Wei huren: realistisch?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

inochiyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 16:53

huren is niet zo interessant, kijk om iets te pachten. ik betaal tussen de 50 en 100€ per jaar voor een halve hectare

Xrachelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 16:55

ik heb rond de 2 hectare grond voor mijn pony's gehuurd daar betaal ik 175,- per jaar voor
het is tegenover mijn huis dus hooi stal water en dierenarts en alles regel ik zelf omheining zit wel bij de prijs erbij

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 17:11

Weiland wordt schaarser nu-straks, omdat de boeren meer oppervlakte nodig hebben om meer koeien te mogen houden.

Hier kun je het al merken met het kuil.
Boeren gaan hamsteren voor wanneer ze meer koeien gaan krijgen.

Onze leverancier raakt enkele paardenkuil- graslanden kwijt. Subsidie stopt en dan mag het land weer "nomaal" gebruikt en gehooid worden.boer wil het dan weer terug.

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-14 17:39

Suzanne F. schreef:
Ik denk dat je je heel veel ellende op de hals haalt. :)

Dat denk ik niet, aangezien het allemaal nog een plan is wat ik op ieder willekeurig moment kan aanpassen of afblazen. Is informatie winnen nu ook al direct dom dan? Ik heb een plan en vraag hoe realistisch dat is, daarop wordt gereageerd met dat het dat níét is: dan verzin ik wat anders ---> en daarmee voorkom ik juist ellende. Dus ik snap niet zo goed wat deze opmerking toevoegt :). Wat mij betreft heb ik nog niks doms gedaan, enkel plannen :j

De rest weer bedankt voor de tips, jullie komen met dingen waar ik niet aan gedacht heb en daar was dit topic ook voor! Ik ga het allemaal bekijken, berekenen en tien keer overleggen voordat ik echt iets ga besluiten. Erg bedankt!

Pachten, nog nooit van gehoord, ga ik me ook eens in verdiepen *D. Ik geloof best dat het op één of andere manier wel mogelijk moet zijn, hoe hebben andere mensen dat anders? En aangezien het geen haast heeft kan ik me overal rustig in verdiepen :)!

En ik sluit niks uit, nu jullie al die verhalen over leasen hebben voorgelegd zie ik heus ook wel dat dat dan geen optie is. Dan kijk ik verder naar iets anders toch? :j

vuurneon

Re: Wei huren: realistisch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 20:02

Ik vond overigens het meer werk dan ik dacht om alles zelf in beheer te hebben. Reken dus ook tijd mee, want dat kost het zeker. Ik heb vaker daar ellendig in de ochtend of avond gestaan om de omheining te repareren omdat ze erdoor waren gegaan (accu leeg :+ ) en terwijl je dan wel op tijd staat. Sowieso voeren is best tijdrovend, in de winter water doen terwijl de boel bevroren is. Denk daar wel goed aan!

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-14 20:16

vuurneon schreef:
Ik vond overigens het meer werk dan ik dacht om alles zelf in beheer te hebben. Reken dus ook tijd mee, want dat kost het zeker. Ik heb vaker daar ellendig in de ochtend of avond gestaan om de omheining te repareren omdat ze erdoor waren gegaan (accu leeg :+ ) en terwijl je dan wel op tijd staat. Sowieso voeren is best tijdrovend, in de winter water doen terwijl de boel bevroren is. Denk daar wel goed aan!

Uiteraard, daar ga ik goed over nadenken :j!

Ideeën en jullie mening weer gevraagd :)):

Paard kopen en verleasen: 2 verschillende leasers, 3 dagen in de week voor €50. Heb even op de markt rond gesnuffeld (in mijn buurt) en daar wordt voor 2 dagen regelmatig €75 gevraagd, dat is inclusief bak. Dat van mij zou zonder bak zijn, dus vandaar - € 25 (rijden kan wel gewoon in het land dus)

Paard op pension, mits dit mag: 24/7 weidegang, ruwvoer, voeren, uitmesten voor €75 - €100

Wat denken jullie :))?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 20:35

Daar moet je niet eens aan denken nog. Ik vind het absurd veel geld voor niets. Ja een pony, maar verder is er niets. In de winter is het vroeg donker (rijden is lastig dan als je school hebt/werkt) en je kan je spullen er niet eens kwijt. In de gehele winter kun je niet in de wei rijden,
In mijn directe omgeving betaal je niets voor wat jij te bieden hebt.

