Enkel weide - is dat ok?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 17:34

Gini schreef:
Ik snap niet dat mensen haar nu toch willen overhalen, terwijl TS net zelf tot het wijze besluit gekomen is om voorlopig nog niet aan de aanschaf van een paard te beginnen. Iedere paardeneigenaar weet toch dat je naderhand toch sowieso duurder uit bent dan dat je voor de aankoop berekend had. Straks heeft je shet zomerexceem en moet die dus een duur deken, blijkt dat je paard een sloper is die graag aan dekens knauwt. En dan krijgt je paardje koliek, net nadat je de tandarts en hoefsmid hebt laten komen en dat dure deken heb gekocht en je dus niet voldoende centjes meer hebt. En dan blijkt dat je je paard wat moet bijvoeren want die valt snel in, dus je wilt die in de winter voordroog geven, terwijl je shetje het goed doet op gewoon hooi en te dik wordt van het voordroog, ben je twee dingen aan het kopen. Alles op het goedkoopste berekenen is jezelf een rad voor de ogen draaien. Ik ken Shetlanders/a-ponytjes die hun eigenaars al meer geld gekost hebben dan het rijpaard.
ik zeg dat shetten in aankoop niet duur hoeven te zijn, niet dat ze er dan gelijk een moet kopen.

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 17:34

En juist daarom is het niet te voorspellen Sadekeshia ;)
Omdat je geen helderziende bent.

Maar TS denk er goed over na, want een paard in zn eentje neerzetten is niet fijn...
Gelukkig lees je alles wel na, en bekijk je wat je ermee kan doen :)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 17:36

sadekeshia schreef:
YamaSaki schreef:
Dat ligt er echt aan.
Je kan prima jaren zonder problemen beide hebben, maar als je bv een foto moet laten maken, of de tandarts komt, of inentingen...sorry maar dat is voor een shet net zo duur als voor een kwpner ;)

natuurlijk, als ze ineens dezelfde aandoeningen krijgen wel, dan zal het even duur zijn
ik ben geen helderziende natuurlijk maar ik gok erop dat een shet waar je niks mee doet toch echt wel op jaarbasis goedkoper bij de DA uitkomt dan je rijpaard

Dat zal zo zijn als je geluk hebt. Maar dat weet je helaas van te voren niet. Mijn pony waar ik vroeger alles mee deed (springen, dressuur, wedstrijden, buitenritten, western enz) daar had ik nooit een dierenarts bij, afgezien van de jaarlijke entingen. Het enige dat ze had was een keer een wolfskies en een hoefzweer. Mijn shet daarentegen werd hoefbevangen en had insuline resistentie. Met haar ging ik om de 8 a 10 weken naar de hoefsmid, ze kreeg duur hoefbeslag, de dierenarts stond meerdere keren op de stoep en vergeet ook de medicatie niet.

Gitana

Re: Enkel weide - is dat ok?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 17:37

Oke dan heb ik denk ik toch altijd geluk gehad :')

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 17:38

Een schuilstal vind ik wel moeten! En een weidemaatje ook! Waarom niet je weide delen die hetzelfde probleem heeft als jij?
Dus niet zelf een paard erbij maar je weide mede verhuren aan iemand die voor zijn paard een plekje zoekt.

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 17:42

Welk paard/pony je ook neemt, een open stal is wel handig.

Kijk, een gezond paard heeft genoeg aan natuurlijke beschutting. Bijvoorbeeld bomen. Doordat het paard gezond is, heeft die ook de benodigde vacht om de weersomstandigheden aan te kunnen.

Maar een gezond paard kan ook al eens ziek worden, of een blessure oplopen. In dat geval is het wel zo handig dat je een stal hebt en niet moet verhuizen om paardlief van koliek, de griep of kreupelheid te genezen.

Los daarvan, de wet verplicht GEEN stal. Maar zelfs dan, en zelf als je het gezondste paard ever hebt dat nooit ziek/kreupel wordt, is een stal gewoon eerlijk naar onze trouwe viervoeter toe. Gebruiken ze hem niet, lekker makkelijk dan, maar je zal zien dat als je hen de keuze laat ze toch gebruik maken van hun stalletje.

Mijn paard heeft een paar maanden zonder stal op de wei gestaan, en nee, daar had ze geen last. Ze weet best waar en hoe ze moet staan om regen/hitte/wind te doen minderen, maar nu ze een stal heeft gebruikt ze die ook echt als het regent of te warm is, en soms ook om in te slapen. Soms tref ik haar dan weer languit in de wei aan.
Ik ben blij dat ze gewoon zelf kan kiezen, als de omstandigheden het toelaten zou elk paard dat moeten kunnen

LoveChamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 17:43

zolang een paard uit het ergste regen/wind kan staan kan het. De bomen en de muur zijn dus goed genoeg. In de natuurlijk bouwen ze ook geen stallen en schuilen ze dus ook onder de bomen :)

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 17:44

Er is ook nog de optie een betalende stal/weide genoot te zoeken.
Misschien is er wel iemand in de buurt die een haar oude paard met pensioen wil doen en daar een geschikt plekje voor zoekt.

Een schuilplekje is zo gemaakt met een paar oude grote balen stro. Of men maakt een afdak aan de muur die er staat.

Only_Horses1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 17:52

Ik vindt dat een paard een stal moet hebben om te kunnen schuilen als het regent of als het juist heel heet is.
Een open stal aan de weide is misschien ook wel handig.

Only_Horses1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 17:54

De bomen zijn ok! Maar wat voor ras is het paardje? Dat maakt heel veel uit namelijk :D

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 18:00

Waarom maakt het ras zoveel uit? :')
Mijn AV staat ook het hele jaar 24/7 buiten :+

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 18:01

capopjekop schreef:
Qua voer zijn shetten niet zo duur is mijn ervaring. Al zul je in de winter wel hooi bij moeten voeren. Hooi is mijn grootste kostenpost.

Daar heb je inderdaad een punt, ruwvoer is bij mij ook de grootste kostenpost, terwijl ik ook nog alles van eigen land haal. Vooral met 1 weiland zul je hier wel rekening mee moeten houden, want dat word ruwvoer kopen.

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 13:06

YamaSaki schreef:
Waarom maakt het ras zoveel uit? :')
Mijn AV staat ook het hele jaar 24/7 buiten :+

Echt?
Nou ik denk dat de meeste mensen er vanuit gaan dat koudbloeden makkelijker buiten gehouden kunnen worden ivm vacht. Dénk ik he haha.

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 14:43

Dat is puur omdat mensen vergeten dat het allemaal paarden zijn :P
(ik sta wel op een stal met bijna alleen koudbloedjes trouwens :o ).
Maar ze kunnen het allemaal prima :j
(ervan uitgaande dat ze gezond zijn en goede vacht aanmaken. De vacht van een AV is idd anders qua dikte dan die van een IJslander, maar ze zijn allemaal prima in staat om regen en sneeuw te weren ;) )

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-14 15:18

Het gaat niet door mensjes, helaas :n
|o

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 15:18

Jammer Emily...
Maar wie weet kan je over een paar jaar wel een leuk paard kopen :D

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 15:26

Jammer idd, maar nu heb je wel al rustig de tijd om flink te sparen. Dan kan het over een paar jaar mss wel en heb je al een mooi bedrag bij elkaar.