Eigenaars zijn soms toch moeilijke mensen...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 11:41

Ik denk dat je er gewoon goede afspraken over moet maken. En als hulpje gebruikt worden .... je bent toch werknemer? Je werkt toch in dienst van hen? Ik vind de dingen die je moet doen niet raar of niet door de beugel kunnen hoor. Tja je wilt werken of niet ....

Ofwel spreek je af dat je op bepaalde dagen komt werken van x uur - x uur en vraagt hier gewoon een uurvergoeding voor. Dan is het aan de eigenaar wat voor werk je in die tijd moet doen.

De andere optie is om werkzaamheden en daar voor een vast bedrag af te spreken.

In beide gevallen is het aan te raden het duidelijk op papier te zetten. Heb je geen contract waar alle afspraken in staan?
Of is het zwart, krijg je dat bedrag handje contantje en draag je geen loonheffing af >;) ?

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 11:42

Voor 8 euro per uur met paarden bezig zijn.... Waar kan ik tekenen???
Beter als in dit stinkhol met die vieze zwarte troep bezig zijn (die ook nog eens niet gezond is voor je lijf)

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-14 11:44

linnie050 schreef:
Is er geen mededelingen bord waar wijzigingen op geschreven kunnen worden?

Of een groeps whatsapp aanmaken.
Beide hebben wij op stal.

Verder eens praten met de eigenaren wat er misschien veranderd kan worden.

ja, een memo bord hebben ze sinds enkele weken opgehangen. Toen ik daar een week-indeling had op gemaakt, kreeg ik direct verwijten waarom ik dat had gedaan. Toen dacht ik 'oke, laat ook maar'. Ik schrijf er soms wel een boodschap op, maar zij schrijven er nooit iets op. Het is ook vooral mevrouw dat de wijzigingen doet en dat de 'baas' is, maar zij is bijna nooit in stal en meneer is de ruiter...

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 11:46

Als je al jarenlange ervaring hebt op een internationale stal ben je dus waarschijnlijk geen 16/17 jarige die geconfronteerd wordt met andere verwachtingen van de eigenaars dan die van jezelf. Tja, dan is het toverwoord communicatie. Leg vast wat er wanneer van wie verwacht wordt en ook dat beide partijen zich daaraan houden.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 11:47

ikkebenhier schreef:
de afspraak in het begin was idd 8 euro per uur, om wat te komen helpen bij de verzorging van de paarden (omdat de mensen te weinig tijd hadden voor het aantal paarden dat ze hebben). Dat vond ik een mooi voorstel. Nu wordt ik eigenlijk gebruikt als stalhulpje dat alles moet doen en de ruiter moet enkel rijden.

Nu, dat van het geld vind ik niet het grootste probleem.
Het gaat mij vooral om het gedrag van de mensen: ik wordt gebeld door mevrouw en meneer over allerhande dingen (vaak zegt de ene iets, en wordt ik 30min later door de andere gebeld en is het verhaal totaal anders), de eigenaars komen nooit op het afgesproken tijdstip, alle managementsveranderingen zonder dat ze mij op de hoogte brengen en dan 'hoezo, hij heeft nog geen hooi gehad, of dat paard mag helemaal geen biet meer krijgen, ...'

Oh ja en ik ben 24

Doe je snel :D 8 maanden geleden was je nog 22 ;)

Maar heb je dan niet een contract waarin de werkzaamheden, je uurloon, werkdagen en werkuren beschreven staan?

En verder is het denk ik tijd om eens rond de tafel te gaan zitten. Duidelijke afspraken maken en pen en papier pakken om op te schrijven wat ieder paard moet/mag/niet mag.
Of vragen of de eigenaar het met krijt op een bordje aan de stal wilt melden als er iets verandert/moet/juist niet mag.
Communiceren is vaak de oplossing en zorgt vaak voor meer duidelijkheid bij alle partijen!
Laatst bijgewerkt door Vayo op 05-06-14 11:48, in het totaal 2 keer bewerkt

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 11:48

Tja.. Ik denk dat zij denken van wij betalen haar dus wij kunnen beslissen wat zij moet doen. En tja dat hoort nu eenmaal bij werken... Je kan wel aangeven dat het niet handig is zo maar ideaal zal het nooit worden daar denk ik :)

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 11:51

Jeetje, iedereen gaat maar door over dat 8,00 heel goed betaald is, maar daar gaat het toch niet om?!
Als men je dus 'goed' betaald, kunnen ze je maar behandelen hoe het hun goed dunkt!? Ik zou er ook van balen als ik net thuis kom en dan weer terug moet omdat ze toch nog even wat vergeten zijn... Dat ik in geen enkel overleg betrokken zou worden, maar er wél van mij verwacht word dat ik alles doe zoals zij besproken hebben...
Alleen kunnen wij hier geen oplossing voor bieden. TS zou er nog eens goed met de eigenaren over moeten praten. Veranderd er daarna niets, voor haarzelf bedenken of ze wel of niet wil blijven. Zo wel, dan neerleggen bij dat het gaat zoals het gaat, en anders op zoek naar een andere stal/eigenaar.

