Mijn strijd tegen Jacobskruid

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ingrid_92

Re: Mijn strijd tegen Jacobskruid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 13:12

Dat is zo hoor, alleen moet het wel te doen zijn. De hoeveelheid die hier staat is niet tegenaan te werken. Ieder jaar probeer ik het wel hoor. En kom dan wel een eind met wat hulptroepen van kinderen die het graag doen in ruil voor een ponyritje :) maar dan nog blijft er een grote hoeveelheid staan. Momenteel heb ik ook liever geen kinderen in die wei i.v.m. de berenklauwen. Dat spul is nóg erger om weg te krijgen. We zetten er ieder jaar schapen op, die lusten het graag. Maar als de schapen weer een paar dagen weg zijn staan er zo weer plantjes van 20 cm hoog...

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 13:20

Ingrid ga er met een maaier over die het gras en de jacobsplanten opvangt. Hou het kort en over een tijdje is het zo goed als verdwenen. NIets doen werkt niet want dan zaait het zich verder uit en ben je verder van huis.

Lonan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 13:21

ik volg even, misschien komt er toch iemand met de gouden tip.

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 13:36

pien_2010 schreef:
Ingrid ga er met een maaier over die het gras en de jacobsplanten opvangt. Hou het kort en over een tijdje is het zo goed als verdwenen. NIets doen werkt niet want dan zaait het zich verder uit en ben je verder van huis.

Ga ik proberen te regelen. Nu je het idd zegt... die ene wei waar nu niks meer staat, die hebben we 3 jaar geleden ook gemaaid met de bosmaaier en daar staat nu voor het 2e jaar niks meer :)

Itamarka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-14 14:08

Heet water met zout mag je waarschijnlijk wel gebruiken? Maar dan moet je ze waarschijnlijk alsnog uitrekken. Weet nog niet of ze gans zullen vergaan, maar als je daarop moet wachten mogen je paarden echt een hele tijd niet op de wei.
Dat maaien durf ik echt niet proberen uit schrik dat er verdroogde blaadjes tussen het gras zouden geraken. Onze boer heeft helaas geen maaier die het maaisel (zeg je dat zo? :) ) opvangt. Moest ik er mijn paarden een jaar kunnen afhouden zou ik dat wel overwegen maar dat is helaas niet echt mogelijk. wel zeker het proberen waard als het er echt zoveel zijn.
Goede tip trouwens van te wachten tot het planten zijn en geen rozetten want die trekken inderdaad heel erg lastig met wortel en al uit!

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 14:32

Jacobskruid is geloof ik een twee jarige plant. Als je dus twee jaar lang volop maait voordat ze ijsvloer komen moeten ze dus inderdaad voor een groot deel verdwenen zijn.

Ik heb inmiddels de hele wei leeg van jacobskruid. Hier en daar nog wat kleine plantjes, maar ik wacht even tot die wat groter zijn voordat ik ze er uit trek.

cathijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 14:56

Wij zijn jaren geleden ook begonnen met de hand alles eruit trekken, geen succes.
Vier j geleden in het voorjaar een theelepel zout op de kroon van de plant en we zien ze het hele jaar niet. Aangezien we aan een natuurgebied zitten krijgen we ze elk jaar toch kado.
Maar met het zout werkt nier super.

Succes iedereen ermee

Kala

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 22:07

Itamarka schreef:
@ Kala: Wat is bitterzout? Het was gewoon keukenzout dat ik geprobeerd heb... Zonder warm water bleek het geen succes. er staan nog enkele blaadjes die weer heelgroen zijn en gans rechtop staan alsof ze willen zeggen 'iew weg van die vuile zoute grond!' :) Het zout met heet water bleek tot nu toe wel een succes! Dit plantje is helemaal verschrompeld. Ben nog wat aan het wachten om het uit te trekken en te kijken of de wortels er ook aan zijn. Laten staan en zien of het helemaal verteerd zou ook een optie zijn. Aja, ik draag zeker handschoenen! Hoewel het schijnt dat het een fabeltje is dat ze huidirritaties veroorzaken. Maar ik neem toch het zekere voor het onzekere :) En het trekt veel fijner met handschoenen :)

Bitterzout... Sja, Epsomzout wordt het ook wel genoemd. Het is magnesiumsulfaat. Ik lees wel vaker dat de combi bitterzout, azijn en water goed is tegen onkruid. Wie weet dat het ook goed tegen JKK helpt.

Mijn handen, en vooral de plekken waar ik mee gewerkt heb, waren toch echt gevoelig na het plukken. Bleek dat er een scheur in de rubberen handschoen zat, wat ik later pas ontdekte. Ik zou het zekere voor het onzekere nemen...

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 10:57

Heb je nog gekeken of de wortels ook dood gaan van het hete water met zout?

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 11:05

Bofix is nu ook niet meteen het strafste spul hoor.... Ik zou zeggen probeer eens met Round Up, dat doodt normaalgezien ALLES, maar ja, dan is je gras er ook aan... Tenzij je dat niet erg vindt en het aanpakt als totaalproject en je het dus ziet zitten om eens alles (te beginnen met een deel van de wei) kapot te spuiten en in het najaar opnieuw in te zaaien?
(ben normaalgezien niet voor de pesticiden, maar in sommige gevallen kan je gewoon niet anders)

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 11:24

Round up werkt niet tegen jakobskruiskruid :n

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 11:25

Nee? Da's nochtans heel straf spul... Maar ok dan, tot daar mijn (onnuttige) bijdrage :-)

Nema

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 11:27

Wat ook kan helpen tegen jacobskruiskruid is een korrel strooien die erg veel kalk bevat. Want deze plant kan amper groeien in een kalkrijke bodem.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 15:24

Wij gaan het middel Cirran nog proberen, nieuw product. :)

_CP

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 18:22

Ik steek ze ieder jaar met wortel en al uit, maar ze groeien gewoon weer terug op dezelfde plek.. Ik heb de strijd al opgegeven :( Dragen jullie bij het uittrekken van jacobskruid eigenlijk handschoenen? Volgens mij neemt je huid anders de giftige stoffen op..

