Pensionstal: wat vind jij belangrijk?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sharonwhis

Re: Pensionstal: wat vind jij belangrijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 21:40

ik vind het belangrijk dat me paard fijn staat waar die staat.
geef dan ook altijd de vraag zou me paard het hier fijn vinden?

mijn punten zijn dat ze lekker buiten kunnen staan
goed te eten krijgen
en de bak vind ik ook wel belangrijk
maakt niet uit of dat buiten of binnen is :)

NoekAa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 21:56

Het blijft lastig om iets te vinden wat volledig naar je wens is omdat je toch afhankelijk blijft van een ander zijn visie.

Mijn lijstje ziet er zo uit:

- Dagelijks naar buiten, 's winters paddock gezien regio en 's zomers in de weide
- Voldoende ruwvoer, het liefst onbeperkt... of in ieder geval een voerschema waar over nagedacht is.
- Schone boxen met voldoende stro
- Goede bak, met een kwaliteitsbodem erin zodat je niet afhankelijk van het weer bent.

Verder vind ik het belangrijk dat de stalhouder open staat voor andere opvattingen en een open blik blijft houden. Die het paard als individu ziet en niet afgaat op de indruk van één dier. Meegroeien met de tendens in de paardenwereld en niet vastgeroest raken in dingen die al tien jaar zo gedaan worden.

LeenJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 13:28

Als ik uitga van wat mijn paard blij maakt is dat voor mijn jong paard en mij;
- overdag op een volle wei in kuddeverband, 's nachts binnen (met schuilstal op de wei), ook in de winter in groep naar buiten op een droge wei (dus geen modderpoel waar ze tot hun knieën in staan)
- ruime stal (paard van 1m80 en nog steeds groeiend :+ )
- niet zuinig op stro
- onbeperkt, degelijk hooi
- 3x/dag op vaste uren eten van degelijke kwaliteit
- degelijke binnenpiste (van rijden in de regen/wind word hij zo ongelofelijk chagrijnig)
- degelijke buitenpiste
- rustige uitrijmogelijkheden

Voor mijn ander paard is dat ;
- 24/7 buiten het hele jaar door met schuilmogelijkheden
- veel eten :P

Maar zoals NoekAa_ zegt, het is moeilijk om iets te vinden helemaal naar wens jammer genoeg ... Af toch iets in de buurt. De dichtstbijzijnde stal is 12km, daar sta ik nu, de andere is onmiddellijk op 30km, geraak daar maar eens met de fiets.

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 13:38

De eigenaren en de pensionklanten zijn voor mij éven belangrijk als het welzijn van mijn paard. Zij moeten betrouwbaar zijn, goede paardenkennis en gevoel voor het paard hebben, net zoals de andere klanten.

Er zijn een aantal dingen die voor mij een must zijn (paardenwelzijn):

- 's zomers en 's winters de hele dag buiten, als het kan 24/7.
- Ruime stallen van goeie kwaliteit zijn ook erg belangrijk. Genoeg stro.
- Goed kwaliteit voer/hooi en genoeg.
- Rijmogelijkheden: Fijne, droge bak.

Welliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 14:22

Mijn eisen zijn:

-24/7 weidegang met schuilstal
- als er geen bak aanwezig is, een bak op stapafstand.
Ja dat was het eigenlijk wel. Prijs is bij mij wel heel belangrijk. Ga niet de hoofdprijs betalen voor dingen die ik nooit gebruik (luxe wasplaats, solarium, stapmolen etc.)

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 15:26

Ik kijk erg naar mijn paardje die houdt niet van drukte dus daarom sta ik op een stal met maar 1 vriendje, maar voor mezelf zou ik gezelligheid met meerdere mensen ook erg leuk vinden.

Maar belangrijk vind ik:

-Betrouwbare mensen.
-Elke dag buiten ook met slechter weer, maar de zomer 24/7 buiten, winter hoeft dat niet maar wel een tijd naar buiten om te kunnen uitwaaien.
-Zelf binnen en buiten zetten.
-Stal minimaal 3x3m.
-Zelf mesten.
-Fijne rijbak met verlichting.
-Ik zelf mijn stal bodem kan bepalen en zelf kan bepalen wat ik voer en hoeveel.
-Zelf mesten.
-plekje voor mijn spulletjes.

