Nieuw project!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

paulus26

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 14:55

Okaya schreef:
max66 schreef:
Mooi plan hoor! Alleen vraag ik me af of je je wel realiseert wat de kosten zijn van dit alles.

Je zegt: "Maar eenmaal alles aan kant is, dan kan ik toch wel wat geld uitsparen". Je zegt ook dat je een pensionstalling te duur vindt.

Ik denk dat je nu eerlijk gezegd niet goedkoper uit zult zijn! De investeringen die je doet, daar doe je jaaaren over om die er weer "uit" te halen. Dat gaat dit paard sowieso niet meer meemaken.

Dit vind ik een beetje grof. Hoezo gaat dit paard dit sowieso niet meer meemaken?
Mijn 18 jarige wordt door niemand 18 geschat en ziet er momenteel super uit. Ik hoop haar nog heel lang te kunnen hebben. Uiteraard weet ik dat dat er heel wat kosten aan vast hangen. Maar dit zou ik er toch nog 'vrij snel' uit moeten kunnen hebben. Ik heb niet gezegd dat ik een pensionstalling te duur vindt, maar het is toch een hoop geld elke maand. Waar ze nu staat, staat ze ook prima. Ze staat normaal dag en nacht buiten, enkel met regenweer komt ze op stal. In de winter staat ze 's nachts altijd op stal en overdag buiten. Ik heb ook absoluut geen haast om haar te verhuizen, want ik kan het betalen.
Ik zal het gewoon fijn vinden als ze ergens staat waar ik de volledige controle over alles heb.

Ik begrijp max66 wel.
De kosten van je pensionstalling gaan ondertussen gewoon door en het zijn wel serieuze kosten die je uitgaat geven.
Een zakje graszaad kost een goeie 100 euro voor 10 a 15 kilo (voor paardenwei)
Je wil graag een lint of draad spannen.
voor een halve hectare heb je toch snel 1.08 kilometer lint/draad nodig voor 2 linten/draden. Het moet bevestigt worden met klemmen/isolators afhankelijk hoever je je palen uit elkaar zet +/- 140 palen x 2 klemmen want 2 linten/draden

Ik bedoel alleen, het is niet alleen een schrikklok en een paar paaltjes in de grond beuken, maar serieus geld. (in mijn ogen althans)
Je geeft zelf aan dat je net afgestudeerd bent en geen cent van je ouders krijgt.

Tja reken eerst uit wat het gaat kosten en wat je budget is... dat zou ik doen

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 15:21

Wij hebben denk ik de palen ongeveer 6 meter uit elkaar staan en twee rijen lint er op. Lint omdat dit veel beter zichtbaar is dan draad en veel goedkoper dan alles van hout.
Palen van de hornbach en lint, klok, handvaten, klemmen en isolatoren van de boerderijwinkel.
Onze pony's krijgen twee keer per dag een strookje gras erbij en altijd een hooinet, zodat ze wat te kiezen hebben.

Zelf denk ik dat het onzin in de hele wei dood te spuiten en dan gras in te gaan zaaien. Kost een hoop geld en van dat "vette" gras is helemaal niet goed voor paarden.
En heeft je paard echt een stal nodig? Of zal een schuilstal ook voldoende zijn? Dat scheelt een hoop werk.
Wij hebben voor de schuilstal een stuk betegeld met stoeptegels, zodat ze altijd droog kunnen staan.
Inderdaad eerst kijken wat je kosten worden en of dat lukt, voordat je project strandt.
En bedenk ook dat een kleine pony als vriendje nooit helemaal met je grote paard kan kriebelen.
Is er niemand in de buurt die z'n paard of pony ook bij jou in de wei zou willen zetten? Heb je gezelschap voor je paard en kun je de kosten misschien wat delen.

Op internet is ook erg veel te vinden, bijvoorbeeld: http://bio-ron.com/producten/bodembehee ... rinfo.html of
http://www.voervergelijk.nl/informatie/ ... ardenweide

Hopelijk gaat het je lukken, succes!

