Opleiding natuurlijk bekapper in BE of NL?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 12:35

Ik weet niet hoe je erbij komt dat een traditioneel de hoeven bekapt voor ijzers? Die stand is echt niet zo anders hoor... Een goede smid bekapt de hoeven zodanig dat het paard er het beste mee loopt.

JustLaura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-14 12:37

Yvank_ schreef:
Ik weet niet hoe je erbij komt dat een traditioneel de hoeven bekapt voor ijzers? Die stand is echt niet zo anders hoor... Een goede smid bekapt de hoeven zodanig dat het paard er het beste mee loopt.

Kijk maar even op de site www.paardnatuurlijk.nl , deze heeft mij volledig overtuigd over waar ik al lang naar op zoek was.

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 12:37

Yvank_ schreef:

Eerlijk vind ik dit een voorbeeld van het extremisme dat mensen tegen naturalisme doet keren.
Terwijl beiden groepen (natuurlijk, traditioneel bekappen) net van elkaar kunnen leren.

Ts, hopelijk vind je een goede opleiding.

JustLaura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-14 12:39

Furrow schreef:
Yvank_ schreef:

Eerlijk vind ik dit een voorbeeld van het extremisme dat mensen tegen naturalisme doet keren.
Terwijl beiden groepen (natuurlijk, traditioneel bekappen) net van elkaar kunnen leren.

Ts, hopelijk vind je een goede opleiding.

Bedankt! Ben ik het zeker mee eens. Ik ben ik zelf zo overtuigd geraakt van het natuurlijk bekappen omdat ik met mijn eigen paard alle voordelen heb kunnen zien.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 12:39

JustLaura schreef:
De hoeven van een wild paard zien er volledig anders uit dan die van onze paarden. Een traditionele bekapper bekapt de hoeven om ze klaar te maken voor hoefijzers. Bij natuurlijk bekappen is de stand van de hoeven volledig anders, zelfs al draagt een traditioneel bekapt paard geen hoefijzers.
Fijn dat je uitleg vraagt trouwens.

Volgens mij ben je hierin verkeerd. Een tradioneel bekapper gaat de zool gaan uitdiepen als er een ijzer onder moet, doet hij dus niet als hij geen ijzers gaat plaatsen. Dan bekapt hij gewoon zodat de druk verdeelt wordt over de hele hoef. Ik begrijp wat je bedoelt met het typische hoefijzer bekappen, maar dat wordt dus in principe niet gedaan als er geen ijzer onder komt te staan.

Ik denk dat je een te idealistisch beeld hebt van het natuurlijk bekappen. Voor mij is het natuurlijk bekappen een leuke aanvulling op het tradionele bekappen. Zich meer gaan verdiepen in het hoefmechanisme van het wilde paard tov het door ons gehuisveste paard, maar het is voor mij allerminst een volwaardige hoefsmidt opleiding.
Laatst bijgewerkt door betadine op 28-05-14 12:41, in het totaal 1 keer bewerkt

JustLaura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-14 12:41

Bedankt voor uw aanvulling en ben het hier zelf ook in grote lijnen mee eens. :j

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 13:15

Een traditionele bekapt de hoeven niet om er even ijzers onder te zetten. Daarbij is dat natuurlijk helemaal niet zo 'natuurlijk'. Hoeven slijten af naar stand van de benen. Plus in het wild scheuren, brokkelen en splijten ze ook. Lijkt me niet dat een Nb'er dat doet bij hoeven. (het scheuren ed en het scheef afvijlen)

Ik denk dat je beter wat meer onderzoek had moeten doen naar het traditionele want het beeld wat jij hebt, daar is helemaal niks van waar!

Qwillion

Re: Opleiding natuurlijk bekapper in BE of NL?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 17:54

Natuurlijk bekappen versus Traditioneel blootvoets bekappen heeft maar eenkeld klein verschil, Het zit m eerders in de huisvesting en verzorging van de paardenhoef. Een paard wat op welke wijze dan ook bekapt is, gehouden wordt op verschillende ondergronden(hard en zacht) creeert een sterkere hoef. Een paard wat enkeld gehouden wordt op zachte ondergrond(Stal/weide en zandpaddock) heeft een minder slijtvaste en zachtere hoeven, de hoef wordt minder geprikkeld door groei naar slijtage proces.

