Ritme met paard aan huis

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Yontheke

Re: Ritme met paard aan huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 10:58

Daar heb je ook serieus gelijk in hoor MightyMike. Ik ben ook echt een pietje precies op de kwaliteit van mijn hooi en dat liet bij de vele pensionstallen die ik gezien heb wel eens te wensen over.

De binnenpiste daarentegen, die mis ik wel eens ja :)

Lelies, ik heb 47 are voor (op dit moment heb op 15/05 mijn haflinger laten inslapen) een kwpn'er en shetlander. De paddock is ongeveer 24 x 30m en ik heb een 20 x 40m piste en ik heb echt gras zat! Ik werkte eerst met strookbegrazing en nu hebben we de weide nog eens opgedeeld in 5 stukken zodat telkens 4 stukken rust krijgen. Dit werkt voor ons echt veel beter.

De shetlander hebben we gekocht zodat de grote toch nog een maatje heeft. Ik moet wel zeggen dat de grote echt erg veel kan eten eer die te vet wordt maar de shet met 8 uren weidegang (en dan hebben wij nog heidegrond dus erg veel bodembedekker en planten en geen vet gras) wel lekker tonnetje rond wordt :)

aniquegraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 11:20

Ik heb niet echt een ritme. Meestal krijgen ze voor dat je naar buiten gaan wat hooi. Dan naar buiten meestal rond 10 uur. En ze zijn altijd zo laat mogelijk naar binnen en krijgen ze brok en daarna nog hooi. En in de winter krijgen ze overdag ook hooi op het land.

Lelies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-14 11:22

Totaal ongeveer 3 hectare, maar alles is opgesplitst. Dus laten we zeggen dat hij met een halve hectare begint. Hij komt overdag met andere paarden te staan, 's nachts niet.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 11:32

Ik had eerder de paarden aan huis.

Mijn 'zomer' schema zag er zo uit:
Elke ochtend een stukje gras er bij (strookbegrazing) en de paarden en de wei/water controleren.
Verder 24/7 buiten. Vaak het uitmesten deed ik gelijk na het eten. Bijvoeren deed ik niet (sober ras, weinig werk).

Mijn 'winter' schema zag er zo uit:
Paarden 24/7 buiten, stuk van de weide afgezet die ze kaal en kapot mochten lopen, rest van de weide dicht.
's ochtends na het opstaan gelijk hooi voeren, dit ook 's avonds bij thuiskomst rond etenstijd en nog een keer als ik naar bed toe ging. Dus 3x daags hooi en dan zoveel dat ze onbeperkt wat hadden.
Uitmesten bij voorkeur snel nog even voor het donker en anders met de bouwlamp aan direct na het eten.

Ik had de paarden nooit op stal. Wel een grote schuilstal waar ze altijd in konden en waar ook werd gevoerd (houdt je het eten mooi schoon en droog).
Daar waar nodig werd er muesli bijgevoerd maar de eerste tijd dat dit niet nodig was had ik altijd een mineralenblok hangen en verder onbeperkt goed hooi van eigen land.

Lelies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-14 12:26

Yontheke schreef:
Daar heb je ook serieus gelijk in hoor MightyMike. Ik ben ook echt een pietje precies op de kwaliteit van mijn hooi en dat liet bij de vele pensionstallen die ik gezien heb wel eens te wensen over.

De binnenpiste daarentegen, die mis ik wel eens ja :)

Lelies, ik heb 47 are voor (op dit moment heb op 15/05 mijn haflinger laten inslapen) een kwpn'er en shetlander. De paddock is ongeveer 24 x 30m en ik heb een 20 x 40m piste en ik heb echt gras zat! Ik werkte eerst met strookbegrazing en nu hebben we de weide nog eens opgedeeld in 5 stukken zodat telkens 4 stukken rust krijgen. Dit werkt voor ons echt veel beter.

De shetlander hebben we gekocht zodat de grote toch nog een maatje heeft. Ik moet wel zeggen dat de grote echt erg veel kan eten eer die te vet wordt maar de shet met 8 uren weidegang (en dan hebben wij nog heidegrond dus erg veel bodembedekker en planten en geen vet gras) wel lekker tonnetje rond wordt :)

Ik twijfel dus nog of ik mijn paard tot de echte winter begint 24/7 naar buiten te laten of 's nachts op stal (met eventueel uitloop). Als ik hem 24/7 buiten laat, dan eet ie ook meer van het gras, waardoor het sneller gaat.