Edit: typo's

Okaya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-14 15:52

DubbelDun schreef:
Okaya schreef:
Stroomapparaat met accu op zonnelader heb ik al van gehoord, maar heb geen idee wat deze precies kosten. Dus een accu gaat meer één seizoen mee? Wat is daar de kostprijs van? .

Je hebt accu en batterij ;)
Een batterij kost rond de 15 euro (op de Duitse ebay rond 10 euro) en die gaat idd een jaar mee. Een accu kun je via een acculader thuis opladen en gaat dus langer mee.
Die apparaten met een zonnecollector zijn schreeuwend duur (denk aan 250/300 euro), daar kun je heel wat 55ah/9V batterijen voor kopen :D
Verder moet je dan ook investeren om hem veilig neer te zetten zodat ie niet gestolen wordt.

Dus je hebt apparaten met een accu en apparaten met een batterij?
Denk niet dat ik ga voor een apparaat met een zonnecollector.

Okaya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-14 15:56

[/quote]

Ik begrijp max66 wel.
De kosten van je pensionstalling gaan ondertussen gewoon door en het zijn wel serieuze kosten die je uitgaat geven.
Een zakje graszaad kost een goeie 100 euro voor 10 a 15 kilo (voor paardenwei)
Je wil graag een lint of draad spannen.
voor een halve hectare heb je toch snel 1.08 kilometer lint/draad nodig voor 2 linten/draden. Het moet bevestigt worden met klemmen/isolators afhankelijk hoever je je palen uit elkaar zet +/- 140 palen x 2 klemmen want 2 linten/draden

Ik bedoel alleen, het is niet alleen een schrikklok en een paar paaltjes in de grond beuken, maar serieus geld. (in mijn ogen althans)
Je geeft zelf aan dat je net afgestudeerd bent en geen cent van je ouders krijgt.

Tja reken eerst uit wat het gaat kosten en wat je budget is... dat zou ik doen[/quote]

Ik heb niet specifiek een budget in gedachten maar stel dat ik nu 2000 euro uitgeef, dan heb ik dat er op een jaar al uit ongeveer. Er dient ongeveer 20 kg zaad op en dat kost tussen de 8 à 10 euro per kg. Ik denk dat ik gewoon draad ga spannen. Ik heb inderdaad de kosten voor het schrikdraadapparaat, de houten palen, het draad en de isolatoren en klemmen.
Vind het zelf moeilijk om een totaaloverzicht van het kostenplaatje te krijgen. Ik weet binnenkort wat het gaat kosten om alles te laten doodspuiten, omploegen, kunstmest erop en dan inzaaien.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 15:57

Klopt. Google even voor de prijzen en kijk ook eens op ebay.de ; weidezaungerät

Okaya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-14 15:59

san4nie schreef:
Wij hebben denk ik de palen ongeveer 6 meter uit elkaar staan en twee rijen lint er op. Lint omdat dit veel beter zichtbaar is dan draad en veel goedkoper dan alles van hout.
Palen van de hornbach en lint, klok, handvaten, klemmen en isolatoren van de boerderijwinkel.
Onze pony's krijgen twee keer per dag een strookje gras erbij en altijd een hooinet, zodat ze wat te kiezen hebben.

Zelf denk ik dat het onzin in de hele wei dood te spuiten en dan gras in te gaan zaaien. Kost een hoop geld en van dat "vette" gras is helemaal niet goed voor paarden.
En heeft je paard echt een stal nodig? Of zal een schuilstal ook voldoende zijn? Dat scheelt een hoop werk.
Wij hebben voor de schuilstal een stuk betegeld met stoeptegels, zodat ze altijd droog kunnen staan.
Inderdaad eerst kijken wat je kosten worden en of dat lukt, voordat je project strandt.
En bedenk ook dat een kleine pony als vriendje nooit helemaal met je grote paard kan kriebelen.
Is er niemand in de buurt die z'n paard of pony ook bij jou in de wei zou willen zetten? Heb je gezelschap voor je paard en kun je de kosten misschien wat delen.

