Paarden aan huis of eigen weide verderop? Voor- en nadelen!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 17:21

Wat de privacy betreft, misschien is er een mogelijkheid voor 2 opritten, mijn schoonouders hebben dit ook, de ene komt bij hun tuin en voordeur en de andere komt uit bij de stallen.
Hun hebben wel alleen eigen paarden op stal + mijn pony maar ik zelf vind het ook wel fijn, hoef ik hun niet elke keer te storen als ik even heen wil.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 19:56

Blondie_ schreef:
C_arola schreef:
2.000m2 grond voor paarden aan huis vind ik persoonlijk weinig, het kan maar dan moet je veel bijvoeren en je houdt weinig ruimte over voor een tuin wanneer je een normale weiland + bak wilt hebben.

Zelf zou ik ook voor paarden aan huis gaan in plaats van een weiland verderop huren/kopen, het is veel fijner om de paarden meteen bij je aan huis te hebben en praktische met water, stroom, toezicht.

Wij zijn ook op zoek naar een woning waarbij we paarden aan huis kunnen houden, wel in een totaal andere omgeving. Heb je alleen de mogelijkheid om of een bouwkavel te nemen of een weiland verder op? Of hebben jullie gewoon interesse in de bouwkavel waardoor een bestaande woning af valt?
We hebben al best veel woningen bezichtigd waarbij je paarden aan huis kunt houden alleen elke keer geen klik gehad waardoor we nog niks hebben gekocht.

Bestaande woning valt sowieso af, ik ben sowieso op zoek naar een bouwkavel, of een bestaande recreatiewoning mag ook.
Maar inderdaad het is al heel erg moeilijk om iets iets te vinden waar ik uberhaupt zou willen wonen.
En dan OOK nog eens iets vinden waar mn paarden ook op kunnen, is natuurlijk nog veeel moeilijker.
Maar moeilijk hoeft niet onmogelijk te zijn!

Daarom is het ook zo´n dilemma. Ik zou zó graag mn paarden thuis hebben, maar als ik nog een jaar moet zoeken en dan misschien nog niks vinden, dan is het geen optie. Hou het hier echt zolang niet meer uit waar ik nu woon.

Heb al het 1 en ander bezichtigd maar niet groot genoeg voor de paarden, zondag ga ik kijken naar het eerste wat mogelijk geschikt is, 2800m2.
Hopelijk direct een schot in de roos! (en dan nog eens nagaan of het daadwerkelijk vergund is etc etc...hier staan zóveel illegaal)

Heel erg herkenbaar. We zijn al een jaar aan het kijken in een best groot zoekgebied maar niks gevonden waar we allebei een klik mee hebben en wat qua bedrag nog redelijk is zonder dat je eerst een ton moet investeren om het alleen al bewoonbaar te maken laat staan naar je hand te zetten, wel allemaal woningen met genoeg grond dus daar ligt het niet aan.

Voor diegenen die minder dan 2.000m2 grond hebben, voeren jullie alleen hooi bij of huren jullie daarnaast ook weiland en zo ja in de omgeving? Ik ben ook gaan kijken naar perceeloppervlakte van 2.000m2 maar ik vind dat met een woning+ tuin + stallen+ bak erg klein. Het kan maar persoonlijk spreekt het mij veel minder aan vandaar dat ik benieuwd ben of jullie het alleen op het hooi doen of dat de paarden/pony's daarnaast nog op de wei van een ander lopen? :)

Geryon

Re: Paarden aan huis of eigen weide verderop? Voor- en nadelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 20:10

Wij doen het alleen op hooi. Overigens is dus de ruimte van de paarden zo'n 1000m2 maar de ruimte waar ons huis staat is wel wat groter, denk 1500m2.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 22:45

Aan huis!! En mogelijkheid om weiland in de buurt te huren voor in de zomer. Winter hen je ze dan aan huis staan. Fijn toezicht ,water, stroom ed. Zeker met kinderen is de wei op 5 min afstand toch echt lastig. Als ze in bed ligt kan ik nog niet weg terwijl Ik thuis de babyfoon me zou nemen naar stal om op te ruimen en voeren

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 01:27

je kunt het nadeel van een verzorgster aan huis ook eventueel zien als voordeel..

je hebt beter zicht op wat je verzorgster uitspookt, zowel met het paard als met je spullen..
En als de verzorger/ster goed bevalt, dan wil hij/zij wellicht ook wel voor een zakcentje in jouw vakantie je plantjes water geven en post aan de kant leggen binnen.. even het huis zuigen net voordat je weer thuis komt (heerlijk fris als het huis even gelucht en gezogen is voor je thuiskomt weet ik uit ervaring), andere huisdieren verzorgen, de tuin even besproeien/maaien.

ik zou een verzorgster die ik alleen op stal zie/gezien heb, niet zomaar mijn huis of andere huisdieren toevertrouwen in mijn afwezigheid.. als ze echter al bekend is met jouw prive, dan is dat ineens een stukje minder gevoelig en heb je een betrouwbare oppas..

voor zover mijn 50cts mbt verzorger/ster aan huis

Blondie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-14 08:34

Hier heb je wel een heel erg goed punt!!

