar gaan ze voor de dazen toch echt naar binnen..

Wauw!!!! Als wij ooit de beestjes bij huis kunnen krijgen, wil ik wel ff bij jou inspiratie op komen doen :D klinkt fantastisch!!!

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 08:24

Hier drie paarden op 2,10 hectare weide met schuilstal. In de zomer voldoende gras, dus ze zijn dan vaak te dik.

Helaas zitten wij op kleigrond, dus in de winter wordt alles heel nat en modderig. We hebben wel een paddock, maar die is eigenlijk te klein om goed te blijven met drie paarden. In de winter krijgen ze dus 1 hectare die ze volledig mogen stuklopen. Op die manier blijft de modder vrij beperkt, ook op kleigrond. Als het écht te erg wordt (bv bij extreme regenval) dan verhuizen ze naar de weide van een boer 2 km verderop (daar hebben ze 60 are, maar op hele goede grond en drie schuilstallen).

Voor als het vriest, sparen we altijd één weide (onze 2 hectare is in drie stukken opgedeeld) waar ze niet opmogen, zodat die als het vriest mooi vlak opvriest. Dan kunnen ze daar op zonder hun benen te breken in putten en brokken bevroren klei.

Het is wel veel werk allemaal, we hebben geen elektriciteit of stromend water. Water brengen we in een 1000 liter vat, of in de winter met tonnen naar de wei, dus best intensief. Omdat de weide slecht toegankelijk is, moeten we het onderhoud allemaal met de hand doen (met zeis, sikkel en bosmaaier). Ook het onderhoud van de omheining is niet te onderschatten, zo hadden ze laatst door paniek de halve paddock omver gegooid, palen afgebroken etc, was een hele klus om het terug te herstellen.

De voordelen? Mijn ene paard heeft COPD (dampig) en 24/7 buiten heeft wonderen gedaan voor z'n longen. Daarnaast zijn ze altijd vrolijk, ze genieten er echt van om hun eigen gang te kunnen gaan en betrap ze vaak op lekker spelen en sprinten door de weide.

Heb niet zoveel duidelijke foto's, maar dit is de weide in de herfst, zoals je ziet hebben we nog lang gras, maar eenmaal winter is het echt ellende.

Afbeelding

Ander stuk van de weide in de zomer.

Afbeelding

Maar dat wordt helaas dit in de winter als het veel regent ;( Dat is het moment dat de paarden verhuizen naar de boer ;)

Afbeelding

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 08:26

Wij hebben een weiland van een klein half hectare. Hier staan op deze moment mijn kwpn'er en een minishetlander op. Eerst mijn kwpn'er en mijn haflinger.

Ik heb 2 stallen en een zadelkamer met hiervoor een afdak. Het afdak is dichtgelegd met treinbilzen zodat ze daar altijd droog kunnen staan. Rondom de stal heb ik een paddock van 28m x 24m waar ze ten allen tijde op kunnen. De paddock grenst aan een rijbak van 20 x 40m die onderhouden wordt door de boer qua omtrekken etc. Vooraan heb ik de weide opgedeeld in 2 stukken van +- 80m op 17m. Naast de piste heb ik nog een klein stukje weide van 10m x 40m en achter de piste nog een stuk van 40m op 35m. De stukken gras worden afwisselend afgegraasd zodat de rest kan groeien.

Ik heb geen stromend water of elektriciteit. Water vangen we op van het dak in een 1000 liter vat en de andere kant van het dak stroomt in een badkuip waarvan de afvoer overgaat in de gracht zodat er geen water verspilt wordt of kan overstromen. In de winter is het met hoofdlampen uitmesten en voeren.

Er wordt elke dag uitgemest. De weide wordt regelmatig gekalkt en bemest.

De stal:
Afbeelding

De paddock met stal
Afbeelding

De paddock met de weides vooraan:
Afbeelding

De paddock met zicht op de piste, en de weide daarachter en er naast. Als je goed kijkt zie je de paarden op het stuk naast de piste staan:
Afbeelding

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 08:47

Hier twee schuilstallen op een betonplaten paddock. Weiland grenst er direct aan en als de grond hard genoeg is gaat het hek open. Ook in de winter.
Waterbak (speciekuip) zit aangesloten op een kraan en er zit een apparaatje op dat ie automatisch wordt bijgevuld.

Paardlief staat met een C-pony en twee shetlanders

Enige nadeel is dat ze niet lekker kunnen rollen als de wei dicht is. (Liggen kan wel makkelijk in stal en dat doet ze ook veel)

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 09:02

Mijn pony staat ook zomer en winter 24/7 buiten. Hij staat op een gedraineerde paddock van ongeveer 50 bij 30 (met een paar rare hoekjes erin) waarvan ongeveer 1/3e is verhard met betonplaten. Op de betonplaten is ook een schuilstal te vinden waar ze helemaal omheen kunnen lopen. De schuilstal is 6 bij 10 meter ongeveer.

Er staan 7 paarden in totaal in deze groep. In de zomer komen ze nog 6 tot 8u op de wei van 1 ha. Ze maken superveel gebruik van de schuilstal. Met dit weer staan ze er eigenlijk de hele dag in. Maar ook met zon, warmte, vliegen en dazen staan ze in de schuilstal.

Ze eten uit slowfeeders, er wordt 3x per dag gevoerd.

Basatik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 20:24

Mijn paardje staat 24/7 op de wei en kan ook 24/7 schuilen! Wij hebben stallen zonder deuren. Ook een beetje omdat mijn paardje claustrofobie heeft. Als ik hem in zijn stal wil poetsen hang ik gewoon een halstertouw voor de opening :D Wij hebben geen paddock ofzo. En de weide is bij ons ingedeeld in 6 stukken. Waarvan 4 grasweiden, 1 piste, en een zandwei (wij noemen dat ''de kleine rijpiste'). Wij geven van maandag tot vrijdag voer en in het weekend staan ze op het gras en dan krijgen ze geen brokjes. Wij doen 2-3 dagen op een jaar het onkruid weg en zaaien af en toe de grasweides bij (ook maar af en toe per jaar). Maken gebruik van grondwater. Wij hebben die mogelijkheid omdat wij zeg maar op iemands ''tuin'' staan. :)