Op internet is ook erg veel te vinden, bijvoorbeeld: http://bio-ron.com/producten/bodembehee ... rinfo.html of
http://www.voervergelijk.nl/informatie/ ... ardenweide

Hopelijk gaat het je lukken, succes!

Edit: typo's

Het probleem is dat het weiland het laatst gebruikt is voor maïs. Dit betekent dat er onder het onkruid gewoon nog stoppels zitten. Welke andere oplossing is er dan zonder de wei dood te spuiten en opnieuw in te zaaien?

DubbelFun

Re: Nieuw project!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 16:07

Die harde stoppels rotten vanzelf weg, daar vind je na de winter vaak al niets meer van terug.
"Vet" gras hoeft ook niet als je paardengraszaad koopt; dus met laag of zonder Engels Raai.
Doodspuiten is idd wel een aanslag op het bodemleven, maar helpt wel het beste tegen het onkruid.
Overigens vinden paarden sommige onkruid best lekker en een hele grazige wei is vaak minder gezond dan eentje met de nodige variatie.
Alleen heb je er wel meer onderhoud aan om de onkruiden niet de boventoon te laten voeren (ten koste van het gras).

Qwillion

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 16:22

Feliciteerd, dat wordt een leuke uitdaging om daar iets moois van te maken.

Ik zou niet zo snel het hele weiland plat spuiten voor onkruid bestreiding, enkeld omploegen en opnieuw inzaaien. Juist een weide met veel ruwe wildegras soorten er tussen is ideaal voor tijdsverdrijf.

Ik zou absoluut gaan voor schrik koord, dit breekt veel sneller af mocht het paard er door heen gaan. Een Bandkoord is veel minder breekbaar en kan lelijke snijwonden veroorzaken.

Zelf heb ik de weide palen op 3,5m staan en 3 a 4 koorden op een rij.

Succes, wordt een fijn plekje zo te zien.

Okaya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-14 16:22

DubbelDun schreef:
Die harde stoppels rotten vanzelf weg, daar vind je na de winter vaak al niets meer van terug.
"Vet" gras hoeft ook niet als je paardengraszaad koopt; dus met laag of zonder Engels Raai.
Doodspuiten is idd wel een aanslag op het bodemleven, maar helpt wel het beste tegen het onkruid.
Overigens vinden paarden sommige onkruid best lekker en een hele grazige wei is vaak minder gezond dan eentje met de nodige variatie.
Alleen heb je er wel meer onderhoud aan om de onkruiden niet de boventoon te laten voeren (ten koste van het gras).

Dat wist ik niet dat die harde stoppels vanzelf wegrotten. Het is sowieso de bedoeling om inderdaad paardenzaad te gaan gebruiken.
Maar momenteel staat er echt enkel onkruid op de weide, zonder doodspuiten en inzaaien krijg ik er dan toch nooit gras op?
Ik wil het graag in 1 keer in orde hebben, dus al het onkruid weg en inzaaien zodat de wei goed is.
Verder dan jaarlijks het onkruid bijhouden.

Okaya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-14 16:25

Arjan1983 schreef:
Feliciteerd, dat wordt een leuke uitdaging om daar iets moois van te maken.

Ik zou niet zo snel het hele weiland plat spuiten voor onkruid bestreiding, enkeld omploegen en opnieuw inzaaien. Juist een weide met veel ruwe wildegras soorten er tussen is ideaal voor tijdsverdrijf.

Ik zou absoluut gaan voor schrik koord, dit breekt veel sneller af mocht het paard er door heen gaan. Een Bandkoord is veel minder breekbaar en kan lelijke snijwonden veroorzaken.

Zelf heb ik de weide palen op 3,5m staan en 3 a 4 koorden op een rij.

Succes, wordt een fijn plekje zo te zien.

Een uitdaging is het wel in elk geval. Soms heb ik er ook een hard hoofd in. Ik zie het allemaal voor me, maar om dit allemaal te gaan verwezenlijken ...
Mij werd verteld dat indien ik het enkel laat omploegen en daar inzaai, dat het onkruid dan weer vrij vlot de kop op steekt.

