Bonen (bij ruin/hengst) Hoe zien ze eruit?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 13:16

_Zsazsa_ schreef:
Alle veeartsen en hengstenhouders gebruiken betadine om de koker en penis schoon te maken.

Ik moet de eerste nog tegen komen die op een iets vieze verder gezonde RUIN betadine gebruikt.
Hengsten houden zichzelf schoon, wanneer daar iets aan te pas moet komen is het vaak ontstoken oid.

Dierenartsen? Zelfs bij ontstekingen liever niet.. Eerder antibiotica zalf oid. Alleen alsnze er echt niet omheen kunnen.

Tess_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 13:49

ikke schreef:
TeSs2411 schreef:
Hoe doen jullie dat dan als je paard het min of meer niet toe laat.
Ik ben de mijne al een tijdje aan het voorbereiden dat ik daar wil gaan schoonmaken. ( lees al een paar maanden ) Ik mag nu aan de buitenkant komen met mijn vingers, maar niet te lang anders gaat het beentje alweer omhoog. Dus tot nu toe nog geen succes...

Zoals met alles bij paarden is ook dit gewoon te oefenen tot ze het wel toelaten.

Ja dat snap ik :) Je hebt natuurlijk ook gevallen die het echt niet toelaten. Het ene paard kan met oefenen na een maand al rustig blijven staan terwijl een ander daar een jaar over doet. Het ging mij er meer om dat de koker toch schoongemaakt moet worden in die tussentijd en hoe mensen dat dan eventueel doen / deden.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 13:57

_Zsazsa_ schreef:
Alle veeartsen en hengstenhouders gebruiken betadine om de koker en penis schoon te maken.

Jaja... Nou als hengstenhouder kan ik toch zeggen dat ik GEEN Betadine gebruik! Dat is gewoon heel slecht.

nine1987

Re: Bonen (bij ruin/hengst) Hoe zien ze eruit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 14:07

Ik heb al een aantal ruinen gehad, echter nog nooit iets schoongemaakt en het zaakje kon altijd netjes uitschachten..

barnekip

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 14:22

Geen Betadine zou ik zeggen!

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 16:41

CKR schreef:
Marocje schreef:
Oeps, die is wel heel erg: ga je naar de drogist om glijmiddel voor je paard te halen :Y)

Maarre, ik lees verschillende dingen: geen olie, wel olijf olie. Geen babydoekjes, warm water, niet alleen water. Glijmiddel..

Volgens mij zit ik het veiligst met warm water en eventueel glijmiddel? Zonder toevoegingen op waterbasis dus..

Nee hoor, je hebt het ook bij de welkoop/boerenbond. Wordt ook wel bij bv koeien gebruikt.
Grote fles, voor 1.90 ofzo dacht ik

Nee idd, het was meer ff een vage gedachtengang: ik ben een beelddenker dus stelde me ff voor dat je in een drogist glijmiddel voor je paard gaat halen.. Maar natuurlijk gaat dat nooit zo: je vertelt een verkoper vrijwel nooit waar je iets voor gebruikt wat je halt, zou wat zijn zeg _O- .

Maar handig om te weten waar je het nog meer kan halen :j

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 17:01

Is idt iets dat bij elke ruin ontwikkeld of is dat paard specifiek. Ik heb de mijne nog nooit schoongemaakt. Schacht prima uit.

Mjelle_G

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 19:18

Marocje schreef:
Oeps, die is wel heel erg: ga je naar de drogist om glijmiddel voor je paard te halen

hahaha, ook mijn eerste gedachte! En omdat ik zo'n flapuit ben ook nog zeggen.. Is niet voor mij, maar voor mijn paard! _O-

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 19:28

Mjelle_G schreef:
Marocje schreef:
Oeps, die is wel heel erg: ga je naar de drogist om glijmiddel voor je paard te halen

hahaha, ook mijn eerste gedachte! En omdat ik zo'n flapuit ben ook nog zeggen.. Is niet voor mij, maar voor mijn paard! _O-

Dan krijg je waarschijnlijk helemaal al rare gezichten :') .

Ik had trouwens nog nooit van bonen gehoord. Bij mijn ruin haal ik regelmatig er een babydoekje door zijn koker heen en zet ik wel eens de slang van de wasplaatst er zachtjes op. Maar meer eigenlijk ook niet. Misschien ook maar eens kijken of hij een boon heeft. Al zal ik wel moeten oefenen, babydoekje is nu "ok" maar hij laat hem nogsteeds niet voor mij hangen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-14 22:35

callum schreef:
Is idt iets dat bij elke ruin ontwikkeld of is dat paard specifiek. Ik heb de mijne nog nooit schoongemaakt. Schacht prima uit.

