Slachtprijs vraagje

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dioxide

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 19:21

Jezus, wat veel kinderachtige reacties in de trend van; "Waarom slacht je je paard, dalijk eet je hem zelf op! Je houdt toch van paarden?!"

Laat mensen eens hun eigen keus hebben, niemand trekt er zijn mond over open als er een koe/kip/varken etc. geslacht wordt. Je eet dan net zo goed een dier wat geleefd heeft (vaak niet eens onder fatsoenlijke omstandigheden, daarom eet ik alleen ecologisch vlees).

Okay, ik zou zelf ook kiezen om mijn paard (als ik die gehad zou hebben) in te laten slapen. Maar als iemand het paard naar de slachter wil brengen, laat hem/haar dat dan gewoon doen. In principe is het hetzelfde of iewmand nou begraven of gecremeerd wil worden, daar zanikt toch ook niemand over?!

De slachtprijs? ik heb gehoord dat je bij ons in de buurt voor een gemiddeld paard ongeveer € 400,- tot € 500,- terugkrijgt. Maar dan praat ik over Noord-Brabant, denk niet dat die in Noord-Holland erg veel zullen verschillen..

judithM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 19:41

Steffiegek schreef:
Srry ik vind sommige wel harteloos!!

ik eet geen vlees of vis
omdat ik het gewoon zielig vind dat die beesten worden geslacht alleen voor ons!

Sorry ik moet even off-topic hoor:

Jij eet geen vlees of vis, maar draag jij wel leren schoenen/tassen/jassen etc? Daar zijn ook dieren voor gedood hoor!

Ook moet je dan geen melk drinken en geen eieren eten want een koe moet elk jaar gedwongen een kalf krijgen om melk te produceren (dit weten mensen vaak niet eens!), dit kalf gaat vaak weer naar de slager als het wat ouder is!
Nogmaals sorry voor het off-topic gaan! Knipoog

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 19:45

Steffiegek schreef:

kom op het is wel je paard !!
die iemand straks misschien gaat opeten

Tja, en als je je paard laat inslapen gaat hij naar de destructie en wordt hij vermalen tot gelatine en lijm (Lekker zo'n postzegel...).

De slachtprijs is niet hoog, een paar jaar geleden kregen we voor een merrie tussen de 300 en 400 gulden. Het is van meerdere factoren afhankelijk.

Steffiegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 22:02

ik draag geen leer !!

en melk drink maar heel soms!!

jullie doen het alleen maar omdat het geld oplevert........ik bedoel je houdt tog van paarden of niet

Steffiegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 22:04

ilovespony schreef:
jemig lekker boeiend hoeveel het oplevert als dat beest niet een ziek is ga je hem toch niet doden en dan heb je echt geen hart voor paarden echt niet normaal

dat vind ik nou ook

Feetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 22:04

Inslapen hoeft ook niet altijd beter te zijn.
Er zijn veel paarden die blijven vechten. Alosf dat dan zo fijn is...
Je houdt ook van je paard als je het naar de slager brengt. Het paard voelt daar toch niks meer van.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 22:38

Steffiegek, heel fijn voor jouw dat je zo met dieren inzit en als jij het zielig vind dat raak je maar nooit iets van een dood dier aan. Maar 1 ding moet je onder ogen zien: DE MENS IS EN BLIJFT EEN VLEESETER. We hebben niet voor niets hoektanden om onze 'prooi' te verscheuren. Een antilope in het wild word ook zonder boe of ba verscheurd door een leeuw, en heb je ooit een leeuw gezien die vegetarisch is? Zoals Gijsenkim zegt: That's the circle of life. De een dood, de ander word gedood. En het is verschrikkelijk dat er zoveel dieren zijn die een slecht leven lijden en met veel pijn de dood ingaan. Maar er zijn nu ook eenmaal zoveel miljarden mensen op de wereld. En stel je eens voor dat niemand meer vlees ging eten. Dat zou dan toch een ramp zijn voor het voedsel?

Trouwens als hij word gedood omdat hij iets ongeneeselijks of zo heeft, dan is hij vaak beter af bij de slacht dan ingespoten te worden. Want idd, sommige paarden liggen zelfs nog te vechten tegen dat spuitje, terwijl als ze naar de slager gaan het er misschien allemaal gruwelijk uitziet, maar in 1 flits zijn ze er wel vanaf.
(sorry dat ik even mee offtopic ga Bloos

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 23:20

Een paard wat geslacht wordt leverd meer op dan het bedrag dat je krijgt...
Van het bruto bedrag worden ook de onkosten af getrokken..
Dus het slachten en klaar maken van het vlees, daarbij kost het doden ook geld... (heb onlangs het briefje weggegooid van mijn paardje, daar stond het eea gespecificeerd op)
totaal gewicht
geslacht gewicht etc...
weet wel dat ik netto 135 euro en een paar centen heb gekregen....