Afstand voor weidepalen ben ik nog niet uit, iedereen doet iets anders zo te lezen.
Verder ben ik vrij zeker dat ik voor schrik koord ga opteren, maar dan wel voldoende dik.
Ik denk dat ik voorlopig gewoon werk met twee draden. Maar hoe hoog de palen moeten zijn en op welke hoogte het draad komt ben ik ook nog niet uit.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 16:38

Arjan1983 schreef:

Waar baseer je dit op ??
Het is bewezen dat 6/8 mm koord het minst makkelijk breekt en idd kan dat lelijke snijwonden geven. Het paard van een vriendin van me heeft hierdoor het leven gelaten. Tijdens het rollen in de onderste draad gekomen en vanwege de stroom het voetje er kompleet afgetrokken ;(

Op het koord wat nog om mijn gehuurde wei zit staat dan ook geen stroom.
Verder heb ik 4 cm lint met op elke lengte een snijpunt, zodat áls er iets in zit dit lint doorgesneden wordt.

Het is niet alleen wát voor paard er achter moet blijven, maar ook hoe de omgeving is.
IMO is een stroomlint langs een zeer drukke weg gewoon not done.

Qwillion

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 16:41

Is ook handig om je weide in 2 stukken te verdelen. Een afgescherme mestplaatsje te maken.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 16:54

Wij hebben hier hard houtenpalen van ehhh robina. en dan twee draden lint van 4 cm breed. dit kosten ons toen ehh dacht 500 in totaal aan isolatoren palen lint enz. wel zonder stroomdraad apparaat. en dat was voor 1,5 hectare.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 16:58

Breekkracht:
- 8 mm koord heeft een breekkracht van 350 kilo, maar de ervaring van anderen heeft al geleerd dat dit veel hoger ligt.
- 2 cm smal lint zit op 80/90 kilo
- 4 cm breed lint op 150 kilo.

evie21girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 17:14

Ik lees dat het stuk land van familie van je vriend is? Misschien kun je iets op papier laten zetten, want stel dat het ooit uit gaat.
Het paard zal op papier wel van jou zijn, maar als hun(die familie) de palen en andere spullen van jou weghalen, heb je geen poot om op te staan.

Qwillion

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 21:12

DubbelDun schreef:
Arjan1983 schreef:

Waar baseer je dit op ??
Het is bewezen dat 6/8 mm koord het minst makkelijk breekt en idd kan dat lelijke snijwonden geven. Het paard van een vriendin van me heeft hierdoor het leven gelaten. Tijdens het rollen in de onderste draad gekomen en vanwege de stroom het voetje er kompleet afgetrokken ;(

Op het koord wat nog om mijn gehuurde wei zit staat dan ook geen stroom.
Verder heb ik 4 cm lint met op elke lengte een snijpunt, zodat áls er iets in zit dit lint doorgesneden wordt.

Het is niet alleen wát voor paard er achter moet blijven, maar ook hoe de omgeving is.
IMO is een stroomlint langs een zeer drukke weg gewoon not done.

Wat jij zegt klopt ook... Denk dat wij het over 2 verschillende soorten koorden hebben, Je hebt dubbel gedraaid en enkel gedraaid koord. Ik ga zelf voorde enkeld gedraaide schrikkoord = vaak Oranje van kleur of Wit.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 21:46

@Arjan1983: je bedoelt dat hele dunne koord, ong 2 a 3 mm dik.
Dat gaat idd sneller kapot, maar dan nog zou ik er snijdertjes tussen plaatsen.

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 22:17

Gaaf, je eigen weiland inrichten!

Platspuiten is helaas niet heilig: als er al een paar jaar onkruid staat, zit het zaad in de grond en dat gaat niet dood van spuiten (ontkiemt gewoon weer na het frezen). Als er vorig jaar nog maïs stond, is het natuurlijk een ander verhaal.

Tip: http://www.weidezaun.info voor afrastering. Stuk goedkoper dan in Nederland.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 22:18

het was misschien een beetje cru gezegd, maar ik denk echt dat je over de kosten te makkelijk denkt (maar je moet het allemaal zelf weten natuurlijk).