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-14 11:51

Oke, nog even voor de duidelijkheid...
Ik vind de vergoeding niet slecht (ik ken mensen die meer verdienen, maar dat maakt niet zo veel uit).
Ik heb hiervoor gestudeerd en werk al jaren met top paarden op een internationale stal. Deze mensen zijn amateur-ruiter (waar niks mis mee is, helemaal niet) maar ik stoor me een beetje aan hun gedrag.
Ik vind het leuk werk en de paarden zijn leuk.

In gesprek gaan zal ik wel doen als het echt uit de hand gaat lopen. Ik begrijp wel dat de mensen een fulltime baan hebben en dat ze het druk hebben, maar ik heb een beetje het gevoel dat ik maar alles moet oplossen als zij geen tijd of zin hebben. (oke ik wordt er voor betaald, maar ik verlies meer tijd en benzinekosten door op en af te rijden om 10min de paarden te gaan binnen zetten en ik moet dan ook mijn eigen paard vaak laten staan of later gaan). En als ik een dag niet kan komen of niet kan komen op het uur dat ze willen, proberen ze mijn uurschema te regelen zodat het voor hun past. Ook bv als er afgesproken werd dat ik tot 16u kon, dat ik vaak nog allemaal dingen moet gaan doen na 16u omdat ze geen tijd hebben...

Peppertree

Re: Eigenaars zijn soms toch moeilijke mensen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 11:53

Dan zou ik gewoon tegen ze zeggen dat je voor elke keer dat je op moet komen draven gewoon twee uur rekent. Ook als het voor 10 minuten is. Zou voor jou dan lonend zijn om op en neer te gaan en zij bellen je waarschijnlijk minder vaak.

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-14 11:54

Delphi schreef:
ikkebenhier schreef:
de afspraak in het begin was idd 8 euro per uur, om wat te komen helpen bij de verzorging van de paarden (omdat de mensen te weinig tijd hadden voor het aantal paarden dat ze hebben). Dat vond ik een mooi voorstel. Nu wordt ik eigenlijk gebruikt als stalhulpje dat alles moet doen en de ruiter moet enkel rijden.

Nu, dat van het geld vind ik niet het grootste probleem.
Het gaat mij vooral om het gedrag van de mensen: ik wordt gebeld door mevrouw en meneer over allerhande dingen (vaak zegt de ene iets, en wordt ik 30min later door de andere gebeld en is het verhaal totaal anders), de eigenaars komen nooit op het afgesproken tijdstip, alle managementsveranderingen zonder dat ze mij op de hoogte brengen en dan 'hoezo, hij heeft nog geen hooi gehad, of dat paard mag helemaal geen biet meer krijgen, ...'

Oh ja en ik ben 24

Doe je snel :D 8 maanden geleden was je nog 22 ;)

Maar heb je dan niet een contract waarin de werkzaamheden, je uurloon, werkdagen en werkuren beschreven staan?

En verder is het denk ik tijd om eens rond de tafel te gaan zitten. Duidelijke afspraken maken en pen en papier pakken om op te schrijven wat ieder paard moet/mag/niet mag.
Of vragen of de eigenaar het met krijt op een bordje aan de stal wilt melden als er iets verandert/moet/juist niet mag.
Communiceren is vaak de oplossing en zorgt vaak voor meer duidelijkheid bij alle partijen!

ik wordt bijna 24 (ben van '90). ja communicatie is een groot probleem. Er hangt een bord, maar niemand gebruikt het. Ik heb de indruk dat de communicatie tussen beiden ook niet alles is...

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-14 11:55

Peppertree schreef:
Dan zou ik gewoon tegen ze zeggen dat je voor elke keer dat je op moet komen draven gewoon twee uur rekent. Ook als het voor 10 minuten is. Zou voor jou dan lonend zijn om op en neer te gaan en zij bellen je waarschijnlijk minder vaak.

