Buurpaarden zuigen lucht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 12:24

_sharonnn schreef:
itsmi schreef:
Het zuigen zal bij oudere paarden niet zo snel overgenomen worden. Wel is het risico groter als je een jong paard neerzet tussen 2 zuigers, dat die het eerder over gaat nemen.

Mijn paard heeft ook tussen 2 zuigers in gestaan. Hij heeft het niet overgenomen, maar had totaal geen respect voor de zuig-paarden. Hij zag ze niet staan en als ze in de weg stonden beet hij ze weg. Voor alle andere paarden heeft hij meer dan genoeg respect, is totaal niet dominant, juist heel sociaal, maar deze zuig-paarden had hij echt geen respect voor. Op zich best logisch dat hij chagrijnig op hun reageert. Hij hoort ze een groot deel van de dag zuigen. Zou ik ook gek van worden.
Dus of je je paard een plezier ermee doet? Je geeft hem er geen rustige stal omgeving mee... .

Ja, want een paard denkt ook; jij bent lelijk als een ander paard iets uit proportie is >;)
Mijn zuiger heeft net als de niet-zuiger altijd respect gehad voor andere paarden. Beetje apart dus.. Vermenselijken van een paard heet zoiets toch?

Verder ga ik mee met de rest. Is het luchtzuigen op die stal begonnen, dan zou ik het niet doen. Is dat niet het geval, dan kan het geen kwaad. Ik heb ook een zuiger en er is geen enkel paard die het over genomen heeft.

Ik vind het prima als je het vermenselijken noemt. Dat is het waarschijnlijk ook. Het maakt voor de uitkomst verder niet uit onder welke noemer je het schaart. Toch is mijn ervaring dat mijn paard totaal geen respect had voor de zuigers en verder voor alle paarden juist heel erg sociaal is. Het paard van mijn vriendin, die in een ander stallencomplex naast een zuiger staat, laat precies hetzelfde beeld zien. Voor mij geen toeval meer, maar het bewijs dat paarden het wel degelijk irritant KUNNEN vinden als er een luchtzuigend paard naast hun staat.
However, je creëert geen rustige omgeving voor je paard als er continue 2 zuigers naast je staan te luchtzuigen.

Bhodi

Re: Buurpaarden zuigen lucht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 12:39

Dat laatste ben ik met je eens.
Ik heb alleen andere ervaring met mijn luchtzuiger.
Ze wordt gewoon gerespecteerd.
Misschien heeft het te maken met de ernst van het luchtzuigen?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 12:47

Die van mij heeft jaren samen los gestaan met een behoorlijke luchtzuiger, maar heeft het niet overgenomen.

melaniepk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 12:54

Ik heb zelf jaren een luchtzuiger in mijn kudde en op stal gehad.
Dat ze het van elkaar overnemen is klinkklare onzin !
Wel kan het stallings of voerbeleid slecht zijn en dat kan er voor zorgen dat paarden gaan zuigen.
Twee hele verschillende dingen dus.
Mocht het stallings en voerbeleid goed zijn op die stal zou ik geen reden zien om mijn paard daar niet te stallen.

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 13:10

_sharonnn schreef:
Dat laatste ben ik met je eens.
Ik heb alleen andere ervaring met mijn luchtzuiger.
Ze wordt gewoon gerespecteerd.
Misschien heeft het te maken met de ernst van het luchtzuigen?

Tsja er zullen ongetwijfeld ook andere factoren in het spel zijn. De ene situatie is de andere niet. Door mijn ervaring met zuigers en doordat ik hetzelfde beeld bij een ander paard heb gezien, zal ik in ieder geval mijn paard niet stallen in de buurt van luchtzuigende paarden. Dat jij of iemand anders een andere ervaring heeft kan prima. Ik zeg ook niet dat ik gelijk heb of dat jij gelijk hebt. Ik zeg alleen dat dit voor mij reden genoeg is om in een dergelijke situatie andere stalling te zoeken/kiezen dus dat luchtzuigende paarden zeker een rol spelen in mijn beslissing. Ieder kent zijn paard het beste. En of je dat nu vermenselijkt door te zeggen dat je paard het irritant vind of geen respect heeft voor luchtzuigende paarden of niet, je ziet zelf wel aan je paard of je de juiste beslissing genomen hebt of niet.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 21:01

Mijn pony heeft ruim 7 jaar een stal gedeeld met mijn andere pony welke een luchtzuiger is.
Ook het andere paard van ons wat inmiddels 19 jaar met hem staat zuigt geen lucht.

Het is je eigen keuze wat je wilt. Ik ben van mening dat het niet word overgenomen, ofwel het is toeval dat er 2 zuigers staan of er is iets mis met de stal.
Ik zou er zelf geen probleem mee hebben om mijn paard weer bij een zuiger te zetten, maar zoals gezegd. Dat is ieders keuze.