JulieP

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 16:31

Een lieve en eerlijke/betrouwbare handeling! Heb al stallingen gezien waar ze een paard slaan (écht slaan met een stok fzo) voor vb als ze bij het strooien niet aan de kant gaan... Dat vind ik gewoonweg schandaalig! Verder ook leuke en geen chichi medestallers en voldoende weide, propere stal, grote rijbak (mag ook buiten zijn) en voldoende plaats voor mn spullen! Ook de ligging (bereikbaarheid, ...) vind ik erg belangrijk... :)

Je kan best zelf een lijstje maken wat je belangrijk vind en dan op het internet/in ruitershops/... gaan zoeken naar een ideale pension!

Cerastes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 16:53

Wat belangrijk is (vind ik) is weidegang, in de zomer 24/7 en in de winter minimaal stal met uitloop of op de paddock. En in alle gevallen; ook een stukje verharde ondergrond (tegels/beton) ivm de hoeven!
Goed ruwvoer vind ik ook heel belangrijk.
En een goede bak (in de buurt) en voldoende uitrij mogelijkheden.
En dat je zelf kan bepalen wat voor voer en bodembedekking is wilt en hoeveel.
Genoeg ruimte voor je spullen is ook wel fijn.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 16:59

Pff, hier een hele kritische die al 6 stallen heeft gezien...

Veel buiten en dan dus niet alleen zomers. Ook 's winters gewoon van 's morgens tot 's avonds op gras.
Hooi: moet compleet schimmelvrij zijn en zodra de opmerking komt dat ze witte plekken eruit halen, ben ik alweer weg. Schimmelsporen zitten door de hele baal, dus de hele baal moet weg, ook al is niet de hele baal wit.
Een nette binnen- en buitenbak. 20*40 is een prima maat, maar als er geen longeerbak aanwezig is, dan wil ik ook binnen kunnen en mogen longeren. Onmisbaar als je een ziek paard hebt wat alleen maar zonder belasting mag werken.
Volledige verzorging, dus niet achteraf addertjes onder het gras als: op zondag zelf voeren of weekenden zelf uitmesten. Als ik >300 euro per maand betaal verwacht ik ook die kleine moeite.

Verder ben ik inmiddels van mening dat je pas weet of de eigenaren betrokken zijn bij het welzijn van de paarden op het moment dat je paard wat mankeert. Als dan ineens blijkt dat ze te belabberd zijn om medicijnen door het voer te doen omdat het extra tijd kost, is het tijd om verder te gaan kijken.

Edit.
Oh ja, en een ruime stal met vlas of krullen en géén stro (ook geen naburige stallen).
Laatst bijgewerkt door Science90 op 10-05-14 17:06, in het totaal 1 keer bewerkt

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 17:05

Mijn must lijstje:

* goede ruime stal
* rijbaan met goede bodem
* stalhouder met verstand (geen leek die gevaarlijke dingen doet zoals rieken of ander gereedschap laten slingeren)
* voldoende voer
* zo veel mogelijk buiten (weide of paddock) maar snachts binnen (paard pakt anders echt weinig rust).
* gezellige sfeer.

Binnenbak is geen must, maar kan makkelijk zijn voor erbij. Ik rij ook veel buiten maar paard is goed verkeersmak. Ik hoef niet binnen 5 minuten op de heide/bos/strand te zijn. Ik vermaak mij in de polders ook wel.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 17:08

Mijn lijst(je)
- afspraken worden nagekomen
- weidegang hele jaar door
- ruwvoer van goede kwaliteit die onbeperkt gevoerd wordt
- niet beknibbelen op de bodembedekking (heb graag een dik pak in de stal liggen)
- grote stallen, dus minimaal 3 x 4
- contact met soortgenoten op stal
- stal met luik naar buiten
- veiligheid goed op orde op zowel de stallen als de heiningen van de weides
- veel toezicht

voor mijzelf als ruiter/menner:
- plek om mijn spullen veilig op te ruimen
- plek voor te longeren en te rijden/mennen
- toilet
- poetsplaats waar je je paard veilig vast kunt zetten en afspuiten/poetsen/opzadelen
- duidelijke stalregels die voor iedereen gelden!
- eigen keuze van hoefsmid/dierenarts/instructie

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 17:10

- goede weide met genoeg ruimte en zo min mogelijk zand (!!!)
- veiligheid voor het paard, dus geen hooivorken of scherpe dingen in de stal of stukken metaal in het hooi
- genoeg contact met andere paarden
- dat ik mn gang kan gaan op stal ( natuurlijk op een normale sociale manier :p)
- niet te ver weg, moet er in principe heen kunnen fietsen
- redelijke eigenaren waar je normaal mee kunt praten
- en een rijbak :p

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 17:10

Dat ik veel vrijheid heb om dingen te beslissen. Ik kom veel pensionstallen tegen en alles gaat volgens hun manier. Dat snap ik, als je een grote groep paarden hebt, dan moet je dat allemaal wel op dezelfde tijden en dezelfde manieren, maar soms trekken ze dat wel erg door.

