Paard 's nachts buiten, deken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-14 17:13

geetje1 schreef:
tja zucht......lezen zou ik zeggen

:? Hoe bedoel je dat? Ik vind Paard Natuurlijk altijd een beetje geiten-wollen-sokken-dubieus dus ik ga niet de hele beslissing daarvan af laten hangen. Dit werkt namelijk misschien als je je paard op de hele Paard natuurlijk-manier houdt, maar dit is niet het geval dus gelden er wellicht weer andere 'regels'. Desalniettemin is het natuurlijk wel een interessant stukje dus ik neem het wel mee in de beslissing :)

Dank voor alle reacties, ik laat haar lekker bloot en kijk wel hoe het gaat!

melissac

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 17:13

die van mij staat ook 24/7 buiten en heeft als het koud wordt 's nachts een 0 gram's regendeken op, en als het boven de 6 graden wordt dan staat die bloot.

geetje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 17:20

BaileyMix schreef:
geetje1 schreef:
tja zucht......lezen zou ik zeggen

:? Hoe bedoel je dat? Ik vind Paard Natuurlijk altijd een beetje geiten-wollen-sokken-dubieus dus ik ga niet de hele beslissing daarvan af laten hangen. Dit werkt namelijk misschien als je je paard op de hele Paard natuurlijk-manier houdt, maar dit is niet het geval dus gelden er wellicht weer andere 'regels'. Desalniettemin is het natuurlijk wel een interessant stukje dus ik neem het wel mee in de beslissing :)

Dank voor alle reacties, ik laat haar lekker bloot en kijk wel hoe het gaat!

begrijp dat je er zo over denkt hoor maar als je begrijpt hoe het metabolisme van paarden werkt
begrijp je ook waarom wel of geen deken
de reactie;s hier zijn de een vind dit en de ander vind dat maar wat vind je paard?
zijn allemaal goed bedoelde adviezen ook die van mij maar dat begreep je wel denk ik
veel succes er mee

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 17:22

Ik bouw nooit wat op of af, ja de deken van niks naar 200 naar 400 maar dan bij mooi weer ook direct terug naar niks, als de dieren schuilmogelijkheden hebben en hooi. Mijn pony heeft een box met stro op de weide, enige wat open is is de deur, dus redelijk warm. Heeft ze t koud zet ze zich daar in.

Maar dan heb ik het wel over de winterperiode zonder deken (en wel een korte vacht) toen het snachts nog onder het vriespunt was. Nu heeft geen enkel paard problemen buiten, geen een. Het is echt niet koud snachts. ;)

En bedankt voor de felicitatie.

lianne484

Re: Paard 's nachts buiten, deken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 17:26

Die van mij staat al bedat 2 maanden dag en nacht buiten zonder deken of iets. Ze heeft dan ook in de winter ook geen deken op. Maar ik heb ook geen tijd voor binnen en naar buiten en om dekens op en af te doen dus dan maar niet. Ze vind het niet erg denk ik. Als ik om 6 uur 's ochtends langs rij ligt ze altijd lang uit te slapen. Dus denk niet dat ze het koud heeft ;)

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 17:28

Hier lagen wel de dekens op in de winter (niet gek ook, paard stond toen 24/7 buiten en eerst zelfs zonder stal, kwam in december pas buiten te staan vanuit 24/7 binnen en hier had ze ivm het rijden ook al 200 gram op).
Maar ze staat toch al ruim 2, bijna 3 maanden zonder dekens.

Annelove16x

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 17:34

Ik zou bloot buiten zetten, of voor de zekerheid een regendeken op?

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 17:36

Voor welke kou moet daar dan een regendeken op Annelove?

Sommige mensen maken echt mietjes van hun paarden. :')

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 22:26

xSlvna schreef:
Voor welke kou moet daar dan een regendeken op Annelove?

Sommige mensen maken echt mietjes van hun paarden. :')

Nahhh, je kunt ook overdrijven hoor ! Dit paard is gewend 's nachts op stal te staan (daar is het al gauw zo'n graag of 12) en moet nu ineens 's nachts buiten. Dan is er niks mis met een regendekentje. Vannacht komt het tegen het vriespunt, maar dat is niet het enige dat anders is. Op stal liggen ze in stro, in de wei op het (natte, koude) gras. Een dek op in de nacht is dan vrij logisch lijkt me.

En paard natuurlijk.... : ach dat moet iederen zelf weten. Maar een sportpaard wat geschoren en getraind wordt is toch iets heel anders dan een paard in de visie van paard natuurlijk. Moet iedereen voor zich weten, maar dan gaan dat soort regeltjes niet op. Hier doen we het zo: wordt het 's nachts nu nog kouder dan 10 graden (begin buitenseizoen) dan gaat het dek op. Als dat eenmaal een beetje stabiel is blijft hij af tot in september, oktober tot die temperaturen weer gaan zakken. In de zomer maakt een kleine daling niet uit, dan zijn ze het gewend. Maar als het een week lang pijpenstelen regent en het is vrij koud, dan gaat hij ook op, ongeacht het seizoen. Zal niet de eerste keer zijn dat ik een paard totaal verkleumd uit de wei heb gehaald door de regen.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 22:47

Je schrijft in je OP dat ze binnenkwam voor de koude maar ook voor het Fructaan! Wat is de reden dat op Fructaan gepast wordt.
Want die is.juist in deze periode hoog. Zeker als gras nu afgeknabbeld is. Snachts is het nog fris overdag goed zonnig en gras in stress daarvan. Dan zijn de ochtenden Fructaan rijk.
Dat is exact de reden dat mijn dame maar 3 dagen op de wei loopt. Dan kan ze het af qua Fructaan. Rest paddock met hooi
Nachten binnen en straks gaat ze snachts buiten overdag binnen.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-14 22:49

Heb 'r nu bloot buiten maar zit me toch niet lekker, veels te koud :brr: Dus doe haar komende nachten toch maar regendekentje op, zag dat ze toch sowieso regen afgeven van de week...

