Heb jij je ruin in een ruinenkudde of in een gemengde kudde?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Welke groep heeft jouw voorkeur?

Een groep met alleen ruinen
45 (23%)
Een gemengde groep, merries en ruinen
100 (51%)
Een groep waarin mijn ruin de enige ruin is en verder alleen maar merries
23 (11%)
Niet in een groep, maar met één maatje: een andere ruin
11 (5%)
Niet in een groep, maar met één maatje: een merrie
12 (6%)
Anders, zie reactie
4 (2%)

Totaal aantal stemmen: 195

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 09:37

Mijn ruin staat tussen de merries (en veulens)
In het begin stond hij tussen de hengsten en hij had het daar wel meer naar zijn zin. Kon daar heerlijk spelen en ravotten.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 09:40

Mijn ruin staat nu toevallig bij drie ruinen omdat dat zo uitkwam. Gaat perfect, hele groep is blij en speels.
Stond eerst in een grotere kudde met een merrie erbij en dat ging prima, maar die groep was te groot haha.
Op zijn vorige stal stond hij met twee merries en daar was hij echt niet van gedient :')
Ook toen ik hem in de winter met 3 merries op de paddock zette was ie niet blij :')

_clau_1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 09:43

Mijn ruin staat in een ruinengroep, heerlijk! Ze spelen veel met elkaar wat voor mijn nog heel speelse ruin erg leuk is. Ik merk het ook als ik hem los zet met een merrie dat er dan 0 actie is want mijn ruin wil wel spelen maar die merries doen nooit mee :') Als hij met een andere ruin los staat spelen ze altijd vrijwel direct of ze gaan staan kroelen. Met merries heb ik dat, bij mijn ruin, nog nooit gezien. Ik ben dus heel blij dat die van mij in een ruinengroep staat. Overigens duikt die van mij niet op hengstige merries. Ze kunnen piesend voor hem staan maar dan snapt hij er maar niets van :P

Spekkie01

Mijn ruin staat met 2 merries en 5 andere ruinen. Ik vind dat belangrijk, hij is 4 en speelt met de ruinen en wordt opgevoed door de merries. Daardoor is heteen heel sociaal en stabiel paard geworden. Gelukkig hebben wij geen ruinen die op de merries duiken.
Laatst bijgewerkt door Spekkie01 op 19-06-14 09:44, in het totaal 1 keer bewerkt

MilesNF

Ik heb aangeklikt een gemengde groep, daar staat hij nu in.
Dat werkt prima, hij is dol op merries en kan lekker spelen met de ruinen.
Dekkende ruinen gaan bij ons naar de ruinengroep.

Tammy_

Mijn ruin staat overdag met z’n chickie van 24 in een aparte wei, en 's nachts kampeert hij bij de gemengde shetlanderkudde :) met zn chickie speelt hij niet, die heeft o.a. cushing en dat is een beetje een mopperpot. Met de shetten leeft hij zich helemaal uit, zitten 2 laat gecastreerde ruintjes tussen en die dollen lekker met hem.

We hebben geen aparte kuddes op stal, mensen kunnen een eigen stukje land huren en daar hun paard op zetten, vaak samen met een ander paard. De gene die dat niet doen staan in een gemengde kudde, ook met paarden en pony's bij elkaar.
De manegepaarden staan in 1 kudde apart van het pension, de manegepony's ook :)

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 09:44

Mijn 3 jarige ruin en 2 jarige merrie staan samen op de wei.In het begin was de ruin duidelijk de baas, maar de laatste tijd is de merrie dat steeds meer.
Doordat de ruin een trekpaard is, is hij zeer rustig.
De merrie is een pony met nogal veel energie en plaagt de ruin regelmatig.
In zijn kont bijten, steigeren, om hem heen rennen enz. De ruin vind het allemaal wel best en doet af en toe een keer een galopje mee.
Ook staan ze erg veel te kroelen met elkaar.

En de merrie is nog niet hengstig geweest, of ze ruin reageert er niet op, want ik heb tot nu toe daar nog helemaal niets van gemerkt.

Marie_v

Re: Heb jij je ruin in een ruinenkudde of in een gemengde kudde?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 09:45

super mooie ogen <3

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 09:46

Ik had een ruin welke ook als dekhengst was ingezet, hij stond het beste in een groep met alleen ruinen. Een gemengde groep viel hij de ruinen aan en dekte merries.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 09:52

Mijn ruinen staan in een gemengde kudde.
De een geeft niks om hengstige merries, die laat zich liever door mij kriebelen.
Laatst stond ik naast de bak waarin een hengstige merrie liep die stond te pissen en te roepen en te doen, hij gaf er niks om.
Die andere schijnt wel eens te dekken (zelf nog nooit gezien) maar dan vooral ruinen, dus dat is meer dominantie speelsheid denk ik.