Ik dacht tot voor een paar dagen ook dat mijn ruin er dus kennelijk geen last van krijgt, heb 'm nu 5 jaar en nog nooit eerder gaf hij aan dat ik de boel schoon moest maken. Maar nu gaat hij er gewoon voor staan: of ik effe wil krabben :') Vol goede moed was ik vandaag mét spullen naar stal gefietst, om er daar achter te komen dat ik toch nog wat vergeten was thuis. Dus morgen moet hij eraan geloven. Ik hoop dat hij goed meewerkt. Hij schacht prima uit, het lijkt alleen dus te jeuken. Mijn ruin is net 15 geworden.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 22:43

Heb voor mijn ruin toen de dierenarts ff gevraagt toen die er ook was voor een gebit, kreeg een fijne spuit zodat ik mijn werk kon doen.

baby olie, ooit eens op buik pony gesmeerd voor jeuk, volgende ochtend hele pony opgezwollen. Gebruikte de olie ook rond de ogen op wedstrijd/keuring.

evaac

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 22:58

Mijne laat zn zaakje netjes hangen als hij staat te zonnen of na t plassen, maar zodra ik er maar naar wijs is die weer weg. Op wat losse velletjes na, ziet alles er volgensmij keurig uit.
Zn zaakje uitspoelen met de tuinslang vind hij niet zo grappig. . Maarja ik kan t niet echt op n andere manier schoonmaken want dan komen die achterbeentjes omhoog. Ook na de tandartsverdoving liet hij m niet hangen als ik "keek". ..

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 23:09

Nee daar is weer een andere spuit voor toch, een waarbij die er gewoon uit zakt haha, ahhhh

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 23:26

Af en toe de tuinslang erin (2x per jaar ofzo), meer doe ik er niet aan en al zeker niet met allerlei vage middeltjes. Toen de mijne nog hengst was, had hij niet eens klontjes.. Ik vind het lijken om de rommel die bij merries tussen de uier zit..

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-14 23:56

Jij bedoelt denk ik die grijzige klonters Dianne. Dat kun je inderdaad gewoon goed zien zitten. Ik bedoelde bonen.

Tuinslang op stal heeft helaas alleen koud water. Voor naspoelen vind ik dat niet zo'n probleem (en paard heeft even niks te vinden :Y) ) maar om de boel los te weken denk ik dat ik toch liever warm water gebruik.

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 06:23

Heb het net even nagelezen in de link, maar ik heb hier eerlijk gezegd nog nooit van gehoord :oo dacht dat je die klonters bedoelde.. Moet ook zeggen dat ik nu voor het eerst een ruin heb. Lijkt me een pijnlijke bedoeling als die boon te groot wordt..

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 10:58

DianneM schreef:
Heb het net even nagelezen in de link, maar ik heb hier eerlijk gezegd nog nooit van gehoord :oo dacht dat je die klonters bedoelde.. Moet ook zeggen dat ik nu voor het eerst een ruin heb. Lijkt me een pijnlijke bedoeling als die boon te groot wordt..

als de boon te groot word kunnen ze niet meer plassen,dat is redelijk gevaarlijk ;)

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 11:52

Dat leek mij anatomisch gezien wel duidelijk ja :+

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 20:05

Ik kan er echt niet aankomen dan wordt hij heel boos. Kan het nu netaan ervoor schoonmaken. Zal hem maar een sgaan trainen dan. Waar zitten die dingen. Echt in zijn piemel of in zijn koker.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 20:10

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 20:30

die van mij was vandaag bij de tandarts. Tandarts is ook dierenarts. Door sedatie schacht paard uit, en toen checkte de tandarts/dierenarts gelijk of er bonen in zaten, en er kwam een witte joekel uit! Schrok er echt van dat dat zo groot kon zijn! Helaas niet op de foto gezet, want mn paard ging er op staan en de boon was toen geplet... Hj heeft er nooit last van gehad, altijd gewoon normaal geplast en uitgeschacht...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 20:23

"Bonen" kunnen wel zo groot als een tennisbal worden en ik ken een paard waarvan men dacht dat ie kreupel was en die zou naar de slacht gaan omdat niemand kon vinden waardoor die kreupel liep tót iemand op zoek ging naar 'de boon'. Het heeft het dier letterlijk het leven gered.

Bij het ene paard is het 3x per jaar nodig om te kontroleren, anderen 1x in 3 jaar.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-14 00:00

Nou, ik heb er één gevonden hoor. Doorsnede maar liefst anderhalve millimeter :Y) Dus dat kan niet zijn wat er dwars zat. Binnenkort maar eens verder graven, wie weet vind ik nog meer :9

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 12:53

Een boon hoeft niet alleen bij de plasopening te zitten, hij kan ook dieper in de ruimte zitten waarin de penis wordt opgetrokken.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 12:58

DubbelDun schreef:
Een boon hoeft niet alleen bij de plasopening te zitten, hij kan ook dieper in de ruimte zitten waarin de penis wordt opgetrokken.

Probleem met die boon bij de plasbuis is alleen dat hij voor een groter deel uit urinekristallen bestaat, waardoor ie harder (en hardnekkiger) is dan de overige vettigheid rondom de penis die veelal uit een combi van (huid)vet en vuil bestaat.