Weidemaatje: ben ik te kritisch?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 16:36

Koper schreef:
DeMolenhoek schreef:
Ik zie dat er hier op bokt geen advertentie staat? Zet dit er even op! Ik denk dat je er zeker gaat vinden via hier :)

Ik heb inderdaad niet geadverteerd, een kennis van mij heeft precies zo'n zelfde plekje beschikbaar als ik, heeft er oeverloos mee geadverteerd en dat leverde niks op.

Tsja als je het nooit probeert kun je natuurlijk ook niet klagen dat je niks vindt :P .

sandra8

Re: Weidemaatje: ben ik te kritisch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 22:47

Als mijn oudje nog had geleefd zou ik er echt wel over nadenken hoor ik vindt dat ts het niet verkeerd bedoeld. Ik snap het ook wel zij neemt de verzorging zodat ze het op haar eigen manier kan blijven doen en idd wat is nou hooi en hoefsmid als je oudje verder goed verzorgd wordt.

Cerastes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 22:20

Je kan toch een bereden shetje/a-pony erbij kopen en dan 1-2 bijrijdstertjes zoeken die ieder 20/30 euro per maand betalen?
Kan je daar mooi de smid/wormenkuur en hooi van betalen...

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 23:23

voor mijn pony was zoiets een prima plekje geweest als ik in de buurt had gewoond. Ook onder die voorwaarden met kosten voor hooi delen.

Ik heb ze aan huis met hooi en voordroog van eigen land en veel gras dus weinig kosten, maar ook hier is het wat aanpassen met geschikte maatjes zoeken. Mijn oudje van nu 23 begint moeite te krijgen met het dieetregime van de 2 merries. Dus nu moet ik hem een deel van de dag apart gaan zetten om hem meer of beter voer te bieden. Geeft toch meer gedoe en sneu als hij daardoor een dagdeel alleen moet staan. Voor hem zou een maatje dat meer mag eten weer fijn zijn.

Ik denk ook dat je het beste kunt adverteren met pensioenplekje en de vaste maandelijkse kosten als pensionprijs nemen. Tenzij je echt haast hebt... Dan is een pony sneller aangeschaft.

Ik heb ook wel verzoeken gehad ivm dag en nacht buiten kunnen lopen voor pensioen alleen heb ik liever dat eigenaren wel zelf de normale verzorging blijven doen (paard borstelen n checken, extra bijvoeren en zelf aanwezig zijn bij dierenarts/hoefsmid en de medische verzorging zelf doen. Daar gaat best tijd in zitten als je pech hebt!

Maar je moet gewoon geluk hebben dat iemand net zoekt wat jij biedt op het moment dat jij adverteert. Daar kan soms best een tijd overheen gaan!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-14 23:30

Even een borstel erover of een knuffel vind ik nou echt geen enkele moeite, zoiets doe ik graag als een eigenaar dat oké vind. En of ik er nou 1 of 2 vasthoud voor te bekappen, dat scheelt precies een kwartier op een moment dat ik toch al aanwezig ben. Ik ben langer met m'n bekapper aan het ouweh*eren dan dat ik een paard sta vast te houden :')

Een paard dat medisch gezien veel mankeert is denk ik niet heel geschikt, hij moet wel uit de voeten kunnen. Mijn eigen ruin krijgt elke dag geneesmiddelen dus als een paard elke dag even een poedertje moet hebben kan dat mooi tegelijk met die van mij. Daar zit ik echt niet mee :) Met iets acuuts als koliek zou ik niet eens hoeven nadenken, dan help je een paard gewoon. Planbare dingen (foto's, scans etc) zou ik een eigenaar wel vragen om zelf te doen, dat versta ik onder betrokkenheid bij je eigen paard.

