Deken af en dan weer op

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mona81

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 20:49

FriesWytske schreef:
Zou me eens gaan verdiepen. Want door te rillen houden ze zich dus warm. Maar doordat heel veel steeds maar dekens opdoen. Gaat een paard dus dat mechanisme steeds minder gebruiken. Omdat hij dat dus niet meer gewend is door de vele dekens die gebruikt worden.

Sorry, maar ik geloof hier eigenlijk niet zoveel van... Het werkt hetzelfde als bij alle andere dieren, net als wij mensen. Als ze rillen, hebben ze het koud, écht koud! Dat werkt toch bij alle diersoorten zo? (rillen van angt even buiten beschouwing gelaten). Een mens rilt ook zodat zijn spieren meer warmte afgeven, dan zou dat bij ons ook niet meer gebeuren omdat wij een jas aantrekken? Is toch niet logisch? :n

FleurVerona

Re: Deken af en dan weer op

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-14 22:14

Bedankt voor het advies allemaal! Ik lees dat meer mensen met veel regenval gewoon weer een regendeken opleggen dus ik heb hem eind van de middag ook maar gewoon weer opgelegd, het bleef maar regenen en het was ook niet bepaald warm. Morgenochtend gaat hij gewoon weer lekker af, mits het droog is dan en als het weer een keer een dag regent en de temperatuur is ernaar gaat hij gewoon weer op :)

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 07:09

Mijn haflinger is op leeftijd (26) en als het fors gaat regenen met deze temperaturen zorg ik ervoor dat hij of in de wei bij de schuilstal staat, dan kan hij zelf kiezen of hij wel of niet natregent. Of hij krijgt de regendeken op, als hij in de wei zonder schuilmogelijkheid staat.
Even rillen is niet heel erg, maar een uur (of langer) rillen levert verkrampte spieren op.
Bovendien merk ik dat hij nu hij op leeftijd is, veel sneller rilt en dys verkrampt.
Dat laat ik dus niet meer gebeuren, mijn paard hoeft er niet onder te lijden dat ik eigenlijk vindt dat hij geen watje is.

sanne1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 07:27

Ik ben heel benieuwd naar de leeftijd van je paard (misschien wel genoemd, dan heb ik er gewoon overheen gelezen).

Als je paard al regelmatig last heeft van hoesten, zou ik er misschien een DA naar laten kijken. Dit kan bijv. ook bronchitis zijn, in dat geval kan je het hoesten op een andere manier tegenhouden.
Mij is altijd verteld dat een deken op en dan weer af (ook een 0 grams) niet goed is.

Qua dikke vacht, ik sta op een stal met ongeveer 35 paarden of meer, verschillend van Shetlander tot KWPN, tinker, fries, haflinger, groninger, belgen. en alles verhaard nog steeds en gaat naar de zomervacht. Geen enkel paard heeft hier nog een dikke vacht, zelfs met temperaturen die veel wisselen.

baron2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 07:49

mijn pony staat ook gewoon zonder deken de dekens zijn zelfs al gewassen ... gister regende het hier ook erg hard en hij stond gewoon te genieten ff een vrisse bui over hem heen. ik laat hem daarom ook gewoon af hij kan zat zonder.

FleurVerona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-14 07:53

Ze is 12 en wat betreft dat hoesten, ze heeft het ieder jaar een bepaalde periode en daarna hoest ze de rest van het jaar nooit meer. Ze kreeg het nu weer toen ik de deken af had gehaald, vandaar dat ik dacht dat het misschien te maken had met kou vatten, omdat er in de wei soms nog wel een frisse wind staat. Mij word altijd verteld dat een mens ook wel eens hoest, dus dat er niks aan de hand is, maar ik zal even in de gaten houden hoe lang het deze keer duurt.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 07:59

Die van mij is ook niet waterproof maar wel weer kou proof. Alleen hoeft die geen regendeken op want hij rent (lees: volle rengalop) bij de eerste druppel naar de schuilstal. Waar hij als enige ook maar gebruik van maakt. De rest blijft buiten. Want ja waarom binnen staan als je eten kan?