Tegenvraag; zou jij er 50 euro voor willen betalen?

Pauww

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 20:38

Goed nagedacht :)

Maar eh ... Je gaat dus nog een paard er even bijkopen ? Die prijs is er precies niet echt bijgerekend denk ik, of heb ik iets gemist :)

En ik betaal 100 euro per maand vr mn halfpension, ik mag er altijd mee werken(7 op 7), behalve als hij les heeft (max 4u per week, meestal 1u of niet), dus de lease is best haalbaar denk ik. Echt verdienen aan een lease is niet zo realistisch, maar om rond te komen voor de huur van de wei en voer gaat het wel denk ik :)
Een wei kopen is mss wel handiger, dat is een eenmalige uitgave ...
Succes !

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-14 20:41

Hoezo zou je de hele winter niet in de wei kunnen rijden? Wij rijden nu ook de hele winter gewoon door, op de wei...

Spullen kwijt kunnen is even afwachten hoe en wat, maar daar moet vast wat op te verzinnen zijn (waterdichte kar heb ik bijvoorbeeld al gelezen).

Nee, maar dat komt omdat ik rijden niet leuk vind en daar dus ook nooit voor zou betalen :+

Er op verdienen is niet mijn bedoeling, maar het is toch gebruikelijk met lease de stalling en onderhoud van het paard grotendeels op je te nemen? Uiteraard koop je niet zomaar een paard aan, daar zal voor gespaard moeten worden, dat besef ik ook. Bedankt, allebei uiteraard :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 20:43

Omdat je land ook moet rusten :) je hebt maar een halve hectare immers.

Met weide onderhoud moet je er ook aan denken; bij het bemesten mag er een paar week geen paard op staan.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 04-07-14 20:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 20:43

Als ik jou was zou ik het gewoon zo laten zoals het nu is.

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-14 20:45

vuurneon schreef:
Omdat je land ook moet rusten :) je hebt maar een halve hectare immers.

Maar is een stuk afzetten voor de winter niet een idee, dat de rest kan rusten? Is toch vrij gebruikelijk?

@Ragdollcat

Ja, misschien wel. Ik ga in ieder geval op korte termijn geen grote beslissingen nemen :n

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 20:45

Waarom geen 2 span gaan mennen met je andere pony erbij, hoef je niet verhuren niks en zijn ze lekker allebei voor jouw.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 20:46

Het is maar een halve hectare.... Dus op 1 stuk heb je de paarden lopen en op 1 stuk wil je rijden; dan houdt je niet veel over waar niets komt. Maar je zit sowieso met de winter: want bij een natte periode is het dom om in het land te rijden. Dan loop je het wel stuk. Daarnaast heb je niet lang daglicht en dan betalen ze voor nou ja... Paardje knuffelen.

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-14 20:54

Oké vuurneon, bedankt. Wat zou je wel aanraden? Geeoon blijven staan op mijn huidige stalling?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 20:56

Ja, je bent nu goedkoper uit als je daar blijft staan en veel minder zorgen en werk dat erbij komt :)

Dromen kun je altijd nog verwezenlijken en dan kun je gewoon fijn doorsparen zodat je écht een fijn stukje kan krijgen en ook gelijk aanpassingen doen.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 04-07-14 20:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-14 20:57

Oké, aangezien velen hier dat min of meer aanraden hou ik dat dan maar een tijdje vol nog. Wie weet krijg ik ooit wel een kansje wat wel goed haalbaar is :)

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 21:24

Misschien is het leuk te kijken naar een meer doe het zelf stal?
Ik vind het erg fijn de dingen te kunnen regelen zoals wij het zelf willen, maar heb wel een box, opslag en zicht op de paarden. Wij betalen dus iets voor het terrein van de staleigenaresse, die zelf de mestafvoer regeld, het materiaal voor de omheining en de paarden buiten en evt. binnen zet en kan invallen als wij niet kunnen komen. Maar we regelen wel zelf het voordroog, krachtvoer, uitmesten, voeren en bodembedekking, naast de indeling van de wei en de tijd die ze 24/7 buiten staan.
Dat is iets duurder dan jouw kosten zoals nu berekend, maar ik hoef zelf geen nieuwe accu te kopen enz.

