Wat moet ik doen? Fries met chronische mok/mijt

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 11:39

NikkiTazz schreef:
NikkiTazz schreef:
o en veel knoflook voeren in de zomer, houd de vliegen en dazen ook op afstand... voor zover ik het weet is mijt OOK met voeding te verminderen, maar ook daar zijn goedjes voor.

Knofloop is geen goede tip.. Schijnt giftig te zijn voor paarden. Google maar eens.
Ik voer nu wel brandnetels, schijnt goed voor huidproblemen te zijn. Is het proberen waard en kost niks!

o bizar, mijn paard loopt er al jaren op... fijn :S

1 ding wat mensen absoluut NIET moeten doen met mok is de korsten weg krabben, zodra het open is kunnen er bacterien bij en t alleen maar erger maken (denk aan onstekingen enzo, je eigen wonden krab je ook niet open)
wel kun je de losse korstjes voorzichtig wegwrijven[/quote]
Veel knoflook voeren is niet goed voor paarden. Kan nl ook bloedarmoede veroorzaken.

Mijn advies is eigenlijk, scheerde sokken eraf. Oke is misschien wel zonder, maar wel beter te behandelen. En ze groeien wel weer terug.

En kijk ook eens naar het voer. Wat krijgen ze nu en hoe worden ze verder gehouden?

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 11:40

NikkiTazz schreef:

1 ding wat mensen absoluut NIET moeten doen met mok is de korsten weg krabben, zodra het open is kunnen er bacterien bij en t alleen maar erger maken (denk aan onstekingen enzo, je eigen wonden krab je ook niet open)
wel kun je de losse korstjes voorzichtig wegwrijven

Wist ik eerder ook niet! Stalgenootje wees mij er op.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 11:40

NikkiTazz schreef:

wel kun je de losse korstjes voorzichtig wegwrijven

Veel knoflook voeren is niet goed voor paarden. Kan nl ook bloedarmoede veroorzaken.

Mijn advies is eigenlijk, scheerde sokken eraf. Oke is misschien wel zonder, maar wel beter te behandelen. En ze groeien wel weer terug.

En kijk ook eens naar het voer. Wat krijgen ze nu en hoe worden ze verder gehouden?

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 11:46

wannabee schreef:
Het paard is 14 jaar en hij vraagt er nu 1500 euro voor.Is dat teveel?

als het een merrie/ruin is die verder niet geklasseerd is, geen niet toegelaten wit heeft en niet 1 of ander predicaat heeft, dan is het een goede prijs.
Is het echter een fries zonder papieren en verder ook niet veel kan, dan is het iets aan de hoge kant, maar niet veel...
voor die prijs zou ik niet een rontg. keuring doen, maar wel een klinische keuring..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 12:11

wannabee schreef:
Het paard is 14 jaar en hij vraagt er nu 1500 euro voor.Is dat teveel?

dit is een redelijk normale prijs. wil nog net niet "goedkoop" zeggen.
het is voor jou belangrijker om na te denken of je het financieel maandelijks red... stal hoefsmid da zalfjes etc etc etc etc etc

wannabee

Re: Wat moet ik doen? Fries met chronische mok/mijt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-14 12:33

papieren zitten erbij.echter staan ze niet meer in friese stamboek ingeschreven.. Ze hebben beide alleen voor de kar gelopen. anne 340 x jelkje en in 2000 3e premie inteelt 7,03

manumol

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 13:03

Misschien helpt een probiotica kuur.

Het kan zijn de de weerstand laag is en daardoor dit soort ongemakken komen. Dit kan weer komen door (bijvoorbeeld) wormkuren.

Mijn haflinger(19) heb ik nu 5 jaar, en ze heeft 2 jaar geleden (zware) mok gekregen.

Terug gerekend zou dit het gevolg kunnen zijn van een besmetting van bloedworm, waar ze een zware prednison kuur voor heeft moeten gebruiken omdat haar darm ontstoken was. (Bloed laten trekken)
Daarnaast meerdere wormkuren kort achterelkaar gekregen.
Weerstand was dus nul,nul!

Verder sokken afscheren, een papje van zwavelpoeder/bloem en olijfolie maken er opsmeren/masseren. Elke dag een nieuwe laag. Niet wassen of prutsen er aan. Hier mee door gaan tot dat er minder korstjes zijn, dan om de dag aanbrengen en afbouwen.

korstjes vallen er vanzelf af, en de olie zorgt er voor dat het soepel blijft en waterafstotend is.