Nu nog een andere vraag, is het realistisch om aan een verzorger te vragen of me vraagt/laat weten wanneer ze komt?
Ikzelf zou dit niet zo leuk vinden als ik dit moest doen, maar misschien dan sommigen er geen probleem mee hebben?

Ik zou namelijk graag doen in mijn eigen tuin wat ik wil, wetende dat niemand mij kan storen. (zoals zonnen)

Aparte oprit of afschermen lijkt me geen optie want wil juist het zicht op mn paarden houden.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 08:54

Privacy met verzorgster is idd een probleem. Je kan afspreken dat ze smorgens of s avonds komen Bijv.
Ik vind het ook niet zo fijn.

Verder vond ik het werk aan huis en de wei ietsje verderop beide erg tegenvallen. Kost veel tijd om het onkruid bij te houden Enzo en dan geen tijd meer om te rijden...
Je ziet bij veel paardenmensen ook wel vaak een rommeltje op het erf...

even met de bosmaaier en je bent zo een uurtje verder. De bak slepen...eigenlijk ook nog de randjes harken... dan draai je je om, staat er weer onkruid tussen de tegels.. (elke week)
dan de weide nog en daarna ook je paarden verzorging geven...
maar ondanks dat heeft het ook veel voordelen. Goedkoper is het niet als je er bewust voor je hobby zo gaat wonen.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 09:11

Maar als je gaat zonnen hoef je toch geen zicht op de paarden te hebben? Kan je niet realiseren dat je in principe overal zicht op je paarden hebt maar aan 1 zijkant van het huis een stuk privé maakt?
Zo heeft een vriendin van mij dat ook, daar moet je echt aan de andere kant van het huis zijn en daar heeft ze een stuk tuin afgeschermd.
De rest is allemaal toegankelijk en overal zicht op de paarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 09:18

Ik zal mijn stalgenoten erg missen met wie ik regelmatig buiten rij, gezellig spreek of elkaars paarden in gaten hou. En gemak dat alles wordt gedaan en nooit gedoe met op vakantie gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 10:09

Als je de kans hebt om je paarden aan huis te zetten, doen! Probeer dan bijv. de linkerkant in de richten voor je paarden, rechterkant privé (ik zeg maar wat) san heb jij je ruimte en evt. verzorgster ook.

Wat betreft de verzorgster, jíj bent diegene die haar kiest en de regels maakt (uiteraard als ze redelijk blijven). Je kan dus prima vragen of ze bespreekt wanneer ze komt, of ze zegt als ze eraan komt, aan de linkerkant blijft etc. Andere voordelen van verzorgster aan huis zijn hierboven al opgenoemd. Wat ik er wel aan toe wil voegen is dat je meestal wel een beetje bevriend wordt met diegene. Zeker als ie bij je aan huis en bij de paarden is :)

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 14:44

een windscherm plaatsen of een laag haagje van een paar meter en gewoon duidelijk aangeven dat dat stukje prive is.. daar hebben de meeste mensen gewoon respect voor.

vaste tijden afspreken kun je 'omdraaien' zodat het niet 'lijkt' alsof het om je privacy gaat..

gewoon vragen: op welke dagen/tijden kom je
en als ze daarop geantwoord heeft..
'zou je kunnen aangeven wanneer je verhinderd bent, of wanneer je meer dan een half uur eerder of later komt, zodat ik hiermee rekening kan houden'.

dat is op zich geen rare vraag.

weidepaddock

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 15:50

wij hebben onze paarden op 5 minuten van thuis op onze eigen weide staan.

Nadelen: geen stroom, geen stromend water (in de winter wel wat lastig). ivm met diefstal laten we dus ook geen waardevolle spullen achter (trailer staat niet bij de wei maar bij familie), je kan minder toezicht houden,
de wetgeving is ook niet echt paardvriendelijk.... je mag niet zomaar stallen zetten, ze doen daar vree moeilijk over en de bergruimte die je mag zetten om je hooi op te slaan is heel erg beperkt (toch waar wij wonen), je mag niets van verharding plaatsen dus ook niet voor je stal, dan wordt het gauw modderig. en een rijbak is absoluut onmogelijk. Wat betreft een inrit verharden moet ik nog eens navragen bij de gemeente. Dus wat betreft stallen mag je misschien maar evenveel als je zou mogen als je ze aan huis hebt staan. En kan je meer comfort hebben aan huis, dus wel een betonnen vloer of een verharding voor je stal.