Cerastes ik vind dat je wel erg gemakkelijk denkt over even een pony er bij kopen en al helemaal over de kosten uit verzorgers halen. Wie zegt dat ik verzorgers wil die dag in dag uit op m'n wei rondlopen, en wie zegt dat ik die hier in de buurt kan vinden?
Laatst bijgewerkt door Koper op 23-06-14 23:42, in het totaal 2 keer bewerkt

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 23:35

Er zijn toch genoeg mensen die hun paardje ergens in pensioen doen net zoals in opfok dat moet toch wel te vinden zijn lijkt mij.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 23:36

Gini schreef:
Dat komt door bokt. In ieder topic rond dit thema wordt geschreeuwd dat je een oud of onberijdbaar paard niet meer naar een pensioenplek moet brengen, maar dat je je verantwoordelijkheid moet nemen en het dier moet laten inslapen en geen andere mensen ermee moet opzadelen.
Daarom vind jij nu geen weidemaatje. ;)

Wij zijn ook een tijdje op zoek geweest, en wat wij gemerkt hebben is dat mensen bij het echt weg geven van hun paard erg bang dat je hem gewoon doorverkoopt.

Wij hebben dus voor een jaarling gekozen, en deze gewoon gekocht.
Deze kan dan mooi het achterblijvende paard gezelschap houden als we samen gaan rijden.

Cerastes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 23:46

Nou, ik vind het helemaal niet zo gek om er nog een ponytje bij te kopen, ik heb het zelf ook gedaan...
En ik ken wel meer mensen die dat zo hebben gedaan...
Mijn bijrijdster fietst wel 40 minuten voordat ze er is...
En je kan vaste dagen en dagdelen afspreken met je bijrijdsters... dat is niet zo gek hoor.

(nou heb ik mn shetje ook voor mn eigen dochter erbij gekocht als ze groot genoeg is, maar dat duurt nog wel 3-4 jaartjes)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-14 23:47

Ik wil geen shet en al helemaal geen kudde verzorgers. Prima dat dat voor jou werkt. Voor mij is het geen oplossing.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 23:52

_O-

Al een leuke adver. gemaakt ts?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-14 23:54

Heb je die nog niet gezien? Ik heb 'm nog wel een eervolle plek in mijn onderschrift gegeven :P

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 00:00

Ik zou er ook niet voor kiezen om mijn paardje ergens anders neer te zetten, om er dan bijna niet meer naar toe durven te gaan omdat men liever geen gewandel over het erf wenst (correct me if I'm wrong, maar zo komt het wel een beetje over), maar intussen wel voor de onderhoudskosten moeten blijven betalen.

Ik gun mijn paard ook een leuke weidegenoot, maar ik koop liever nog een paardje erbij als het zou zijn, als dat ik nog een keer met een paard van een ander wordt "opgezadeld" wat achteraf helemaal niet mijn mijn paard overweg kan. Dat heb ik dus ook 1 keer meegemaakt. Paard konden we krijgen, maar mochten het niet verkopen. Paard was ontzettend dominant bleek achteraf. Een jaar lang veel tijd en energie erin gestoken en toen toch de knoop doorgehakt en gevraagd of ze hem aub wilden komen terughalen, want het boterde helemaal niet met mijn merrie. Was de toenmalige "eigenaar" niet zo blij mee. Heb het paard echt niet van vandaag op morgen de deur uit gezet, maar zo voelde het blijkbaar niet bij de tegenpartij. We hebben toen een merrie gekocht en daarmee gaat het heel goed. Was dat niet het geval geweest, dan hadden we tenminste zelf alle zeggenschap en konden we het dier zelf verkopen, zonder afhankelijk te zijn van een derde. Door deze derde heb ik het ook te lang laten aanduren eer dat we besloten om het dier toch weg te laten halen. Je wilt graag iemand uit de brand helpen met een paard wat een tehuis zoekt, en je gaat dan ook nog eens uit van hun ervaring als ze zeggen: dat komt wel goed tussen die 2, dat heeft tijd nodig, soms duurt dat maaaaanden. En dus heeft het uiteindelijk een jaar geduurd en toen was het nog niet goed tussen die 2. Mijn arme merrie kwam de stal niet meer uit, terwijl ik vrije uitloop heb 24/7. Vandaar dat we zoiets nu nooit meer zouden doen. Ik heb liever de touwtjes zelf in handen, dan kan ik echt zelf doen wat ik wil. Met een paard van een ander, blijf je toch eigenlijk afhankelijk van die ander. Nu is onze situatie misschien wel een uitzondering, maar ja, dat kan dus ook gebeuren.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-14 00:06