Martinedd

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 12:50

ik heb 4 hectare, maar gebruik ong. 1 hectare daarvan voor begrazing.
In de mooie maanden kunnen ze er makkelijk van leven, dan voer ik ze niet bij.
Zodra het weer slechter wordt voer ik bij, meestal 4 maal per dag een kleine hoeveelheid kuil.
Vorig jaar heb ik 4 kuilbalen gevoerd in de winter, ik heb nog nooit zo goedkoop de paarden gestald :D
Voor een KWPN en een shetlander. ( wel beide moeten op streng dieet )

Voordeel vind ik is dat het overige land gemaaid kan worden en je daardoor je eigen hooi/kuil hebt.

Lelies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-14 12:52

Dat ben ik met je eens en dat wordt ons beleid ook zo ongeveer. Ik hoop gewoon dat het paard genoeg heeft aan een deel van de weide. Ik zal sowieso dagelijks nog wel wat hooi gaan bijvoeren. En dan maar zien of paard mooi op gewicht blijft. :)

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 13:04

Wij hebben 3ha om te grazen en 2ha voor hooi. Dit laatste stuk moet echter nog wat mee gedaan worden want dat is landbouwgrond geweest dus er staat nu voornamelijk onkruid ;) maar we hebben hooi liggen, dat gebruiken we momenteel niet omdat ze genoeg op de wei eten.
Als ik nu hooi in de wei gooi dan ligt dat er over 3 weken nog precies hetzelfde bij dus dat is een beetje zonde.

Water dat krijgen ze uit een bron die vlak naast de wei ligt, dat stroomt continu dus daar hoeven we niet naar te kijken.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 13:24

Ik denk dat je voor jezelf moet gaan bepalen welk stuk wil ik ze van de winter geven. Je kan er dan vanuit gaan dat daar na de winter niet veel meer van over is. De rest van je weide heeft dan rust en wordt weer gespaard voor als het weer beter is om ze daar op te zetten.
Bedenk wel dat een weide zeer intensief wordt gebruikt als ze er 24/7 op staan en dat de weide dan ook een periode nodig heeft om bij te trekken.
Ik heb niet zoveel weide maar het stuk wat ik heb is in 2 delen opgesplitst. Zo kan er altijd een stuk even bijkomen en weer het gras groeien, op deze manier hebben ze altijd genoeg gras.

Lelies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-14 13:26

Ja en daarom is mijn overweging dus om hem 's nachts de schuilstal met uitloopje te geven.

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 13:28

Mijn 3 pony's(Welsh en 2 shetlanders) staan aan huis, ik geef ze altijd rond 6 uur eten, ze staan wel 24/7 buiten maar hebben een onderdakje voor als het slecht weer is, of ze in de schaduw willen staan. Ze gaan meestal rond 8 uur de wei in of krijgen hooi(8 uur 's ochtends) en dan gaan ze rond 6 uur(vlak voordat ze eten krijgen dus) weer uit de wei. Ondertussen haal ik ze voor rijden of longeren gewoon uit de wei en laat ze daarna er weer in.

Als ik niet op tijd kan zijn bel ik of mijn ouders om ze te voeren/ uit de wei te halen of ik doe het iets later zelf.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 13:44

Lelies schreef:
Ja en daarom is mijn overweging dus om hem 's nachts de schuilstal met uitloopje te geven.

Alleen 's nachts is niet voldoende voor een weide om bij te trekken, daar moet je wel een aantal weken voor uit trekken.