Bijvoorbeeld, ik stond op één stal waar brok inbegrepen was bij de stalling. Zij bepaalden hoeveel brok het paard kregen en als je zelf een zak voor de stal zette, dan voerden ze dat wel, maar niet van harte. Ze vonden het dikke onzin.

Hetzelfde met het ruwvoer. Als ik minder of meer wil voeren, dan moet dat ook kunnen. Pensionhouders die ondanks dat het paard op dieet staat lekker veel ruwvoer blijven voeren want anders is het oh zo zielig, kan ik echt niet hebben. MIJN paard, mijn beslissing. Andersom ook, stallen die te weinig voeren en ow wee als je wat extra pakt nadat ze binnen het eerste halfuur op stal al het hooi al op hebben.

Qua binnen en buiten staan, ik wil mijn paard zoveel mogelijk buiten hebben. In de winter het liefst van 8 tot 5 en dan op stal en in de lente en zomer 24 uur buiten met schuilstal.

Maar wederom wil ik dan ook de optie hebben om veel zelf te bepalen. Als mijn paard de regen in de zomer vervelend vind, als het al dagen achteraan regent, wil ik haar toch 's avonds op stal kunnen zetten.. Of als ik vind dat ze op teveel gras staat, dan moet ik ook de mogelijkheid hebben om ze op een afgezet stuk te kunnen zetten.

Ik ben dan ook geen makkelijke pensionklant :+ En dat weet ik.

Daarom dat ik op een doe het zelf stal sta en alles volgens mijn eigen regels kan inrichten.

Ideaal :D

Cerastes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 17:12

Oja , eigen keuze van hoefsmid,dierenarts en instructrice vind ik idd ook wel belangrijk!

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 17:13

Ja, ik ook! Je hebt ook van die stallen waar instructrices van buitenaf niet zijn toegestaan. Nou, dan hoef ik er niet te staan :P

Het liefst heb ik wel een stal met een gezamenlijk ontwormbeleid :)

Cerastes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 00:36

ElineS schreef:
Het liefst heb ik wel een stal met een gezamenlijk ontwormbeleid :)

Idd dat is ook wel belangrijk anders loopt het zo langs mekaar heen en heeft het ook geen nut, zeker niet als ze samen in de wei staan...

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 06:36

Het verbaasd me hoevaak ik de wens voorbij zie komen dat de paarden in de winter ook op de wei moeten. Hebben deze mensen weleens gehoord van kleigrond?
Ik ga helemaal in de wens mee hoor en heb mijn pony's daarom ook op eigen land staan waar ze in de winter ook op de wei kunnen maar er zijn genoeg dagen dat ik de wei af moet sluiten omdat het echt levensgevaarlijk glad is als het nat is.

M_nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 06:55

Ik vind weidegang belangerijk, de zomer en winter. Ik sta zelf op kleigrond en paard staat in de winter meer op stal dan buiten, maar ben allang blij dat het hier überhaupt kan.
Ik vind het fijn dat mijn paard veel contact heeft, in de wei en op stal.
Een goede bak waar ik het hele jaar door kan rijden. Buiten of binnen.
Een wc :+ en het liefst een warme plek na het rijden maar heel belangerijk vind ik het laatste niet.
Gezellige sfeer.

jacqdenh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 07:37

Wat ik mis in bijna alle bovenstaande verhaaltjes is de prijs,ik ben eigenaar van een kleine pensionstal en dit is toch vaak de belangrijkste vraag.Wat ik heel belangrijk vind is of het paard en de mensen bij de rest passen,ik heb nu een fijne groep mensen en paarden(sommige echt wel met gebruiksaanwijsing) en ik wil die groep graag zo houden.Past het achteraf niet vraag ik toch -hoe rot ik dat ook vind-of ze op zoek willen gaan naar een ander plekje

.Wat ik belangrijk vind is dat
-paarden in groepen naar buiten kunnen
-in de winter in de padocks de hele dag en s nachts op stal voorzien van hooi in slow feeders
-in de zomer 24/7 in de weide
-voor de stal voldoende stro of vlas maar wil je meer zijn dat extra kosten.

