Hay Bar voor hooiknoeier.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sanned

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 11:09

Wij hebben dit in de stal staan.
Afbeelding

Het rooster ligt op het hooi en zakt zo mee naar beneden. De bak heeft een rand zodat het rooster er niet langs de bovenkant uit kan. Redelijk zwaar, dus hij gaat er niet mee voetballen. Het kost niet al te veel moeite om het hooi er uit te krijgen, dus erg langzaam gaan ze er niet door eten. Mijn paard eet er wel langzamer door, maar die had altijd al zijn hooi in een uur op. Oh, en de randen zijn afgerond hoor, niks scherps waaraan hij zich kan openhalen. De gaten zijn te klein om met een hoef in te komen en het hout is erg hard, hij knaagt er niet aan. Op de foto (voordat we hem in gebruik namen) zitten er nog punten aan het rooster, dat was een ontwerpfoutje, het paste net niet. Inmiddels zit er een ander rooster in zonder punten. De bak hoeft maar twee keer per dag gevuld te worden als je hem goed vol stopt, er past 1,5 plak van een echt grote baal in.
Eigenlijk dus hetzelfde systeem als die hay bar, maar dan met een rooster er op zodat ze niet al het hooi er in een keer uit kunnen gooien.
Deze heeft een handige oom zelf in elkaar geknutseld, maar er zijn ook wel dergelijke dingen te koop.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 11:10

Ik heb het hooinet ook niet hoog hangen en ze kan er op een relaxte manier uit eten. Vul 1 keer per dag en daar heeft ze genoeg aan. Heeft ook ijzers maar zit er nooit in vast, heb hem op een plek gehangen waar ze niet naar buiten kan kijken en ook dus niet zal stampen :) Verder heb ik het touw vervangen door een stro touwtje zodat als ze vast zou zitten de boel wat eerder knapt.

Verder heb ik wel eens zitten kijken om zelf een soort slowfeeder te maken van hout met een rekje er op die ik in de hoek van de stal kan monteren.

Bijvoorbeeld:
http://www.bedafstallenbouw.nl/nl/paard ... eeder.aspx

je kan dan het raster zo groot maken als je zelf wil of er een hooinet in maken met grote mazen :)

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 11:26

Estera

Re: Hay Bar voor hooiknoeier.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 11:43

Ik heb ook een hooinet zoals het plaatje op de vorige pagina en ik heb het net tot op de grond hangen. Geen ijzers hier en pony's en paard eten er echt prima uit. Scheelt een hoop verspilling! Staan altijd keurig met de kop naar beneden, zeker het paard.

Omaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 12:03

http://www.zeldenrusthaystack.nl/a-2610 ... ederkliko/

en zoiets? Zij maken ze van tweedehands kliko's dus wellicht ook zelf goed te maken en dan zou je hem aan de muur kunnen bevestigen, zodat hij er niet mee aan de wandel kan. Makkelijk te vullen ook. Maar neemt natuurlijk wel ruimte in beslag..

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 12:07

Sunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 13:15

ik gebruik de haybar, en inderdaad, ze proberen wel alles eruit te gooien. Maar ik moet wel zeggen dat het op de een of andere manier toch netter blijft, bij ons krijgen ze niet alles eruit, dus wordt er minder verspild. Hij kan idd alleen in de hoek. In de andere stal hebben we een haybar idee nagebouwd, maar dan van hout. Werkt ook prima. Hooinet durf ik niet aan, ben toch bang dat ze met hun slidingplates blijven haken.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-14 13:19

Omaro schreef:
http://www.zeldenrusthaystack.nl/a-2610 ... ederkliko/

en zoiets? Zij maken ze van tweedehands kliko's dus wellicht ook zelf goed te maken en dan zou je hem aan de muur kunnen bevestigen, zodat hij er niet mee aan de wandel kan. Makkelijk te vullen ook. Maar neemt natuurlijk wel ruimte in beslag..

hmmmm,....dat is alleen al perfect om ze kliko mak te maken.
En kan je naar de hooibaal toe rijden om te vullen.

Ik vind deze voor mijn situatie heel veel potentie hebben.... :j

Linda2B

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 13:32

Ik heb voor mijn 3 paarden haybars in de stallen staan. Ik vind het toch wel erg prettig werken. Je kunt ze lekker vol proppen en dan hebben ze echt genoeg voor de nacht. Ik durf in de stallen ook geen hooinetten te hangen en het blijft bij mij bij 2 van de 3 helemaal netjes. 1 paard is echt kampioen viezerik, die loopt zijn hooi al heel zijn leven door de stal heen en hij gooit ook nu het hooi wel naast de haybar maar het wordt op de een of andere manier toch niet zo vies als voorheen wanneer ik het hooi op de grond voerde.
Ik heb de haybars met wat zoeken allemaal tweedehands kunnen kopen dus viel het in aanschafprijs ook nogal mee (ik vind ze nieuw eerlijk gezegd wel te duur). Een kliko zou ik niet in de stal zetten, daar gaan mijn paarden mee voetballen denk ik. Bij kennissen heb ik wel een soort kooiconstructie gezien om hooi in te doen, die lijkt bij hen prima te werken.
Afbeelding
Ik zou zelf alleen de spijlen een beetje link vinden. Je kunt die vinden op hooiruif.net (staande wandruif).