Alleen met het in orde maken van de wei ben je er niet.

- Het moet ook onderhouden worden in de loop der jaren, bemest worden, eventueel moet er gespoten worden of bij gezaaid.
-Dan wil je in de winter je paard (ook) op stal zetten, wat doe je met de mest? Afvoeren of over eigen land? Doe je dit zelf of een loonwerker? Wat kost dit?
-Kan zijn dat je vergunning nodig hebt van de gemeente voor de mesthoop en/of voor de (schuil)stal
-de kosten van hooi en stro en voer zijn voor jezelf (zitten nu misschien bij je stalgeld in)
-wat kost het land je?
-wat kost het in orde maken van een stal? Het ziet er namelijk uit alsof er dan nog heel wat geïnvesteerd moet worden voordat het een stal is.
-je moet ruimte hebben voor opslag van hooi/stro/voer

Ik heb het eens uitgerekend wat mijn paard me zou kosten als ik haar op een gepacht weitje zou zetten en alles in eigen beheer zou doen, geloof me, op mijn pensionstalling ben ik niet duurder uit. Het zou mij ongeveer net zoveel gekost hebben per maand, en dan reken ik het werk nog niet eens mee, en het gemak wat je hebt met een pensionstalling...

Verder lees ik er misschien overheen, maar krijgt je paard gezelschap?

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 22:44

Omdat het land niet zo groot is zul je (bijna) altijd moeten bijvoeren. Is er genoeg ruimte voor pakjes hooi voor een flinke periode? Verdiep je in de hooi- en stroprijzen en wanneer je dit het beste kunt kopen. Ik reserveerde een deel van mijn vakantiegeld voor kuil/hooi voor de winter.
Is het dichtbij je huis? Vergis je niet in de kosten om er te komen. (benzine/diesel)
Ik denk dat het idd op den duur wel echt goedkoper is, maar dan moet het wel aanblijven met je vriend :)

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 22:51

Het lint verticaal verbinden: om de 6 palen (dus 30 m) heb ik een stuk schrikkoord om het bovenste lint gebonden, naar beneden toe om het middelste lint geslagen en dan weer naar beneden om het onderste lint geknoopt. Zo worden de drie lagen met elkaar verbonden, zodat je minder kans hebt dat er ergens een breuk is waardoor al het verdere lint geen stroom meer heeft.

Ik heb graszaad bij Ten Have besteld. Ze hebben daar speciale mengsels voor sobere paarden, en je kan ook zelf een mengsel kiezen en laten samenstellen.

Qwillion

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 00:26

DubbelDun schreef:
@Arjan1983: je bedoelt dat hele dunne koord, ong 2 a 3 mm dik.
Dat gaat idd sneller kapot, maar dan nog zou ik er snijdertjes tussen plaatsen.

Jah die bedoel ik..... Zelf twijfel ik ook op dit moment, mijn moeder vindt de bredere band er mooier uitzien in t geheel!

Mijn voorkeur blijft de dunne koord, puur omdat ik al veel ellende in naaste omgeving heb gezien.

Wat bedoel jij met snijdertjes????

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 09:09

Linstkoord snijder / breekdoosjes hoe je ze wilt noemen...
Ze zien er voor dun koord iig zo uit (open gevouwen)
Afbeelding
Zodra er teveel druk op het draad komt wordt het dus doorgesneden.
http://ruiterplezier.nl/nl/dept_73.html
Helemaal onderop.

Je hebt ze ook voor lint, maar die kan ik zo snel niet vinden.

Okaya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-14 11:07

DubbelDun schreef:
Klopt. Google even voor de prijzen en kijk ook eens op ebay.de ; weidezaungerät

Bedankt voor de site, helaas is mijn Duits niet zo goed.

Okaya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-14 11:09

Arjan1983 schreef:
Is ook handig om je weide in 2 stukken te verdelen. Een afgescherme mestplaatsje te maken.

Ja de weide wordt sowieso in meerdere stukken verdeeld.
Plaats voor een mestplaatsje is er in de schuur.