merrie's en ruinen samen in het land

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

joke165

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 10:01

Kan heel vervelend zijn inderdaad. Mijn merrie heeft ook een tijdje samengestaan met 1 ruin. Het geklit werd zo erg dat we zonder elkaar niet meer konden rijden etcetera omdat de ander de boel afbrak en ze bleven gillen. Heel lastig, enige optie is dan ze uit elkaar halen. Maar ik zou het nog even aankijken, zeker als ze in een groep staan dan stabiliseert het vaak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 10:04

Mijn ruin staat ook bij 2 merries. Gaat prima, maar in het vroege voorjaar, denkt hij nog wel eens dat hij hengst is als de merries hengstig worden. Hij mag ze dan zelfs "dekken" :o . Dit is meestal maar 1x per jaar, dus ik laat het lekker gaan.

Nu is de ene merrie ook van mij en de eigenaresse van de andere merrie heeft er geen probleem mee. Gelukkig geen wonden (ze hebben geen ijzers), soms alleen wat krassen van de hoeven op hun flanken.

In deze periode is mijn ruin soms ook een beetje "heftig, onrustig, stoer" enz. Meestal duurt dit gedrag hooguit een week, dus dan laat ik ze gewoon een weekje met rust.

Ik kan me wel voorstellen dat het vervelend is als ze door het land gaan lopen jagen en er grotere wondjes ontstaan.

Vjestagirl

Re: merrie's en ruinen samen in het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 10:18

Ik vind gemengde kuddes ideaal. Zo'n heel kippenhok aan merries die allemaal de baas willen zijn werkt volgens mij niet, ik denk dat n paar ruinen erbij voor iedereen beter is.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 10:21

Als het erger word en de staleigenaar wil nog niet scheiden is een andere stal zoeken de enige optie. Mijn ruin had vorig jaar ook hengstengedrag wat niet minder werd maar zelfs erger. Tot op het punt dat hij niet eens meer correcties voelde en dwars over iedereen heen denderde. Zelfs iemand met ervaring met (dek)hengsten had het nog nooit zo extreem meegemaakt. Hij had zelf ook zo weinig rust dat hij niet eens meer wilde eten. Geloof me, zo ver wil je het niet laten komen. '
Nu zal het niet zo snel zo erg worden als bij de mijne, maar dat gedrag voorkomen is beter dan genezen.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 10:22

Vjestagirl schreef:
Ik vind gemengde kuddes ideaal. Zo'n heel kippenhok aan merries die allemaal de baas willen zijn werkt volgens mij niet, ik denk dat n paar ruinen erbij voor iedereen beter is.

Hangt wel een beetje van de ruinen af die er bij staan :D

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 10:23

Inoterry schreef:
Vjestagirl schreef:

Hangt wel een beetje van de ruinen af die er bij staan :D

Mja, mijn ervaring is dat de meeste ruinen prima goedzakken zijn. Willen soms denken dat ze wat te zeggen hebben, maar laten zich vaak keurig weer op hun plek zetten :D.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 10:23

Ach ja, mijn ervaring is dat de merries altijd de baas zijn..de paarden samen een speelmoment wat bijna het echie is, vind ik ideaal....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 10:29

russel schreef:
Ach ja, mijn ervaring is dat de merries altijd de baas zijn..de paarden samen een speelmoment wat bijna het echie is, vind ik ideaal....

Ja vind ik ook! In de dagen dat mijn merrie ECHT voor de eerste keer hengstig is, zit hij er soms wel 5x op een dag op. Na 1 of 2 dagen is ze er weer helemaal klaar mee en bijt ze de stukken vel van zijn (grote) kont :j .

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 10:32

[***] schreef:
russel schreef:

Ja vind ik ook! In de dagen dat mijn merrie ECHT voor de eerste keer hengstig is, zit hij er soms wel 5x op een dag op. Na 1 of 2 dagen is ze er weer helemaal klaar mee en bijt ze de stukken vel van zijn (grote) kont :j .

Dan maakt die van mij nogal indruk op de dames dus, die bleven staan dringen bij hem. Zelfs de ergste pismerrie die, tot dan toe, alle ruinen weg geslagen had bleef zich vrijwillig aanbieden := _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 10:34

Inoterry schreef:
Dan maakt die van mij nogal indruk op de dames dus, die bleven staan dringen bij hem. Zelfs de ergste pismerrie die, tot dan toe, alle ruinen weg geslagen had bleef zich vrijwillig aanbieden

Ja mijn merrie is normaal gesproken ook absoluut niet aardig of lief, voor hem of voor andere paarden in het algemeen. Maar 1 week per jaar vindt ze het goed.

De andere merrie wordt op het laatst zelfs heel vervelend naar mijn ruin toe. Ze blijft achter hem aan lopen, zich aanbieden, zelfs als hij niet meer wil _/-\o_

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 10:35

Ja sommigen hebben dat, mijn ruin was ook zo een, een paard met hele goede sociale vaardigheden en veel respect.....prachtig om te zien hoe ze die merries inpalmen....m.i. De beste ruinen die je kan hebben....die persoonlijkheden zijn nl ook heel waardevol voor de mens..

