Vlas, zaagsel of stro?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kaffez

Re: Vlas, zaagsel of stro?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 13:04

Wij gebruiken nu al een aantal jaren hennepstrooisel (wordt bij ons niet gegeten, neemt veel vocht op, goed voor de hoeven, mest gemakkelijk uit, weinig afval en de mest composteert heel snel), zowel voor de paarden maar ook merrie + veulen (van een week oud) gaan over van stro naar hennep. Afgelopen zaterdag heb ik voor het eerst een grote baal houtkrul (als test verdeeld over 4 boxen) toegevoegd aan de stallen met hennepstrooisel. Door de krullen krijgt je meer volume en is het lekker zacht. En ik moet zeggen, het bevalt goed tot nu toe. Niet dat ik overstap van hennep (daar zweer ik bij), maar op deze manier krijg ik meer volume in de stal. Alle dames hebben languit gelegen in de stal, want op alle ruggen lag houtkrul :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 11:27

_Lorette_ schreef:
Ik heb de paarden eigenlijk het liefst op stro, zodat ze altijd wat te eten hebben, zo’n dikke laag stro wel heerlijk is om in te liggen en stro volgens mijn hoefsmeden de beste bodembedekking is voor de hoeven (in jouw geval dus niet, omdat je Fjord de stal leeg eet). Maar ik vind het een ramp met uitmesten, je hebt veel afval, de stallen ruiken sterker en het is geen handig strooisel als je paard een stofallergie heeft (of je een familielid hebt dat allergisch is). Bij mijn oude huis had ik de paarden binnen de bebouwde kom, dus ik moest erg oppassen en alle mest meteen opruimen en afvoeren. Van zaagsel werd de kwaliteit van de hoeven minder, het was duur, gaf veel stof en ik vond het niet heel goed absorberen. Wij zijn nu al jaren tevreden gebruikers van vlas en hennepstrooisel. Het wordt niet gegeten, mest gemakkelijk uit, weinig geur, weinig afval en het is makkelijk op te slaan (ten opzichte van stro). Hennep vinden wij nog iets fijner dan vlas (geur, nog minder stof en niet zo glad), maar het is wel wat duurder. Maar goed, dit is onze ervaring. Met andere paarden en/of een ander stalmanagement (het ligt er maar niet aan hoe je de stallen uitmest) kunnen de ervaringen weer totaal anders zijn.

Hier dus net zo :) stro is een ramp om af te voeren. Vlas hebben we weinig afval van. En voor het knabbelen geef ik ze elke nacht een hooinet met stro.

Kaffez

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 10:56

@Yvank stop jij stro in een hooinet? Gewoon nieuwsgierig hoor, ik strooi altijd een plak stro voor de deur en daarop gooi ik hun hooi of kuil. Is het laatste op, dan beginnen ze te knabbelen aan het stro. Of ben je bang dat ze het door de stal smeren en doe je het daarom in een net?

Anoniem

Re: Vlas, zaagsel of stro?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 10:59

Mijn paard vreet alles wat in zn stal komt in een rap tempo op dus als die hooi heeft met daaronder stro dan vreet die dan direct daarna op hij kan heeel snel eten := dus doe ik het in een hooinet dan kan die er langer mee toe een vreet die ook niet aan stuk door dan knabbelt die gewoon wat.

Kaffez

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 11:39

Yvank_ schreef:
Mijn paard vreet alles wat in zn stal komt in een rap tempo op dus als die hooi heeft met daaronder stro dan vreet die dan direct daarna op hij kan heeel snel eten := dus doe ik het in een hooinet dan kan die er langer mee toe een vreet die ook niet aan stuk door dan knabbelt die gewoon wat.

Ok :) wilde net vragen of je niet bang bent dat je paard ook zijn vlas gaat opeten... maar in een eerder bericht had je al geschreven dat je het 'oude' vlas met het 'nieuwe' gaat mengen. Zo doe ik het ook met hennep, onderop een nieuwe baal en daarop het 'oude/droge' materiaal en dan vermengen

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 11:50

Vraag ik me meteen af, waarom eet ze stro? Mijn paardeb eten ook stro.
Ben ik blij mee want zo kunnen ze mooi aan hun natuurlijke fourage behoefte voldoen.
Ik gooi dan flink stro in de stal. Dagelijks mest ballen eruit en minimaal halve plak vaak meer van een.grote baal erbij.
2/3 x per week de plasplekken eruit.
En ze staan schoon en droog.
Een vorige stalling strooide veel minder en had ik dezelfde problemen als jij TS.
Denk dat royaal strooien het sleutel woord is en zorg voor voldoende hooi desnoods in een slowfeeder.
Succes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 12:48

Kaffez schreef:
Yvank_ schreef:

Ok :) wilde net vragen of je niet bang bent dat je paard ook zijn vlas gaat opeten... maar in een eerder bericht had je al geschreven dat je het 'oude' vlas met het 'nieuwe' gaat mengen. Zo doe ik het ook met hennep, onderop een nieuwe baal en daarop het 'oude/droge' materiaal en dan vermengen

Ook dat vindt hij inderdaad een heerlijk diner :=

Daarom idd vermengen anders vreet die met smaak dat wel op :Y)