Verder vind ik het belangrijk dat de eigenaren en evt bijrijders verantwoordelijk zijn en eerlijk en dat ze wat voor elkaar over hebben.Soms ben je nl erg afhankelijk van een ander en dan bedoel ik met ziek en zeer bijv En verder is open comunicatie een must .Er is bij ons veel mogelijk maar wel in overleg en het mag niet alleen van 1 kant komen

Norton

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 08:02

Belangrijk is dat je betrouwbare pensioneigenaren hebt de verantwoordelijk met je paard omgaan. Het is wel jouw eigendom wat je in beheer geeft en je betaalt voor een niveau van verzorging. Communicatie moet van 2 kanten komen dus eerlijk zijn is belangrijk.

Ruime, schone stal
Voldoende naar buiten/weidegang uurtje of 6 per dag minimaal. 24/7 vind ik geen optie
Weidemaatjes moeten met elkaar overweg kunnen anders heb je continu verwondingen
Goede verlichte buitenbak met goede bodem
Goede kwaliteit brok en hooi
Goede prijs/kwaliteit verhouding
Mooie uitrijmogelijkheden, bos of iets dergelijks

Bij een goede buitenbak is binnenbak niet noodzakelijk anders wel

Belangrijk punt is ook dat je een stal zoekt die bij je past. Een stal met veel mogelijkheden voor recreatieve ruiters of juist voor de wedstrijdruiters.

Allerbelangrijkst is dat je paard op zijn plek en rustig is. Als mens kun je jezelf nog wat aanpassen maar een paard niet. Je kan toch niet met alle mensen op een stal even goed door een deur. En dat hoeft ook niet je bent stalgenoten het zijn niet je beste vrienden. Maar vriendelijk elkaar begroeten en een oppervlakkig praatje maken moet wel normaal zijn.

xJurdyWonanx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 15:44

Mijn huidige stal is zowat mijn droomstal te noemen en de belangrijkste punten vind ik;

Winters komen ze buiten zolang het licht is, en zomers ook maar dat betekend dus wel gauw 5 uur extra.
Buiten en binnen zetten word verzorgd ( enkel zondags niet maar die ene dag gaat paard dus niet de weide op als ik dat zelf niet doe en vind ik geen ramp want de stallen zijn behoorlijk ruim en contact met buren mogelijk)
En ze hoeven in de winter niet op van die postzegel paddocks te lopen, hebben gewoon een grote winterweide en een eigen grote zomerweide. Staan bij ons in groepen van 2 tot 4 paarden.

Voldoende, nee meer dan voldoende ruwvoer word er verzorgd. Dit vind ik heel belangrijk.

De stallen zijn dus ruim, allemaal met luik en allemaal tralies vanaf iets meer dan de meter hoogte rondom dus ze kunnen altijd contact met de buren hebben.
Je zult ze bij ons ( 55 paarden ) nooit maar dan nooit in de stront zien staan, ongeacht wanneer je komt.

Binnenbak en buitenbak zijn beiden ruim voldoende, grote afmetingen en bodems worden goed onderhouden en vervangen mits nodig.

Verder vind ik nog veel belangrijker bijna, mijn eerste ontmoeting met de pensioneigenaar. Ik was in een klap al bijna om nog voor ik de accommodatie gezien had. Hij heeft hart voor de dieren, nog belangrijker is dat hij weet waarover hij praat en er altijd alles te bespreken valt.
Laatst kwam ik op stal en stond mijne nog onder een regendeken maar omdat het plotseling 20 graden werd die dag heeft hij de dekens afgehaald omdat ze zich anders kapot gingen zweten.
Dit inzicht vind ik echt super en zou mijn paard hier zo een maand durven achter laten.

