Een paard met een glanzend vacht een gezond paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 22:08

Cassidy schreef:
listiglistje schreef:
Ik zou ook niet teveel naar cijfertjes, lijstjes en onderzoeken kijken, maar naar het paard zelf.

Ik kan een heel stuk met je meegaan bij je argument dat je naar het paard dient te kijken. Maar als je het artikel in de OS doorneemt, staat daar toch duidelijk in dat je niet alleen naar het plaatje kunt kijken.

daarmee bedoel ik ook het innerlijke en mentale aspect Cassidy....

je voelt gewoon als je paard beter in zijn vel zit, meer uithoudingsvermogen heeft,
meer souplesse en kracht in zijn lijf en bv het werk makkelijker oppakt.
Voer kan daar nl heel veel verschil in maken....

Dat de buitenkant mooi is en glimt is alleen maar mooi meegenomen

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 22:09

De meeste toegevoegde omega3 in brok is zo weinig dat het niet tot nauwelijks effect heeft.

Even heel kort door de bocht gezegd is omega6 ontstekingsbevorderend en omega3 ontstekingsremmend. Omega 3 halen paarden van oorsprong uit gras. Maar in NL is er per jaar eigenlijk maar 1 maand dat het gras voldoende omega3 bevat. Dit gecombineerd met over het algemeen weinig weidegang en veel omega6 in de brok zorgt voor problemen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-14 22:12

Kala schreef:
En ja, je moet absoluut naar je dier kijken, maar je hoeft het wiel niet zelf uit te vinden. Er wordt een hoop uitgezocht en dat helpt wel bij de juiste keuzes maken te koppelen aan dat wat je bij je paard ziet.

Mee eens, er wordt een hoop voor je uitgezocht. Maar er zijn genoeg mensen die denken dat een scheut zonnebloemolie (want goedkoop) voldoende is om een paard te laten glimmen. Ga maar even zoeken op Bokt.

Wipher

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 22:14

Ik bedoel ook niet dat een paard alleen gezond is als het appeltjes krijgt, zeker niet :) En natuurlijk is er ook geen garantie dat een paard met appeltjes per se gezond is.

Ik vertelde alleen wat bij onze paardjes zo is, dat had ik er misschien bij moeten vertellen...
Wij merken gewoon "verschil" als er appeltjes aanwezig zijn. Happy horses!

Cassidy

Re: Een paard met een glanzend vacht een gezond paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-14 22:15

En er zijn er genoeg die zich blindstaren op een glimmend paard, dit bereiken door goedkope zonnebloemolie en niet verder kijken.

Younique

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 22:18

wij gebruiken zelf meestal zonnebloemolie... Is goed voor de vacht en helpt tegen zandkoliek

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 22:19

listiglistje schreef:
Goed voer erin en olierijk voeren, dan gaan ze wel glimmen!!! Is ook nog een super voor het uithoudingsvermogen :)

Ik voer een mix van Equifyt sport+ een olierijke musli, mais-lijnzaadbrok, 6 granen-mix en daarover een scheut zonnebloemolie en een scheut NAF Energ

Het resultaat mag er zijn, zowel fysiek als mentaal, hij zit echt kiplekker in zijn vel!

[ Afbeelding ]

Prachtige foto.

Ik geef olie voor de energie, het uithoudingsvermogen. Maar nu ik dit topic heb gezien ga ik toch even goed na of ie niet teveel omega 6 en 9 krijgt in verhouding met omega 3.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 22:21

Hier leven ze op hooi, wat gras en lijnzaadbrok...glimmen ook als een spiegeltje :j

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-14 22:22

Ik gaf voorheen Lijnzaadolie, enkele keer Omega 3-6-9. Ga na dit artikel ook even kijken wat ik in het vervolg bijgeef.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-14 22:24

listiglistje schreef:
daarmee bedoel ik ook het innerlijke en mentale aspect Cassidy....

Mentaal aspect bereik je niet alleen door voer maar ook werk. Als het paard voldoende eten krijgt, dan is het al snel goed. Aan de mens om te beslissen wat je geeft en hoe je het werk varieert.

Yinthee
Amadeus <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 22:28

Vraag me dan wel af hoe het met de voor geproduceerde omega 3-6-9 olie mixen zit? (omega gold v/d paardendrogist, NAF, primeval, etc..)
Op de meeste staat geen verhouding aangegeven. Kun je daar dan gewoon van uit gaan dat dit juist is? Of dus niet?
Laatst bijgewerkt door Yinthee op 26-05-14 22:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Kala

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 22:29

Cassidy schreef:
Mee eens, er wordt een hoop voor je uitgezocht. Maar er zijn genoeg mensen die denken dat een scheut zonnebloemolie (want goedkoop) voldoende is om een paard te laten glimmen. Ga maar even zoeken op Bokt.

Dat bedoel ik dus met dat combineren. Kijken naar je paard EN lezen wat er is uitgezocht. Veel mensen voeren iets, omdat iedereen het doet. Zonnebloemolie is daar geen uitzondering in.

Voor de vitamine E kun je veel beter (koudgeperste!) tarwekiemolie geven. Zit veel meer vit. E in. Voor de omega's hoef je niet zo nodig zonnebloemolie te geven. ;)

Yinthee schreef:
Vraag me dan wel af hoe het met de voor geproduceerde omega 3-6-9 olie mixen zit? (omega gold v/d paardendrogist, NAF, primeval..)
Op de meeste staat geen verhouding aangegeven. Kun je daar dan gewoon van uit gaan dat dit juist is? Of dus niet?