Lelies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-14 14:49

Nee dat snap ik, maar het scheelt wel het kapot lopen lijkt me?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 15:00

Wij hebben twee sobere paarden waarvan één in de zomer extra aandacht behoeft vanwege het niet goed tegen de hitte kunnen. Dus ons programma ziet er nu met die hitte als volgt uit:
7.30 ongeveer vanwege de hitte (met koelte als ik uitslaap later) beetje brok geven en paarden in de tuin laten op het gras vanuit de paddock (7 x 24 uur buiten met inloopstal);
gelijk daarna kak rapen (= volle kruiwagen) uit de tuin/ paddock en klein bosje achter de stallen en brengen naar de wei van buuf aan de oeverkant.
Zelf ontbijten en gelijk na het ontbijt de Benjamin rijden op de wei
10.00 uur paarden mogen drie uur naar de gemaaide wei met vliegen maskers op.
13.00 uur paarden ophalen van te voren met vers water naar de wei om drink bak te vullen voor de andere dag.
Paarden krijgen thuis appeltje en gaan de grote schaduw rijke paddock in waar ze meestal in de koele stalletjes gaan staan.
Ik spuit de paddock, stallen goed nat en zorg voor vers water in de stallen en in het bad. Tevens voor het bad voor een modderpoel zodt d ehoeven regelmatig goed nat blijven door het leem en niet uitdrogen. Door het water spuiten wordt het lekker koel en nog belangrijker de dazen vertrekken. TEvens komt er geen stuifzand en blijft de bodem lekker hard. Zet de draad naar het bosje open zodat de paarden de koelte van het bosje ook kunnen opzoeken.
Dan 's avond rond 19.30 uur paarden mogen nog even twee uurtjes grazen en daarna met klein beetje voer naar "bed". Zo nodig even de emmers water in de stal en bad in de paddock bij vullen. Het is hier erg heet dus er wordt veel gedronken. Vliegen maskers worden afgedaan want vliegen gaan ook naar bed.
We hoeven niks met het hooi te doen want ze hebben grote rol in de ruif liggen. Ze staan gewoon in de stal op zand dus ook daar hoeven we nooit niets te doen want die houden ze heel schoon door op hun poep en plas plek hun behoefte te doen.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 20-06-14 15:04, in het totaal 2 keer bewerkt

viphorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 15:02

Ik heb sinds kort de paarden aan huis staan. Nu op dit moment 4 stuks maar als het goed is na morgen nog 3 en over een tijd komt de jaarling hopelijk uitgegroeid naar huis.

Ze stonden voorheen veel op stal mocht blij zijn met 3 a 4 uurtjes buiten en dan in de winter tot aan hun knieën in de blubber zonder water en eten.
Ook kregen ze op vaste tijden daar eten en als ze mensen zagen rond etenstijd dan werden ze onrustig.

Nu staan ze aan huis en heb ik ze in het begin de nachten binnen gehouden maar ze staan nu 24 uur per dag buiten met water en een hooi ruif. Gras is nu hard aan het groeien als dat goed op is dan gaan ze het gras op.

Wij voeren wanneer het uitkomt dat wil zeggen tussen 7.30 en 8.30 . Dan wordt de hooi ruif goed vol gevuld en controleer ik of ze voldoende water hebben. Ik of vriendlief gaan tussen de middag kijken of er nog hooi ligt .
Rond 16.30 ga ik brokken voeren en voer ik weer hooi bij.
Dan rond 20.30 voer ik voor de nacht nog hooi bij.

Dit zijn ongeveer tijden de paarden letten niet meer zo op het eten en zijn erg flexibel geworden. Dit terwijl het vroeger echte paarden met gewoontes waren.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 15:13

In de winter voer ik haar altijd om 9 uur, maar in het weekend pas om 11uur.Ze kan gewoon naar buiten.En baasje wil uitslapen.Ik heb ook weleens snel in mijn pyama gevoerd en dan weer snel naar bed.
Laatst bijgewerkt door Britta31 op 20-06-14 15:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 15:13

Ik heb een vast ritme omdat ik zelf nogal dwangmatig ben, maar ondanks dat kan ik toch gerust in het weekend later gaan, ik doe het alleen zelden. Kan makkelijk omdat ze op onbeperkt hooi staan.

