mijn weiland chaos, varkens, kevers, vogels??? help

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anomien

Re: mijn weiland chaos, varkens, kevers, vogels??? help

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 12:06

Wij hebben een grote engerlinge plaag, dus ik heb er al jaren ervaring mee. Maar nooit omgewoelde grond. Het hele dorp heeft er last van.

Als ik eens graaf, bijvoorbeeld om een boompje te poten, kom ik er zo 10 tegen. Gelukkig zitten ze hier veel bij de coniveren...die kunnen er redelijk tegen. Tuingras groeit minder goed...en de weide ook minder.

Dat zwijnen ze eten, had ik al in een eerdere post aangegeven.

WhiteLogness

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 12:10

pinto_1 schreef:
Het zou ook door de maden van de junikevers kunnen komen, zogenoemde engerlingen.

http://www.tuinpedia.nl/engerlingen/

Het plaatje lijkt wel veel op jouw weiland...

Als het engerlingen zijn, dan hebben de vogels het land omgeploegd want die zijn ernaar opzoek :)*

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-14 21:36

tienus63 schreef:
@ knert, als je engerlingen in je weide hebt, ziet het er net zo uit alsof er zwijnen gezeten hebben. Bovendien heeft ts foto's van de engerlingen geplaatst. Zwijnen vreten die hooguit op.

@ TS als je op agrarische fora kijkt en/of met agrariërs spreekt die die krengen in hun weide hebben gehad, zullen ze allemaal beamen dat de enige remedie doodspuiten, ploegen en opnieuw inzaaien is.

Engerlingen plaatselijk voor. Jij kunt een verwoeste weide hebben, terwijl buurman geen of weinig last heeft. Paar jaar geleden heeft mijn broer 15 ha vanwege engerlingen opnieuw kunnen inzaaien, het weiland zag er inderdaad uit alsof het door zwijnen was omgewoeld.

Maar waarmee gespoten, alles wat ik lees is alleen aaltjes, en verder dat niks werkt
opnieuw inzaaien zal zowieso moeten aangezien er flink kale plekken zijn en hier niet vanzelf gras gaat groeien, hoogstens onkruid

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 11:47

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 12:04

Ik denk dat het doodgespoten is met Policlean.
Verder werkt er helaas niet anders.
Doordat je het gras doodspuit, verhongeren de engerlingen.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-14 09:37

Ik denk dat ik dat het beste kan doen nu, gewoon gras kapotspuiten en dan laat ik het land maar zo liggen tot najaar en zaai dan opnieuw in, Nu inzaaien heeft geen nut en nu niks doem betekend uitbreiding van die beesten en dat ze uitgroeien tot kever en dan over 3 jaar opnieuw voor problemen gaan zorgen

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 09:47

Dat is wel de enige methode, ik hoop dat je een loonwerker vindt die het voor een schappelijk prijsje voor je kan doen.
Dan bedoel ik het hele plaatje, doodspuiten, ploegen of omspitten en inzaaien.