Dat is een goed idee. Dat kan ik zeker doen. bedankt voor de tip :-)

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 11:57

Je kan beter nu afspraken gaan maken en niet wachten tot het uit de hand is gelopen. Jij kan geen nee zeggen en de enige oplossing hier is: afspraken maken. Je kan hier wel door blijven jammeren, maar daar los je niks mee. Weglopen ervan (stoppen) los je ook niks mee op want bij een volgende baantje gebeurt het weer. Je moet je assertiever opstellen. Vaste tijden afspreken en dan het dan een keer uitloopt is geen probleem, maar niet meerdere keren heen en weer moeten rijden.

Nee = nee en blijkbaar geef jij te vaak toe. Dat is in mijn ogen je eigen schuld.

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 11:57

Je word er voor betaald, maar dat wil nog niet zeggen dat je als voetveeg mag worden behandeld. Ik word ook betaald voor mijn werk ben verzorgende bij thuiszorg maar als een cliënt mij vraagt om de wc te boenen ga ik dat niet doen...Wat jij wel moet doen is met je werkgever in gesprek gaan, en duidelijk zijn in wat je wel en wat je niet wilt. Zolang je dat niet doet zal er niets veranderen.

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-14 11:59

Kentaro schreef:
Jeetje, iedereen gaat maar door over dat 8,00 heel goed betaald is, maar daar gaat het toch niet om?!
Als men je dus 'goed' betaald, kunnen ze je maar behandelen hoe het hun goed dunkt!? Ik zou er ook van balen als ik net thuis kom en dan weer terug moet omdat ze toch nog even wat vergeten zijn... Dat ik in geen enkel overleg betrokken zou worden, maar er wél van mij verwacht word dat ik alles doe zoals zij besproken hebben...
Alleen kunnen wij hier geen oplossing voor bieden. TS zou er nog eens goed met de eigenaren over moeten praten. Veranderd er daarna niets, voor haarzelf bedenken of ze wel of niet wil blijven. Zo wel, dan neerleggen bij dat het gaat zoals het gaat, en anders op zoek naar een andere stal/eigenaar.

Dat bedoel ik. Laten we even stoppen over de vergoeding. Daar gaat het dus even niet meer om.
Ik vind het aan de andere kant ook moeilijk om bv geld te vragen om 10min de paarden te gaan eten geven. Dan denk ik eerder 'oh, ik was er maar 10 min. laat maar zitten'.

Misschien ben ik iets heel belangrijks vergeten zeggen. Ik heb niet gevraagd of ik bij hen mag gaan werken. Zij hebben aan mijn ouders gevraagd of ik niet bij hun kon gaan helpen want ze hadden te weinig tijd en ze konden niemand vinden en ze wisten dat ik al jaren met paarden bezig was. en eigenlijk heb ik het druk genoeg met school (tijdens schoolmaanden) en mijn eigen paard en dan nog helpen op de springstal waar mn paard gestald is. oke, het is een leuke bijverdienste maar ik denk dat zij mij veel meer nodig hebben dan ik hen nodig heb.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 12:01

Tja, als je ergens voor betaald wordt dan ben je de 'knecht' dus je vervelend voelen omdat je behandeld wordt als de 'knecht' is dan niet zo handig. Wel is het natuurlijk zo dat je, terecht, met respect behandeld wilt worden. Ik krijg namelijk de indruk dat dat is wat er scheelt. Mijn ervaring is dat je pas met respect behandeld wordt als je dat ook opeist, danwel door je houding (dus nonverbaal) danwel door helder en vriendelijk te communiceren.

Verder, als het je niet aanstaat moet je natuurlijk stoppen, als je het geld kan missen.. Ergens ontevreden aan de slag zijn terwijl je het inkomen eigenlijk niet nodig hebt is zonde van ieders tijd.

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-14 12:01

Rena100 schreef:
Je kan beter nu afspraken gaan maken en niet wachten tot het uit de hand is gelopen. Jij kan geen nee zeggen en de enige oplossing hier is: afspraken maken. Je kan hier wel door blijven jammeren, maar daar los je niks mee. Weglopen ervan (stoppen) los je ook niks mee op want bij een volgende baantje gebeurt het weer. Je moet je assertiever opstellen. Vaste tijden afspreken en dan het dan een keer uitloopt is geen probleem, maar niet meerdere keren heen en weer moeten rijden.

Nee = nee en blijkbaar geef jij te vaak toe. Dat is in mijn ogen je eigen schuld.

Daar heb je helemaal gelijk in. Ik durf niet nee zeggen omdat ik alleen het beste wil voor de paarden en om de eigenaars te helpen. maar helaas wordt dat vaak misbruikt...