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 10:38

Wij hebben 2 merries en 2 ruinen bij elkaar staan.
Een half jaar geleden wisten ze nog niet van elkaars bestaan af, nu gaat het ongeveer zo:
Afbeelding

Geen stress, geen gemiep (ondanks dat de schimmel nu hengstig is)

Er zullen idd paarden zijn waar het minder makkelijk mengt, maar hier gaat het toevallig heel goed.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 10:39

Alleen waren de andere ruinen in de groep nu weer niet blij, die werden nogal hardhandig weg gemept. De dames bleven ook echt hengstig, week na week. Zelfs toen die van mij apart werd gezet kwam de rust niet terug. Pas toen die van mij een chemische castratie kreeg kalmeerde de boel en stopten de merries ook met hengstig zijn. En ja, beide ballen zijn er uit :j .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 10:40

Die ruinen zoeken dat zelf op, eigen schuld, ook goed voor hun ego om even duidelijk bevestiging te krijgen hoe de real world er voor hun uit ziet....hebben wij ook profijt va. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 10:48

Inoterry schreef:
Alleen waren de andere ruinen in de groep nu weer niet blij, die werden nogal hardhandig weg gemept. De dames bleven ook echt hengstig, week na week. Zelfs toen die van mij apart werd gezet kwam de rust niet terug. Pas toen die van mij een chemische castratie kreeg kalmeerde de boel en stopten de merries ook met hengstig zijn. En ja, beide ballen zijn er uit :j .

Tja, dat is inderdaad een uitzonderlijk geval. Ik heb geen probleem met een weekje onrust, maar daarna moet het wel weer langzaam rustig worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 10:57

Hangt ook af of er genoeg ruimte is voor de groep en of ze lang genoeg naar buiten kunnen....te klein en te kort is mijn ervaring, dagelijks hommeles

katjalove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-14 11:10

Hij staat er nu op zich wel rustig bij. In het land is er ook wel rust maar gisteren schriktraining gehad en het leek wel een hengst onder het zadel. Normaal is hij zo mak als een lammetje. Mijn dochter vond het op zich geen probleem want die vond het wel een uitdaging om een keer een drukkere pony onder haar kont te hebben. Alleen ik vind het vervelend dat hij nu alleen maar op de merrie concentreerd en niet meer speelt want dat is wat hij normaal altijd zo graag doet. De ruin waar hij mee speelde die mag nu niet in de buurt van de merrie komen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 11:11

katjalove schreef:
Hij staat er nu op zich wel rustig bij. In het land is er ook wel rust maar gisteren schriktraining gehad en het leek wel een hengst onder het zadel. Normaal is hij zo mak als een lammetje. Mijn dochter vond het op zich geen probleem want die vond het wel een uitdaging om een keer een drukkere pony onder haar kont te hebben. Alleen ik vind het vervelend dat hij nu alleen maar op de merrie concentreerd en niet meer speelt want dat is wat hij normaal altijd zo graag doet. De ruin waar hij mee speelde die mag nu niet in de buurt van de merrie komen.

Heb je hem ook van stal verplaatst?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 11:17

Maar doet hij alleen maar roepen dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 11:42

russel schreef:
Hangt ook af of er genoeg ruimte is voor de groep en of ze lang genoeg naar buiten kunnen....te klein en te kort is mijn ervaring, dagelijks hommeles

Ja, dat ben ik helemaal met je eens! In de winter staan ze bij ons op wat kleinere afgezette stukken, maar die stukken zijn nog groot genoeg om mijn merrie te ontwijken.

Nu zijn de groepjes bij ons ook vrij constant en dat scheelt een behoorlijke slok op een borrel.

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 12:25

Vjestagirl schreef:

Mja, mijn ervaring is dat de meeste ruinen prima goedzakken zijn. Willen soms denken dat ze wat te zeggen hebben, maar laten zich vaak keurig weer op hun plek zetten :D.

Nou inderdaad, de ruinen bij ons hebben echt wel ontzag voor de merries, de merries bepalen alles, dus ook of ze in de buurt mogen komen. 3 merries en 4 ruinen hier samen en mijn jonkie word prima opgevoed door de dames en kan heerlijk ravotten met de ruinen,

katjalove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-14 12:27

nee ik sta daar nu 8 maanden en de merrie waar hij gek op is nu ongeveer 1.5 maand en dit is wel de eerste keer dat ze samen staan op het landje. Ze hebben eerst in de paddock gestaan en als die van mij in de bak stond vond hij haar ook heel erg leuk dus het was voor hem ook liefde op het eerste gezicht.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 14:52

Mijn merrie laat zich dekken en daarvan kreeg zij ernstige verwondingen: paard met ijzers voor sneed haar rug en achterbenen open.
Nu staat ze mer een ruin die niet dekt, maar die haar staart tot bloedens toe volledig afkauwt.
|(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 14:55

He wat balen....kun je iets in de staart smeren?

Kitsu

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 15:02

Tja .. Ten eerste zijn het mijn paardjes niet , ten tweede houd die man al langer paarden als ik oud ben. Maar lets get back on topic