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 22:54

BaileyMix schreef:
Heb 'r nu bloot buiten maar zit me toch niet lekker, veels te koud :brr: Dus doe haar komende nachten toch maar regendekentje op, zag dat ze toch sowieso regen afgeven van de week...

Dat zou ik nou juist deze nacht niet doen: het wordt echt koud. Over een paar dagen geen probleem meer lijkt me (als ik naar weeronline kijk).

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-14 23:17

Nee maar helaas staat ze nu al bloot in de wei... Gelukkig wel nog warme slobber en luzerne gegeven voor ze weer terug ging dus ze heeft wel brandstof, maar ach arm kind, morgenochtend maar snel aan het lopen zetten...

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 23:23

Die van mij heeft van de winter met deken gestaan, en staat nu met z,n blote kont op de wei dag en nacht ( staan het hele jaar door 24/7 buiten) maar door de winterdeken van de winter heeft hij ook geen wintervacht aangemaakt. Geen enkel probleem hier

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 00:04

Mossel schreef:
Die van mij heeft van de winter met deken gestaan, en staat nu met z,n blote kont op de wei dag en nacht ( staan het hele jaar door 24/7 buiten) maar door de winterdeken van de winter heeft hij ook geen wintervacht aangemaakt. Geen enkel probleem hier

Dat is hier dus ook, ik let ook niet meer op de temp.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 00:15

Mijn 2 shetten en haflinger hebben dekens op gehad van de winter.
Op den duur heb ik ze afgedaan omdat ze toch snachts op stal gingenen het warmer werd.
Ze staan nu ook al even 24 7 buiten.
Mijn ene shet is oud en die heb ik met deze nacht temperaturen wel een dekentje op liggen omdat hij snel vatbaar is.
Dus ligt aan je paard!

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 00:20

Een lage temperatuur is niet koud voor een paard, combi aanhoudende regen en wind is dat...
Zolang ze genoeg te knagen hebben en liefst wat beschutting is het niet zo snel koud. :)

Overigens is fructaan 's nachts nou net niet zo een probleem. :)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 00:25

BaileyMix schreef:
Nee maar helaas staat ze nu al bloot in de wei... Gelukkig wel nog warme slobber en luzerne gegeven voor ze weer terug ging dus ze heeft wel brandstof, maar ach arm kind, morgenochtend maar snel aan het lopen zetten...

Ts serieus :') je paard heeft het écht niet koud hoor! Mijn pony van 24 staat met zn zomervachtje in de wei en dat kan hij prima hebben hoor. Jij bent een mens dus het is voor jou heel anders die tempratuur

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 00:30

Paarden hebben het niet snel koud hoor, boven 10°C vinden ze het meestal al te warm.

Hier slapen ze ook al buiten (gaan wel schuilen) zonder deken, zelfs eentje die in de winter met deken stond wegens spierproblemen, en allemaal geen probleem.

Ik zou me in jouw geval echter eerder zorgen maken over het gras/fructaan, zelf durf ik ze ook geen 24/7 op de wei zetten, ze gaan 's nachts op de paddock (en gaan dan liggen slapen in de overdekte longeerpiste).

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-14 00:32

Maartje1990 schreef:
BaileyMix schreef:

Ts serieus :') je paard heeft het écht niet koud hoor! Mijn pony van 24 staat met zn zomervachtje in de wei en dat kan hij prima hebben hoor. Jij bent een mens dus het is voor jou heel anders die tempratuur

Oh oh ben ik me echt heel erg aan het aanstellen :') ? En ik was altijd zo'n harde!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 00:37

Je bent je echt niet aan het aanstellen hoor..
En van die site, ja het klopt. Maar als ik dit toelaat heb ik volgende maand een graatmager paard.. Dit kost hem gewoon teveel energie/vet..

Dus ik heb hem lekker onder zijn regendekentje en volgend mij vind hij dit helemaal niet erg :)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 01:31

Maartje1990 schreef:
BaileyMix schreef:

BaileyMix schreef:
Oh oh ben ik me echt heel erg aan het aanstellen :') ? En ik was altijd zo'n harde!!

Nou ik wou t zo niet verwoorden :') maar stiekem dacht ik het wel haha :p echt maak je geen zorgen! :)

@beloven: ik weet niet of jouw paard medisch in orde is. Maar mijn 2 jarige en mijn 24 jarige zijn de afgelopen maand, beide zonder deken en ondertussen in zommervacht alleen maar aangekomen.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 04:21

Beweging en een bak slobber is niet dat waar het paard warm van wordt. Dat wordt ie van het continue kunnen snacken. En aangezien ie dan fulltime op gras staat... ;)

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 10:42

TurdusMerula schreef:
Een lage temperatuur is niet koud voor een paard, combi aanhoudende regen en wind is dat...
Zolang ze genoeg te knagen hebben en liefst wat beschutting is het niet zo snel koud. :)

Overigens is fructaan 's nachts nou net niet zo een probleem. :)

Snachts niet nee, maar Smorgens vroeg wel.
De frissere temp zal je paard niet zo,n last van hebben. Het is immers wel droog.
Paard is meest comfortabel tussen de 5 en 15 graden.

Frieskee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 10:48

ik zou geen deken gebruiken ,