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-14 13:35

Ok,...toch twee redelijk positieve reacties.
Tweede hands eens kijken. Goed idee.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 19:49

Zo'n kliko is wel leuk, maar daar zie je ze toch wel met een erg raar gedraaid kopje hooi uit plukken.

Je kan natuurlijk ook een hooinet in je haybar leggen, maar is dan wel een beetje meer werk :P

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 20:04

Voor de haybar zijn ook roosters verkrijgbaar. Ik heb er ook eentje hangen. Rooster erin kan niet
Ivm koude temperaturen in de winter.
Ik wil nog een haak in de muur zetten zodat ik er een hooinet in kan doen

Sunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 20:50

Die hoge ruif heb ik ook gehad, in een loopstal. Kon genoeg in voor 24 uur voor twee quartertjes. In een gewone stal zou ik hem niet zo snel plaatsen denk ik.

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 13:37

_iDj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 13:58

Wij hadden hetzelfde probleem, maar inmiddels opgelost.
Onze hooibakken lijken op het kliko-idee. Wij hebben een gegalvaniseerd rooster "ingelijst" met hout (alleen aan de paardkant) tegen een hoek gemonteerd. Onderin een schuin latje tegen beide muren en daar een driehoekige plaat op, zodat het hooi richting het rooster schuift (en te verwijderen is, om onder de hooibak schoon te maken). En daarnaast een plank er los op vanwaar je kan bijvullen. Werkt ideaal!
pmarena schreef:
Zo'n kliko is wel leuk, maar daar zie je ze toch wel met een erg raar gedraaid kopje hooi uit plukken.

Mijn ervaring is dat de paarden een plukje pakken en vervolgens met hun hoofd weer normaal er op gaan kauwen en hun mond leeg eten. Dus al met al de tijd dat ze werkelijk zo raar staan, is erg kort en volgens mij verwaarloosbaar in vergelijking met bewegingen die paard in de natuur ook maakt. Wij hebben het al jaren zo en paarden hebben nog nooit last van hun nek gehad.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 14:11

Dat is mijn ervaring met hangende netten ook :j
Alleen plukken ze dan een pluk voor zich, dat vinden mensen al een beetje dubieus :P

Een duizenden keren in een vreemde hoek opzij draaiend nekje waar kracht op gezet wordt, vaak nog tanden die langs een metalen rooster gaan, en een pluk hooi die toch snel alsnog met zand enzo in aanraking komt... dan zijn er genoeg betere / gezondere alternatieven dan een kliko vind ik...alleen al vanwege dat nekje :)

Maar het is natuurlijk wel heel erg handig dat je hooi in een Kliko afgedekt zit en je het geheel kunt verrijden :j

_iDj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 14:24

pmarena schreef:
Dat is mijn ervaring met hangende netten ook :j
Alleen plukken ze dan een pluk voor zich, dat vinden mensen al een beetje dubieus :P

Een duizenden keren in een vreemde hoek opzij draaiend nekje waar kracht op gezet wordt, vaak nog tanden die langs een metalen rooster gaan, en een pluk hooi die toch snel alsnog met zand enzo in aanraking komt... dan zijn er genoeg betere / gezondere alternatieven dan een kliko vind ik...alleen al vanwege dat nekje :)

Maar het is natuurlijk wel heel erg handig dat je hooi in een Kliko afgedekt zit en je het geheel kunt verrijden :j

Vanwege dat zand (al gaat het hier om een stal toch?) zou ik het hooigat niet helemaal tot aan de grond maken (wij hebben onze hooibakken ook een halve-hoefgrootte van de grond hangen).

Het is niet dat ik onze oplossing wil opdringen, maar wat betreft de tanden langs het metalen rooster ben ik het niet eens. Zelfs de meest gulzige fjord is slim genoeg om niet met zijn tanden langs het rooster te gaan (ze zoeken eerst met hun bovenlip) en aan de gebitten van de paarden is dan ook niks te zien.Wij hebben hooinetten gehad, maar zijn naar alternatieven gaat zoeken. Ik vind de hooinetten een geweldige uitvinding en juich gebruik toe, maar bij onze agressievelingen werkte het niet. Hooinetten hadden wij in ons hooihuisje buiten liggen, maar helaas begaf steeds óf het net, óf de isolatoren waarmee we ze opgehangen hadden het. We hebben ook hangende hooinetten gehad, maar op de een of andere manier morsten ze daar altijd veel mee.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 17:18

Wat dat betreft is het fijn dat er zoveel ideeën zijn, voor ieder wat wils :j

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-14 17:58

En ik snuffel door de ideeën opdat ik voor mij knoeiert een oplossing kan vinden :)