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 18:38

Hier nog een Jacobskruid-trekker ! }> Lig mij al jaren suf te trekken op het grote weiland :') , dat ik het dit jaar maar eens laten sproeien heb met Bofix + ... nog ietsje, maar weet de naam niet meer...tot nu toe geen enkel onding te bespeuren op dat stuk ! Op de andere stukken trek ik ze nog altijd met de hand, maar ik ga dat heet water met zout eens proberen volgend jaar ! :j
Ik heb ooit eens een product uit Engeland gebruikt...kan goed zijn dat het die Barrier H was... was flink aan de prijs, maar mocht je enkel op het plantje zelf spuiten en na 2 dagen waren de plantjes dus wel piepedood.
Maaien helpt ook inderdaad....ene helft van het grote weiland wordt elk jaar 2x gemaaid omdat ik daar mijn trainingsparcours van gemaakt heb :D en daar groeit al beduidend veel minder dan vroeger.
Maar helaas ... helaas...hier ook dweilen met de kraan open, want buuf zijn ezeltjes staan in een met-gele-bloemen-bezaaide weide :( Dit moet voor ezels toch ook giftig zijn? Die beesten vreten daar al jaren van in de herfst.... %)

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 18:38

mirjamalvaro schreef:
Wij gaan het middel Cirran nog proberen, nieuw product. :)

Ah, interessant ! Waar kan je het kopen ?

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 18:39

Wij dragen handschoenen :j
Cirran gaan we toch niet gebruiken, moesten we een cursus voor volgen van zo'n 500 euro en dan ook nog eens meerdere keren per jaar terug komen voor presentaties etc. Euhmm nee dank je. :+

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 18:41

cathijn schreef:
Wij zijn jaren geleden ook begonnen met de hand alles eruit trekken, geen succes.
Vier j geleden in het voorjaar een theelepel zout op de kroon van de plant en we zien ze het hele jaar niet. Aangezien we aan een natuurgebied zitten krijgen we ze elk jaar toch kado.
Maar met het zout werkt nier super.

Succes iedereen ermee

Gewoon zout, niet vermengd met water ? Goeie tip ! Op het werk doet de tuinman het ook zo voor gewone onkruidjes die tussen de paden groeien en dat werkt ook echt, maar ik had gedacht dat dat voor jkk niet straf genoeg ging zijn....wel dus ! Jipiiiie ! Spaart mij ook het sleuren met water dan :=

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 18:43

mirjamalvaro schreef:
Wij dragen handschoenen :j
Cirran gaan we toch niet gebruiken, moesten we een cursus voor volgen van zo'n 500 euro en dan ook nog eens meerdere keren per jaar terug komen voor presentaties etc. Euhmm nee dank je. :+

Oeps.... :$ Loonwerkers of landbouwers kunnen het wel spuiten waarschijnlijk als ze het ook gebruiken voor hun eigen gewassen...

detos240

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 18:47

nanett35 schreef:
Het zijn verschrikkelijke planten! Ik trek ze ieder jaar gewoon met de hand uit de grond. Ik zou wel oppassen met vergif hoor, want te veel vergif is niet gezond voor de paarden!

Ze zijn alleen giftig als ze in hooi/kuil verwerkt worden. De planten zelf als ze in het land staan dan vinden de paarden/pony's ze niet lekker

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 18:50

detos240 schreef:
nanett35 schreef:
Het zijn verschrikkelijke planten! Ik trek ze ieder jaar gewoon met de hand uit de grond. Ik zou wel oppassen met vergif hoor, want te veel vergif is niet gezond voor de paarden!

Ze zijn alleen giftig als ze in hooi/kuil verwerkt worden. De planten zelf als ze in het land staan dan vinden de paarden/pony's ze niet lekker

Wel opletten in het najaar hoor, als dat spul uitgebloeid is en de stengels verdrogen...dan gaan ze naar binnen als zoete koek :P

_CP

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 18:55

detos240 schreef:
nanett35 schreef:

En als je wei gemaaid wordt moet je ook uitkijken, dan blijven die verdroogde stukjes plant makkelijk achter in het gras.

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 19:37

Pandora2 schreef:
detos240 schreef:

Wel opletten in het najaar hoor, als dat spul uitgebloeid is en de stengels verdrogen...dan gaan ze naar binnen als zoete koek :P

Wat ik begrepen heb is jkk in de herfst/winter niet meer giftig als ze uitgebloeid zijn, omdat het gif dan in de bodem trekt.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 20:28

Ingrid_92 schreef:
Wat ik begrepen heb is jkk in de herfst/winter niet meer giftig als ze uitgebloeid zijn, omdat het gif dan in de bodem trekt.

Echt ? :? Ik heb altijd gehoord dat het gedroogd ( in hooi of op het land ) even giftig is, maar dat de paarden het dan niet meer proeven en het lekker naar binnen werken...
Jeetje...dat zou mij wel een heel eindje trekken besparen := en verklaart misschien wel waarom die ezeltjes van de buuf er hier na jaren nog altijd fris en fruitig uitzien....