Dan zul je zelf even moeten uitzoeken wat er per type olie in zit. Ik ben nooit zo gelukkig met dat soort mixen, want er zit 9 van de 10x soja olie in. Ik ben sowieso geen fan van soja. Plus ik weet niet welke hoeveelheid van welke olie ze erin hebben gedaan. Wat vooraan staat, zit er wel het meeste in, maar dan?
Laatst bijgewerkt door Kala op 26-05-14 22:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-14 22:32

JMH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 15:00

In de meeste oliën en brok zit betrekkelijk weinig omega 3 en juist een overschot aan omega 6 wat ontstekingsbevorderend werkt. Vandaar dat ik ook weinig snap van de omega 3-6-9 mixen. Daarnaast zijn inderdaad de meeste omega-3 supplementen op basis van lijnzaad of alfalinoleen, dit zet niet tot nauwelijks aan tenzij je het in hele grote hoeveelheden wilt toevoegen maar dan wordt het weer duur en onsmakelijk voor het paard.

Ik geef zowel mijn merrie als ruin Effektri omega-3 en tot nu toe ben ik super te spreken! Ze glimmen als nooit te voren en hebben ook veel energie zonder er heet van te worden. Verschil is dat het op basis van levertraan is, hele samenstelling staat op hun site en op de fles dus ik weet exact wat ik voer!

roombolletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 15:14

Oke, ik snap het nog niet helemaal. Maar mijn pony glanst mooi en krijgt geen extra brok of voer. Hij krijgt alleen gras en hooi. Kan ik hier uit op maken dat hij niet persé gezond is? Of is dat alleen als je olie bij 'voert'?

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 15:16

roombolletje schreef:
Oke, ik snap het nog niet helemaal. Maar mijn pony glanst mooi en krijgt geen extra brok of voer. Hij krijgt alleen gras en hooi. Kan ik hier uit op maken dat hij niet persé gezond is? Of is dat alleen als je olie bij 'voert'?

Krijgt je pony gras? Dan zou het inderdaad kunnen dat hij niet per se gezond is, maar het gras gewoon erg vet is.

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 15:26

Interessant ik volg. Wij gaven die van ons zonnebloem olie maar op dit moment alleen lijnzaad. Is wel de moeite waard om goed uit te zoeken!

roombolletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 15:29

Geryon schreef:
roombolletje schreef:

Krijgt je pony gras? Dan zou het inderdaad kunnen dat hij niet per se gezond is, maar het gras gewoon erg vet is.

Hij krijgt inderdaad gras. Dan zal dat het wel wezen :Y) :Y)

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 22:51

Maeike79 schreef:
In de meeste oliën en brok zit betrekkelijk weinig omega 3 en juist een overschot aan omega 6 wat ontstekingsbevorderend werkt. Vandaar dat ik ook weinig snap van de omega 3-6-9 mixen. Daarnaast zijn inderdaad de meeste omega-3 supplementen op basis van lijnzaad of alfalinoleen, dit zet niet tot nauwelijks aan tenzij je het in hele grote hoeveelheden wilt toevoegen maar dan wordt het weer duur en onsmakelijk voor het paard.

Ik geef zowel mijn merrie als ruin Effektri omega-3 en tot nu toe ben ik super te spreken! Ze glimmen als nooit te voren en hebben ook veel energie zonder er heet van te worden. Verschil is dat het op basis van levertraan is, hele samenstelling staat op hun site en op de fles dus ik weet exact wat ik voer!

Wat bedoel je, dat je weinig snapt van die 3-6-9 mixen? Ik kan me wel voorstellen dat ze niet veel toevoegen als je al brok oid voert met teveel omega 6.
Maar zou het dan hetzelfde verhaal zijn als je een vitaminebrokje voert en verder niet/weinig krachtvoer? Ik geef juist olie bij omdat het niet in mijn krachtvoer zit (welk krachtvoer? :+ )

En vandaag nog getwijfeld tussen lijnzaad olie en 3-6-9 mix...

Als ze verder hooi en/of kuil krijgen en overdag wat sprietjes gras plukken... verder vitaminekorrel, handje brok, wat kruiden en een handje compact gras. Maakt het dan veel uit welke van de twee olieën ik voer?

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 09:36

Ik ben echt heel stellig vóór een glimmende vacht én appeltjes. want dat is een teken dat ze gezond zijn. Vraag me niet door welke bestanddelen datdan komt, volgens mij is het een combi van veel dingen (dus niet alleen eten, maar ook voldoende beweging, etc).

Gelukkig hoef ik verder niks bij te voeren voor glimmende vachten. Een aantal poetsbeurten in de week.
Wat wel helpt is eerst even met een rosborstel(zoon rubbere) de moddervlekken etc weghalen. dan met een grote vrij harder borstel en tegelijk (aan je andere hand) met een zachte borstel. Ik moet zeggen dat ze daar echt a la minut gaan glimmen. en natuurlijk daarna meteen rollen als je ze laat lopen, maar dat maakt me niet uit(tenzij ik wil gaan rijden, kan ik overnieuw beginnen:P).
Paarden krijgen hele dag gras. En als ze savonds op stal gaan krijgen ze een klein schepje brokken(sportbrok) en 2 handjes musli(van pavo) en een heel klein schepje knoflook(tegen de beestjes en heb het idee dat ze dat lekker vinden)..

Verder geen olie etc.