Bak gekeerde grond niet goed?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sprintje

Re: Bak gekeerde grond niet goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 11:43

Bij het keren van de bak is het ook van belang dat de loonwerker de nieuw gekeerde bak goed aanrolt. Wij hebben de rijbak laten keren en later 100 meter verderop ook een paddock.

De rijbak is super goed, inderdaad wel altijd netjes poep ruimen, vaak slepen (minimaal 1 per week in het begin), en veel/lang sproeien (een bronpomp is dan wel echt vereist :D )! De paarden lopen 24/7 in de bak en ik rij er dressuur in. We gebruiken de bak nu bijna 6 jaar en hij is nog steeds prima, beter dan de meeste bakken in de buurt met drainage.

De paddock verderop is wel erg mul en zwaar. Deze is alleen gekeerd en niet aangerolt door de loonwerker. We sproeien en slepen de paddock niet. Hier zou ik niet in willen rijden.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 11:46

Hier €65 per uur en alles tussen de 4 en 10 uur mee bezig afhankelijk van de bovengenoemde factoren.

Sprintje: Daar was mijn loonwerker het niet mee eens. Die adviseerde juist in het zand langzaam zelf in te laten zakken. Dan heb je minder kans op een verstorende laag.

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 11:56

pol013 schreef:
Hier €65 per uur en alles tussen de 4 en 10 uur mee bezig afhankelijk van de bovengenoemde factoren.

Sprintje: Daar was mijn loonwerker het niet mee eens. Die adviseerde juist in het zand langzaam zelf in te laten zakken. Dan heb je minder kans op een verstorende laag.

Misschien dat dit anders is bij een andere bodem structuur of zandlaag? Het is in ieder geval een punt om met de loonwerker te overleggen.
Kies trouwens het liefste voor een loonwerker die vaker rijbakken heeft aangelegd in de regio (eventueel eens kijken bij die bakken).

peer2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 00:05

Zou het zin hebben om bovenop het gekeerde zand nog extra wit zand (vulzand) te laten storten of bv wat leemhoudender zand om een wat stevigere bodem te verkrijgen? En zo ja, dan alleen storten of ook juist wat doorwoelen? Bij mij zit het zand op 40 cm diepte en ik laat dit voorjaar keren maar wil liever een wat hardere dan een mulle bodem

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 00:10

Hier wel slechte ervaring met omkeren. Bak was veel te mul, reed zomers altijd op de wei want was niet te doen. Nu hebben we er al paar jaar cocosvezels doorheen, dat bevalt goed.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 09:57

@luffwinny: geniet er maar van zolang het duurt, want de verhalen over cocos zijn ook bepaald niet hoopvol op de lange termijn.

Met wat ik nu weet had ik er toen meteen wegendoek onder moeten leggen en daarop een 15 cm zand. Dan krijg je een stabiele bodem die niet te mul wordt. Lostrekken met een dieptand kan dan alleen niet meer (maar zou ook niet nodig moeten zijn).

peer2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 11:19

Hoe bedoel je dit dubbeldun; dus bovenop de gekeerde zandbodem wegendoek, en daarop opnieuw zand?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 11:46

Ik zou de grond dan niet keren maar goed egaliseren/aandrukken.

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 15:02

Bij ons liggen de vezels er alweer 3 jaar in, en hij is nog steeds perfect. Over een tijd zullen we wel weer moeten bijvullen maar daar is de prijs ook naar.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 15:05

Heeel afhankelijk van de grond waar je zit. Wij zaten destijds t.h.v. Weert waar we de bak hadden gekeerd en dat werd een groot drama, pony'tje van 1.47 die liep als een enorm paard omdat het zo gruwelijk mul werd. Wél was het voor het waterafvoer heel fijn :)

peer2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 19:33

Ik wil het sowieso laten keren maar ben dus benieuwd of er mensen zijn die de naar boven gehaalde zandbodem dan aangevuld hebben met fijner zand (of juist grover??) of bv met lemig zand om de bodem minder mul te maken.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 19:38

Alleen keren was hier niet voldoende (Veluwe, zandgrond, 1m geel zand). Wij hebben er vervolgens tapijtsnippers op gegooid. Toen was ie erg mooi. Altijd te rijden, ook met vorst, omdat de tapijtsnippers isoleren.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 21:05

Het laten keren heeft er hier juist voor gezorgd dat er niet in te rijden/longeren was. Veel te mul, leek wel eeb sahara.

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 21:21

oud topic weer actief. Ik had hier twee jaar geleden al gereageerd. Hier is de gekeerde bak echt prima, nu na bijna acht jaar nog steeds. Verder niet te zwaar (mits in de zomer wel genoeg gesproeid wordt uiteraard). Belangrijkste is volgens mij echt goed onderhoud, dus zeer regelmatig slepen liefste iedere week, en altijd netjes mest verwijderen.

Als de bodem te zwaar wordt kan je ook tapijt snippers overwegen, dat geeft een zeer mooi effect ook in een gekeerde bak.