Een eigenaar die z'n pensioen/vutpaard een paar keer per maand of desnoods eens in de twee maanden (net wat je wil) komt knuffelen en even een bakkie komt doen vind ik anders een heel ander soort erfwandelen dan een kudde gillende verzorgmeiden :+

Overigens vertrouw ik er op dat ik een aardige kijk heb op met wat voor paarden mijn ruin klikt. Ik kan me er ook niks bij voorstellen dat je zomaar een willekeurig paard naar je wei haalt, je wil toch weten wat voor dier het is in de omgang en op z'n minst een filmpje van zo'n paard in interactie met andere paarden zien van tevoren?

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 00:17

Het paard wat wij kregen zou voor mijn schoonzus recreatief gebruikt gaan worden. We zijn met zijn allen naar hem gaan kijken. Ze heeft proefgereden. Allemaal niets aan de hand, ontzettend lief. En dat was hij ook naar ons toe zo in omgang toen hij bij ons stond. Het was een ontzettende kroelkont.

Alleen kon mijn merrie absoluut niet met hem overweg toen hij eenmaal bij ons stond, terwijl die normaal gesproken heel sociaal is.
Ik weet niet wat het was, misschien omdat het een ruin was en ze alleen maar met merries had samengestaan tot dan toe.

Het klikte gewoon niet met mijn merrie. Ze was altijd de leidster geweest en opeens werd ze in een hoek gezet door een ruin. Ze werd letterlijk pisnijdig van hem. Ik heb zelfs de DA laten komen om te vragen of het normaal was dat ze zo lang hengstig bleef en dat ze overal urine bleef spuiten. Maar ze was dus helemaal niet hengstig. Ze was echt pisnijdig }:0

Nu staat ze weer met een merrie en is ze weer helemaal happy.
Het zal dus niet alleen aan de ruin hebben gelegen, misschien ook aan mijn merrie, die niet wist hoe ze met de ruin om moest gaan.

Ik had dat ook helemaal niet verwacht dat het niet met een ruin zou klikken. Ik heb vaker samengereden met ruinen (Friezen) en zelfs met een Ijslanderhengst en dan was ze helemaal niet vervelend. Maar ja, die stonden natuurlijk niet bij haar in de wei.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 01:07

Kan je niet een gratis pensioenplekje aanbieden? Ik weet niet hoe erg het voor jou zou zijn om bijv wel het hooi te betalen, dat lijkt me nou ook geen drama, maar dat zou je kunnen doen. Verder de eigenaar alleen laten betalen voor medicatie/bekappen.

Als ik een pony had die met pensioen moest maar die ik niet door wilde verkopen en waar ik weinig kosten aan wil zou ik het doen hoor +:)+

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-14 01:17

Hooi is niet iets wat ik alleen in de winter voer, hooi is het hoofdbestanddeel van het rantsoen. Ik heb het over fatsoenlijk hooi, dat moet ik ook gewoon afrekenen. Waarom zou ik het voer voor een ander z'n paard bekostigen? Als ik genoeg ruimte en middelen had om zelf te hooien zou het een ander verhaal zijn maar zo is de situatie niet.

Ik kan de vraag ook omdraaien: vergeleken met een dure pensionstalling met een binnenbak en twee buitenbakken en 3 kilo sportbrok per dag wat je allemaal niet nodig hebt voor je oude paard omdat je er niet meer op rijdt is een paar tientjes voor hooi nou ook weer geen drama ;)

xMalibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 01:39

Koper schreef:
Ik kan de vraag ook omdraaien: vergeleken met een dure pensionstalling met een binnenbak en twee buitenbakken en 3 kilo sportbrok per dag wat je allemaal niet nodig hebt voor je oude paard omdat je er niet meer op rijdt is een paar tientjes voor hooi nou ook weer geen drama ;)

Maar op die pensionstal kan je wel je paard bezoeken wanneer je daar zin in hebt, niet slechts een x in de 2 maanden.
Opzich zijn de eisen die je aan een weidemaatje stelt niet te kritisch (in de zin van leeftijd ed) maar het is wel een beetje wel de lusten niet de lasten.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-14 01:48

Voor mijn part kom je twee keer per week langs als je daar zin in hebt.