Ik vind het prima zo. De merries zijn ook duidelijk de baas over mijn ruinen en die laat dekken ook absoluut niet teo. Verder zijn het in mijn kudde grotendeels koudbloed merries die niet zo overdreven hengstig zijn.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 09:59

Mijn ruin staat in een ruinengroep. Heeft voorheen ook wel in gemengde groepen gestaan, alleen nog nooit zijn eigen merrie-harum gehad.

Wat ik vooral merk is dat ruinen speelser zijn, er wordt in deze groep echt veel meer gespeeld dan in de merriegroep of in de gemengde groep op stal. Verder is er geen geruzie om merries, geen dekgedrag en hebben we over het algemeen een stabiele groep. :)

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 10:02

Is het niet vervelend voor je paard als de samenstelling steeds wisselt? Ik vind stabiliteit toch wel fijn.

Ik heb een merrie, maar goed. Bij ons op stal zijn er ook gescheiden kuddes. Merries en Ruinen apart.
Vroeger stond alles gemend. Sinds de kuddes gescheiden staan is er veel meer rust in de groepen.

Miss_Ed

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 10:02

Mijn ruin staat bij een kudde met alleen merries.
Bij mij op stal hebben we gewoon gemengde kuddes.
Als er andere ruinen bij 'zijn' merries komen, sloopt hij ze. Zo ie zo heeft hij het niet zo op andere ruinen, helaas.
Wel dekt hij af en toe een hengstige merrie, en is hij heel afhankelijk van zijn kudde.

Eefiepeefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 10:09

Mijn ruin heeft de eerste 2/3 jaar na zijn castratie (op 3-jarige leeftijd) alle merries gedekt die hij tegen kwam, wel als ze het zelf aanboden overigens. In het begin vonden ze het niet erg maar hij begon steeds meer haantjes gedrag te vertonen en heeft toen in een prive weide gestaan. Het is inmiddels helemaal over en hij staat alweer 3 jaar in de kudde, zonder haantjes gedrag, hij ontloopt zelfs alle anderen.

Wel heeft hij nog steeds de macht om binnen 2 minuten na binnenkomst in de wei minimaal 3 merries om hem heen te hebben en die wijken de rest van de dag niet meer van zijn zijde. Het is altijd Asterisco met daaromheen een groepje merries :P

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 10:48

Skessa, bedoel je mij? Rowan staat nu al 1,5jr in dezelfde groep. Daarvoor een jaar in een andere groep gestaan en daarvoor was het was wisselend vanwege mijn eigen verhuizing. :) Voorlopig blijft ie in de ruinengroep waar ie nu in is.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 10:49

De mijne staat met mijn merrie in de wei.
Als ze hengstig is/wordt kan ik het eerder aan hem merken dan aan mijn merrie :').

Emita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-14 10:50

Skessa_ schreef:
Is het niet vervelend voor je paard als de samenstelling steeds wisselt? Ik vind stabiliteit toch wel fijn.

Ik heb een merrie, maar goed. Bij ons op stal zijn er ook gescheiden kuddes. Merries en Ruinen apart.
Vroeger stond alles gemend. Sinds de kuddes gescheiden staan is er veel meer rust in de groepen.

EDIT: ik weet niet of het op mij gericht was, maar goed.
Uuuuuhhhh.... Deze drie plekken verdeeld geweest over 2 jaar tijd. Daarnaast heb ik de kans niet gehad om ergens te blijven staan:
Hij stond eerst in een ruinenkudde van vier paarden op 2 hectare wei 500 meter van het strand, maar in de winter mochten ze daar niet blijven staan omdat ze het land kapot zouden trappen. Hij heeft hier 8 maanden gestaan.