BCR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-14 23:07

Wat het rare is, de paarden in de andere schuur die allemaal niet lucht zuigen. Zijn van dezelfde eigenaar en zien er heel mager uit. Ik zag dat er voor hun kuil klaar stond dat waren hele kleine porties. Voor de "zuigers" stond er een flinke portie droog hooi klaar in van die enorme netten. Zou eigenlijk andersom moeten zijn. Toch zuigen beide paarden zo erg lucht dat ik me er al aan stoorde tijdens het kijken.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 05:03

Persoonlijk vind ik van niet.
Niet dat niet zuigers minder zouden moeten krijgen, ik ben van mening dat je naar het paard zelf zou moeten kijken. Het is wel frappant dat twee paarden van dezelfde eigenaar zo mager zijn.

Als je je er al aan stoort bij het kijken dan zou ik er nog even over nadenken,uiteindelijk moet je met plezier naar je paard kunnen gaan zonder factoren waar je je aan stoort. echter denk ik uit je post te kunnen opmaken dat je er voor jezelf al uit bent. :-)

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 08:50

Als je je bij het kijken al stoort aan luchtzuigen EN voerbeleid, dan zou ik er zeker niet heengaan.
Je moer ergens met plezier staan. En als je onderbuikgevoel bij de eerste keer kijken al waarschuwt, dan zou ik daar zeker naar luisteren!

Overigens snap ik hooi in netten prima voor zuigers. Kuilgras kunnen ze vaak wat minder tegen, en bovendien geef je van kuil normaal gesproken minder dan hooi. En voor een zuiger is het goed om er zo lang mogelijk over te doen. (Voor ieder paard eigenlijk)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 09:24

Van kuil hoor je juist meer te geven omdat het aandeel droge stof veel lager is en ze dus minder binnen krijgen.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 09:33

Je gaf al aan in een eerdere reactie dat je je beslissing al had gemaakt, wat is het geworden?
Persoonlijk zou ik er niet gaan staan, ik kan me ook vreselijk ergeren alleen al aan het geluid net als jij!

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 09:45

@dubbeldun: qua kilo's wel. Maar vaak zijn dat dan weer kleinere hopen, omdat het relatief veel zwaarder is. Althans, dat is wat ik meestal zie.

Blijft dat ik als ts onder deze omstandigheden niet zou verhuizen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 09:49

Quir schreef:
Mijn vorige paard was ook een zuiger, maar no way dat zij een band om kreeg. Ellendige dingen en levensgevaarlijk.

Ze nemen het inderdaad niet over, maar de vraag is of ze daar zijn gaan lucht zuigen of dat ze het al deden...

Ja, mogelijk hebben ze gewoon de 2 luchtzuigers bij elkaar gezet omdat ze het al deden.
Heb je daar ook naar gevraagd?
Verder is het ook belangrijk om te kijken of het hooi van goede kwaliteit is.

BCR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-14 13:51

De luchtzuigers zijn niet expres bij elkaar gezet. De accomodatie bestaat uit 2 schuren met ieder 3 stallen. De ene schuur is verhuurd aan iemand met 3 paarden, logisch ik zou ook graag mijn paarden bij elkaar zetten als ik er meerdere heb. Helemaal als je een hoop zelf moet doen schilt dat een hoop geloop. IN die andere schuur stonden dus 3 luchtzuigers, waarvan er nu 1 box is vrijgekomen.
Ik heb besloten het niet te doen, aangezien ik zelf ook gek zou worden van het geluid

jolanda20

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 08:59

Bij ons op stal is er een zuiger gekomen.. Komt waarschijnlijk naast die van mij te staan. Ik ben hier dus niet blij mee. Het is en blijft een stalgebrek en dierenarts heeft gezegd dat ze het over kunnen nemen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 09:31

Paarden kunnen ook een verkoudheid van een buurpaard overnemen, niemand die dan ineens zijn paard wil verhuizen...

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 09:40

Luchtzuigen vind ik best wel kwalijker dan een tijdelijke verkoudheid. ;)

En om nog op een vorig bericht van jou te reageren. Het niet-luchtzuigende (NL) paard stond daar al lang voor het luchtzuigende (L) paard en nam het toch over. Het luchtzuigende paard deed dit ook al voor aankoop. Op de stal waar de paarden nu staan is de situatie zo dat stalgebreken (bijna) niet ter plekke kunnen ontstaan (uitloop en ruwvoer a volonté). Ik ben er dus echt van overtuigd dat dit ene geval het trucje puur heeft overgenomen omdat die langere tijd alleen met dit paard stond en dit paard doet het praktisch continu.
Het is één enkel geval natuurlijk, dus ik denk dat het dat het niet zeer waarschijnlijk is dat een paard het sowieso overneemt. Maar om te zeggen dat het nooit overgenomen wordt, dat durf ik toch niet beweren. Ik denk dat het er ook vanaf hangt met het relatieve aantal. Een NL-paard dat in een kudde van 20 NL-paarden staat en 2 L-paarden, zal het niet overnemen. Een NL-paard dat in een kudde van 3 L-paarden, daar acht ik de kans toch groter.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 09:49

Een verwaarloosde verkoudheid kan tot COPD leiden en dan ben je nog niet klaar hoor. Ik geloof dat ik liever een luchtzuiger zou hebben dan nu een COPD'er.

