Van 24/7 op stal naar veel op de wei, hoe aanpakken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

meggiemeg

Re: Van 24/7 op stal naar veel op de wei, hoe aanpakken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 18:25

en de staleigenaar kan hier niets in voor je betekenen?

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-14 18:26

Femek2902 schreef:
Dan kan het volgens mij prima.. Van een andere manege gingen de ponys ook van echt altijd op stal naar 6 weken nonstop buiten vreten in een wei waar nog geen paard had gelopen de rest van het jaar. Zijn nooit problemen mee geweest.

Ja dat doen ze hier dus ook alleen dan 2 wkn. Heeft ze ook al 2jr achter elkaar gedaan, ook nooit problemen mee gehad, buiten dat ze na die 2wkn een hoop ruitertje zand laat happen :Y)
Zal het eens met de stalhouder overleggen maar vermoedt dat deze pony het wel aan kan.

Het is ook een smal gebouwde pony die niet echt aanleg heeft om dik te worden.
https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/ ... 0250_n.jpg Ze krijgt op dit moment 3kg krachtvoer per dag en 3x per dag een mega bult hooi.
meggiemeg: als in?
Laatst bijgewerkt door MelissaV op 28-04-14 18:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Juventus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 18:29

Succes dan TS. Ik hoop voor je dat je paard (of jij) nooit kreupel of ziek wordt waardoor je haar een week niet kunt rijden.

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-14 18:31

Juventus schreef:
Succes dan TS. Ik hoop voor je dat je paard (of jij) nooit kreupel of ziek wordt waardoor je haar een week niet kunt rijden.

Dat is een ander verhaal, daar kan zij niks aan doen, dat is dan heel jammer voor mij dat ik dan niet kan rijden. Dan is het niet vrijwillig, ik ga haar gewoon niet vrijwillig een week of meer stil zetten zodat ze een half uur langer gras kan eten.

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 18:32

Wat een onzin zeg. Als je toch al hebt besloten wat je gaat doen, waarom open je dan nog een topic :S?
Jouw eigen gezondheid en veiligheid komen echt niet in het geding, dat is echt een ontzettend slap excuus. Gewoon opbouwen, lekker een uurtje laten grazen en dan weer op stal. De week erop dan gewoon naar buiten en kijken hoe dat gaat, gaat dat goed dan lekker beginnen met longeren en als dat goed gaat er pas op.
Ik snap het probleem niet en om eerlijk te zijn vind ik je behoorlijk egoistisch.

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 18:33

Haha ja herkenbaar, dat zandhappen.. Bij ons werden de ponys ook altijd eerst weer gereden door grotere meiden met eigen ponys :)

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-14 18:36

Saar88 schreef:
Wat een onzin zeg. Als je toch al hebt besloten wat je gaat doen, waarom open je dan nog een topic :S?
Jouw eigen gezondheid en veiligheid komen echt niet in het geding, dat is echt een ontzettend slap excuus. Gewoon opbouwen, lekker een uurtje laten grazen en dan weer op stal. De week erop dan gewoon naar buiten en kijken hoe dat gaat, gaat dat goed dan lekker beginnen met longeren en als dat goed gaat er pas op.
Ik snap het probleem niet en om eerlijk te zijn vind ik je behoorlijk egoistisch.

Ik heb toch op de vorige pagina gepost dat ik bereid ben een week lang een halfuur per dag aan de hand te laten grazen, dan in het weekend 6u per dag op de wei. En dan vanaf de 2de week mee in het systeem.
Daarnaast heb ik ook nog gezegd dat ik ga vragen voor een wei vooraan zodat de stalhouder en zijn werknemers in de gaten kunnen houden of er prikpaaltjes gepikt worden, zodat ik mijn wei kan afzetten.
En iets hierboven heb ik geschreven dat ik ook nog ga overleggen met de stalhouder.

En mijn gezondheid en veiligheid komen wel in gevaar als ik haar een week stil zet en er dan weer mee bezig ga, daarbij doe ik het niet enkel voor mijn eigen maar wordt zij ook strontvervelend en chagerijnig als ze stil moet staan. Ze werkt graag en dat is heel erg te merken. Niks egoïstisch aan.

