Biggenkruid

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

AnnaMoon

Re: Biggenkruid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-14 15:43

Oh, nu maak ik weer mensen bang? Nou wordt ie leuk! Ik probeer mensen ergens op attent te maken en kennelijk vertel ik de waarheid niet?!
En het was niet mijn weide het was de weide van de eigenaar van mijn vz paard.
En ja, het is goed bedoeld maar er wordt meteen gezegd dat ik het allemaal zo 100% weet, terwijl ik het vermoed en die DA het toch echt zei. Van een DA mag je toch aan nemen dat ie de waarheid spreekt! Ik probeer alleen, zoals ik nu al zovaak gezegd heb, mensen er attent op te maken dat ze hun weide goed in de gaten moeten houden omdat er giftige planten voor komen. Niet alleen dit plantje. Stom eigenlijk dat mensen zo'n discussie kunnen creëren over een stom klein plantje.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 15:53

Ik doe nog één poging, en dan hou ik er mee op:

Je zegt op je OP dat biggenkruid een gif bevat dat de zenuwen aantast. Dat is niet bekend. Er is mogelijk een mycotoxine in het spel, een gif dat door een schimmel wordt uitgescheiden. Er is geen enkel bewijs dat er een giftige stof in biggenkruid zelf zit. En ja, dat zou met de enkele gevallen die op het zuidelijk halfrond zijn gerapporteerd bekend moeten zijn. Sterker, als er iets over het algemeen al sinds de middeleeuwen en nog daarvoor bekend is, is welke planten giftig of juist geneeskrachtig zijn. Daar is veel van onze geneeskunde nl op gebaseerd.

Je beweert ook in je OP dat paarden aan biggenkruid verslaafd raken. Dat is al helemaal uit de lucht gegrepen.

Je VZ-paard is ingeslapen vanwege iets waarvan de DA niet wist wat het was. Jij trekt nu de conclusie dat het door biggenkruid kwam, omdat een Australische DA een case vertelt over een ezel, en je vindt dat een herkenbaar verhaal. Dat kan.

Maar, je hebt:
a) geen enkel bewijs dat er biggenkruid in de wei van je VZ-paard stond,
b) geen enkel bewijs dat dat paard dat ook gegeten heeft en
c) geen enkel bewijs dat je VZ-paard daadwerkelijk 'stringhalt' zou hebben gehad. Het dier zou net zo goed een geval van atypische myopathie geweest kunnen zijn. En by the way, heb je gevolgd hoe snel gestart is met onderzoek daarnaar, hoe veel wetenschappelijk onderzoek daaraan gedaan is en hoe snel dat ter beschikking kwam? Is er ook maar iets vergelijkbaars bekend voor biggenkruid?

Op basis van al die bij elkaar geraapte zaken, trek jij de keiharde conclusie dat biggenkruid dodelijk voor paarden is. Dat moet je en kun je niet doen.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 15:58

TS, het probleem is niet dat je mensen probeert te waarschuwen. Het probleem is dat je schrijft dat in biggekruid een giftig stofje zit. En dat laatste is gewoon niet waar.

Ibbel, dank voor de achtergrondinfo. Ik was zelf ook meteen gaan googelen om uit te vinden of hetzelfde biggekruid in Australië voorkomt als bij ons en wilde daarna verder zoeken naar het vermeende giftige stofje, maar dat hoeft niet meer. Mijn excuses trouwens aan het biggekruid zelf, de wei die ik sinds 4 jaar heb stond er vol mee. Vorig jaar alles opnieuw laten inzaaien en elk geel ellendelingetje steek ik nu uit want hoe het op de rode lijst terecht kon komen is me een raadsel. Wat een fanatiek doorzaaiende troep is dat.

AnnaMoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-14 16:09

Weetje, als jullie het allemaal zo goed weten dan lezen jullie deze topic toch gewoon niet! Ik schrijf alleen wat ik weet en dit is wat ik weet. Wat je er zelf mee doet moet je ook zelf weten! Ik weet dit, en ik geloof het. Moet ik toch gewoon zelf weten! Jullie weten niet hoe het paard liep en hoe de wei eruit ziet, dus jullie kunnen ook niet oordelen of ik alles wel zo zeker weet. Dit paard heeft veel mee gemaakt afgelopen jaren en heeft veel onderzoeken gehad, veel massages en oseopathie behandelingen. Niks werkte, maar bleef wel altijd op dezelfde weide staan. Dit rot plantje staat daar! Dan is het toch logisch dat ik dit denk! Ik zeg niet dat hij het daardoor heeft gekregen ik zeg alleen dat ik het vermoed! Nee, ik probeer mensen niet bewust of onbewust bang te maken en heb dat ook duidelijk gemaakt om discussie te voorkomen maar kennelijk lezen mensen hier niet goed. Ik word gek hier, ik probeer mensen alleen op hun weide te wijzen en dat ze de weide goed moeten controleren op wat dan ook. Maar kennelijk wordt dat niet begrepen!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 16:09

Nog even uit een publicatie uit 2008, over Braziliaanse paarden:
Citaat:
The disease was experimentally reproduced in a feeding trial with one colt fed H. radicata from the suspect paddocks. Fresh H. radicata was fed to the experimental animal for 50 days at an average daily dosage of 9.8 kg.