Bij een één op één situatie zal er wellicht eerder sprake zijn van gekopieerd gedrag zeker als er sprake is van een jonger dier of eentje die lager in de rangorde staat.
Verandering in de manier van houden van een lichtzuiger en aangepast voerbeleid + medicatie kunnen de kwaal wel degelijk verminderen zo niet op laten houden (afhankelijk van hoelang het al bestaat).

Een band blijft in alle gevallen gewoon een martelwerktuig.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 09:52

Ow ow ow, maar nu ga je ineens van een simpel snotneusje naar COPD. :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 09:54

Dat kan heel snel gaan hoor :)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 09:58

Maar daar sta je dan zelf bij. Een verkoudheid kan je 'behandelen' en een beetje oplettend baasje doet dat al bij het minste snotneusje. Luchtzuigen is je paard erbij zetten en hopen dat die het niet overneemt.

Maar goed, als mijn paard een nieuwe buur zou krijgen wil ik uiteraard dat die gezond en wel is. Ik kan dan niet zeggen dat ik een luchtzuiger liever heb dan een verkouden paard. Liever heb ik ze beiden gewoon niet langs mijn paard.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 10:11

Dat laatste mag logisch zijn, maar als je op een pensionstal staat heb je het niet altijd voor het zeggen en er zijn verhalen genoeg bekend van baasjes die niet zo vaak komen ...etc.

Feit is dat luchtzuigen an sich nog te vaak een slechte naam heeft uit onbekendheid en dat het zéér situatie-afhankelijk is of een paard het over neemt of niet.
Ik zou zeggen kijk het aan en mocht het dier duidelijk het luchtzuigen overnemen dan kun je altijd nog iets aan de situatie doen.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 10:14

no--a schreef:
Luchtzuigen is stereotiep gedrag wat zich ontwikkeld wanneer een paard zijn natuurlijke gedrag niet in voldoende mate kan uitvoeren. Eenmaal aangeleerd wordt het een gewoonte; verhuis je het paard daarna naar een plaats waar hij zijn natuurlijke gedrag wel voldoende uit kan voeren, dan zal hij het stereotiepe gedrag blijven uitvoeren. Mogelijkerwijs in mindere mate, maar het gedrag zal er niet zomaar uit gaan.

Zaak is dus om heel goed uit te zoeken of deze paarden altijd lucht hebben gezogen, of dat dit pas begonnen is op deze stal. Maar dat is natuurlijk een lastige zaak, je moet immers vertrouwen op wat je te horen krijgt. Als je de situatie niet zo vertrouwt zou ik verder kijken was TS. Het kan toeval zijn dat er twee paarden staan die dit al deden voor ze op deze stal kwamen, maar voor hetzelfde geld zit er toch iets niet goed in het stalbeleid waardoor jouw paard mogelijk ook gaat luchtzuigen.

Wij hebben er een op stal die bij haar vorige eigenaar luchtzoog, staat bij ons 24/7 op de wei met schuilstal (gewone stal met de deur open) en die is er mee gestopt. Staat geregeld binnen in de stal te chillen zonder lucht te zuigen.

Maar in de zoektocht naar een pony voor mn dochter zijn we ook bij eentje wezen kijken die "af en toe tijdens het voeren de bak pakt". Bleek in de praktijk hele dagen stevig aan alles wat ie te pakken kreeg lucht te zuigen en dat vond ik toch wel naar om te zien/horen. Die trok echt de rug helemaal hol, vraag me ook af of dat niet erg belastend is overigens. Maar dat zou ik dan niet bewust opzoeken om mijn paard naast te zetten denk ik. Overigens vond mijn da luchtzuigen niet eens zo'n probleem, maar als ze het heel extreem doen weet ik niet of het bijdraagt aan de gezondheid zeg maar...

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 10:20

Hier ook een paard op stal dat heel erg luchtzuigt (al voordat hij hier kwam).
Paard staat al zeker 3 jaar hier op stal, naast verschillende paarden en in verschillende paddock- en weidegroepjes, maar nog nooit een ander paard gehad die het heeft overgenomen.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 10:24

Op de laatste pensionstal waar ik heb gestaan heeft een jong paard (nog geen 4) het wel over genomen van een paard welke er voor de vakantie naast kwam te staan. Deze heeft er maar 10 dagen naast gestaan.