Weide te huur: wat mag je vragen en wat niet?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bhriseis

Re: Weide te huur: wat mag je vragen en wat niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 10:17

Wow wat een prijzen zeg. Ik betaal hier in België 500/jaar voor bijna 2 hectare...

Ik ga mee met de tip van Marise. Je zou het op een akkoordje kunnen gooien dat je een deel van de klusjes gewoon zelf doet/regelt. Ik denk dat de boer dat ook wel enorm zal appreciëren. Kalk en mest zijn niet die enorm grote kosten; ik denk dat de loonarbeiders het inderdaad weer wat duurder maken (een extra kost die er bij komt namelijk).

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 10:19

Je kan natuurlijk altijd even overleggen met de eigenaar :)

Vragen wat er precies moet gebeuren, wat het gaat kosten, in hoeverre het echt nodig is en of je kan helpen om de kosten te verlagen. Weet de verhuurder van je situatie...?

In principe zal het weide-onderhoud zijn om ervoor te zorgen dat de paarden genoeg gras hebben neem ik aan?

Dat is natuurlijk ook in je eigen belang, minder gras betekent dat je meer hooi moet kopen en dat is al snel duurder dan wat kalk enzo :=

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 10:27

Ik heb ook tijdje een huurder gehad in m'n wei. Ik had een totaalprijs, zelf berekend wat ben ik kwijt aan haar paard. Bij dit bedrag zat ook het mest wegbrengen bij en onderhoud. Ik moet er niet op verliezen. Ik vroeg overigens 80€ per maand, gaat over fjord. Ik zorgde ervoor dat mest uit de wei was en voor vers water.voeren deed ik altijd zelf. In de winter zat hooi erbij in.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 11:11

Op zich is dat een hoeveelheid geld die je zomaar bij elkaar verdient.
2 avonden afwassen, 2 ochtenden schoonmaken, of de krant rondbrengen, en je hebt dit geld bij elkaar.
Misschien heb je wel allerlei spullen die je niet verkoopt en kunt verkopen.

Als het om relatief 'weinig' geld gaat, zou ik de paarden hier niet om weg doen.
Wanneer dit onder druk ineens 'moet' is de kans ook groot dat ze niet goed terecht komen.

Zet even onder elkaar wat er binnen komt, wat je uitgeeft, waar je op kunt besparen, en wat je er eventueel bij kunt verdienen.....

FjordHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-14 11:25

Bedankt hoor.

Ik heb veel spullen te koop staan momenteel, dus dat heb ik al geprobeerd. Besparen ook letterlijk op alles.. Mijn auto heb ik ook al aan de kant geschoven zelfs.. Zou dus niet weten hoe ik nog meer kan besparen.
Een van mijn paarden staat tevens aangeboden als halve stal, in de hoop zo op dat vlak te verminderen in kostprijs maar tot dusver geen reactie op.

Wij hebben beurtrol over wie wanneer wat doet op de weide en zijn niet type mensen die ervan af gaan wijken. Of toch niet ivm prijs. Mijn situatie had ik al vermeld toen we verhuisden, op vorige stal zijn we ook gewoon gaan lopen omdat het niet betaalbaar meer was (elke maand 400 euro kwijt zijn voor alles zelf te doen, sorry hoor dat is echt te duur) en heb dat ook meteen heel eerlijk gezegd. Toen vooral iets in de zin teruggekregen van "ah oei, nu zolang je ons het bedrag per maand maar stort maakt het ons niets uit". Niet letterlijk natuurlijk, maar eigenlijk ook wel. Dus de kans dat er flexibel iets kan afgesproken worden omtrent vermindering prijs, dat lijkt me sterk.
Al ga ik dat wel eens voorstellen van dat bemesten en kalken etc ivm kosten loonarbeiders schrappen.

FjordHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-14 11:27

Bhriseis schreef:
Wow wat een prijzen zeg. Ik betaal hier in België 500/jaar voor bijna 2 hectare...

Ik ga mee met de tip van Marise. Je zou het op een akkoordje kunnen gooien dat je een deel van de klusjes gewoon zelf doet/regelt. Ik denk dat de boer dat ook wel enorm zal appreciëren. Kalk en mest zijn niet die enorm grote kosten; ik denk dat de loonarbeiders het inderdaad weer wat duurder maken (een extra kost die er bij komt namelijk).

Waar in Belgie betaal je zoiets %) Ik wil naar die regio verhuizen :D

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 11:38

Het is een erfpachtweide in Oost-Vlaanderen. Ik moet wel alles zelf doen natuurlijk, maar tja, het is ook spotgoedkoop. We hebben wel geluk gehad om zo'n weide te vinden; erfpacht kan namelijk nauwelijks opgezegd worden door de eigenaar zelf.

Ik hoop echt dat je een oplossing vindt TS!

FjordHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-14 11:53

Bedankt ( en stiekem toch wel jaloers op je wei hoor :j )

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 11:59

FjordHorse schreef:
Bedankt ( en stiekem toch wel jaloers op je wei hoor :j )

Heb je geen tijd voor wat extra bijverdiensten?

Nico12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 12:16

Ik huur en betaal in Twente zomer 70,- en winter 125 per maand voor 1 paard. Maar daar zit alles bij in. dagelijks vrijwel continue toezicht. Controle hoeveelheid gras. Winter schuil mogelijkheden, afdak paard. Altijd vers water, uitzondering strenge vorst, dan wordt gebracht. Winter indien noodzakelijk goed hooi, niet op de grond gegooid, goede overdekte hooi voorraad. Wormkuur wordt gegeven na mestonderzoek, kosten wormkuur tegen inkoopprijs. De weilanden worden in goede conditie gehouden, afwisselend gehooid, geen mest bulten.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 12:23

Ik vind dat wel lastig. Ik zou zelf geen weide willen huren waar ik zelf moet betalen voor het onderhoud. stel, de omheining is in slechte staat. Ik wil dit anders hebben, dus ik vervang delen van de omheining. Hoe gaat dat dan als de huur stopgezet wordt? Mag ik dan mijn draad en palen meenemen waardoor er dus gaten in het hek ontstaan?