Geen idee wat de "waarde" is voor een fries van die leeftijd met die ongemakken.... Ik zou er een dierenarts om vragen wat een eerlijke prijs is... jij verzorgt het dier al dus kan ook zijn dat ze juist dan meer vragen.... omdat je er al helemaal verliefd op bent ;)

wannabee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-14 13:15

Maar het mag absoluut niet opengaan i.v.m vliegen en dan weer kans op maden. Gebeurt dat dan ook niet als je het steeds insmeert met zalf?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 13:23

wannabee schreef:
Maar het mag absoluut niet opengaan i.v.m vliegen en dan weer kans op maden. Gebeurt dat dan ook niet als je het steeds insmeert met zalf?

dat kan voorkomen, maar dan zit het tenminste niet IN de wond.

wannabee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-14 22:15

Nog een vraagje....moet je de dectomax prik na 10 dgn weer laten doen of is dat niet nodig?

Maaaikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 22:29

Inderdaad de sokken eraf! Zo kan het goed luchten en kan je het ook beter in de gaten houden. Ik denk dat het belangrijker is voor het paard dat hij minder pijnlijkere benen heeft dan het zo mooi staat...
Tevens geef ik ook appelazijn wat ontzettend goed werkt!

Ik was de benen regelmatig met Betadine voor het ontsmetten en als ik merk dat het teveel opkomt was ik het met Sebacil/Byemite.
Verder is het wel belangrijk dat het paard voldoende vitaminen en mineralen binnenkrijgt. Een paard met goede weerstand is er ook beter tegen bestand.

wannabee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-14 22:35

En welke extra voedingsmiddelen geef jij?

lizet_lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 22:42

bedoel je een decomax prik? oorspronkelijk is dat een koeien middel die ook gebruikt word bij paarden met mijt/cpl. mijn verzorgpaard krijgt die prik ook, een voor de zomer en een midden in de zomer. alleen staat die wel in dermate slechte omstandigheden met haar benen dat het herhaalijk moet gebeuren helaas. de prik werkt vanuit binnen in de benen om de mijten te "verjagen", heb je er toevallig ook sibacil bij gekregen/gekocht? dat werkt heel goed tegen mijten en bij actieve behandeling daarmee gaan de mijten als het goed is gewoon weg. volgens mij kost zo een flesje 50 euro maar dat moet je wel heel veel verdunnen. heel heftig spul is dat, mijn huid kan er niet tegen iig. de mok kan je behandelen met sudocreme of uierzalf. zolang het maar droog en schoon blijft.

ik vrees dat je toch moet afscheid gaan nemen van de sokken.
succes!

wannabee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-14 22:47

Ha inderdaas die bedoel ik.dacht ergens gelezen te hebben dat die na 10 dgn weer herhaald moet worden.

heb foto's van haar benen,maar schijnt een heel gedoe te zijn om die te plaatsen.

lizet_lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 09:07

maar heb je geen sibacil gekregen/gekocht van de dierenarts, want dat is toch wel het middel om de mijten te verjagen

wannabee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-14 12:26

jazeker dat ook! Heb net contact gehad met de dierenarts.Is inderdaad niet nodig om de prik nog een keer te herhalen. Ik heb overigens byemite.

Merel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 13:12

byemite is het nieuwe sebacyl :) Flesje is ook exact hetzelfde om te zien.
Van mok heb ik geen verstand, maar mijt is een kwestie van een aantal keer goed wassen met sebacyl / byemite en niet vergeten ook het halster, de poetsspullen, dekens te wassen. Ik gooi alles meestal in een grote ton met dat anti-mijt middel, spoel het een keer na (al dan niet id wasmachine) en draai daarna een wasprogramma voor de dekens etc.

Paarden kunnen elkaar besmetten dus het is noodzaak alle paarden en toebehoren te wassen, of als je er vrijwel zeker van bent dat de anderen mijt-vrij zijn; paarden uit elkaar houden zodanig dat ze geen contact kunnen maken tot de 'besmette' paarden mijt-vrij zijn.

Carrotcake

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 06:59

maikymouse3 schreef:
Inderdaad de sokken eraf! Zo kan het goed luchten en kan je het ook beter in de gaten houden. Ik denk dat het belangrijker is voor het paard dat hij minder pijnlijkere benen heeft dan het zo mooi staat...
Tevens geef ik ook appelazijn wat ontzettend goed werkt!

Ik was de benen regelmatig met Betadine voor het ontsmetten en als ik merk dat het teveel opkomt was ik het met Sebacil/Byemite.
Verder is het wel belangrijk dat het paard voldoende vitaminen en mineralen binnenkrijgt. Een paard met goede weerstand is er ook beter tegen bestand.

Hoe geef je de appelazijn en hoeveel?

zaffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 15:43

drainage druppels Van P.uur kan je ook proberen. Dat helpt van binnenuit. Is homeopatisch. Even goed van buitenaf blijven behandelen, maar heeft mijn paard ooit geholpen om van de mok af tekomen