Zware bak, echt zo slecht?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

BiHB

Re: Zware bak, echt zo slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 21:45

Ik heb soms twee shetjes in een redelijk zware bak...
Het is ook iets dat je 'traint' , zo worden de pezen sterker...
Ik denk dat 3 a 4 keer per week in die bak komen, en daar zeg maar 2-3 keer echt in 'werken/rennen'

Als je het niet ineens doet, maar opbouwend, kan het volgens mij niet zo veel kwijt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 22:21

De spieren worden sterker, de pezen niet. Daar komen scheurtjes in, en die herstellen heel, heel langzaam, zeker niet binnen 2 à 3 dagen. Op een gegeven moment heb je dus een peesblessure.

Pezen kun je zeer slecht trainen, al kan het wel, maar dat doe je beter door op het harde te stappen/draven, daar worden pezen harder van, niet door je paard op een zeer zware bodem te laten ploegen. Af en toe vind ik een zwaardere baan (maar geen heel zware) niet heel verkeerd, maar dan heb ik het eerder over eens in de 4 weken.

Wat betreft verwende paarden: je kunt prima een soort krachttraining met je paard doen op een minder zware bodem. Denk dat het probleem eerder is dat veel mensen elke dag willen rijden, en als je paards spieren niet de kans krijgen te herstellen, heb je op den duur blessures, je merkt het dan in een zwaardere baan, dat heeft dan niet zoveel te maken met een verwend paard imo, maar met te weinig kracht/last van de spieren. Of beide.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 08:14

Hier peesblessure gevoelig paard en op losse en zware bodem wordt de boel snel weer dik als ze er in lopen.

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 08:28

Je moet er niet elke dag een uur in gaan trainen maar zo af en toe kan het geen kwaad en is het zelfs goed voor de spieropbouw. Maar het ligt er ook zeker aan in welke mate de bak te zwaar is.
Onze buitenbak wil ook nog wel eens zwaar zijn. Dan train ik gewoon een half uur en stap daarna minimaal 15 min over het harde uit. Geen probleem verder.
Mijn paard is erg gevoelig en zodra ik merk dat ze moeite heeft met haar balans dan ga ik gewoon in de binnenbak rijden maar dat is maar zelden.

Ik hoor vaak mensen over de all weather bodems en eb en vloed bodems. Perfecte bodems zul je denken maar mijn paard loopt er slecht op. Uit balans soms en durft niet echt te lopen zoals ze kan lopen.
Meerdere (da etc) hier advies over gevraagd maar ze zijn het allemaal eens met elkaar: de zogenaamde perfect bodems zijn niet zo goed voor de pezen als men denkt.

IvankBacardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 08:43

Wij hebben thuis ook niet altijd een perfecte bak soms te zwaar soms te nat maar train er wel dagelijks in, nog nooit met een paard hier pees problemen gehad.