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 18:47

Kirrr schreef:
Elke avond even gaan grazen in het begin en dan tijdens het weekend een aantal uur buiten.
Afhankelijk van je paard zen reactie, kan je dan bijvoorbeeld na een verlengd weekend ze vanaf de eerste dag dat je moet werken een hele dag buiten laten.

Zo zou ik het ook doen, Mijn paard ziet in de wintermaanden ongeveer vanaf begin nov. tot eind febr. ook geen gras alleen paddock en ik ga ook eerst paar dagen half uurtje aan de hand grazen en dan het weekend naar 2 uur op vrijdag en dan 4 a 5 uur op zaterdag en zondag en dan vanaf maandag overdag hele dag en dan na een week en als het weer het toelaat 24/7 buiten op de wei.

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-14 18:48

CoRiNa1983 schreef:
Kirrr schreef:
Elke avond even gaan grazen in het begin en dan tijdens het weekend een aantal uur buiten.
Afhankelijk van je paard zen reactie, kan je dan bijvoorbeeld na een verlengd weekend ze vanaf de eerste dag dat je moet werken een hele dag buiten laten.

Zo zou ik het ook doen, Mijn paard ziet in de wintermaanden ongeveer vanaf begin nov. tot eind febr. ook geen gras alleen paddock en ik ga ook eerst paar dagen half uurtje aan de hand grazen en dan het weekend naar 2 uur op vrijdag en dan 4 a 5 uur op zaterdag en zondag en dan vanaf maandag overdag hele dag en dan na een week en als het weer het toelaat 24/7 buiten op de wei.

Die van jou heeft geen diarree gehad na dat weekend ofzo?
Zoiets had ik ook in gedachte als plan A. Plan B was gewoon direct mee in het schema maar een stukje afzetten zodat ze minder heeft.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 18:50

MelissaV schreef:

Dat die je pony eerder van de wei af haalt, eventueel in een paddock plaatst met hooi

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 18:51

Nee de mijne is een kruising fries en die heeft eigenlijk nooit diarree, de tinker van stalgenoot heeft dan wel iets dunne poep maar als ik zorg dat die minder krachtvoer krijgt en goed droog hooi valt dat ook altijd reuze mee, maar tis nooit zo dun dat het spetterpoep is.

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 18:54

Ik Denk dat als je rustig het grazen opbouwt,en je paard daarna de hele dag buiten laat, ze haar energie overdag al kwijt kan. Even longeren voor je er weer opgaat.
Maar wil je liever het risico op koliek,lekker doen wat je niet laten kunt, ook al is het in het verleden wel goed gegaan.

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-14 18:55

meggiemeg schreef:
MelissaV schreef:

Dat die je pony eerder van de wei af haalt, eventueel in een paddock plaatst met hooi

Dat doet hij niet, als hij het voor mij doet moet hij het voor 30 andere doen en dat is niet de normale gang van zaken.

CoRiNa1983: ok thanks, denk dat ik het ga doen met halfuur grazen per dag een week lang. Dan in het weekend 5/6u op de wei, en als ze dat goed verteerd mag ze mee gaan draaien in het schema.

Longeren heeft bij haar absoluut geen nut.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 19:01

Of het kan, hangt echt van het paard af. Ik dacht er vroeger ook heel simpel over, had vooral de ervaring dat je zonder problemen paarden op de wei kon flikkeren. Waaronder mn eigen fjord, die ik toendertijd verzorgde. Nooit problemen gehad, in allerlei weides neergezet.
Tot vorig jaar....ik heb ze nu aan huis en niet genoeg land, dus alleen in de zomer weidegang. Braaf langzaam opgebouwd met een uur per week erbij, ondanks dat toch twee keer zware gaskoliek gekregen. Dit jaar bouw ik dus nog langzamer op.