De eigenaar geeft iedereen trouwens zoveel ruimte om dingen te doen en echte regels zijn er zeg maar niet maar juist doordat hij zo makkelijk is gaan mensen ook makkelijk doen loopt alles zo soepel en netjes geregeld. Je mag bijvoorbeeld onbeperkt nog hooi en stro gebruiken nog buiten het hooi en stro dat de eigenaar al geeft, en op veel stallen zouden mensen daarvan profiteren en het misbruiken door heel veel schoon stro uit de stal zomaar weg te gooien op de hoop of door overdreven té veel hooi te gaan gebruiken of zelfs mee naar huis nemen voor hun konijn , cavia of whatever.
Het ligt dus echt aan hoe je je als pensioneigenaar openstelt tegenover klanten, ben je die zeikerige ouwe krent die op iedere halve euro wilt bezuinigen dan kun je eigenlijk al verwachten dat mensen daar tegenin gaan, terwijl als je zo open doet ze het allemaal helemaal niet willen aannemen en waarschijnlijk nog zuiniger met stro en hooi e.d. omgaan.

iEmmaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 15:53

Het belangrijkste vind ik natuurlijk de verzorging van je paard. Hij/zij moet beschikking hebben tot een lekker ruime stal met niet te zuinige bedekking op de grond. Overdag lekker in een weide kunnen lopen met soortgenoten en goed voer krijgen.

Daarnaast is het natuurlijk super handig allemaal dure faciliteiten te hebben als een stapmolen, binnenbak enz... op dit moment heb ik dit tot m'n beschikking maar dit is meer toeval dan dat ik hier daadwerkelijk naar op zoek was.

Wat ik ook een groot punt vind naast de verzorging van je paard is hoe gezellig het er is. Je moet goed overweg kunnen met de eigenaren en de andere pensionklanten. Je vertrouwt de eigenaar van de stal immers de verzorging van je paard voor een groot deel toe. Hier ben ik in mijn geval dan ook super blij mee, ik sta nu zo'n 3,5 jaar op deze stal en de eigenaren zijn meer dan goede vrienden van mij en mijn ouders geworden. :D Ik ben op dit moment de enige pensionklant en dat zal waarschijnlijk ook wel zo blijven := er zijn in de jaren een paar mensen langsgekomen maar niemand was het eens met ons 'trainingsbeleid'... (niet dat we zo'n streng beleid hebben maar wel het idee, als jij wedstrijden wilt rijden moet je daar ook voor oefenen en je best doen, dit ben je ook tegenover je paard verschuldigd, je kunt niet 1x in de week rijden en dan vol gas geven op een wedstrijd).

Onze stal staat op dit moment helaas te koop dus als het verkocht word zullen we moeten verhuizen naar een kleinere accommodatie, waarschijnlijk ook zonder binnenbak, stampmolen en al die luxe... Maar ik heb het er zeker voor over om die luxe achter te laten als ik mee kan verhuizen met de goede zorg en vrienden. :)

MelissavdZee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 15:55

Ik vind droge goeie buitenbakken toch wel een must!
Gelukkig is dat helemaal super bij de pensionstal waar ik sta :)

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 16:02

Mijn droomstal:

Stal van minimaal 3.5 bij 3.5 met hoofdluik zodat ze met hun hoofd naar buiten kunnen.
Onbeperkt hooi.
3 keer per dag op maat krachtvoer en/of vitaminen.
Goede stalbedekking mag vlas, mag stro.
Minimaal 10 uur per dag naar buiten, of dit nu een ruime paddock is met ruwvoer of weidegang met strookbegrazing. Liefst paddock paradise.
Ruime poetsplaats met warm water.
Goede buitenbak met verlichting. Of een overkapte buitenbak.
(binnenbak hoeft van mij niet persé, als het maar droog is)
Mooie uitrijmogelijkheden naar buiten toe voor zowel menwagen als onder het zadel.
Sociaal contact. Zowel op stal als buiten.

Wat ik minimaal wil op stal:

Ruime stal met goede bodembedekking.
Veilige stal van minimaal 3 x 3.
Minimaal 6 uur per dag naar buiten.
Goed ruwvoer van hoog kwaliteit.
Een goede buitenbak.
Ruime plaats om je paard te poetsen binnen.
Sociaal contact, zowel op stal als buiten.

En wat ik wil, heb ik gekregen!

Jantine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 16:06

Het minimale wat ik belangrijk vind:

Buiten komen overdag
's nachts op stal
Grote box
Minimaal 4x hooi
Goeie buitenbak

Extra's die ik leuk zou vinden:
Molen
Binnenbaan
Solarium
Uitrijmogelijkheden