xPearl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 09:55

Deken op, deken af, deken op, deken af enz is denk ik ook niet goed voor een paard. En de temperaturen zijn warm genoeg. Maar aangezien hij snel verkouden is, zou ik een regendeken met fleecevoering doen? Als t gaat regenen of hard gaat waaien. Denk dat dat de beste oplossing is.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 11:02

FleurVerona schreef:
Ze is 12 en wat betreft dat hoesten, ze heeft het ieder jaar een bepaalde periode en daarna hoest ze de rest van het jaar nooit meer. Ze kreeg het nu weer toen ik de deken af had gehaald, vandaar dat ik dacht dat het misschien te maken had met kou vatten, omdat er in de wei soms nog wel een frisse wind staat. Mij word altijd verteld dat een mens ook wel eens hoest, dus dat er niks aan de hand is, maar ik zal even in de gaten houden hoe lang het deze keer duurt.

Ze vatten geen kou door kou. Dat is een zwaar hardnekkige leugen, maar t heeft niets met elkaar te maken.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 11:13

Vjestagirl schreef:
Ze vatten geen kou door kou. Dat is een zwaar hardnekkige leugen, maar t heeft niets met elkaar te maken.

Kouvatten gebeurt ontstaat inderdaad door een virusinfectie.

Maar sterk wisselende temperaturen(in de nacht koud, overdag warm) maken wel dat je weerstand afneemt en dus vatbaarder bent voor de virusinfectie. Tel daar bij op de vochtige lucht waardoor virus deeltje makkelijker van het ene individu naar het andere kunnen gaan.

Het heeft er dus wel iets mee te maken en is de rede waarom in het najaar en voorjaar de meeste mensen en ook paarden verkouden zijn.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 11:19

NatasjavE schreef:
Vjestagirl schreef:

Kouvatten gebeurt ontstaat inderdaad door een virusinfectie.

Maar sterk wisselende temperaturen(in de nacht koud, overdag warm) maken wel dat je weerstand afneemt en dus vatbaarder bent voor de virusinfectie. Tel daar bij op de vochtige lucht waardoor virus deeltje makkelijker van het ene individu naar het andere kunnen gaan.

Het heeft er dus wel iets mee te maken en is de rede waarom in het najaar en voorjaar de meeste mensen en ook paarden verkouden zijn.

De reden dat de meeste mensen in het najaar verkouden worden is dat ze ineens weer allemaal bij elkaar kruipen in slecht geventileerde ruimtes waar de verwarming lekker hoog staat. Ideaal voor een virus om te overleven én te vermenigvuldigen. Ook overdragen gaat zo gemakkelijker

Hetzelfde geldt voor paarden, die gaan vaak van 24/7 buiten of overdag buiten en 's nachts binnen (vaak op grotere weilanden met meer ruimte en stallen waar deuren en ramen open gelaten worden), naar meerdere uren binnen, vaak gaan ze van het land af en kleinere paddocks op. Nachten worden langer dus de uurtjes buiten worden minder, staldeuren en ramen worden dichtgehouden tegen de kou. En ze staan daarmee langer en dichter op elkaar. En zo krijgt men besmettingen :)

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 19:38

hier op stal zijn er in elk geval 2 die je niet in de regen hoeft te laten staan.. langdurige regen.. die staan dan gewoon echt te rillen. die krijgen een regendeken op zodra het voorspeld word dat het gaat regenen of komen dan op stal.

ik heb ook weleens in al die jaren een paard binnen gezet die er normaal wel tegen kon maar toch stond te rillen omdat het opeens veel kouder was en maar bleef regenen.

marengolike

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 19:57

Hier ook mijn oudje met regendeken nu op overdag als hij buiten staat.
Ik haalde hem er om 6 uur vanaf, deken af want die was aan de buitenkant heel nat, en meneer stond te trillen van hier tot ginder.

De andere 2(jaarling en shet) staan gewoon zonder deken buiten.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 20:52

Hier vanavond de 0 grams op gelegd. Shet fjord en jaarling..ja jaarling. Ze staan dag en nacht buiten en zo worden ze niet koud.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 20:56

hier net wel een deken opgelegd, paard had het iets te koud, helaas geen regendeken meer liggen dus staat nu onder wat meer grams. morgen gelijk maar even een nieuw regendeken kopen.

