Schaduw creëren in de wei, hoe?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

PreHungaro

Re: Schaduw creëren in de wei, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 13:23

Maar je geeft dus aan dat je eigenlijk niet echt de moeite wilt doen voor een schuilplaats voor je paard?
Geloof me wij hadden dit afdak in anderhalf uur gezet en binnen een uur afgebroken en weer opnieuw opgebouwd op de andere wei. Als je de palen diep genoeg graaft is dit ook enorm stevig en kun me het dus laten staan.

Muiz
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 13:27

Je kan dat idee van de partytent best doen, maar je moet dan de palen ingraven zodat je geen scheerlijnen hoeft te spannen
Laatst bijgewerkt door Muiz op 21-05-14 13:42, in het totaal 1 keer bewerkt

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 13:33

Of het paard op het heetst van de dag lekker binnen zetten en 's avonds weer naar buiten!
Alle ideeën die hier gegeven worden doet ts niet aan mee.Paard word hondsberoerd in de hitte,haal het dier dan binnen!
Dát kost enkel wat moeite. ;)

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 13:37

ik heb een tijdje een partytent in de wei gehad, mijn merrie ging er toen ook echt onderstaan, ik kreeg wel de indruk dat het hielp. Ik had de poten aan de palen van de omheining gebonden, maar helaas is hij bij een windvlaag toch omgeklapt en stukgegaan.

Zo'n deken klinkt ook wel als een goede optie.

Muiz
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 13:41

funnyhorses schreef:
Of het paard op het heetst van de dag lekker binnen zetten en 's avonds weer naar buiten!
Alle ideeën die hier gegeven worden doet ts niet aan mee. Paard word hondsberoerd in de hitte,haal het dier dan binnen!

Sinds wanneer word er voor andere mensen bepaald wat ze doen? Sorry hoor, maar komt zeer arrogant over...

Doen wat je t beste vindt TS!

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 13:49

kitlover schreef:
funnyhorses schreef:
Alle ideeën die hier gegeven worden doet ts niet aan mee. Paard word hondsberoerd in de hitte,haal het dier dan binnen!

Sinds wanneer word er voor andere mensen bepaald wat ze doen? Sorry hoor, maar komt zeer arrogant over...

Doen wat je t beste vindt TS!

Waarom arrogant?
Ze vraagt om een idee,heel veel ideeën zijn gegeven maar niks kan of mag.
Dan is er nog 1 optie,paard gewoon lekker naar binnen halen op het heetst van de dag!
Dat is het nadeel als je gebruik maakt van pensionstalling,dan kun je idd niet zomaar iets gaan bouwen dus tja wat moeten we dan nog aanraden he? :)

CP5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-14 12:02

Ik vind dat sommige mensen hier best mogen lezen.. Het paard gaat ál naar binnen met de hitte en in de nacht naar buiten maar als de zon 's morgens al op komt kan het vrij warm zijn dus ik wil ik haar schaduw bieden.

Dat ik niks doe met adviezen is niet waar, maar ik kan moeilijk tegen jullie zeggen dat ik het doe als ik ook nog een pensionhouder heb waar ik eerst mee moet overleggen.

Ook ben ik aan het kijken voor een reflecterende deken, maar ook dit moet ik even overleggen met mijn ouders om financiele kwestie.

Dat ik niet al jullie ideeën kan gebruiken, kunnen sommige misschien persoonlijk opvatten of iets dergelijks maar ik heb nou eenmaal niet de gelegenheid van eigen weide, dus ik zal alles moeten overleggen.
En ik snap de pensionhouder ook, als iedereen dingen in de weide begint te zetten is het voor hem ook niet leuk meer.
Idee van dit topic was meer om te kijken hoe jullie iets doen, en wat mogelijk is voor op mijn eigen stal.
Als het aan mij lag, had ik van alles willen bouwen voor mijn paard maar dat kan nu eenmaal niet.

Hoop op jullie begrip

CP5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-14 12:04

Kitlover, je verteld dat jij de palen had ingegraven, was dat een succes? Bleef hij stevig staan?

Juval, ik hoop dat mijn merrie, met wat ik dan ook kan maken er ook zo'n gebruik van maakt!