Ik hoop niet dat je met wel de lusten niet de lasten mij bedoelt. Als eigenaar hoef je alleen maar wat leuks te doen met je paard. Voeren, uitmesten, wakken hakken in de waterbak in de winter, zaaien en bemesten in het voorjaar, kalken in de herfst hoef je allemaal niet. Zelfs vegen hoef je niet hoewel ik je niet zal tegenhouden. 't Is volpension. Tegen de kosten van hooi. Als jij in een regio woont waar dat veel wordt aangeboden wil ik weten waar dat is want dan ga ik verhuizen :+

xMalibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 02:17

Kijk, als je het zo zegt dan is het inderdaad een win-win situatie.
Maar zoals je het eerder in het topic beschrijft komt het, iig op mij, heel anders over. Heel grof gezegd: eerder zoiets als ik zoek een pony als weidemaatje. Je betaald de dierenarts, smid en hooi zelf. En ik heb het liefst dat je zo min mogelijk langs komt en je nergens mee bemoeid.

Maar goed, dat is mijn mening. ;)

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 02:18

Ik heb ook een paard van 27 jaar, maar ik zou hem voor geen goud bij jou neer willen zetten, alleen al de toon die je neerzet..Die van mij loopt lekker de hele dag buiten met een tinker en een welsch. Bij slecht weer gaan ze lekker naar binnen.. Maar ik kan wel komen wanneer ik wil al is het midden in de nacht..Dan betaal ik liever meer voor mijn oudje dan voor mijn wedstrijd paard die ergens anders staat.. :o

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 02:19

Ik vind wat je aanbiedt in je advertentie juist heel netjes. Denk dat menig mens met een oud paardje naar zoiets wel oren heeft.
Enige is dat de paarden die met pensioen gaan soms wel wat mankeren natuurlijk ( vraag is in hoe verre jij pijnvrij bedoelt, valt daar bv een paard met medicijnen tegen kwalen niet onder? ) en ook snap ik niet helemaal waarom je tot de 1.50 wil max, zoiets zou een geïnteresseerde wellicht kunnen afschrikken, terwijl het paard prima in het plaatje past.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 08:14

Ik snap niet waar iedereen het vandaan haalt dat TS de eigenaar zo min mogelijk wil zien :P ze zei toch net dat dat niet zo is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 08:28

Ik zou het als ik jouw was dan anders aanbieden... Je zoekt geen weidemaatje maar je zoekt in feite een 'pensionklant' . Bij een weidemaatje denk ik eerlijk gezegd ook aan een een beestje waar jij dan de kosten aandraagt met uitzondering van de DA dan. Jij zoekt het immers voor je zelf/je paard. Waarom zou iemand jouw een plezier doen en zelf nog alle betalen?

Als jij een 'pensionklant' zoekt is het al een heel ander verhaal. En of dit nu gaat om een paard die niks meer maag doet dan niet ter zaken. Iemand stal zijn of haar paard bij jouw en draagt zelf alle kosten. Jij als 'pensionhouder' onderhoudt het paard dan zoals op een pensionstal ook zou gebeuren. En je geeft zelf aan dat als de eigenaar maar 1x per maand komt het ook goed is. Dat is prima maar dat maakt jouw nog steeds pensionhouder/huurder.

