Stal van ijzer, veilig bij bliksem?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Airnt

Re: Stal van ijzer, veilig bij bliksem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 10:15

naja een kooi van faraday zorgt ervoor dat de velden door de kooi worden geleid en de stroom dan ook, maar als de bliksem inslaat kun je ook prima ernstige schade hebben van de explosie van de verhitte lucht, en daar geeft de kooi 0 bescherming tegen.

in denemarken is een jongen in harnas door de bliksem geraakt... niks kooi van faraday, die was gewoon dood.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 10:44

Tsja, je wil erg graag gelijk hebben he, een harnas...De standaard uitrusting om in een onweersbui in rond te lopen... :roll:

Het gaat in OP om een stalen inloopstal.
Ik ken een geval van een boer op een trekker die getroffen werd, het vernietigde alle 4 banden (explodeerden) maar de bestuurder was niet gewond.

We zijn het er echt wel overeens dat energie in andere vorm dan electriciteit een rol speelt bij blikseminslagen en dat met energie ontladingen van dergelijke grootte niet te spotten valt. Maar je anecdote is een 'freak accident'.

Ik neem ook niet aan dat de onfortuinlijke jongeman zich zo had uitgedost met bescherming tegen de bliksem in gedachten.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 18:51

Misschien is het een optie om rubberen staltegels in de stalen stal te leggen. Moeten ze wel met de neus van de wanden afblijven.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 18:54

bigone schreef:
Misschien is het een optie om rubberen staltegels in de stalen stal te leggen. Moeten ze wel met de neus van de wanden afblijven.

Ehm, nee. Zo werkt het dus niet.

chocoboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 18:59

ze zeggen wel is dat rubber bliksem afstotend is? als dat zo is kan je voor de zekerheid een rubberenband er tegen aanzetten. (het is maar een idee zonder zekerheid)

APCIII

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 20:13

chocoboy schreef:
ze zeggen wel is dat rubber bliksem afstotend is? als dat zo is kan je voor de zekerheid een rubberenband er tegen aanzetten. (het is maar een idee zonder zekerheid)

Bliksem afstoten is onmogelijk (nouja, zonder hele krachtige magnetische velden)

Zoals hierboven al vermeld, de kooi geleidt de stroom vanuit de "bliksemschicht" via het metalen geraamte/beplating van de schuilstal naar de grond.

Het hangt vervolgens heel sterk van de bodem(structuur) af hoe de stroom zich verder gedraagt in de bodem. (direct naar beneden diep de grond in, of als een plas water verspreiden over de grond)

Zo wordt geadviseerd om, als je je in het open veld bevindt, _niet_ languit op de grond te gaan liggen, maar gehurkt te gaan zitten met je benen tegen elkaar. Als de bliksem zich via de grond verspreidt, is er geen potentiaalverschil tussen je beide benen, en zal er geen stroom door jou heen gaan lopen.

Daarnaast is er natuurlijk nog het gevaar van een boom "in de buurt" die getroffen wordt. Door de hoge stroom die door de boomstam gaat, gaat het sap koken en explodeert de bast. De brokstukken worden dan alle kanten op geschoten. (of de hele boom splijt). Doordat de omringende lucht ook sterk verhit wordt (en dus met een knal uitzet - dat veroorzaakt dus de donder) wordt het er ook niet veiliger op.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 22:16

dan moet de ijzeren stal toch wel direct op de grond staan en niet zoals vele (en ook de stallen die hier ooit stonden) op stoeptegels...dus van de bodem af. Dan moet je ze aarden.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-14 22:21

De stal staat recht op de grond.

TTNB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 22:59

Waarom zet je er geen bliksemafleider op?

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-14 23:03

We hebben dat bekeken maar dat gaat eigenlijk niet omdat er redelijk wat takken boven hangen. We zijn dan ook tot de conclusie gekomen dat de kans eigenlijk toch klein is dat de bliksem er zou inslaan, dat die eerder op 1 van de bomen zou inslaan, moest het uberhaupt ooit gebeuren.

TTNB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 23:10

Oooh er staan bomen omheen? Dan zou ik mij niet zo'n zorgen maken als ik jou was :)
Het is niet dat bliksem eerder in ijzer zal slaan, zeker niet als er andere hogere punten omheen staan.

APCIII

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 22:22

Aphrodite87 schreef:
Oooh er staan bomen omheen? Dan zou ik mij niet zo'n zorgen maken als ik jou was :)
Het is niet dat bliksem eerder in ijzer zal slaan, zeker niet als er andere hogere punten omheen staan.

Ik kwam dit filmpje tegen... Let op hoeveel brokstukken van die boom op de parkeerplaats liggen, voor en na de klap.
Afbeelding

BarryPlopper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 22:29

Aphrodite87 schreef:

oke dit is een fabeltje, bliksem slaat niet automatisch in op het hoogste punt. Bliksem is elektriciteit en elektriciteit zoekt graag de route van de minste weerstand. Elektriciteit ziet geen verschil tussen een droge boom van 25meter of een stalen stal van 2 meter, Als de stal een lagere weerstand heeft dan de boom is de stal de pineut. Als jij er naast staat en hebt een lagere weerstand heb jij pech en de boom en stal geluk