Dus ik ben voorstander van langzaam opbouwen maar jij wil daar duidelijk geen moeite voor doen. Ik hoop voor je paard dat je niet de pech hebt die ik had want als ze er gevoelig voor zijn, kan je toch niks anders doen dan er rekening mee houden. Heb je al bedacht wat je plan gaat zijn als ze er wel zwaar koliek door krijgt?

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-14 19:22

Zwerte schreef:
Of het kan, hangt echt van het paard af. Ik dacht er vroeger ook heel simpel over, had vooral de ervaring dat je zonder problemen paarden op de wei kon flikkeren. Waaronder mn eigen fjord, die ik toendertijd verzorgde. Nooit problemen gehad, in allerlei weides neergezet.
Tot vorig jaar....ik heb ze nu aan huis en niet genoeg land, dus alleen in de zomer weidegang. Braaf langzaam opgebouwd met een uur per week erbij, ondanks dat toch twee keer zware gaskoliek gekregen. Dit jaar bouw ik dus nog langzamer op.

Dus ik ben voorstander van langzaam opbouwen maar jij wil daar duidelijk geen moeite voor doen. Ik hoop voor je paard dat je niet de pech hebt die ik had want als ze er gevoelig voor zijn, kan je toch niks anders doen dan er rekening mee houden. Heb je al bedacht wat je plan gaat zijn als ze er wel zwaar koliek door krijgt?

Ik heb al meermaals aangegeven dat ik haar de eerste week een halfuur per dag laat grazen en dan in het weekend een paar uur de weide op en dan mee in het schema.
Tuurlijk als ik merk dat ze na dat half uur al klachten heeft pas ik het aan. Ik vermoed echter dat ze er geen enkel probleem mee gaat hebben gezien ze in de zomer 2wkn op een vet land wordt gezet, er staat tevens niet veel op het weiland waar ze op komt en het gras is niet bemest. Daarbij is het een ijzersterke pony die al 4jr lang niks mankeert, nog geen dagje verkouden of ziek geweest.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 20:22

MelissaV schreef:
Dat doet hij niet, als hij het voor mij doet moet hij het voor 30 andere doen en dat is niet de normale gang van zaken.

Lekker makkelijk zijn ze dus, je kan je best een beetje aanpassen voor een nieuwkomer, mensen hebben daar best begrip voor als ze op de hoogte zijn van de situatie.
Was niet mijn plek als ze al zo zijn met dat soort dingen.

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-14 20:26

meggiemeg schreef:
MelissaV schreef:

Lekker makkelijk zijn ze dus, je kan je best een beetje aanpassen voor een nieuwkomer, mensen hebben daar best begrip voor als ze op de hoogte zijn van de situatie.
Was niet mijn plek als ze al zo zijn met dat soort dingen.

Nieuwkomer, paard staat daar al 4jr, mijn andere pony staat er dus ik ben niet echt een nieuwkomer meer en de ponys ook niet.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 20:43

MelissaV schreef:
Zwerte schreef:

Ik heb al meermaals aangegeven dat ik haar de eerste week een halfuur per dag laat grazen en dan in het weekend een paar uur de weide op en dan mee in het schema.
Tuurlijk als ik merk dat ze na dat half uur al klachten heeft pas ik het aan. Ik vermoed echter dat ze er geen enkel probleem mee gaat hebben gezien ze in de zomer 2wkn op een vet land wordt gezet, er staat tevens niet veel op het weiland waar ze op komt en het gras is niet bemest. Daarbij is het een ijzersterke pony die al 4jr lang niks mankeert, nog geen dagje verkouden of ziek geweest.

Ik hoop voor je dat het op die manier goed gaat. Met de mijne zou dat plan in het eerste weekend al mis gaan, maar die is nu dus ook erg gevoelig blijkbaar. Is hij hiervoor dus nooit geweest, ik ken hem al bijna 15 jaar en hij had nog nooit koliek gehad. Was dus niet zo blij verrast met twee keer in 1 jaar.
Logisch dat je het met zo'n gezonde sterke pony gewoon probeert hoor, maar ga er dus niet van uit dat het wel goed gaat.