Toe heb ik hem dus op een 24/7 buiten stal geplaatst in een eerst merriegroep. Na ongeveer 9/10 maanden kwamen daar ook nog twee ruinen bij te staan dus was het een gemengde groep. En twee maanden later bleek dat de stal ging sluiten omdat de gemeente de grond had opgekocht. Gelukkig kwam dat in de periode dat ik moest verhuizen voor mijn studie, dus had ik alvast een nieuwe plek voor hem gevonden bij de Utrechtse heuvelrug waar hij nu dus nog steeds staat: in een groep van 2 merries en 2 ruinen. En ja, hier mag hij in de winter blijven staan ;-)

Ik ga mijn paard EDIT;spelfouten niet onnodig verplaatsen, soms heb je geen andere keus.
Laatst bijgewerkt door Emita op 19-06-14 10:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Daniquebyoux

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 10:51

Mijn ruin is een twenter en staat met zijn hengsten broertjes in een gemengde kudde van hengsten en ruimen. Zijn papa (hengst) staat er ook bij net zoals wat andere ruinen. Is een heerlijke groep :)

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 10:57

Nee bedoelde meer dit:

Citaat:
Op dit moment staat hij overdag in een kudde van 2 merries en een andere ruin (totaal dus 2 merries 2 ruinen), en 's nachts staat hij met één merrie (overdag staan ze in het grote land en 's nachts op het kleine land. Als ze alle 4 op het kleine land staan dan krijgt mijn ruin wel ruzie met de andere ruin, dus daarom gaan ze 's nachts apart). Als de merries hengstig zijn dan gaan de ruinen en de merries apart en staat mijn paard dus bij de andere ruin. De andere ruin wordt namelijk ook vervelend van hengstige merries ;-)

De ene keer staat ie met dit paard, dan weer met die. Kunnen ze dan niet beter gewoon 2 aan 2 blijven staan?

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 11:00

Mijn 2 ruinen staan samen met mijn merrie en nog 2 merries. een van de ruinen heeft wel eens dekneigingen gehad, maar niet extreem en ieder jaar minder. De ruinen zijn veel speelser en kunnen dat goed bij elkaar vinden.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 11:02

Bij ons staan 4 paarden, 1 merrie en 3 ruinen.
Als ze hengstig is springt één van die ruinen er wel bovenop. Een andere ruin wil dan vooral graag met haar kroelen en met de 3e ruin is ze eigenlijk altijd wel vriendjes. Vooral in het begin waren dat jut en jul :+

Dat erbovenop springen is wel vervelend, maar met maar 1 merrie in de groep is het lastig te scheiden.

Emita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-14 11:04

Skessa_ schreef:
Nee bedoelde meer dit:

Citaat:
Op dit moment staat hij overdag in een kudde van 2 merries en een andere ruin (totaal dus 2 merries 2 ruinen), en 's nachts staat hij met één merrie (overdag staan ze in het grote land en 's nachts op het kleine land. Als ze alle 4 op het kleine land staan dan krijgt mijn ruin wel ruzie met de andere ruin, dus daarom gaan ze 's nachts apart). Als de merries hengstig zijn dan gaan de ruinen en de merries apart en staat mijn paard dus bij de andere ruin. De andere ruin wordt namelijk ook vervelend van hengstige merries ;-)

De ene keer staat ie met dit paard, dan weer met die. Kunnen ze dan niet beter gewoon 2 aan 2 blijven staan?

De merrie waar hij 's nachts bij staat is dezelfde als de merrie waar hij overdag in de groep mee staat. Het zijn dus geen verschillende kuddes, maar dezelfde kudde 's nachts in tweeën gedeeld :) En de twee weitjes staan naast elkaar dus ze hebben alsnog onderling contact met elkaar over het hek. En ik denk niet dat mijn paard daar last van heeft, nee. Daarnaast wil ik hem overdag gewoon met een ruin hebben staan zodat hij z'n energie eruit kan gooien tijdens het spelen.

amber_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 11:06

Mijn ruin staat altijd bij een merrie en het grappige is dat mijn ruin soms echt panisch wordt als de merrie bijvoorbeeld niet mee loopt naar de wei toe of als hij alleen de trailer op moet (eenmaal alleen op de bestemming aangekomen niks meer aan de hand hoor maar alleen het afscheid nemen) en de merrie geeft geen kik als hij ergens heen gaat of zij ergens heen moet en hij op stal moet blijven staan :')

ZiekieLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 11:08

Ik heb mijn 2 ruinen met 3 merries en 'n jong hengstje staan gaat prina! Kwpn ruin is zelfs tot zijn 7e hengst geweest en heeft +- 25 nakomelingen door natuurlijke dekking, is nu 13 en niks van te merken dat hij uberhaupt ooit hormonen heeft gehad haha

ChelseavdW

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 14:53

Mijn ruin staat momenteel tussen 2 merries, mr heeft al bij 1 merrie ook gestaan, bij andere ruinen etc :) hier wordt gewoon gekeken welke paarden best samen kunnen ;)