Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
_Lorette_ schreef:Ik heb de paarden eigenlijk het liefst op stro, zodat ze altijd wat te eten hebben, zo’n dikke laag stro wel heerlijk is om in te liggen en stro volgens mijn hoefsmeden de beste bodembedekking is voor de hoeven (in jouw geval dus niet, omdat je Fjord de stal leeg eet). Maar ik vind het een ramp met uitmesten, je hebt veel afval, de stallen ruiken sterker en het is geen handig strooisel als je paard een stofallergie heeft (of je een familielid hebt dat allergisch is). Bij mijn oude huis had ik de paarden binnen de bebouwde kom, dus ik moest erg oppassen en alle mest meteen opruimen en afvoeren. Van zaagsel werd de kwaliteit van de hoeven minder, het was duur, gaf veel stof en ik vond het niet heel goed absorberen. Wij zijn nu al jaren tevreden gebruikers van vlas en hennepstrooisel. Het wordt niet gegeten, mest gemakkelijk uit, weinig geur, weinig afval en het is makkelijk op te slaan (ten opzichte van stro). Hennep vinden wij nog iets fijner dan vlas (geur, nog minder stof en niet zo glad), maar het is wel wat duurder. Maar goed, dit is onze ervaring. Met andere paarden en/of een ander stalmanagement (het ligt er maar niet aan hoe je de stallen uitmest) kunnen de ervaringen weer totaal anders zijn.
Yvank_ schreef:Mijn paard vreet alles wat in zn stal komt in een rap tempo op dus als die hooi heeft met daaronder stro dan vreet die dan direct daarna op hij kan heeel snel etendus doe ik het in een hooinet dan kan die er langer mee toe een vreet die ook niet aan stuk door dan knabbelt die gewoon wat.
Kaffez schreef:Yvank_ schreef:Mijn paard vreet alles wat in zn stal komt in een rap tempo op dus als die hooi heeft met daaronder stro dan vreet die dan direct daarna op hij kan heeel snel etendus doe ik het in een hooinet dan kan die er langer mee toe een vreet die ook niet aan stuk door dan knabbelt die gewoon wat.
Okwilde net vragen of je niet bang bent dat je paard ook zijn vlas gaat opeten... maar in een eerder bericht had je al geschreven dat je het 'oude' vlas met het 'nieuwe' gaat mengen. Zo doe ik het ook met hennep, onderop een nieuwe baal en daarop het 'oude/droge' materiaal en dan vermengen