Vrij vertaald: bij wijze van experiment is een jonge hengst 50 dagen lang gevoerd met bijna 10 kilo vers bigenkruid per dag, omdat er zieke paarden waren aangetroffen.

Citaat:
Initially, the plant was collected from the paddock where the clinical disease occurred and was fed for 19 consecutive days producing mild clinical signs.

Ze hebben eerst 19 dagen planten geoogst uit de percelen waar de zieke paarden waren. Dat veroorzaakte slechts milde symptomen

Citaat:
However, on days 20-23 fresh plant was collected from a neighboring farm where the disease had not been reported and fed to the colt at which time the colt appeared to recover.

Op dag 20 tot en met 23 hebben ze planten van elders gevoerd, waarop het hengstje weer beter leek te worden. Tussentijdse conclusie van mijzelf: de plant an sich kan dus nooit een giftige stof bevatten, anders zou het dier niet genezen terwijl het nog steeds biggenkruid gevoerd krijgt in grote hoeveelheden.

Citaat:
Therefore, plant collections from the original suspect paddock resumed and feeding trials continued with clinical signs reoccurring by day 36, and increasing in intensity from days 43-50 after which plant administration was stopped. Within 15 days after ending the feeding trial with H. radicata, the colt appeared to have recovered

Daarom zijn ze toch weer uit de 'besmette' paddock gaan voeren. 15 dagen na het stoppen van het voeren van biggenkruid was het hengstje weer genezen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 17:04

Maar AnnaMoon, dat weet je toch helemaal niet? De DA die bij jou verzorgpaard kwam heeft toch geen diagnose gesteld.

De manier waarop jij conclusies trekt, klopt gewoon niet. Stel ik heb vandaag hoofdpijn. overmorgen zie ik een documentaire over iemand met een hersentumor. Hoofdpijn is 1 van de symptomen. Kan ik dan concluderen dat ik een hersentumor heb? En moet ik nu iedereen waarschuwen want "als je hoofdpijn hebt, moet je naar de dokter want dan heb je een hersentumor".
Nee toch, klinkt belachelijk. Maar dat is net hetzelfde wat jij doet. Jij ziet jouw verzorgpaard, jij ziet dat ezeltje in de documentaire, beiden hebben toevallig 1 symptoom hetzelfde en hup, je trekt de conclusie dat jouw verzorgpaard hetzelfde heeft als de ezel én dat dat komt door het biggenkruid én dat biggenkruid giftig.
Wie zegt dat jouw paard niet een andere ziekte had die toevallig dezelfde kramperigheid in de achterbenen veroorzaakt, wie zegt dat dat door het biggenkruid komt en niet door een schimmel op het plantje of misschien zelfs een beestje dat op het plantje leeft of door een andere plantje dat in de buurt groeit of...?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 17:19

De bewering die TS doet is eigenlijk: gras is giftig voor paarden. Want van stressgras kunnen paarden hoefbevangen worden.

Gestresst biggenkruid (groeiend op onbemest, slecht onderhouden land, en dan ook nog pas als het kurkdroog is) kan misschien stringhalt veroorzaken. Niet meer en niet minder is aangetoond, en dan nog alleen in vitro op muizencellen.

Of die extreme droogte dan ook meteen die schimmelbesmetting in de hand werkt is niet aangetoond, of er onder die stressomstandigheden een stof in de plant zelf zit (wat iets anders is dan: de plant is giftig!), is eveneens niet aangetoond. (Zoals bij gras onder stress wel bekend is dat er verhoogd fructaan in zit)
En of die gestresste planten ook iets doen op paardencellen, is óók nog niet onderzocht.
En of gestresst biggenkruid überhaupt ooit onder Nederlandse weersomstandigheden kan optreden is ook niet bekend.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 17:57

Jeetje TS je bent nu wel heel erg aan het gillen, terwijl je gewoon hele nette kritiek krijgt waar niks mis mee is.
Je roept nu heel hard dat je het gelooft, het vermoed en wil waarschuwen voor giftige planten in het algemeen. Maar dan moet je dat ook in je openingspost zetten en dat staat er echt niet. Er staat heel stellig dat het giftig is, dat paarden verslaafd raken en bepaalde symptomen krijgen. En dat zijn dus echt conclusies die je niet kan trekken. Kan je boos worden als je daarop aangesproken wordt, maar het is nuttiger om eens kritisch naar je eigen berichten te kijken.
Jammergenoeg is het ook voor jouw verzorgpaard totaal niet zeker. Dat niks hielp en het dier in dezelfde wei stond, hoeft namelijk echt helemaal geen verband met elkaar te hebben. Dat is hetzelfde als zeggen dat je geen longkanker krijgt van roken, want opa van 95 rookt altijd en heeft het niet. Zo makkelijk zijn causale verbanden echt niet aan te tonen.
Het is heel nobel van je dat je eigenaren wil waarschuwen hoor, maar waarschuw dan wel voor reeele gevaren en niet voor hersenspinsels van jezelf....

AnnaMoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-14 19:19

Nee, ik zeg niet dat gras giftig is! Waarom zeggen jullie toch dingen die ik niet eens bedoel! Is het nou werkelijk zo lastig om gewoon goed te lezen?! :list:

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 19:27

Lees jij nou ook eens goed.

Jij zegt biggenkruid is giftig. Want van biggenkruid krijgen paarden stringhalt.
Ik zeg, dat is precies dezelfde kort-door-de-bocht redenatie als roepen: gras is giftig, want van gras worden paarden hoefbevangen. In beide gevallen gaat het nl om plantenstress, zowel bij het biggenkruid als bij gras.

Dus als gestresst biggenkruid volgens jou giftig is, is gestresst gras dat dus ook. Want van beide planten kunnen paarden onder bepaalde omstandigheden ziek worden.

En dan zie je meteen waarom jouw stellige bewering omtrent de giftigheid van biggenkruid niet klopt.

Tenminste, ik hóóp dat je nu met deze vergelijking begrijpt dat wat jij beweert niet correct is.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 19:37

Ik meng mij verder niet in de discussie, maar was toch even naar een afbeelding van dat plantje gaan kijken...en ow...mijn buuf zijn hele weide staat al jaren vol van dat soort bloempjes :oo
Zijn 2 friezen lijken mij op eerste zicht nog steeds ok...gelukkig maar !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 19:42

maura schreef:
TS, het probleem is niet dat je mensen probeert te waarschuwen. Het probleem is dat je schrijft dat in biggekruid een giftig stofje zit. En dat laatste is gewoon niet waar.

Ibbel, dank voor de achtergrondinfo. Ik was zelf ook meteen gaan googelen om uit te vinden of hetzelfde biggekruid in Australië voorkomt als bij ons en wilde daarna verder zoeken naar het vermeende giftige stofje, maar dat hoeft niet meer. Mijn excuses trouwens aan het biggekruid zelf, de wei die ik sinds 4 jaar heb stond er vol mee. Vorig jaar alles opnieuw laten inzaaien en elk geel ellendelingetje steek ik nu uit want hoe het op de rode lijst terecht kon komen is me een raadsel. Wat een fanatiek doorzaaiende troep is dat.

Off topic alhoewel?!
Heb je al eens dat gele tuig laten determineren??
Want als het inderdaad Biggie is = Rode lijst heeft u probleem :+
Afblijven is dan de boodschap

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 19:47

Als je wei hier mee volstaat is, dan is dit géén biggenkruid, maar havikskruid:
Afbeelding

En dat is dus wat anders dan:
Afbeelding

Wie dus van een afstandje denkt dat een wei vol gele bloemen een wei vol biggenkruid is, kan dus beter eerst even echt determineren wat er in werkelijkheid staat.
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 16-06-14 19:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 19:52

Ibbel schreef:
Als je wei hier mee volstaat is, dan is dit géén biggenkruid, maar havikskruid:
[ Afbeelding ]

Huh, die van mij is oranje????

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 19:55

Er zijn verschillende havikskruiden. Hieracium aurantiacum is het oranje havikskruid. Stijf havikskruid (H. laevigatum) komt veel vaker voor.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 19:55

Oke oke...ik kan ook mis zijn...ben geen echte plantenkenner :o Bij de buuf lijken de plantjes in elk geval erg op het biggenkruid ( ik bedoel dan de rozet en de stengels ook ) en wat mij opvalt is dat die bloempjes sluiten eens het begint te schemeren...bij regen komen ze zelfs niet open...Iemand een idee of dit dan havikskruid is ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 19:56

Yes, zag de lijst langskomen op Wiki ;)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 19:57

Meeste bloemen gaan niet open als het regent, en sluiten zich in het donker. Je zult echt de Heukels erbij moeten pakken om te determineren.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 19:59

Oke, thanks ! Ga ik even opsnorkelen ! :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 20:00

Ibbel schreef:
Meeste bloemen gaan niet open als het regent, en sluiten zich in het donker. Je zult echt de Heukels erbij moeten pakken om te determineren.

Daar gaat mijn boekenplank van krom staan :)

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 20:09

Morganlefay schreef:
maura schreef:

Off topic alhoewel?!
Heb je al eens dat gele tuig laten determineren??
Want als het inderdaad Biggie is = Rode lijst heeft u probleem :+
Afblijven is dan de boodschap

Laten determineren is niet nodig hoor, ik heb de Heukels.
En een probleem heb ik ook niet, want de rode lijst is iets anders dan de Flora- en faunawet en op die lijst komt biggenkruid niet voor. Het is dus niet verboden om biggenkruid (of dat nou de gewone, gladde of gevlekte variant is) te bestrijden.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 20:11

De gevlekte woont al niet meer in Nederland, voor zover ik weet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 20:12

Ibbel schreef:
De gevlekte woont al niet meer in Nederland, voor zover ik weet.

Ja, die is einde oefening

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 20:19

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 20:47

En om het leuk te maken bestaat er ook een gevlekt havikskruid. Die heb ik in mijn tuin staan :+