Daarbij moet je ook maar in de gelegenheid zijn op je paardje in te laten slapen...
In ons geval had dat moeten plaatsvinden op de oprit....moet je wachten tot de kadaverkar (zo noemen ze dat bij ons) tijd en gelegenheid heeft om op te halen... Als je paard pijn heeft dan is een snelle verlossing voor het paard fijner dan nog 3 dagen te moeten wachten op de kadaverkar... en voor de buren en voorbijgangers en vooral de kids prettiger dat er geen stinkend dood paard op de oprit ligt (als dat al mag binnen de bebouwde kom). En bij de slager gaat het snel, geen gevecht en geen martelgang voor het dier...

Zwart en schimmel leveren minder op voor hun velletje...

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 23:28

Oh, ik zag de titel van het topic en dacht...........

Dit moet wel mis gaan!!
En ja hoor, de tranen vloeien weer overvloedig.
Nog een lekker kipfiletje gehad vanavond meisjes?
Van zo'n kipje dat ongeveer 16 weken in zo'n grote schuur heeft gewoond samen met 100.000 andere kipjes, nog nooit daglicht heeft gezien en naast ondefinieerbaar voer vooral water met antibiotica heeft gehad?

Het maakt niet uit.........alles is beter dan Fury naar de slager brengen.
Vind ik ook!

Gracy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 00:13

Ieder heeft een recht om zelf te weten..

Maar er wordt heeeel snel een conclusie getrokken door sommige terwijl het niet de onderwerp van deze topic Gaaaap

Joyce1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 00:24

Steffiegek"]
[quote="Gracy schreef:
Ben jij van plan om een paard van de slacht te redden dan?

neej maar ik vind het wel heel zielig!! jy niet dan!!

kom op het is wel je paard !!
die iemand straks misschien gaat opeten
[/quote]
Vingers aflikken Vingers aflikken Vingers aflikken

lekker toch.. Nee een koe of een varken is lekker.. als je weet hoe sommige van die beesten leven... Een pony die ik verzorgd heb is ook naar de slager gegaan. Dat was een draver en die was 1.63 M en ze kregen er 350 euro voor off net wat eronder...

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 00:26

ALSJEBLIEFT ZEG!!! Willen de mensen die tegen het slachten zijn aub een topic opzoeken wat daar WEL over gaat ipv dit topic te verzieken!!! Respecteer ieders keuze gewoon. Het paard heeft (waarschijnlijk) een goed leven gehad, dat kun je van andere dieren niet allemaal zeggen!

On-topic:
Ik heb echt geen flauw idee... Haha!

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 01:00

Na mijn on-topic relaas heb ik ook nog iets off-topic:

Die beestjes met die zachte harige velletjes, yep je hebt ze ook in paardjes, en dan vooral die met de wat ruwig lichaam (net velours die je tegen de haren in strijkt..) die hebben dan zo'n zachte manenkam en staart.....Kennen jullie die????? En natuurlijk ook in honde en kattemotief (veelal zo'n zittend gevalmet een belletje om) Super zacht en knuffelig,net echt...............

Dat is kattevel...ondanks dat de verkopers/fabrikanten zeggen van niet (op dat kaartje wat er vaak aanzit) En vooral die waarop staat gemaakt in de fillipijnen.. Je wilt niet weten hoe die katten om het leven zijn gekomen.....
en die "knuffels" zijn nog steeds te koop.....en dat zachte, pluizige is tot op heden niet na te maken......

sonjabelgium

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 10:12

Bij mijn weten is daar onderzoek naar geweest Alane, en klopt dit niet. Tenzij er in België een andere versie ingevoerd is dan bij jullie Haha! Maar kom, daat gaat het hier niet over Knipoog.

Slacht is een waardige dood, snel en effeciënt. Wat maakt het uit dat het dier vermalen is of verbrand of opgegeten? Het dier weet er niets meer van! Het is het goed recht om te kiezen voor al dan niet paardenvlees te eten, maar tevens een recht om voor de slacht te kiezen. Oordeel niet, maar pas je zelf aan naar wat je zelf mee kan leven ... Om het geld gaat het niet, want het is wel duidelijk dat wat je ervoor krijgt erg laag is. En dan nog .... Al is het nog om het geld, ik verkies ook een beetje krijgen boven een beetje geven hoor

Kwa prijs hangt het af van een aantal factoren (gezondheid, hoe ze in het vlees zitten, vet, .... ), gemiddeld kan je niet veel meer dan 250 euro netto (!) verwachten voor een volwassen goed in het vlees zittend paard momenteel (overaanbod). Als er nog iets kan gewacht worden zal de prijs wel weer wat steigen met de lente, met de winter worden vele dieren gedumpt omwille van de winterkosten!

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 10:43

callippo"]
[quote="casanova schreef:
een paard bij mij op stal(even groot als de jouwe) leverde nog maar 345 euro op.

mijn zus heeft toen ook een 600 gulden toen gekregen.

Whaat, zo weinig maar??? Boos!