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 12:16

Er zijn toch ook van die spandoeken die helemaal de hype zijn op het moment. Driehoekige doeken voor de zon. Misschien kan je 1 of 2 van de doeken spannen met een aantal palen? Ik denk namelijk dat de gemiddelde partytent wel erg broeierig is in de zomer...

CP5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-14 10:07

Ik ga vanmiddag naar verschillen bouwmarkten om te kijken wat daar de mogelijkheden zijn met palen etc, ook heb ik met iemand contact via marktplaats voor een reflecterende deken en heb ik maandag een afspraak staan met een paardenscheerder omdat mijn paard niet heel goed door de vacht wilt komen en het nu onzettend warm al voor haar is. Waarschijnlijk scheren we haar niet helemaal maar een patroon.

ik laat jullie weten hoe het geworden is!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 10:23

@cynthia: als je iets wilt bouwen wat je ook makkelijk weg kunt halen is het misschien een idee om met ingegraven buizen te werken.
Bijv. je graaft 4 buizen van bijv. 10 cm doorsnee in met een diepte van ong 80 cm. Je koopt ook meteen doppen om deze buizen af te sluiten.
In deze ingegraven buizen zet je de palen voor de schaduwplek en bevestigt een stuk schaduwdoek tussen de palen. Als je dit met ringen, schroefogen en haken doet haal je dit er ook zo weer af.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 13:15

AronenLoutje schreef:
Zou ze echt een paar uur in dat schaduwplekje gaan staan als het zo heet is? Mijn paarden blijven lekker dooreten maar staan echt wel te zweten met deze temperaturen dus die gaan op het heetst van de dag naar binnen en einde dag als de schaduw op het land komt weer buiten. Als ze me aan zien komen s'middags komen ze ook allemaal gelijk naar het hek als het te warm is, normaal niet dus ik weet wel zeker dat het binnen zetten op prijs wordt gesteld. Ben benieuwd naar de andere ideeen die voorbij komen. Heeft je paard overigens ook een vliegendek oid op?

Mijn haflinger met als favo bezigheid eten kan ik op zonnige dagen uittekenen in de schaduw onder de appelboom, hij zoekt die schaduw echt absoluut op als het warm is!

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 15:24

DubbelDun schreef:
@cynthia: als je iets wilt bouwen wat je ook makkelijk weg kunt halen is het misschien een idee om met ingegraven buizen te werken.
Bijv. je graaft 4 buizen van bijv. 10 cm doorsnee in met een diepte van ong 80 cm. Je koopt ook meteen doppen om deze buizen af te sluiten.
In deze ingegraven buizen zet je de palen voor de schaduwplek en bevestigt een stuk schaduwdoek tussen de palen. Als je dit met ringen, schroefogen en haken doet haal je dit er ook zo weer af.

Dit lijkt me echt een super goed idee, snel opgezet en zo weer weggehaald :)

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 21:27

cynthia5 schreef:
Zo, wat een oplossingen al!!

Grote palen in de grond slaan etc, is voor mij echt geen oplossing. Het moet iets zijn wat ook zo weer weg te halen valt aangezien de paarden ook wel eens van weiland gewisseld worden, en die paarden de boel wel afbreken ben ik bang.
Dat bomen planten niet iets is wat ik mag doen vind ik niet erg, het is een erg oude fries en verwacht niet dat ze 30 word, het is altijd al een flink zorgenkindje geweest.

Er werd ook gevraagd of ze voor die paar uur in de schaduw zou staan; mijn paard eet niet al door, maar een paar uurtjes en dan gaat ze ergens op rust staan dutten. Dat dutten doet ze meer, dan dat ze werkelijk eet. Ik geloof dat ze al gauw '' vol '' zit, of dat gevoel kwijt. Dus in die tijd dat ze dut, wil ik eigenlijk iets voor haar maken dat ze in ieder geval de kans heeft in de schaduw te staan of ze dat werkelijk gaat doen is dan ook maar de vraag. Ze staat gelukkig altijd op één vaste plek en daar wil ik ook iets voor haar maken.

Die zon reflecterende vliegendeken, houden jullie die de hele dag op? Ook 's nachts?
En krijgen ze het daar juist niet warmer van? Ik kan hem namelijk niet elke dag op en af doen en ik ben bang dat nog eerder de kaboutertjes dat gaan doen dan mijn pensionhouder :')

Die Electrolyten wou ik eigenlijk bijvoeren bij de basisbrok en muesli slobber wat ze krijgt, dus niet alleen dat los als subliment.