In de winter is het zo modderig dat ik botten moet aandoen, dus vertrek ik thuis met botten naar de paarden. Keer ik terug naar huis om mijn gewone schoenen aan te doen om dan pas naar het werk te vertrekken. Het is soms een beetje een rompslomp. Lijkt mij makkelijker als ze aan huis staan.

Een heel groot nadeel was dat de smid ons paard niet kon beslaan in de weide, wij hebben daarvoor naar het erf van een boer geweest omdat het bij ons niet genoeg verhard is en niet vlak genoeg. Terwijl dit bij je thuis geen probleem kan zijn.

Verder denk ik dat aan huis staan veel gemakkelijker is als er kinderen zijn.

Voordelen: omdat het puur landbouwgrond is hebben we meer grond voor dezelfde prijs.
En 5 minuten van huis is niet zo ver, wij gaan behalve in de winter met de fiets dus besparen we op brandstof.
Heb je een groot stuk, kan je wat bomen planten zodat je piste wat uit het zicht ligt van de mensen.

als je paarden aan huis hebt staan, afhankelijk van je buren zou je klachten kunnen krijgen ivm je mesthoop, overlast vliegen door jou paarden, mensen die denken dat paarden stinken. Muizen....

Wat betreft de verzorgster. Toen ik vroeger een pony verzorgde moest ik ook op de prive van de mensen komen. Maar zoals hier al aangegeven de linkerkant was gemeenschappelijke oprit en paarden en de rechterkant was prive daar kwam ik dus niet. En in het begin vroeg ik altijd of het goed was dat ik kwam, later zond ik dan gewoon een smsje dat ik kwam of geweest was en nog later was dat niet meer nodig. Tenslotte is de kans groot dat je wel wat bevriend geraakt met je verzorgers... zo gebeurde het weleens dat ik toekwam en er een cola of iets lekkers klaarstond in de stal. Ik ging ze ook niet storen tenzij er iets belangrijks was..

Blondie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-14 17:20

Fijne reacties bedankt!

En hoe staan jullie tegenover paarden houden op een bebost perceel?
Net nog een perceel gezien maar zoveel bomen, zoals heel veel van dit soort percelen, grr..
Een bak maken is dan al geen optie, en een gedraineerde paddock ook niet denk ik.

Voorwaarde vind ik namelijk wel dat ze een sprintje kunnen trekken en niet in de diepe modder komen staan.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 17:23

Bomen zijn juist fijn toch? Voor schaduw, vooral voor dagen als het bloedje heet is. Ik wou dat ik wat flinke bomen in de wei had :j (ze kunnen btw wel schuilen in stal + luifel, kunnen ze zelf bepalen of ze in stal staan of in de wei zijn)

Edit: verkeerd gelezen, als er te veel bomen zijn is dat inderdaad niet fijn.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 19:19

bebost perceel lijkt me op zich geen probleem, mits er voldoende te begrazen land overblijft.. als je nog fiks bij moet gaan voeren met hooi omdat het land te weinig gras bevat, dan daalt het voordeel van dat stuk land al behoorlijk..

als 25% bebost is bijvoorbeeld zou ik het alleen maar ideaal vinden bijvoorbeeld.. maar uit je woorden proef ik dat eigenlijk het hele perceel wel zo'n beetje bebost is, al een gedraineerde paddock al lastig wordt.

Shellebel93

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 19:22

Ik heb mijn paarden op een stuk land staan ongeveer 500 meter bij mijn huis vandaan. Heerlijk ! Het is 5 minuten lopen en je bent er!
Ik haal m'n paardje op naar huis en daar zadel ik d'r op.
Elke dag moet je gewoon even uit huis om je paardjes eten te brengen of iets dergelijks, ik vind het heerlijk! Ook in de winter. die van mij hebben een schuilstal dus ik hoef thuis geen stallen te mesten of iets dergelijks. Ik heb geen andere mensen om het huis heen die even naar paard lief komen kijken of iets.

Het enige nadeel is wel dat je er niet direct zicht op hebt.. Maar gelukkig zijn die van mij niet zo nieuwschierig naar vreemde mensen haha

Qwillion

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 19:22

Denk ook aan de Dazen bij beboste gebieden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 10:39

Blondie_ schreef:
Hier heb je wel een heel erg goed punt!!

Nu nog een andere vraag, is het realistisch om aan een verzorger te vragen of me vraagt/laat weten wanneer ze komt?
Ikzelf zou dit niet zo leuk vinden als ik dit moest doen, maar misschien dan sommigen er geen probleem mee hebben?