Je bedoeling is bij beide hetzelfde maar ik zou het anders formuleren :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 08:38

Wat je aanbiedt is toch juist een schitterende kans voor iemand +:)+

Dat mensen nu weer met een negatieve bril op gaan zitten lezen en komen met een totaal ander verhaal (wat nou alles betalen... :roll: ) doen ze toch echt zelf...maar des te beter voor degene die een buitenkansje wèl op waarde kan schatten en bij jou een fijn plekje kan vinden :P

Je zou wellicht nog wat duidelijker aan kunnen geven wat de daadwerkelijke kosten per maand worden?
Of weet je dat nog niet qua hooiprijzen? Denk je wel voor redelijk stabiele prijzen hooi in te kunnen kopen? :)

Het is natuurlijk afwachten hoeveel je weidemaatje zal gaan eten, maar op zich kun je redelijk inschatten wat een veilige hoeveelheid is om aan te houden. In principe moet je het in de winter bij geen gras met bvb. een half baaltje goede kwaliteit hooi per grote pony per dag wel redden normaal gesproken, althans dat was hier nog altijd het geval :)

Het is natuurlijk wel fijn voor zowel jezelf als je "pensionklant" als je gewoon een bedrag per maand / kwartaal afspreekt, dan kunnen daar geen misverstanden over bestaan.

Want je hebt natuurlijk wel kans op gezeur als je nu zegt: bekappen en hooi zelf betalen, en mensen vervolgens vinden dat het hooi te duur is, zich gaan bemoeien met inkoop en hoeveelheid hooi om kosten te besparen of ze vinden dat het bekappen nog niet nodig is...en dan zit jij tegen een struikelend paard aan te kijken met brokkelige platpoten :=

Het beste kun je gewoon een vast bedrag incasseren voor de verzorging zodat jij daarmee zelf kan bepalen hoe je het besteed :) Maargoed dat idee had je zelf ook al natuurlijk :j

Alleen zou het wel zijn voor mensen als je dit bedrag in je advertentie ook kan noemen, dus echt pensioenplekje voor x euro per maand, daarvoor krijg je *lijstje*.

Ik huur voor Rena de wei achter ons huis, en het gezin van mijn neef heeft er een Fjordje bij gekocht. Zij zouden op een pensionstal al snel meer dan 200 euro per maand betalen, met veel minder weidegang.

Wij doen het als volgt: we leggen allebei elke maand 150 euro in de "spaarpot van de ponies".
Dat geld blijft gewoon van de ponies, en uit die spaarpot betalen we alles. Dus huur van de wei, kosten voor inrichting & onderhoud, hooi, brokjes, stalbedekking, ontworming. Als er geld overblijft dan kunnen we ook zaken zoals het bekappen, enten, tandarts enzo eruit betalen, daar maken ze immers ook allebei gebruik van.

Ik vind dit eigenlijk wel ideaal, krijg je ook geen scheve gezichten als ze wat meer of minder hooi eten.
Met die 150 redden we het prima als we duur hooi moeten kopen (5 euro per baal....dus 35 euro per week) en nu we mooi hooi van vrienden kunnen kopen (17 euro per week) blijft er geld over, maar dat blijft gewoon voor de ponies dus "mijn pensionklant" (zo zien we het niet, maar voor het idee :P ) ziet dat niet in mijn zak verdwijnen maar het komt sowieso weer bij haar pony terug :)

Wellicht dat je daar nog iets mee kan?

Ik hou in een Excel-sheetje bij wat er inkomt en wat er uitgaat.
Laatst bijgewerkt door pmarena op 24-06-14 08:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 08:41

Ze zijn er wel mensen die zo'n plekje willen. Maar ze zijn schaars, we hebben momenteel een crisis dus ik denk dat er minder mensen zijn die hun paard een goede oude dag gunnen. Die paar 10tjes zijn dan toch ineens een hoop geld.

Zelf heb ik een 10 jarige al 3/4 jaar met pensioen staan. Ook op zo iets wat jij beschrijft. "vol pension" tegen een paar 10tjes per maand. Maar toen zijn weidemaatjes allemaal weg gingen was het toch erg lastig om er eentje bij te vinden. Nu staat er gelukkig weer 1 bij, maar we hebben wel verschillende kijkers gehad (die zelf afhaakten).