Dat schaduw doek zou ik ook kunnen proberen! Maar dat moet je zeker ook met palen in de grond slaan?

Bedankt alvast voor de ideeën!!

De electrolyten zijn ook bedoeld als aanvulling maar moet je alleen geven als je paard een tekort heeft.
Maar zweet jou paard dan extreem veel?

amaniblauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 23:14

Staan er palen om de wei? Wij hadden vorig jaar in een hoek een tarp opgezet. Die hadden we aan tentstokken aan de omheining vast gemaakt (en buiten de wei met haringen verankerd.) De shetten kwamen al schuilen voor de zon toen we nog bezig waren met experimenteren.

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 20:10

Amaniblauw: heb je daar misschien een foto van? Ik ben erg benieuwd

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 20:42

Ben ook even aan het rond neuzen om van de zomer schaduw te kunnen creëren voor mijn Shet.
Het punt is namelijk dat hij 's zomers naar Texel gaat en als het daar dan flink waait, ben ik benieuwd of zo'n tarp dat kan hebben.
Mensen ervaring met veel wind bij een tarp? En hoe hangen jullie het op? Zijn omheining bestaat uit schrikdraad en houtenpalen.

Ts, ik weet niet of je dat al doet, maar misschien kan je haar een witte deken om doen zodat zij de warmte iig niet vast houdt?

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 23:07

Een simpele tijdelijke oplossing zou idd zijn een of twee tarpen ophangen aan wat palen. Als je deze goed strak doet (dus dat de tarp niet hangt) zul je waarschijnlijk weinig last hebben van de wind. Het kan nog wel klapperen, dus pony/paard moet er redelijk bomproof voor zijn.
Echter vind ik de foto van pagina 1 een betere oplossing en is ook nog permanent. Gaat ook niet zo snel kapot.

Hanna98

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 23:27

Laatst bijgewerkt door Hanna98 op 24-05-14 23:33, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 23:31

Die bouwhekken hebben boven- en onderop behoorlijk gemene punten. Daar zou ik geen paard bij in de buurt willen hebben. Verder zijn de mazen zo hoog dat als een paard er een trap tegen geeft dat zijn hoef er door gaat, want zo dik zijn die staafjes ook weer niet.
Afbeelding

Hanna98

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 23:35

ik weet niet wat voor omheining je hebt? want dan zou je die bouwhekken achter de omheining kunnen zetten.

CP5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-14 23:54

Sorry dat ik even niet gereageerd heb!
Ontzettend druk geweest met voorbereiding op mijn examens!

Wat hebben jullie allemaal super goede ideeën!
Dubbeldun, vind jouw idee super! Wil ik morgen even met mijn vader overleggen! Ben zelf niet zo handig maar vast dat hij dit zou kunnen maken ook fijn dat je het zo weer weg kan halen!

AaronYve, mijn paard vind ik juist niet erg zweten. Ik kreeg een mail van de dierenarts die dit mij aangeraden heeft. Ook met uitleg erbij, dat het paard juist meer kon zweten waardoor het beestje ook afkoelt.

Wij hebben een vrij gewone omheining, er staan om de zoveel meter palen in de grond, met gewoon paardenlint. Ik weet niet of jullie een idee hebben wat ik bedoel? Ik weet niet hoe ik het lint anders moet noemen..

Even over die bouwhekken, mijn paard vertoont in de zomer trekjes van Narcolepsie en valt daarbij soms ook om, zou het heel gevaarlijk zijn als ze daar tegen aan valt? Nu ik daar aan denk, is een tent misschien ook wel geen goed idee.. Heel lastig! Want als die bouwhekken wel veilig genoeg zijn, kan ik daar natuurlijk ook schaduw doeken op hangen! Heb ik een combinatie van ideeën!!

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 16:31

Wel vreemd hoor die uitleg, nog nooit van gehoord.
Meer zweten door electrolyten kan ik ook nergens terug vinden, ben geen da maar wat is daar de reden dan voor?

See more at: http://www.voervergelijk.nl/column/64/n ... dl6Gw.dpuf

http://www.anky.nl/home/?p=altijdalwillenweten&i=28

Paarden kunnen zich beter weren tegen koude dan tegen de hitte. Als ze buiten lopen bij warm weer zorg dan dat ze een plekje in de schaduw kunnen opzoeken. Als je dat niet kunt organiseren kun je ook het paard overdag op stal laten en ‘s nachts buiten zetten. Natuurlijk dient je paard altijd vers drinkwater ter beschikking te hebben.

