Estera schreef:PP overweeg ik nog steeds, maar dan wordt het met een pad van afgegrazen gras. Heb nu echt niet de middelen om 4x50 meter af te graven en te voorzien van zand. Dan kan ik net zo goed een bak aanleggen.
Dan krijg je geen PP maar een wei met een pad eromheen
En dat kan super werken, ook als je het pad niet freest of keert. Als je op het pad hooi aanbiedt op verschillende punten gaan je ponies dat echt wel eten. De truc is om ze het pad te laten gebruiken. Dus je moet ervoor zorgen dat er steeds iets is om naartoe te lopen. Dat kun je doen met hooinetten, waterbak, liksteen, takken, schaduw, noem maar op. Gewoon allemaal langs het pad verspreiden. Zo komen ze in beweging. En juist een pad is daarbij een ideale vorm, als je een bak aanlegt staan ze alsnog op een saai, vierkant stuk. Voor een pad is 3 meter de optimale breedte, zo zorg je ervoor dat ze willen blijven bewegen. Als je het breder maakt gaan ze "klonteren". Uiteraard maak je het pad rondom voerplaatsen wel wat breder.
Als je nu hooi/water/schaduw/zandpaddock allemaal op 1 plek hebt hoeven ze niet te lopen en groeien ze dicht. Als ze geen andere keus hebben dan in beweging komen gaan ze dat ook doen, en ik gok zomaar dat ze na een tijdje ondernemender en mentaal actiever gaan worden. Natuurlijk zullen ze in het begin het gras opvreten, en zullen ze elk hooinet wat ze vinden leegvreten om dan door te lopen naar het volgende. Maar een normaal, gezond paard zal zichzelf volproppen alleen belangrijk vinden als hij verder niet heel veel te doen heeft. Als ze de mogelijkheid krijgen om zelf te kiezen waar ze naartoe gaan (dus naar hooi, of naar water, of naar schaduw, of naar een rolplek) wordt voedsel minder een issue. Ze wennen er na een tijdje aan dat er altijd voer is, en dat er genoeg andere leuke dingen óók zijn. Paarden zijn graag actief. Aan jou om daar handig op in te spelen.
Ik merk het aan mijn eigen ruin: sinds een paar maanden staat hij niet meer op een track en hij is na die paar maanden al moddervet. Ook is het strookje gras wat de groep waar hij in staat er elke dag bij krijgt het hoogtepunt van de dag, met vervelend gedrag onderling als gevolg. Over een paar weken verhuist mijn ruin weer naar een weide met track. Ik kan niet wachten! Natuurlijk moet daar eerst een strook gras track worden maar dat gras wat daar uiteindelijk blijft staan is leuk voor de recreatie. Tot nu toe heb ik elk paard wat ik op een weide-met-track zie staan gewoon normaal hooi zien eten.