In de basis staan ze in een grote paddock met schuilstal en onbeperkt hooi in netten. In de zomer gaan ze ook een paar uurtjes de wei op en dat wisselt nog wel eens qua tijd. Niet qua duur, want ik heb er eentje die zeer gevoelig is voor gaskoliek dus ik moet ook langzaam opbouwen in het voorjaar. Ze staan in de zomer max 4 uur in de wei, meer gras heb ik niet (2000m2). Nu gaan ze om 5.30 de wei in want dan gaat mn vriend naar zn werk. 9.30 zet ik ze dus alweer in de paddock, met een verse portie hooi. Ergens in de avond, meestal rond 20.00, krijgen ze weer de netten vol hooi en een bakje muesli.
Buiten het weideseizoen om, geef ik nog 1 keer extra hooi in de middag, indien nodig. Daar heb ik dan weer helemaal geen vaste tijd voor maar doe het wanneer het mij uitkomt.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 21:31

hier gaat s´morgens tussen 7 en 9 uur gaat de wei open, dan krijgen ze bij veel gras geen hooi, als de wei wat korter is gevulde hooinetten bij de stallen. Tussen 1700 en 1900 gaan ze van de wei af en krijge ze hooi en het oudje pulp en gaat dan op een kleinere aparte paddock. De andere 3 ook op een grote paddock en open stallen.
ik heb ze niet direct aan huis, op ongeveer 1 km afstand staan ze

Voor de stallen is het betegeld en de rest is zand. Krijgen op het betegelde deel ook hun ruwvoer, bij fijn weer in netten aan de buitenkant van de stal en uit een bak,, bij regen of wind hang ik in alle open stallen een hooinet

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 22:39

5.30 gaan de grote paarden een uurtje in de wei, dan kan ik de rest van het eten klaarzetten; hooi, wortels, senoris (met Abler) en voor degene die het krijgen meusli. dan kleed ik me aan en voordat ik naar mijn werk ga zet ik de grote paarden weer op de paddocks. Rond de middag worden ze door een derde weer allemaal in de wei gezet. om 18.30uur weer binnen met wortels, hooi en om 21.30uur slobber en hooi.

in de weekenden ga hou ik hetzelfde schema, alleen kruipt baasje dan nog even terug in bed :-)

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 07:46

Mist schreef:
in de weekenden ga hou ik hetzelfde schema, alleen kruipt baasje dan nog even terug in bed :-)
Hier op de zondag precies zo, brok voeren en kijken hoeveel hooi er nog is en dan nog even voor een uurtje terug naar bed!

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 08:12

7u de wei in
18u binnen en brok
22u brok en hooi

Als we weg moeten of laat thuis zijn gaan ze eerder of later naar binnen. Doen het altijd zelf.

alexandras

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 08:16

Hoi Ik heb een redelijk vast ritme. Ik zet ze nooit op stal maar kunnen wel altijd zelf naar binnen. Weidegang is beperkt, ik hou niet van dikke pony's, hooi eigenlijk onbeperkt maar ik zorg er wel voor dat er niet te veel blijft liggen. Eigenlijk is het ritme dat er in de ochtend in de avond biks wordt gevoerd met hooi en in de loop van de dag doet degene die langs loopt en ziet dat het hooi op is er wat hooi bij.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 08:22

Onze paarden staan de hele dag buiten in de actiefstal, er is een comfortabele schuilstal met ligmatrassen. Brok en hooi voeren gebeurd automatisch in het hooistation, deze verdeelt de porties per paard over de hele dag. Daarnaast staat er in de schuilstal een grote ruif met stro om te knabbelen.
Twee keer per dag halen we de mest weg, dagelijks moet het hooi bijgevuld, maar we zitten niet vast aan tijden en kunnen makkelijk weg. Op vakantie hoef ik niet, het is heerlijk thuis met de beesten en het bos. Maar de keren dat we weg zijn gegaan hebben we iemand ervoor betaald om in ons huis te slapen en voor alle dieren te zorgen.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 21:58

Overigens zou ik zoveel mogelijk proberen met slowfeeders te werken zodat je niet 5x per dag hoeft te voeren, dan kan je helemaal nergens meer heen. Deed ik in het begin wel maar daar ben je echt wel een keer zat van. Er is meer in het leven dan je paard.

Lelies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-14 13:41

Even een update: het bevalt goed! Paard staat 24/7 buiten met schuilstal momenteel. Ik werk wel hele dagen, dus vind het met dit weer lastig wat steeds te doen met deken (vliegen en dazen volop). Het is benauwd, paard heeft last van de insecten, maar het regent ook vaak ineens hard. Vanavond ga ik een nachtje weg, ik verwacht morgen einde ochtend weer terug te zijn. Twijfel dus nu bijvoorbeeld of ik de deken omlaat vannacht of niet. Dit zijn wel dingen waar ik erg mijn draai in moet vinden!