bibberend paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Precyll

Re: bibberend paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 20:27

Weeralarm voor Friesland vanavond. .. paardjes voor de nacht maar binnen gezet aangezien wij geen schuilstal hebben

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 20:29

mijn paard bibbert ook zo als ze in de regen staat. Kou kan ze goed tegen, maar regen dus niet. Ik heb haar gister en vandaag rond 16 uur echt binnen gezet met een bult hooi! Het trillen was toen snel over.

Het bleef regenen (nu nog!) en de wei is inmiddels glad en blubberig. Dan maar wat langer binnen hoor, morgen mag ze weer!

Nb wij hebben ook geen schuilmogelijkheid in de wei

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 20:31

Mijn weidegenootje stond ondanks onbeperkt hooi vanmorgen ook te bibberen. Beestje maar binnen gehaald en een dekentje op gedaan :(:)
Een paard rilt om warm te worden ja... Dus heeft ie het koud....

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 20:51

Precyll schreef:
Weeralarm voor Friesland vanavond. .. paardjes voor de nacht maar binnen gezet aangezien wij geen schuilstal hebben

als ik buienradar bekijk gaat het meeste onder bij ons langs... Volgens mij hebben Drenthe en Overijssel meer te lijden O:) Gister regende het harder dan nu maar ook toen was het elders veel erger.

Als de dieren hier bibberen op wei of paddock hang ik hooi op in de stal zodat ze op kunnen drogen en gaat er tijdelijk een regendeken op als het blijft doorregenen. Van af en toe een bui gaan ze niet bibberen. Dan drogen ze tussendoor wel op. Maar echt urenlang regen gaat hier ook niet goed.

Mona81

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 10:36

Ik begrijp nooit zo goed waarom mensen géén deken om zouden doen...? Als het dier het koud heeft, dan heeft het het koud! Wat is er zo erg aan om met een dag als gisteren een dag de regendeken erop te gooien.

Precyll

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 16:45

Mona81 schreef:
Ik begrijp nooit zo goed waarom mensen géén deken om zouden doen...? Als het dier het koud heeft, dan heeft het het koud! Wat is er zo erg aan om met een dag als gisteren een dag de regendeken erop te gooien.

Vind ik niet erg. Ik doe het wel. Paarden zijn allang niet meer zo gehard als in het wild. Wij doen ook een deken om als we het koud hebben en dat deden we in de oertijd ook niet. Ik denk zelfs dat het grootste deel van de bokkers hun paarden dekens omgooien bij zulk weer

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 17:03

Mona81 schreef:

Omdat een deken eenvoudigweg overbodig is. Leg je paard nooit een deken op, en hij zal het nooit koud hebben.

Mijn ruin is zijn leven lang betutteld. En stond tot 3 jaar geleden nog dagelijks onder een 200gr met dagen zoals gisteren, anders kreeg hij het 'koud'. Dat voorjaar heb ik besloten te stoppen met dekens, en sindsdien staat hij bloot... Zelfs bij - 17, 2 jaar geleden. Hij heeft het nooit koud meer.

Ik zou nu bij een rillend paard wat extra krachtvoer geven en rijkelijk zijn met hooi. Dan gaat het kacheltje wel weer aan.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 17:23

Pinda_Dipje schreef:
Omdat een deken eenvoudigweg overbodig is. Leg je paard nooit een deken op, en hij zal het nooit koud hebben.

Mijn ruin is zijn leven lang betutteld. En stond tot 3 jaar geleden nog dagelijks onder een 200gr met dagen zoals gisteren, anders kreeg hij het 'koud'. Dat voorjaar heb ik besloten te stoppen met dekens, en sindsdien staat hij bloot... Zelfs bij - 17, 2 jaar geleden. Hij heeft het nooit koud meer.

Ik zou nu bij een rillend paard wat extra krachtvoer geven en rijkelijk zijn met hooi. Dan gaat het kacheltje wel weer aan.

Dan kunnen ze het nog steeds koud krijgen hoor. Heb nu al een paar keer gezien dat ze het toch koud krijgen van die regen en wind met hun zomervachtje en dan hebben ze die dagen extra voer nodig.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 17:23

Idd voeren, met voldoende ruwvoer gaat de kachel wel weer aan hoor.
En het niet teveel vermenselijken, dat helpt ook :D

Adddioor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 17:30

Zo trof ik mijn shetlander gisteren ook aan. Heb even met hem gestapt toen ging het gelukkig over (:

Ninia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 17:34

Ruwvoer alleen is voor veel paarden niet voldoende. Dan gaat er juist veel energie naar de darmen, en wordt juist bloed uit de spieren onttrokken. Op zich goed voor de organen, maar niet voor het comfort. Vroeger (in het wild) schuilen onder bomen etc) Nu zijn de meeste weilanden in de open ruimte, zonder beschutting. Daarom is met langdurige regen en wind toch echt beschutting nodig, of een dekentje. En, elk paard is anders! Bij mij rilt er eentje van de drie!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 17:49

Pinda dipje: vertel jij me dan maar waarom ik mijn weigenootje (welsh kruising van een jaar of 14) gisteren bibberend uit de wei haalde. Pony heeft nooit een deken op, is goed gezond, onbeperkt hooi tot hun beschikking...
Het is niet zo zwart-wit als jij stelt.

CaVaLaPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 18:05

Die van mij hebben gisteren ook een deken op gehad. Shetlandertje van 13 jaar en New Forest 2-jarige. Nooit dekens opgehad, tenzij ze op stal moesten staan na het wassen en schoon moesten blijven (voor fotoshoots vooral, 2 gehad nu). Stonden gisteren ook enorm te shaken op de wei. Heb ze nog nooit zo zien trillen. Geen eigen regendekens in bezit, maar kon gelukkig 2 winterdekens lenen die waterdicht zijn.
Staan ook 24/7 buiten sinds een weekje ongeveer, geen onderdak (wordt wel nog gebouwd) maar zat gras te eten en worden hier en daar nog bijgevoerd met brokken/muesli. Daarvoor stonden ze ook met weer en wind overdag gewoon buiten zonder problemen en zonder dekens. De grootste wordt bijgevoerd vanwege het groeien. De shet krijgt alleen klein handje vitamine-muesli.

Ben zelf ook geen fan van dekens op en dekens af. Maar gisteren vond ik het toch wel erg sneu. Liep zelf ook weer in een dikkere jas rond ipv mijn gebruikelijke t-shirts. Maar zo te lezen was ik niet de enigste die toch dekens uit de kast heeft gehaald.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 19:17

mijn paard heeft sowieso altijd een dunne vacht, ook in de winter. Met deze dunne zomervacht en met de onophoudelijke regen van gister krijgt ze het op den duur gewoon koud. Af en toe een bui is niet erg, zo droogt daarna wel weer op, maar de hele dag in de regen is een beetje veel van het goede!

En waarom geen deken (vraag van Mona): voor mij geld dat ik niet de hele dag bij stal ben en dus niet iedere keer de deken op en weer af kan doen. Als het s'ochtends regent en ik zou dan de regendeken opdoen, dan moet ze er dus mee lopen tot ik s'avonds weer kom, ook als het de hele dag niet meer regent en bloedheet is! Dit is voor mij de reden dat ik geen regendeken gebruik.

Ellen001

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 19:30

Volgens mij is rillen bij een paard iets anders dan bij een mens. Paarden rillen om zichzelf weer op te warmen. Rillen wil zeker niet zeggen dat ze door en door koud zijn.
Zie ook de website www.paardnatuurlijk.nl:
'Ok, je bedoelt waarschijnlijk dat je je paard hebt zien bibberen. Allereerst: dit is geen reden voor paniek. Bibberen is een normale en efficiente manier om extra warmte te produceren. Bij de mens is bibberen het laatste stadium voor we onderkoeld raken en daarom vinden we het zo alarmerend. Een paard heeft echter nog een hele trukendoos om warmte te produceren (zie boven) dus als hij eens een keer aan het bibberen is betekent dat niet dat je onmiddellijk moet ingrijpen.'

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 19:32

een mens bibbert en rilt toch ook om warm te worden?! Ondertussen heb je het dan toch echt wel koud!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 19:39

Ellen: als het paard het niet koud heeft, hoeft ie ook niet te bibberen.
Uitdrukking van t koppie zij mij gister genoeg. Die van mij stond gewoon met een frisse blik met d'r kont in de wind. D'r vriendin was een ander verhaal. Die had het gewoon echt koud.

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 20:45

Die van mij stond ook te bibberen. Vandaag laat ik ze wel zonder deken want het is best warm buiten.

cobala6

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 20:58

geen deken gewoon wat extra voeren mensen denken altijd als ze rillen het gelijk koud hebben ze rillen om warm te blijven

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 21:03

Jolliegirl schreef:
Hooi geven...
Gaat t kacheltje weer branden :)

Rillen is het opwarmen van het lijf..heel normaal dus.. :)
Maar er moet wel ied zijn wat die kachel laat branden.
ja maar betekennt wel dat paard het koud heeft, wij trekken dan ook een jas aan toch?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 21:07

cobala6 schreef:
geen deken gewoon wat extra voeren mensen denken altijd als ze rillen het gelijk koud hebben ze rillen om warm te blijven

Als ze het niet koud hebben hoeven ze dus ook geen moeite te doen om warm te blijven.
Pony in mijn geval heeft gewoon onbeperkt hooi, dus; waaróm stond ze dan te bibberen?

Waarom geeft niemand hier een antwoord op?

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 21:08

Een stalgenoot van me, zei dat je "in" de oren moest voelen. Als het daar koud was, dan had het paard het ook koud. De oorschelpen kon ik nog wel voelen ;) (hartstikke koud) maar aan de binnenkant werd mijn vinger niet gewaardeerd ahhahaha.
Klopt dat ook, dat de oren een graadmeter zijn of het paard het koud heeft?

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 21:13

Rillen is een onwillekeurig mechanisme van het lijf om warmte te genereren. Waarom?
Omdat het lichaam het nodig heeft. Wanneer heeft het lichaam dat nodig?

Rillen is enorm energie vretend, zeker niet prettig (vermoeiend) en langdurig gewoon ongezond.

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 21:27

Deken op!
Ze zijn echt wel koud en worden enorm stijf van het rillen.
Mijne kan op zo'n moment amper eten omdat de hals en hoofd ook mee shaken.
Pas met bewegen in de droogte warmt ze op en daarna kan ze goed eten.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 21:34

Lekker deken op doen.
Paardnatuurlijk zou ik niet zo vanuit gaan, ik vind het een erg subjectieve site met alles vanuit een kant bekeken.

Het zijn natuurlijk geen mietjes, maar bij zo trillen zou ik lekker een deken op doen en een flinke bult ruwvoer geven.