naar wat ik in mijn ervaring heb mee gemaakt, is Natuurlijk bekappen echt geen meerwaarde dan Traditioneel bekappen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 03:17

YamaDeva schreef:
Mijn oude hoefsmid (AANHCP opgeleid) geeft trainingen in NL. Of deze even uitgebreid is als in Amerika weet ik niet, dan zou je hem even moeten contacten :D.
Hier de link: http://www.paddockparadise.eu/nl/educatie/opleiding-nhv.html

De opleiding is even uitgebreid als in Amerika en ook inhoudelijk hetzelfde maar wordt door Europese instructeurs gegeven, in het Engels. Je kunt ook in Europa stage lopen. Aan het programma van 2014 kun je niet meer meedoen helaas.

Arjan je vergeet één heel erg belangrijk verschil. Maar je kunt natuurlijk niet alles weten ;)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 04:17

En ja hoor, daar gaat de discussie tussen NB en TB weer....

Ts ik onderhoud zelf mn eigen paarden na het dien van de cursus van PN, eens per jaar laat ik het controleren door diegene waarbij ik ook de cursus heb gevolgd, zeer bekwame man. Toevallig gister hier geweest, hij heeft geen opleiding gedaan maar heeft jaren ervaring en heel veel theoretische kennis. Papiertje hoeft niets te zeggen. Weet dat er een 2 jarige opleiding NB is in Nederland. Ik zal eens even kijken of ik m gevonden krijg

Edit niet wat ik zocht maar deurne heeft een opleiding voor natuurlijk bekappen wat je een mbo niveau 2 diploma geeft http://www.vdrp.nl/tools/Persbericht.pdf

spotterick

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 04:49

Misschien een idee om de opleiding van traditionele bekappers te volgen en wat cursussen natuurlijk bekappen
dan kan je je klanten kring groter maken doordat je beide mogelijkheden kent
dan weet je heel veel over de hoeven, de ziektes die er bij kijken enzo, hoe je hoefzweren moet oplossen.
dan kan je uiteindelijk nog steeds natuurlijk uitvoeren, maar dan weet je wel alles om de hoeven heen.

JustLaura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-14 09:49

Zeer bedankt voor jullie antwoorden, hier ben ik wat mee!

Qwillion

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 11:34

Koper schreef:
YamaDeva schreef:
Mijn oude hoefsmid (AANHCP opgeleid) geeft trainingen in NL. Of deze even uitgebreid is als in Amerika weet ik niet, dan zou je hem even moeten contacten :D.
Hier de link: http://www.paddockparadise.eu/nl/educatie/opleiding-nhv.html

De opleiding is even uitgebreid als in Amerika en ook inhoudelijk hetzelfde maar wordt door Europese instructeurs gegeven, in het Engels. Je kunt ook in Europa stage lopen. Aan het programma van 2014 kun je niet meer meedoen helaas.

Arjan je vergeet één heel erg belangrijk verschil. Maar je kunt natuurlijk niet alles weten ;)

Wat mag dat belangrijke verschil zijn dan, de manier van bekappen of ??????

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 11:58

Ik zou eerst een 'echte' opleiding doen en daarna als aanvulling iets met natuurlijk bekappen. Ik denk dat je dan een stuk geloofwaardiger overkomt. En je krijgt ook wat van de andere kant mee, en ik ben ervan overtuigd dat dat nog wel eens van pas kan komen.

Staar je niet blind op die 'natuurlijke' hoef van wilde paarden. Dat ze er zo uit zien betekent niet dat ze het meest ideaal zijn voor elk paard. Misschien loopt zo'n paard eigenlijk ook liever op een ijzer, maarja, die groeien niet in de natuur :P . Je kan ze helaas niet vragen wat ze fijn vinden.

Mijn paard moest bijvoorbeeld perse laag op de hielen van natuurlijk bekappers, waardoor zijn platvoeten nog meer ruimte kregen om donald duck voet te worden zeg maar. Met struikelen en brak lopen als gevolg.
Mijn huidige hoefsmid doet het gewoon net iets anders en zorgt ervoor dat het zo lang mogelijk een normale voet blijft, en dan krijg je niet perse een ideale 'natuurgelijkende' voet nee, wél een waar het paard normaal mee kan lopen, zonder enorme platvoeten (het zal best bij het paard horen maar het beperkt hem wel) en geen problemen meer.

