Dilemma, paard erbij...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Keell94

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 17:43

Ik zou voor een 2e rijpaard gaan, als je er toch nog een aan wilt schaffen
Heb vaker gezien hoor dat stallen van hout worden gemaakt niks mis mee, beetje degelijke timmerman kan dat inderdaad wel voor elkaar krijgen :) en als ze lekker buiten kunnen staan en de stallen alleen voor slechter weer zijn prima te doen dan toch, zal overigens wel echt van de 7,5 meter gebruik maken anders wordt het wel erg krapjes

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 17:44

Saar88 schreef:
Heb je maar 300 euro aan vaste lasten :wow:
Weet je zeker dat je dat goed hebt berekend?

300 is erg veel vind ik.
Daar kom ik lang niet aan.

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-14 17:45

Saar88 schreef:

100 euro aan ziektekostenverzekering
en heb momenteel 200 euro berekend voor schoolgeld :)

@Strasshorse: Ja klopt! Je hebt helemaal gelijk hoor. Ik moet alleen dan dit voorstel even aan mijn ouders vertellen, hoop dat het kan. Anders komt er een dikke obese shetlander :')

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 17:47

Heimdallr schreef:
Saar88 schreef:

100 euro aan ziektekostenverzekering
en heb momenteel 200 euro berekend voor schoolgeld :)

Oh oke, ik dacht aan de paarden. :o?

coldsummers

Re: Dilemma, paard erbij...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-14 17:48

Oh haha. Mijn ouders betalen het voer, dat is nog ongeveer 23 euro per maand. En het vlas betalen ze ook. Reken circa 80 euro per maand.

Ik kan dit overnemen, als ik een fulltime baan heb. Momenteel red ik dat namelijk niet. Ik werk part-time in de supermarkt en heb momenteel weinig uren. :(

Keell94

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 17:49

Haha ook leuk een dikke obese shet hahahaha XD had ook 2 van die dikkerds :P die stond 24/7 buiten met alleen een schuilstal en meerdere shetters ook prima te doen, bokt gaat altijd uit van de idealen maar paarden vinden veel goed hoor, ik geloof dat mijn bijrijpaard ook in een stal van 3x3 staat en hij heeft ruimte zat (kwpner)

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-14 17:52

Kopt! Mijn paard staat alleen, gaat prima. Hij is volgens mij liever alleen. Er loopt nu continue een fazant achter zijn kont aan. :') Dus helemaal alleen is hij ook weer niet. Er zit ook een haas en een specht die hem komen vrijgezellen.

Als ik een shet neem dan kan die los lopen in de stal, dus de poetsplaats etc. Ik durf hem niet alleen buiten te laten en mijn paard dan binnen. Is een beetje zielig. In de zomer wil ik proberen mijn paard 24/7 buiten te laten staan.

kesha1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 17:54

Of een obesitas fjord! Die zijn ook leuk -eigen ervaring-

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-14 17:56

Wahah, zo'n heerlijke fjord met een speknek! ook een optie, maar ik hou niet zo van brede paarden. Ik vind een dravertje qua bouw net goed. :)

kesha1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 17:59

Jammer ik heb juist zo'n gevoel bij een spek nek fjord dat ik teminste echt wat onder me heb daarom hou ik dus ook zo veel van brede koudbloeden hahaj

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 18:00

Ik wilde een tip geven voor stallen, maar ik haak af bij het lezen van "Mijn paard staat alleen. Volgens mij is hij ook liever alleen". >;)

Floresta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 18:01

Ik zou zeggen als je er de tijd, ruimte, energie en geld voor hebt gewoon doen :)
Wel opletten met het bouwen van stallen, alle stallen die nu gebouwd worden moeten minimaal 10 vierkante meter zijn.. (ik weet alleen niet of dit voor alles geld of alleen als je het door een bedrijf moet laten doen)

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-14 18:01

GamblersCup schreef:
Ik wilde een tip geven voor stallen, maar ik haak af bij het lezen van "Mijn paard staat alleen. Volgens mij is hij ook liever alleen". >;)

Waarom reageer je dan? Serieus, alleen omdat mijn paard alleen staat trek je al een conclusie. Je kent hem niet dus alsjeblieft reageer dan gewoon niet.

Floresta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 18:02

GamblersCup schreef:

en of je het wil geloven of niet die paarden bestaan toch echt ;)
(mijn paarden overigens niet hoor)

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-14 18:06

kesha1 schreef:
Jammer ik heb juist zo'n gevoel bij een spek nek fjord dat ik teminste echt wat onder me heb daarom hou ik dus ook zo veel van brede koudbloeden hahaj

Ik vind Fjorden wel leuk, maar het zijn mijn types helaas niet. De overbuurvrouw heeft ze, echt super leuk! Maar die heeft er twee en vroeger kon ik ze nooit uit elkaar halen want ze had toen twee volwassen fjorden. Nu heeft ze een jaarling erbij dus dan is het makkelijker.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 18:14

Vorig jaar rond deze tijd had ik 2 haflingers, moeder en dochter.
Ik heb altijd haflingers gehad. ( nou altijd, beide 7 jaar).
Maar omdat ik toch niet meer rijd en er een verzorg meisje mee reed verkocht aan het verzorgmeisje.
Ben helemaal omgeslagen en heb nu heb ik 2 shetten, en ik ben er erg gelukkig mee.
1 Staat voor de kar en 1 staat op knappen.( drachtig)
Het is de bedoeling dat ze beide voor de kar gaan.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 18:22

Wat leuk Lorett! Is het niet misschien mogelijk dat je een grote stal maakt(dus niet twee aparte boxen) met een open deur en een stukje bestraat ervoor? Dan kunnen ze gewoon in en uit lopen, en in de winter kun je dat bestrate stukje makkelijk afzetten s nachts of als het in de winter te glad/nat/hard is in de wei.