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 12:04

Als dat zo is, wat je in je laatste post schrijft, dan kan je toch wel eens op je strepen gaan staan. Dat zij jou nodig hebben. Eisen stellen! Dat is echt niet zo moeilijk. Een gesprek aangaan waarin jij aangeeft dat je het niet fijn vindt dat je voor elk wissewasje op moet komen draven. Dus weer: afspraken maken. Pas dan kan het beter gaan...

Laat dit een goede oefening zijn voor later, als je ergens fulltime moet werken. Dan kan je echt niet altijd maar ja zeggen, assertief zijn is heel belangrijk anders zit je voor je 30ste thuis met een burnout. Succes!

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 12:04

Gewoon duidelijke afspraken maken, maak ook een taakplanning, werkrooster oid. Dan weet iedereen wat jij wanneer doet en komen er geen onverwachte dingen bij. Aan de andere kant, meer taken is ook weer meer inkomsten. Maar beter is dat om dat vantevoren te weten.

Wat een boel geld trouwens voor een baantje :-)

jolien72

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 12:08

Maak gewoon duidelijke afspraken en zet die samen op papier! Als je in de paarden dit loon krijgt mag je in je handen knijpen...Je wordt daar gewoon ingehuurd als stalhulp en daar is niks mis mee. Maar als zij jou betalen, snap ik best dat ze ook mogen bepalen wat je taken zijn mits dat overeenkomt met de afspraken die je hebt gemaakt. Maar laat ze wel duidelijk zijn over je taken en meerdere keren op komen draven per dag....dat mag natuurlijk niet!

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 12:09

Dat "belangrijke punt" wat je noemt, is helemaal niet belangrijk. Het maakt niks uit wie wie gevraagd heeft om daar te gaan werken. Je werkt er nu eenmaal, en ik zou er gewoon goede afspraken over maken. Jullie verwachten duidelijk allebei wat anders. Jij kunt geen nee zeggen, je draaft op zodra er gebeld wordt, en dan ga je zitten mekkeren. Die mensen bellen, jij komt braaf opdraven, dus waarom zouden ze de volgende keer niet bellen? Ga om de tafel met die mensen, geef duidelijk aan wat je wilt en kunt, en luister naar wat zij van je verwachten. Dan moeten jullie er best uit kunnen komen, anders kun je altijd nog stoppen. Als jij inderdaad jarenlang op een topstal met toppaarden gewerkt hebt,er voor gestudeerd hebt, groom was, kun je vast wel wat "beters" vinden.

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-14 12:12

DianneM schreef:
Gewoon duidelijke afspraken maken, maak ook een taakplanning, werkrooster oid. Dan weet iedereen wat jij wanneer doet en komen er geen onverwachte dingen bij. Aan de andere kant, meer taken is ook weer meer inkomsten. Maar beter is dat om dat vantevoren te weten.

Wat een boel geld trouwens voor een baantje :-)

Dat dacht ik dus ook. Op voorhand een planning maken, zo weet ik ook op voorhand wanneer ik moet komen en hoe lang ik er ongeveer zal zijn.
Maar het probleem is dat deze mensen constant van gedachten veranderen. Soms wel 3 keer op dezelfde dag. Daarom dat ik op het memo-bord ook een weekplanning had gemaakt ( de dagen van de week en de namen van de paarden), zo konden ze bv op voorhand plannen welke dagen ze welke paarden konden rijden en welke dagen ik welke paarden moest longeren of dergelijke. Maar daar kreeg ik dus afkeurende commentaar voor. Op de stal waar mijn paard staat hebben we dit trouwens ook en het werkt super handig. zo weet iedereen wat er wanneer met welk paard moet gebeuren.
Maar hier werkt het dus niet. Wat ik spijtig vind. want soms staat er een paard al een uur opgezadeld, wanneer ze beseffen dat ze toch geen tijd of zin hebben om te rijden, waardoor ik het paard terug kan afzadelen en/of kan gaan longeren of zo van die dingen. Of 3 keer van gedachten veranderen welk paard er op de weide moet/gereden wordt, ... Pff

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-14 12:16

GamblersCup schreef:
Dat "belangrijke punt" wat je noemt, is helemaal niet belangrijk. Het maakt niks uit wie wie gevraagd heeft om daar te gaan werken. Je werkt er nu eenmaal, en ik zou er gewoon goede afspraken over maken. Jullie verwachten duidelijk allebei wat anders. Jij kunt geen nee zeggen, je draaft op zodra er gebeld wordt, en dan ga je zitten mekkeren. Die mensen bellen, jij komt braaf opdraven, dus waarom zouden ze de volgende keer niet bellen? Ga om de tafel met die mensen, geef duidelijk aan wat je wilt en kunt, en luister naar wat zij van je verwachten. Dan moeten jullie er best uit kunnen komen, anders kun je altijd nog stoppen. Als jij inderdaad jarenlang op een topstal met toppaarden gewerkt hebt,er voor gestudeerd hebt, groom was, kun je vast wel wat "beters" vinden.