Waar je ook rekening mee moet houden is dat als het leasepaard geblesseerd raakt je die inkomsten wel kwijt bent, maar er wel meer kosten aan hebt. Zou dus niet mijn keus zijn..

Pauww

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 13:23

Oh en probeer paddock paradise toe te passen, dat spaart je weide ook.

LvA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 13:34

Misschien heb ik over verdere reacties hierop heen gelezen...
Maar je zegt, nooit een stal gehad,
en nu gaan ze ook maar knus tegen elkaar aan staan...

Volgens mij mag dit in Nederland inmiddels niet meer,
ik dacht dat ieder paard op zijn minst een schuilgelegenheid moet hebben

En persoonlijk vind ik je kosten heel erg laag ingeschat,
heb twee shets aan huis en die kosten me al 100 in de maand,
en dan sla ik onverwachte kosten voor een DA maar even over...

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 13:39

vuurneon schreef:
Het is maar een halve hectare.... Dus op 1 stuk heb je de paarden lopen en op 1 stuk wil je rijden; dan houdt je niet veel over waar niets komt. Maar je zit sowieso met de winter: want bij een natte periode is het dom om in het land te rijden. Dan loop je het wel stuk. Daarnaast heb je niet lang daglicht en dan betalen ze voor nou ja... Paardje knuffelen.

Een halve hectare is best groot hoor voor een pony. Dat kun je in 3 stukken delen van 50 bij 35 meter. Dan kunnen ze 1 stuk lopen Hetgeen waar ze net uit komen kun je rijden en dat groeit weer en het andere kan groeien waar ze vervolgens weer op kunnen.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 13:43

Xrachelle schreef:
ik heb rond de 2 hectare grond voor mijn pony's gehuurd daar betaal ik 175,- per jaar voor
het is tegenover mijn huis dus hooi stal water en dierenarts en alles regel ik zelf omheining zit wel bij de prijs erbij

Dit is wel heel erg weinig en niet rëeel Als boer betaal je ongeveer €800,00 voor een hectare een aardappelkweker tussen de 1200,00 en 1500,00

M_nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 13:51

Ik vind dat je heel realistisch naar dit plan kijkt, maar ik zou nooit een pony erbij kopen om die pony dan te verleasen. Heb je niet iemand anders met een eigen pony die ook heel graag alles zelf wil beheren?
Hoef je niet alles alleen te betalen en hoef je ook geen pony erbij te kopen.

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-14 13:57

M_nouska schreef:
Ik vind dat je heel realistisch naar dit plan kijkt, maar ik zou nooit een pony erbij kopen om die pony dan te verleasen. Heb je niet iemand anders met een eigen pony die ook heel graag alles zelf wil beheren?
Hoef je niet alles alleen te betalen en hoef je ook geen pony erbij te kopen.

`
Jawel, die zijn er genoeg :j. Is ook de beste optie, en als dat van de eigenaar van het land ook mag (onderverhuren) zou ik dat ook zo doen! Dus eerst maar eens rustig rond kijken naar een landje en dan alles nog even tegen elkaar afwegen.

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-14 13:58

LvA schreef:
Misschien heb ik over verdere reacties hierop heen gelezen...
Maar je zegt, nooit een stal gehad,
en nu gaan ze ook maar knus tegen elkaar aan staan...

Volgens mij mag dit in Nederland inmiddels niet meer,
ik dacht dat ieder paard op zijn minst een schuilgelegenheid moet hebben

En persoonlijk vind ik je kosten heel erg laag ingeschat,
heb twee shets aan huis en die kosten me al 100 in de maand,
en dan sla ik onverwachte kosten voor een DA maar even over...

Daarvoor heb je bomen toch? Of mag dat ook niet...?