Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
paulinebes schreef:24/7 buiten winter en zomer, in vaste kudde, met natuurlijke beschutting en (ruim) voldoende ruwvoer.
Paarden zijn geen mensen en kunnen (indien gezond), prima tegen alle mogelijke weersomstandigheden (zeker hier in Nederland).
Een paard ervaart slecht weer, warmte en/of kou heel anders dan mensen; dus als jij het koud hebt door regen of wat dan ook, probeer dat dan vooral niet op je paard te projecteren om 'm vervolgens "lekker warm en comfortabel" in een stal van 4 bij 4 te zetten....Dat mensen denken dat paarden dat erg fijn vinden, heeft te maken hoe wij zelf warm/kou/regen ervaren en waar wij op dat moment behoefte aan hebben (lekker binnen bij de verwarming bijvoorbeeld) en heeft niets te maken met de belevingswereld van een paard.
Sjors schreef:Mijn paarden staan 24/7 buiten, ze hebben 3 stallen waar ze vanuit de wei zo in kunnen lopen (zelf kiezen)> net toen het regende, hagelde, onweerde, wind stonden ze gewoon buiten! Ze konden naar binnen als ze willen alleen dit hebben ze niet gedaan. Hier mee wil ik zeggen dat ze echt niet van suiker zijn en toch echt liever buiten staan dan binnen
Paarden zijn niet van suiker, hup naar buitenUiteraard wel als je paard helemaal gezond is!
DarkShines schreef:RianneH schreef:Bibberen is een natuurlijke reactie om warm te worden. Zolang het paard verder gezond is is dat geen probleem.
Dit vind ik altijd zo gemeen om te zeggen. Ik laat jou toch ook niet staan bibberen als je het koud hebt?! De werking en functie van bibberen is bij mens en dier is precies hetzelfde hoor. En je kan mij echt niet wijsmaken dat een paard zich heel prettig voelt op het moment dat al zijn spieren zich onwillekeurig samentrekken.
TS, ik zou het laten afhangen van het paard. Het ene paard geeft niks om flinke regen en hagelbuien terwijl een ander paard met 2 buitjes al met verkrampte spieren staat.