Vandaar dat ik denk dat het goed is je blik een beetje te verruimen, als je hier echt je beroep van wil maken ga je ook moeilijker voeten tegenkomen die je helemaal kan verknallen door de 'natuurlijke' regels strikt te willen blijven volgen. Ook zeker voeten waar het prima bij past hoor, maar out of the box denken is nooit verkeerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 12:07

Ik adviseer je om eerst de cursus traditioneel bekappen te gaan doen, bv Barneveld, dan daarna je veel inlezen met de kennis die je hebt opgedaan traditioneel, dan een dagcursus natuurlijk gaan doen, met ervaren bekappers meegaan, zelf blijven denken, blijven vragen, oefenen....en ten slotte je eigen visie volgen.

Goed bekappen is ook weten wat je doet en waarom....

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 12:11

Over het algemeen als je echt kiest voor natuurlijk bekappen (zoals TS) dan ben je al in het stukje '' regulier'' geweest en sta je daar niet echt meer open voor. Regulier hoefsmeden zijn er al genoeg, dat ligt niet in TS haar straatje (wat ze duidelijk aangeeft), waarom dat dan nog adviseren.

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 12:31

Dat staat toch in mijn bericht waarom, ik denk dat het in zoveel disciplines goed is om van veel kanten kennis te hebben. Er zijn altijd dingen die je toch goed kan gebruiken, daarbij heb je dan iig een echte opleiding gedaan bij (hopelijk) mensen die al jaren met paardenvoeten werken. Ik denk dat er zeker vraag is naar iemand die beide goed kan.

Ik zou zeker liever een 'natuurlijk bekapper' bij mijn paard hebben die ook een 'traditionele' goede! opleiding heeft gehad, dat laat in ieder geval zijn dat je open minded bent en problemen op verschillende manieren kan benaderen, daarbij hopelijk ook genoeg achtergrondkennis hebt.

Zowiezo denk ik niet dat er een gigantisch verschil (behalve het eventuele gebruik van ijzers) is hoor, de meeste traditionele bekappers die ik hun werk heb zien doen bekappen normale voeten hetzelfde als natuurlijk bekappers, bij bijzondere voeten kan de benadering wel heel anders zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 12:32

Omdat je gewoon moet weten waarom je dit of dat doet...

De meeste een dagscursussen NB geven te weinig kennis en inzicht...het is nl niet 1 principe en dat ene kunstje even bij alle paarden zo doen....

Ik heb beide cursussen gedaan en daar krijg je visie van...ik heb eerst Barneveld gedaan en die heeft mij een goede ondergrond gegeven.

Ik kan mij voorstellen dat men denkt, ach NB is makkelijker, kan je al aan de slag na 1 dag, ben ik meteen bekapper.....nou dan zit je dus volkomen fout....dan heb je geen idee en dat is nog link ook...

Die officiele NB school die nu in Nederland komt, interessant, maar die site is wel on overzichtelijk hoor, kan nergens een lesprogramma vinden, kosten, duur opleiding....leuke reklame, maar zegt mij nog niks...

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 13:07

Helicon heeft al vanaf 2012 een mbo 2 opleiding natuurlijk bekappen. Dat is dus niet alleen een dagcursus

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 14:06

Maartje1990 schreef:
Helicon heeft al vanaf 2012 een mbo 2 opleiding natuurlijk bekappen. Dat is dus niet alleen een dagcursus

En hoe kom je daarbij, alleen via een persberichtje? Die opleiding is afgeketst voordat hij van start kon gaan. Aangezien er veel stromingen zijn die allemaal een vorm van natuurlijk bekappen hebben en er geen grote gemene deler gevonden kon worden.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 19:15

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 19:24

ah via die site kom je ook op de site die ik eigenlijk zocht van hipposofia :j die heeft dus een 2 jarige opleiding natural balance wat volgens mij veel overeenkomt met natuurlijk bekappen, maar wel (af en toe) ijzers gebruiken.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 21:27

Maartje krijg ik nog antwoord op mijn vraag?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 21:54

Oh, overheen gelezen, nee, want zoals je kunt zien staat daar niets over het feit dat het een mbo 2 opleiding is of dat het in 2012 begonnen is. Ik heb dit van het ijslanderforum en dat was gewoon van helicon site. Ben wel benieuwd naar jouw bron dan :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 23:03

Iemand die die opleiding voor een deel zou gaan geven.