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 22:26

Koud? Hier in het noorden is het nog 15 graden. Tenzij je paard al nat was? Alhoewel ik persoonlijk als dat het geval is geen deken meer op gooi.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 09:06

mijn pony waar ik het over heb is overigens 26 jaar dus een tikkie ouder al. en dat begin ik toch wel te merken.

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 09:23

Dan zou ik het ook op doen idd. Mijn oudje was net zo. :)

joke165

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 09:27

Heb nu ook een 0 grams regendeken op. Als het langdurig regent zoals nu, krijgt mijn paard het koud en begint te rillen. Als het alleen buien zijn waarbij ze tussendoor kunnen opdrogen, blijft hij wel zonder staan.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 21:16

sylva schreef:
Koud? Hier in het noorden is het nog 15 graden. Tenzij je paard al nat was? Alhoewel ik persoonlijk als dat het geval is geen deken meer op gooi.

ik heb er toch 2 die nat waren een zweetdeken met daar over een regendeken opgegooid..

binnen doen was geen optie, en zo laten staan ook niet, ik heb dat nog niet vaak meegemaakt eigenlijk.

ze waren wel opgedroogd en warm eronder uurtje later. en stonden niet meer te trillen gelukkig.

het is wel apart nu omdat het tussen door ook niet droog word. ze zijn gewoon drijfnat en koud.. :brr:

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 23:19

even tussen door, trillen wil niet zeggen dat het paard het koud heeft.

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 23:36

De mijne staat 24 uur buiten en heeft sinds dinsdagavond een regendeken op. Die gaat pas weer af als het ophoudt met non stop regenen. Het is hier vandaag niet warmer geweest dan 14 graden met 3bft en non stop regen. Ik wil toch wel voorkomen dat ze heel stijf wordt...

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 03:42

StalNollie schreef:
even tussen door, trillen wil niet zeggen dat het paard het koud heeft.

Dat is dus niet waar. Hij trilt omdat hij het koud heeft en daarmee weer warm wordt.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 04:07

xTweetyx schreef:
ik ben ook iemand die deken op, deken af doet. komt natuurlijk ook door het rare weer hier in Nederland.

Ik ook, mijn ruin heeft regelmatig 1 of 2 dagen een deken op. Dan heb ik het over een ongevoerde regendeken. Hij draagt dat ding bij aanhoudende regen + kou en/of wind. Bij gewoon een bui krijgt hij 'm niet op, en als het niet koud is ook niet. Hij staat nu bloot.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 10:22

FleurVerona schreef:
Hallo allemaal!

Ik heb mijn paard nu een week/anderhalve week zonder deken staan, maar nu gaat het als het goed is morgen bij ons zo ongeveer de hele dag regenen en is het max 18/19 graden, wat ik niet warm vind zonder zon en met regen. Dus nu vroeg ik mij af, zijn er mensen die dan gewoon weer een dagje hun deken op leggen of vinden jullie dat onzin. M'n paard hoest snel en ik heb altijd het gevoel dat het ermee te maken heeft dat ze dan kou heeft gevat, dus ik zorg ervoor dat ze het zo min mogelijk koud heeft (en ik heb geen zin in een dikke vacht vanwege het rijden) en heb dan ook altijd dekens om totdat het te warm is, maar vanaf een bepaalde temperatuur wil ik toch dat ze zonder deken staat omdat dat ook fijner voor haar is. Dus ik vroeg mij af hoe jullie dit met een dag regen doen met die temperaturen, deken om of niet en gewoon niet aanstellen. Het gaat trouwens om een 0 grams regendeken zonder fleece en ze staat overdag buiten (in de wei of in de paddock) en 's nachts binnen.

Bedankt alvast!

Krijg haast medelijden met het paard. Enig idee hoe warm het is geweest de laatste 2 maanden en dan stond je paard nog onder een deken.

We maken er echt mietjes van op deze manier met dek op dek af . Maar goed de veeartsen varen er wel bij.
Ik moest de mijne scheren (een deel dan) begin april omdat zijn vacht zo dik was dat hij s'ochtends om 10 uur al helemaal bezweet uit de wei kwam. Staan nu zonder deken , dan rillen ze maar een beetje dan verbranden ze weer wat vetjes waarvan er toch altijd teveel van opzit.