Ik huur een weiland voor mijn paard. Veel onderhoud doe ik zelf, maar de verhuurder betaald de kosten van de materialen. Ik doe het alleen zelf omdat de beste man op leeftijd is en het zelf niet zo best meer kan allemaal.
Maar ik ga niet zelf investeren in spullen. Er staan bij mij dan nog meer paarden van anderen in de groep,en ik ga natuurlijk niet hun omheining bekostigen. Voor mijn eigen paard wil ik best een uitzondering maken voor een paar tientjes, maar voor de andere paarden die niet van mij zijn ga ik niet betalen. Vind het al vervelend genoeg dat die andere paarden soms door de draad drukken en dat ik het dan mag repareren omdat die eigenaren te lui zijn of het niet kunnen.

Patsab

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 12:33

Vraag ik me toch af wat je dan extra moet bijbetalen, zo verschrikkelijk veel geld kan het toch niet zijn?
Land mesten en kalken is op jaarbasis niet zo heel veel? Tenzij hij het meerdere keren per jaar doet maar dat lijkt me ook niet?
Wil hij het bedrag ineens? Misschien kan er maandelijks iets afgesproken worden, dat kan toch nooit meer dan 1 of 2 tientjes per maand zijn?

Ik huur zelf ook een stuk weide, moet ook onderhoud zelf doen omdat verhuurder het niet zelf kan, en bereken dit ook door bij het stallingsgeld maar dat is echt minimaal.

FjordHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-14 12:41

Het is meer dan 2ha grond, en het wordt verrekend per paard. Gezien ik 2 paarden heb staan dan is de prijs dus door 2. Het gaat dan toch al rap om 80 euro in totaal. Voor u lijkt het niet veel, voor mij is het echt geld dat ik niet kan missen :-/ (mijn berekening is wel extreem pessimistisch gemaakt, dus hopelijk ben ik verkeerd)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 12:47

Aan de andere kant als er nou eens iets onverwachts gebeurd... 80 euro is niet veel geld voor onderhoud etc ik ben wel meer kwijt (paarden aan huis). Misschien kan je toch overwegen in gesprek te gaan of het in termijnen mag en ondertussen wel opzoek gaan naar een ander huisje voor 1 van de paarden? Een ritje naar de DA is wel meer dan 80. Of spullen die stuk gaan ofzo...

FjordHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-14 13:04

Net daarom dat ik die 80 euro niet zomaar extra op overschot heb. Ik wil graag buffer moest er iets zijn met de paarden. De da staat hier toch meermaals aan de deur per maand.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 13:10

betaal je nou echt bijna €200,- voor enkel weidegang?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 13:11

Polly schreef:

Ik ook.... en dan heb ik geen stromend water en geen electriciteit.
Ik heb dan een halve hectare.

Tja... 't Gooi he?!

FjordHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-14 13:13

Polly schreef:

Uhu. -O-

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 13:13

Je betaald dus erg weinig huur voor het weiland, maar je moet dus wel een deel extra bijbetalen.
Op zich is dat dus hetzelfde waarschijnlijk als op andere locaties alleen betaal je daar al elke maand meer waarin de weideonderhoudkosten ed al in meeberekend zijn.
Zoiets hoor je van te voren na te vragen of te bespreken, niet achteraf.

Ik zou als stalhouder ook niet alleen de huur vragen en alle andere extra kosten voor eigen rekening nemen. Hier betaald een meisje ook extra aan mij omdat haar hooiverbruik verdubbeld is, ik neem een deel voor mijn kosten en zij ook. Van te voren was normaal verbruik afgesproken in d eprijs maar haar paard heeft gewoon echt heel veel nodig. prima, dan delen we die kosten maar ik ga die niet allemaal op mij nemen als verhuurder, ik ga niet betalen voor de hobby van anderen

A;s ik het zo lees ben je echt niet te duur uit en is de verhuurder redelijk in het vragen, maar heb jij gewoon te weinig inkomsten om paarden te kunnen houden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 13:14

FjordHorse schreef:
Polly schreef:

Uhu. -O-

Per paard toch? Dat is dan 100 per paard. Vind ik nog wel meevallen.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 13:15

:wow: voor dat geld sta ik hier bijna volpension...

Lynn_Nikita schreef:
Je betaald dus erg weinig huur voor het weiland

meen je nou dat je dit erg weinig huur vind? Ik vind het een godsvermogen voor alleen een weilandje

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 13:15

Meer dan 2 hectare grond he?! Dat is echt een koopje!!!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 13:17

Polly schreef:

Lynn_Nikita schreef:

meen je nou dat je dit erg weinig huur vind? Ik vind het een godsvermogen voor alleen een weilandje

Maar waar zit jij dan? dat maakt immers het verschil....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 13:18

Polly schreef:

Lynn_Nikita schreef:

Ze betaald het voor 2 paarden totaal he... Vind ik het nog niet zo gek...

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 13:21

Polly schreef:

Lynn_Nikita schreef:

100 euro per paard betaald ts nu, dat is als ik zo de regio hoor en de verhalen uit die regio weinig op 2 hectare, dat is echt zo duur nog niet hoor!!
Ik vraag meer en dat is in de regio Limburg, nu is dat wel incl verzorging en hooi, maar ook een totaal andere regio.
Laatst bijgewerkt door Lynn_Nikita op 26-06-14 13:23, in het totaal 1 keer bewerkt