Ik heb in mei dit jaar, in Brabant, 675 euro voor een Haflinger (van 10 jaar) moeten betalen om haar van de slacht te redden. Dit was echt de vleesprijs zeiden ze, want die lag hoog op het moment.... (kocht haar van de verzekering terug) Anderhalve euro per kilo ongeveer...
[/quote]
DAt is een goeie. Als je een slachtprijs betaalt van de verzekering, is deze altijd hoger dan die van de slager. MAar je moet een ding wel weten: zij brengen de dieren naar slagers die er meer voor geven, zoals in Belgie bijvoorbeeld.

llleoni

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 10:54

nee vind ik ook niet normaal slaap het paard dan gewoon in

Samshorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 11:08

Citaat:
In ons geval had dat moeten plaatsvinden op de oprit....moet je wachten tot de kadaverkar (zo noemen ze dat bij ons) tijd en gelegenheid heeft om op te halen... Als je paard pijn heeft dan is een snelle verlossing voor het paard fijner dan nog 3 dagen te moeten wachten op de kadaverkar... en voor de buren en voorbijgangers en vooral de kids prettiger dat er geen stinkend dood paard op de oprit ligt (als dat al mag binnen de bebouwde kom). En bij de slager gaat het snel, geen gevecht en geen martelgang voor het dier...

Precies de reden waarom wij een paard naar de slager zouden brengen ipv laten inslapen als het eens zou moeten.

Over het bedrag heb ik geen idee...

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 12:43

llleoni schreef:
nee vind ik ook niet normaal slaap het paard dan gewoon in

doe niet zo kort door de bocht! het is duidelijk dat je er niets van af weet!
hier nog eens een keer:
Citaat:

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 13:50

Ik dacht al, zo'n topic kan nooit goed komen Rolleyes

Mijn merrie is (waarschijnlijk) ook geslacht en daar ben ik blij om. Ik was eerst ook tegen de slacht, dacht van getsie bleg, dat doe je niet. Maar ik heb me er in verdiept, in het spuitje krijgen, in het slachten. Ik heb miljoenen topics hierover gelezen, en mensen meningen gevraagd. En hoor veel positieve reacties over de slacht, en meer negatieve over een spuitje.

De slacht is nog zo slecht niet. Maak een afsrpaak, breng je paardje zelf. Hij stapt de trailer uit, en voro je het weet is het gebeurt. Snel en efficient.

De slacht prijs is inderdaad niet zo hoog.
Een slager heeft mij zelf verteld dat het niet zo hoog kan liggen, ivm de kosten die het'verwerken etc met zich meebrengen.

Leeftijd speelt ook een grote rol. Zelf vond ik dat wat vreemd.

mijntjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 16:11

even ontopic: ik weet niet wat de slachtprijzen op dit moment zijn. ben ook wel benieuwd naar blauw vlees....
vind dat sommige mensen wel erg heftig reageren. de slacht hoeft echt niet zielig te zijn. wanneer je hiervoor kiest neem ik aan dat het een weloverwogen keuze is geweest en dat mensen het niet puur voor het geld doen. iemand zei dat je niet van parden houdt als je ze laat slachten, nou dat vind ik echt nergens op slaan...het slachten gebeurt echt niet op zo'n vreselijke manier...(ik zeg wel even dat ik niet wat ik zou doen in het geval dat mijn pony afgemaakt moet worden hoor, maar ben ook niet tegen de slacht)

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 16:15

mijntjuh schreef:
ben ook wel benieuwd naar blauw vlees....

Ik vind het topic niet meer, maar een tijdje geleden stond er ergens in een slacht topic ook iets van blauw vlees. Vooral schimmels hebben wel stukken blauw vlees, het fijne weet ik er wel niet meer van...

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 16:42

Tancreda4 schreef:

Leeftijd speelt ook een grote rol. Zelf vond ik dat wat vreemd.

Klinkt misschien wat cru, maar hoe ouder het vlees hoe taaier.

sonjabelgium

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 16:48

Ik heb van paarden juist het omgekeerde gehoord, maar wat nu waar is Verward

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 16:54

dat weet ik ook niet, werk op de slagerij afdeling van een supermarkt (ambachtelijke slagerij) en daar zeiden ze dat over rundvlees, maar paarden??

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 18:00

Yep het is weer zo ver...
ik had een tijdje geleden ook zo'n topic gestart, ik wou mijn paardje verkopen maar omdat ze al best oud is zou ze alleen de slachtprijs nog opleveren...niet om haar naar de slacht te doen maar om te weten wat ze nou nog waard was.
Je wilt niet weten wat ik op me af geooid heb gekregen ook via PB.
Ik was stom, harteloos en dierenmishandelaar...
Tja, sorry maar de wereld is nou eenmaal niet 1 groot roze hart waar iedereen maar blijft leven omdat het anders zielig zou zijn....

Nee, sommige mensen gaan hier echt te ver met hun pennymeisjes goedoe!
Zo erg is de slager nou ook weer niet hoor! Wat heb je liever, een paardje dat veel pijn lijd en waarvan jij vind dat het moet blijven leven omdat je het zielig vind als hij dood is (is puur egoisme)
Of dat je paardje gewoon snel van de pijn af is en nog veel leuk leven achter zijn rug heeft gehad? (is voor het paard fijner en jij hebt er later ook een beter gevoel over)
Geef mij dat laatste maar als het zover is.

Hallo! Dit is nou de echte wereld! Maar sommige mensen hebben gewoon een rozige waas over hun ogen volgens mij.