Inloopstal voor de winter op paddock van 10 x 15?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

RianneH

Re: Inloopstal voor de winter op paddock van 10 x 15?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 20:45

Maar hoe wil je het dan zomers doen? Heb je dan een andere weide? Of ga je van het stukje uit dat er nu bij ligt?

Lastige situatie hoor, je paarden gaan er sowieso op vooruit, maar of het goed genoeg is, is de vraag.
Ondanks dat ze hier heel rustig zijn, merk ik dat de paarden het echt fijn vinden om vrij te kunnen rennen, zomers en winters. Als je dat wel nog kan bieden, bijvoorbeeld door een bak te huren in de buurt, ben je al een eind op weg.

Welke regio zit je trouwens?

Teteltee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-14 20:52

Voor de zomer kan ik sowieso een groot weiland huren, maar aangezien dat op 30 minuten lopen vanaf het huis is, is het geen optie om ze daar iedere dag naartoe te brengen. Voor af en toe losgooien zou ik dat met liefde lopen, als het land te doen is. En dan moet je echt mazzel hebben met een herfst met weinig regen en/of een winter met weinig vorst. Maar als het een paar dagen droog is geweest en het mag van de eigenaar van het land, zou ik zo een half uur lopen om ze daar een dagje weg te zetten. Werk vanuit huis, dus tijd zat. Ik zie hier vanaf oktober/november geen enkel paard meer op de wei staan, alleen in paddocks bij mensen aan huis. Regio is Zuid-Holland-Zuid, tegen Zeeland aan.

apollootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 20:57

Ideaal is het misschien niet, maar het kan wel. Sterker nog, ik ga het zelf ook doen! ;)

Wij maken een stal/inloopstal met verharding, dit is zo'n 6m lang, daarnaast krijgen ze een zandpaddock van ca 10x12m.
Ik heb de keuze tussen dit creëren bij mij thuis. Dan kan ik ze naast de nodige verzorging altijd nog stappen aan de hand, laten grazen, longeren/rijden bij de buren in de bak of met de trailer richting een manege/bos. En in de zomer kunnen zij overdag in de weide en snachts weer terug in hun paddock met stal.
Of ik kan mijn paarden op pension zetten. Daar staat het paard zeker 23uur per dag in een stal van 3x3m met overdag even in de paddock, die hier gemiddeld ook niet groter is dan 6x8m of 8m in het rond. Daarnaast kost het mij veel meer energie en tijd om naar een pensionstal te gaan, waardoor ik misschien niet elke dag naar mijn paard kan. Op de pensionstal komen de paarden in de zomer ook maar 3uur per dag buiten.

Teteltee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-14 21:02

appollootje: Hoe groot oppervlakte krijgen jouw pony's dan in totaal? Verder is de situatie vergelijkbaar, het is in de winter of dit, of pensionstalling met weinig of geen weidegang of postzegelpaddockjes, maar moet zeggen dat ik dat laatste hier zelfs nog niet eens heb kunnen ontdekken, haha. Ik lach er om, maar eigenlijk is het maar wat treurig natuurlijk..

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 21:15

Ligt het huis vrij, of staan de huizen van de buren dichtbij?

Teteltee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-14 21:23

Het is een oude lange woonboerderij, die in 2 woningen is opgedeeld, naast elkaar. Behalve de directe buren wonen de volgende buren pas op enkele honderden meters afstand, het is dan ook echt in het buitengebied. Er hebben eerder paarden gestaan want de stal waar ik het over heb staat er al, en ook is een groot gedeelte van het land dat aan het perceel grenst recentelijk nog stukgelopen, dat zag ik toen we er vanmiddag even langsreden. Daarom heb ik ook best een beetje hoop dat dat stuk eerder verhuurd/verpacht is aan (de huidige?) bewoners van het huis en dat dat dus misschien weer zou kunnen.

apollootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 21:30

Even denken... onze plannen zijn inmiddels een paar keer veranderd, maar dit is het idee:

Mijn ponys krijgen ieder een stal van 3x3,5m met uitloopje van 3x3m, dit dient als hun eigen plekje zodat ik ze apart kan voeren. Tijdens het voeren staan ze hier dan even in (omdat mijn haflinger niet zo lief is naar andere ponys tijdens het eten), verder wil ik het altijd open zetten zodat de ponys kunnen kiezen tussen stal of paddock.
Daarnaast krijgen ze een zandpaddock van 10x12m die gedeeld moet worden.
Dit is bedoeld voor een haflinger en shet