Ik zag namelijk op fb dat champ nogal een ontsnapper is, dan hoeft ie dat ook niet meer te doen :P

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-14 18:24

SuperAssie schreef:
Wat leuk Lorett! Is het niet misschien mogelijk dat je een grote stal maakt(dus niet twee aparte boxen) met een open deur en een stukje bestraat ervoor? Dan kunnen ze gewoon in en uit lopen, en in de winter kun je dat bestrate stukje makkelijk afzetten s nachts of als het in de winter te glad/nat/hard is in de wei.

Ik zag namelijk op fb dat champ nogal een ontsnapper is, dan hoeft ie dat ook niet meer te doen :P

Wahaha, mijn ontsnap koning! Er staat geen stroom op het draadje dus dan kan die er onder door. Gekke meneer stond van de week al een keertje met zijn kop onder het draadje. Kom ik aangelopen, loopt die achteruit ligt het draad op zijn rug. Staat die me dom aan te kijken.

Ja dat is ook een idee, lekker inloop stal/loopstal.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 18:33

Heimdallr schreef:
SuperAssie schreef:

Wahaha, mijn ontsnap koning! Er staat geen stroom op het draadje dus dan kan die er onder door. Gekke meneer stond van de week al een keertje met zijn kop onder het draadje. Kom ik aangelopen, loopt die achteruit ligt het draad op zijn rug. Staat die me dom aan te kijken.

Ja dat is ook een idee, lekker inloop stal/loopstal.

Haha die champ toch :')
Even gek als een Haflinger :+

Ik denk dat een loopstal nog wel het fijnste idee is. Weet niet hoe groot je die zou mogen maken van je ouders maar 7,5 bij 4/5(zo te zien was dat je tweede idee, om die twee stallen van te maken) lijkt me wel een nette maat. Je zult zien dat ze zelf wel kiezen of ze erin gaan of niet, kan best zo zijn dat ze in de zeikregen of sneeuw gewoon buiten staan omdat ze 't lekker vinden :')
Als ik de keuze had tussen twee boxen of een inloopstal dan koos ik toch voor de inloopstal!
(eventueel met een deur die open en dicht kan zodat ze bij echt noodweer of als er eens iets is je ze toch op stal kan zetten)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 18:36

Heimdallr schreef:
GamblersCup schreef:

Waarom reageer je dan? Serieus, alleen omdat mijn paard alleen staat trek je al een conclusie. Je kent hem niet dus alsjeblieft reageer dan gewoon niet.

Een kuddedier alleen zetten is gewoon mishandeling. Punt.
Een paard heeft andere paarden nodig om een band en dagelijkse routine mee op te bouwen om mentaal gezond te blijven. Voor ieder paard is een passend maatje/passende kudde te vinden. Je hoeft een paard niet te kennen om te weten dat alleen staan NOT done is.

Neem er dus alsjeblieft inderdaad een paard bij. Kijk of je in de buurt een stuk gras kan huren voor de zomermaanden en maak voor de winter een inloop met deels straat en deels zand zodat je een paddock met een fatsoenlijk formaat hebt waar ze de hele dag in kunnen lopen.

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 19:29

Dat je een paard beter niet alleen kunt houden en waarom weet je inmiddels wel, zeker gezien je andere topic.

Wat ik me wel afvraag: Wat voor een baan heb je straks dan dat je 1500 p/m gaat verdienen? Ik vind dat behoorlijk wat voor een 19 jarige! Of ben je in de war met het bruto bedrag? En is het al zeker dat deze baan doorgaat? Dan is het geen financieel probleem meer om er een tweede paard of pony bij te zetten.

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-14 19:31

fohadie schreef:
Dat je een paard beter niet alleen kunt houden en waarom weet je inmiddels wel, zeker gezien je andere topic.

Wat ik me wel afvraag: Wat voor een baan heb je straks dan dat je 1500 p/m gaat verdienen? Ik vind dat behoorlijk wat voor een 19 jarige! Of ben je in de war met het bruto bedrag? En is het al zeker dat deze baan doorgaat? Dan is het geen financieel probleem meer om er een tweede paard of pony bij te zetten.

Mijn ouders zeiden iets van 1500 euro, ik schrok er zelf van want het is veel. Ik denk zelf dat het ook meermalen minder wordt. Maar dan nog zou ik genoeg moeten overhouden. Ik heb ook gespaard, heb nog circa 700 euro. En ik werk nu ook nog part-time. Dus dat geld kan ik ook nog opzij schuiven.

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 19:50

RT-D >> VSW

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 19:52

Ik zou gaan voor een loopstal zonder poetsplek eerlijk gezegd. Gewoon een grote goed verlichte stal. Eventueel een 2,5 bij 5 strook (eventueel voor de poets, kasten).

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-14 19:54

xSlvna schreef:
Ik zou gaan voor een loopstal zonder poetsplek eerlijk gezegd. Gewoon een grote goed verlichte stal. Eventueel een 2,5 bij 5 strook (eventueel voor de poets, kasten).

Poetsplaats hoeft niet perse, kan ze namelijk ook in de stal poetsen. Of onder het afdakje, deels dan.

Bedankt voor de tip!