Klopt.
Maar ik ben veel te goed voor iedereen. (ik denk dat ik eens een assertiviteitscursus ofzo zal moeten volgen). Ik weet dat deze mensen mijn hulp goed kunnen gebruiken. Want ze konden al die jaren niemand vinden (zeker niemand die dichtbij woont en dezelfde ervaring heeft als ik). Maar deze mensen kunnen zo goed op je inspelen en beinvloeden. Ik denk dat ik vanaf september er mee zal stoppen, want vorig schooljaar was het echt veel te druk om dit te doen in combinatie met mijn eigen paard en mijn school. Ik zat er soms tot na 12 s nachts :o

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 12:18

Dan zeg je toch 'nee'! Zijn maar drie letters :P

Serieus, als zij niet mee willen werken aan een planning dan weiger je dat. Zeg je heel vriendelijk. 'ik wil jullie graag helpen, jullie zijn aardig de paarden zijn leuk en het bevalt me. Maar! Ik heb een druk leven en moet overzicht maken voor mezelf dus ik WIL werken met een plan bord. Ik zou het fijn vinden als jullie meedenken over de invulling en een beetje flexibel wil ik altijd zijn, veranderingen een week van te voren opgeschreven bijvoorbeeld is redelijk, maar verder ga ik me er aan houden. Als jullie dat vervelend vinden vind ik dat heel jammer maar dit is de enige optie' . Vooral blijven glimlachen en vriendelijk blijven maar niet toegeven! Anders blijf je bezig..

sita12

Re: Eigenaars zijn soms toch moeilijke mensen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 12:23

uhhhh ik vind 8 euro per uur netto voor lichamelijk zwaar werk en een 24 jarige wel weinig!

voor lichamelijk zwaar werk( lees mesten etc) word normaal gesproken wel meer betaald zeker als 24 jarige.

buiten het feit dat je voor hun " personeel" bent natuurlijk, moet je hun ook gewoon als " bazen" behandelen en dus aangeven hoe of wat.
dus 1 x in jaar een evaluatie gesprek van beide kanten.
een duidelijk schema kwa voerbeleid en beweging.
Vaste werk tijden voor jou! met bijvoorbeeld 1 x in de 4 weken overwerk etc.

hebben ze buiten de afgesproken tijden nodig zullen ze ook gewoon overwerk moeten betalen.

dit klinkt heel hard, maar geloof me als je nu al in dat grijze gebied gaat zitten blijft het alleen maar verwarend

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-14 12:23

troi schreef:
Dan zeg je toch 'nee'! Zijn maar drie letters :P

Serieus, als zij niet mee willen werken aan een planning dan weiger je dat. Zeg je heel vriendelijk. 'ik wil jullie graag helpen, jullie zijn aardig de paarden zijn leuk en het bevalt me. Maar! Ik heb een druk leven en moet overzicht maken voor mezelf dus ik WIL werken met een plan bord. Ik zou het fijn vinden als jullie meedenken over de invulling en een beetje flexibel wil ik altijd zijn, veranderingen een week van te voren opgeschreven bijvoorbeeld is redelijk, maar verder ga ik me er aan houden. Als jullie dat vervelend vinden vind ik dat heel jammer maar dit is de enige optie' . Vooral blijven glimlachen en vriendelijk blijven maar niet toegeven! Anders blijf je bezig..

Toegeven is inderdaad mijn grootste fout |(
Ze gaan er maar van uit dat ik het elke keer oplos, want ze weten dat ze op mij kunnen rekenen.
1 keer had ik s morgens afgezegd omdat ik het echt niet haalde, maar ik merkte daarna dat ze daar niet goed gezind over waren. Maar ze zeiden niets omdat ze weten dat ze me nodig hebben...
Ik moet het echt eens gaan leren om niet meer toe te geven. Soms denk ik 'ik neem de telefoon niet op', maar ik kan dat niet doen. Ik weet het, ik doe het mijn eigen aan :o