Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Femek2902 schreef:Dan kan het volgens mij prima.. Van een andere manege gingen de ponys ook van echt altijd op stal naar 6 weken nonstop buiten vreten in een wei waar nog geen paard had gelopen de rest van het jaar. Zijn nooit problemen mee geweest.
Juventus schreef:Succes dan TS. Ik hoop voor je dat je paard (of jij) nooit kreupel of ziek wordt waardoor je haar een week niet kunt rijden.
Saar88 schreef:Wat een onzin zeg. Als je toch al hebt besloten wat je gaat doen, waarom open je dan nog een topic :S?
Jouw eigen gezondheid en veiligheid komen echt niet in het geding, dat is echt een ontzettend slap excuus. Gewoon opbouwen, lekker een uurtje laten grazen en dan weer op stal. De week erop dan gewoon naar buiten en kijken hoe dat gaat, gaat dat goed dan lekker beginnen met longeren en als dat goed gaat er pas op.
Ik snap het probleem niet en om eerlijk te zijn vind ik je behoorlijk egoistisch.
Kirrr schreef:Elke avond even gaan grazen in het begin en dan tijdens het weekend een aantal uur buiten.
Afhankelijk van je paard zen reactie, kan je dan bijvoorbeeld na een verlengd weekend ze vanaf de eerste dag dat je moet werken een hele dag buiten laten.
CoRiNa1983 schreef:Kirrr schreef:Elke avond even gaan grazen in het begin en dan tijdens het weekend een aantal uur buiten.
Afhankelijk van je paard zen reactie, kan je dan bijvoorbeeld na een verlengd weekend ze vanaf de eerste dag dat je moet werken een hele dag buiten laten.
Zo zou ik het ook doen, Mijn paard ziet in de wintermaanden ongeveer vanaf begin nov. tot eind febr. ook geen gras alleen paddock en ik ga ook eerst paar dagen half uurtje aan de hand grazen en dan het weekend naar 2 uur op vrijdag en dan 4 a 5 uur op zaterdag en zondag en dan vanaf maandag overdag hele dag en dan na een week en als het weer het toelaat 24/7 buiten op de wei.
meggiemeg schreef:MelissaV schreef:meggiemeg: als in?
Dat die je pony eerder van de wei af haalt, eventueel in een paddock plaatst met hooi
Zwerte schreef:Of het kan, hangt echt van het paard af. Ik dacht er vroeger ook heel simpel over, had vooral de ervaring dat je zonder problemen paarden op de wei kon flikkeren. Waaronder mn eigen fjord, die ik toendertijd verzorgde. Nooit problemen gehad, in allerlei weides neergezet.
Tot vorig jaar....ik heb ze nu aan huis en niet genoeg land, dus alleen in de zomer weidegang. Braaf langzaam opgebouwd met een uur per week erbij, ondanks dat toch twee keer zware gaskoliek gekregen. Dit jaar bouw ik dus nog langzamer op.
Dus ik ben voorstander van langzaam opbouwen maar jij wil daar duidelijk geen moeite voor doen. Ik hoop voor je paard dat je niet de pech hebt die ik had want als ze er gevoelig voor zijn, kan je toch niks anders doen dan er rekening mee houden. Heb je al bedacht wat je plan gaat zijn als ze er wel zwaar koliek door krijgt?
MelissaV schreef:Dat doet hij niet, als hij het voor mij doet moet hij het voor 30 andere doen en dat is niet de normale gang van zaken.
meggiemeg schreef:MelissaV schreef:Dat doet hij niet, als hij het voor mij doet moet hij het voor 30 andere doen en dat is niet de normale gang van zaken.
Lekker makkelijk zijn ze dus, je kan je best een beetje aanpassen voor een nieuwkomer, mensen hebben daar best begrip voor als ze op de hoogte zijn van de situatie.
Was niet mijn plek als ze al zo zijn met dat soort dingen.
MelissaV schreef:Zwerte schreef:Of het kan, hangt echt van het paard af. Ik dacht er vroeger ook heel simpel over, had vooral de ervaring dat je zonder problemen paarden op de wei kon flikkeren. Waaronder mn eigen fjord, die ik toendertijd verzorgde. Nooit problemen gehad, in allerlei weides neergezet.
Tot vorig jaar....ik heb ze nu aan huis en niet genoeg land, dus alleen in de zomer weidegang. Braaf langzaam opgebouwd met een uur per week erbij, ondanks dat toch twee keer zware gaskoliek gekregen. Dit jaar bouw ik dus nog langzamer op.
Dus ik ben voorstander van langzaam opbouwen maar jij wil daar duidelijk geen moeite voor doen. Ik hoop voor je paard dat je niet de pech hebt die ik had want als ze er gevoelig voor zijn, kan je toch niks anders doen dan er rekening mee houden. Heb je al bedacht wat je plan gaat zijn als ze er wel zwaar koliek door krijgt?
Ik heb al meermaals aangegeven dat ik haar de eerste week een halfuur per dag laat grazen en dan in het weekend een paar uur de weide op en dan mee in het schema.
Tuurlijk als ik merk dat ze na dat half uur al klachten heeft pas ik het aan. Ik vermoed echter dat ze er geen enkel probleem mee gaat hebben gezien ze in de zomer 2wkn op een vet land wordt gezet, er staat tevens niet veel op het weiland waar ze op komt en het gras is niet bemest. Daarbij is het een ijzersterke pony die al 4jr lang niks mankeert, nog geen dagje verkouden of ziek geweest.
Citaat:Ik heb al meermaals aangegeven dat ik haar de eerste week een halfuur per dag laat grazen en dan in het weekend een paar uur de weide op en dan mee in het schema.
Tuurlijk als ik merk dat ze na dat half uur al klachten heeft pas ik het aan. Ik vermoed echter dat ze er geen enkel probleem mee gaat hebben gezien ze in de zomer 2wkn op een vet land wordt gezet, er staat tevens niet veel op het weiland waar ze op komt en het gras is niet bemest. Daarbij is het een ijzersterke pony die al 4jr lang niks mankeert, nog geen dagje verkouden of ziek geweest.
Citaat:Ik hoop voor je dat het op die manier goed gaat. Met de mijne zou dat plan in het eerste weekend al mis gaan, maar die is nu dus ook erg gevoelig blijkbaar. Is hij hiervoor dus nooit geweest, ik ken hem al bijna 15 jaar en hij had nog nooit koliek gehad. Was dus niet zo blij verrast met twee keer in 1 jaar.
Logisch dat je het met zo'n gezonde sterke pony gewoon probeert hoor, maar ga er dus niet van uit dat het wel goed gaat.
MelissaV schreef:Juventus schreef:Succes dan TS. Ik hoop voor je dat je paard (of jij) nooit kreupel of ziek wordt waardoor je haar een week niet kunt rijden.
Dat is een ander verhaal, daar kan zij niks aan doen, dat is dan heel jammer voor mij dat ik dan niet kan rijden. Dan is het niet vrijwillig, ik ga haar gewoon niet vrijwillig een week of meer stil zetten zodat ze een half uur langer gras kan eten.
MelissaV schreef:meggiemeg schreef:
Dat die je pony eerder van de wei af haalt, eventueel in een paddock plaatst met hooi
Dat doet hij niet, als hij het voor mij doet moet hij het voor 30 andere doen en dat is niet de normale gang van zaken.