Ik zou namelijk graag doen in mijn eigen tuin wat ik wil, wetende dat niemand mij kan storen. (zoals zonnen)

Aparte oprit of afschermen lijkt me geen optie want wil juist het zicht op mn paarden houden.

Het ligt er een beetje aan. Als jij iemand hebt die zo aardig is dat diegene je stallen komt doen en poetsen, dan vind ik niet dat je veel eisen kunt stellen. Maar als iemand ook komt rijden kan je gewoon verlangen hoor. Doe ik ook. Niet zozeer vanwege zonnen, maar omdat ik er ook rekening mee hou met tijdstip om te voeren. En zelf niet met de beesten aan de slag ga die dag. En voor de veiligheid van pony en bijrijdster vind ik dat ik thuis moet zijn, maar ik kan moeilijk hele dagen thuis blijven en wachten tot ze komt.

Wat zonnen betreft: je kunt ook een bewegingssensor aanleggen bij de inrit en zorgen dat er even een belletje af gaat als er iemand je perceel op komt. Want naast verzorgers kunnen er natuurlijk ook andere mensen op je perceel komen.
De vraag is ook hoe erg het is als iemand je ziet zonnen....

weidepaddock

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 12:23

Staan er giftige bomen op je perceel zoals bv Esdoorn. En mag je bomen verwijderen van de wetgeving?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 12:37

Bos is fijn als het heet is. Hier hebben wij een bebost stukje achter de paddock, dus wij bepalen wanneer dat open gaat of niet. Dan is het super fijn.
Ik vind het heel reëel om aan je verzorgster te vragen dat ze een sms je stuurt als ze er aan komt. Tegen die tijd dat zij er is, ben jij weer in de kleren. Begrijp heel goed dat je het vervelend vindt als opeens een derde op je terrein rond loopt.
Alleen paddock met hooi kan zeer zeker wel. De giftige bomen check vind ik ook een goede. Wij sluiten het bos en een deel van de paddock af in de winter en zetten een ander deel open, daar er dan veel teveel eikeltjes liggen. Dat is ook niet meer bij te harken. Dus als alle eikels gevallen zijn in de herfst, wordt alles opgeruimd en gaan de stukken weer open.
Als je klein stukje tot je beschikking hebt is het wellicht goed om te tegelen. Ik ken iemand met echt klein oppervlakte voor de paarden en die heeft de ruimte voor de stallen betegeld. Is altijd droog daar, want anders wordt het wel heel erg modder de modder.
O janog een voordeel ontdekte ik gisteravond van de paarden aan huis hebben. We waren nog brak van het feestje. Ik werd in de ochtend wakker om 8.00 uur, gauw badjas aan en op mijn slippertjes paardjes eten gegeven en draad naar het gras stukje ( dat is ons stukje voor als we ze nog niet op de wei willen zetten omdat we nog willen rijden of anderszins, dan kunnen ze al vast wat eten zonder dat ik naar de wei hoef en terug) open gezet. Handen wassen en snel weer terug in bed. Erg handig dus....

luzerne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 21:52

aan huis heeeeerlijk..ik geniet me suf!! de band die je krijgt is vele male anders... ik laat de hond uit en de paarden lopen gezellig langs de omheining mee, ik lag vanmiddag in de hangmat en 4 hangjongeren staan op 3 meter afstand naar me te lonken..... ze lopen om t woonhuis en maken oogcontact zodra ze iemand van ons zien. Zo gezellig, en met ziekte of zeer erg fijn om er bovenop te zitten ... evt dekens wisselen, perfect..!!
doen....

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 10:51

Tja,wel kans op stalking.Moet je wel tegen kunnen als ze bij huis staan.Ik sluip ook wel eens naar de waslijn en snel weer naar binnen.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 11:12

Britta31 schreef:
Tja,wel kans op stalking.Moet je wel tegen kunnen als ze bij huis staan.Ik sluip ook wel eens naar de waslijn en snel weer naar binnen.

Hoe bedoel je dit precies? Word je gestalkt door verzorgsters?

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 11:16

Ik heb ze aan huis. Mijn land is ongeveer 4000m² en een paddock van ca 1000². In het dorp heb ik aan landjes ook nog zo'n 3500m² Ik heb alles zelf in de hand. Ik kan vanuit de woonkamer deels op het land en op de stallen kijken.
Rijbak heb ik helaas (nog) niet

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 11:18

Nee,door ponylief.Als ze mij ziet lopen komt ze gelijk naar het hek lopen en begint dan zachtjes de hinneken.Ik kan haar niet iedere keer een broodje geven.En als ze niets krijgt,blijft ze maar voor het hek rondhangen.Een hangoudere dus.