Paarden die niet werken hebben eigenlijk geen elektrolyten nodig, al is een liksteen wel aan te raden. Keukenzout is in veel rantsoenen aan de krappe kant. Als paarden werken, en veel zweten verliezen ze veel elektrolyten. Dit kun je aanvullen met supplementen. Overleg goed met je dierenarts hoe je dit moet doen. Als je dagelijks elektrolyten toevoegt leer je het paard meer elektrolyten uit te scheiden via de nier. Dus de toevoeging moet passen bij het, naar verwachting, extra verlies. En als er weinig extra verlies is, is een supplement niet nodig.

Peter W.C.M. van Oijen
Dierenarts
Erkend Keuringsdierenarts Paard
http://www.equipepaarden.nl/vraag-archief.php

Misschien nog eens navragen?
Ik denk dat in jou geval een schaduwplek gewoon het beste is. :)

CP5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-14 18:36

Aaronyve, super bedankt voor je uitleg! Ik denk dat ik dat dan helemaal niet nodig heb. Heb mijn paard wel eens een liksteen gegeven en dat laat ze zo jaar in en uit liggen. Ook als er een ander paard al aangelikt heeft dus ik denk dat ze het dan niet nodig heeft. Qua voer wat ze krijgt zal ze ook het nodige binnen krijgen dus misschien vandaar wel.

Ik loop al erg lang op deze stal, en sinds ik een eigen paard heb is de pensionhouder erg moeilijk.
Zeer bemoeizuchtig, misschien omdat ik jong ben maar overleg altijd alles met DA en m'n paardenmoeder.
Vandaar de beslissing om ergens anders een stal te zoeken, waar ze wel de beschutting heeft etc.
Als mijn paard, Silke op een andere stal staat wil ik graag nog een foto uploaden hoe ze lekker ( hoop ik) onder de bomen staat in de schaduw en met warm weer naar binnen gaat zoals het nu ook gaat.
Dit zijn natuurlijk niet de enige redenen waarom ik weg ga, maar ik wil niemand zwart maken dus dat leg ik ook niet open en bloot neer. Vandaag is de beslissing definitief gevallen, vandaar dat ik eerst nog op zoek was naar ideeën om dat gedeelte op te lossen..

Ik ga jullie ideeën zeker op mijn ''oude'' stal achterlaten, wie weet heeft iemand daar nog wat aan.
En wie weet heb ik alsnog wat aan ideeën die jullie me gegeven hebben!

Nogmaals heel erg bedankt!!

Hanna98

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 19:41

cynthia5 schreef:
Sorry dat ik even niet gereageerd heb!
Ontzettend druk geweest met voorbereiding op mijn examens!

Wat hebben jullie allemaal super goede ideeën!
Dubbeldun, vind jouw idee super! Wil ik morgen even met mijn vader overleggen! Ben zelf niet zo handig maar vast dat hij dit zou kunnen maken ook fijn dat je het zo weer weg kan halen!

AaronYve, mijn paard vind ik juist niet erg zweten. Ik kreeg een mail van de dierenarts die dit mij aangeraden heeft. Ook met uitleg erbij, dat het paard juist meer kon zweten waardoor het beestje ook afkoelt.

Wij hebben een vrij gewone omheining, er staan om de zoveel meter palen in de grond, met gewoon paardenlint. Ik weet niet of jullie een idee hebben wat ik bedoel? Ik weet niet hoe ik het lint anders moet noemen..

Ik denk dat in dat geval een bouwhek misschien niet zo'n goed idee is nee.
Even over die bouwhekken, mijn paard vertoont in de zomer trekjes van Narcolepsie en valt daarbij soms ook om, zou het heel gevaarlijk zijn als ze daar tegen aan valt? Nu ik daar aan denk, is een tent misschien ook wel geen goed idee.. Heel lastig! Want als die bouwhekken wel veilig genoeg zijn, kan ik daar natuurlijk ook schaduw doeken op hangen! Heb ik een combinatie van ideeën!!

ik denk dat in dat geval een bouwhek net niet stevig genoeg is idd.