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-14 20:49

Citaat:

Citaat:
Ik hoop voor je dat het op die manier goed gaat. Met de mijne zou dat plan in het eerste weekend al mis gaan, maar die is nu dus ook erg gevoelig blijkbaar. Is hij hiervoor dus nooit geweest, ik ken hem al bijna 15 jaar en hij had nog nooit koliek gehad. Was dus niet zo blij verrast met twee keer in 1 jaar.
Logisch dat je het met zo'n gezonde sterke pony gewoon probeert hoor, maar ga er dus niet van uit dat het wel goed gaat.

Doe ik ook zeker niet, de andere is heel gevoelig dus ben zeker wel voorzichtig met deze hoor. Maar als het halfuur goed gaat, gaat ze vrijdagavond 3,5u op de wei. En dan zaterdags 5 uur en zondags 6 uur. En dan gewoon mee in het schema :)

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 20:53

Ligt ook aan het gras, als in de tijd dat je paard naar buiten kan het gras gewoon uitgegroeid is, zou ik haar al lang erop zetten.

Wordt het gras bij jullie bemest etc.?

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-14 21:06

Nee het wordt niet bemest, het is al kaal gegeten door de andere paarden.

Tumvum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 00:04

MelissaV schreef:
Juventus schreef:

Dat is een ander verhaal, daar kan zij niks aan doen, dat is dan heel jammer voor mij dat ik dan niet kan rijden. Dan is het niet vrijwillig, ik ga haar gewoon niet vrijwillig een week of meer stil zetten zodat ze een half uur langer gras kan eten.

Dit vind ik echt onzin, je kunt je paard op allerlei andere manieren haar beweging geven. Daarnaast ga je vast wel een keer op vakantie, je paard kan ziek worden, jij kan ziek worden etc. Dat betekend dus dat jij je gezondheid steeds riskeert omdat je een week niet rijdt? .. Misschien moet je dan wat consequenter op je paard zitten, ik begrijp dat ieder paard anders is maar een paard moet in mijn mening toch echt wel een week 'stil' kunnen staan zonder iemands gezondheid dan te riskeren.

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-14 08:39

Dat zal ze naar verloop van tijd ook wel kunnen, maar nu kan ze dat gewoon niet omdat ze gewend is 3u per dag te lopen en op zaterdag een dagtocht. Tuurlijk ga ik hier aan werken dat ze gewoon een week stil kan staan maar ik kan daar pas aan werken als ze van mij is en ze is pas in juni van mij en dat is precies het moment dat ze op de wei gaat

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 08:47

MelissaV schreef:
meggiemeg schreef:

Voor een nieuw paard kan toch wel even een uitzondering gemaakt worden?
Jij maakt er blijkbaar geen problemen van, maar ik zou het voor mezelf en mijn paard echt erg vinden moest een stalhouder zo stug omgaan met wensen van klanten. Dat je niet voor iedere klant een apart stalmanagement erop na kunt houden, dat valt uiteraard te snappen, maar zoiets...waarbij de gezondheid van het paard mogelijk in het gedrang komt, dan vind ik enige flexibiliteit toch wel aangenaam. Of laat ons zeggen, toch enig meedenken. Niet dat de klant maar met de twijfels zit en eerder op bokt terecht kan dan bij de stalhouder.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 08:52

Als ze toch in juni naar de wei gaat kun je het dan toch opbouwen? Ik snap echt niet dat je het risico wilt nemen als je er geen toezicht op hebt. Het kan goed gaan, zeker waar. Het kan ook ontzettend mis gaan: hoefbevangen, spierbevangen, koliek.. Als die wei nu al kaal is mag je wel oppassen voor zandkoliek trouwens. Mijn advies is ook opbouwen. Half uurtje in de avond is wat kort, breidt dat dan uit naar anderhalf uur in een tussenstap. En vast overbodig, maar ik zou mijn paard deze winter daar dus niet meer terug zetten in de 24/7 constructie. Maar goed, dat terzijde.